Uus jäsen tääl, moro

Liityin tänne vertaistuen toivossa, moro vaan. :slight_smile: Oon päälle parikymppinen nuori opiskelijanainen ja juominen ollut ongelma jo pitkään. Nyt olis eessä kahden viikon juomaton aika ja mielialapäiväkirjan pitäminen (hakeuduin siis hoitoon) ja jännittää jo valmiiksi. Yleensä viikonloput menee kosteissa merkeissä lähes aamusta iltaan, mutta pikkulauantain ja sunnareitten kiskomisesta olen päässyt eroon, alku sekin jo. Juominen aiheuttanut harmia ja ongelmia ihmissuhteissa. Myös itsesyytökset (sekä hirvittävät darrat) ja joskus morkkis ovat kamalia.
Huomenna onkin jo ensimmäinen houkutus, kun mies aloittaa kostean viikonloppunsa ja itse pitäisi olla selvinpäin. Käskin sen kyllä mennä juomaan muualle. :laughing: Mitäs te yleensä puuhatte viikonloppuisin?

No moro!
Hyvän askeleen olet ottanut. On hyvä että olet huomannut kulkevasi väärään suuntaan. Itse join kolmisenkymmentä vuotta kiihtyvällä tahdilla. Jäin eloon. Moni kaverini ei.
Ennen viikonloput meni juodessa, kuten kaikki muukin vapaa-aika. Nykyisin en enää käytä mitään päihteitä. Kirjoittelen yleensä Me Lopettajissa. Putka Häiriköille. Siellä kerron elämäni aurinkoisista päivistä.

Oikealle tielle olet menossa.

Putkis 0132

Tervetuloa mukaan! Mulle psykiatri sanoi:“Älä lopeta alkoholin käyttöä.” Mitä hän siis tarkoitti? Tai siis mitä on tapahtunut? Korvasin alkoholinkäytön muulla tekemisellä. Mulla se on urheilu tällä hetkellä. 5-6 päivää viikossa hikistä liikuntaa - ei siihen enää paljon ryyppäämistä mahdu. Muutenkin näin syksyn myötä harrastuksilla pyrin korvaamaan alkoholinkäyttöön liittyviä positiivisia juttuja (eli lähinnä sosiaalista elämää).

Joten “moro”:n perusteella pääni sanoo, että taidat olla Tampereella? Kävin siellä vähän aikaa sitten ja siellä on paljon upeita taidenäyttelyitä menossa tällä hetkellä. Jos vain jaksat, mene niitä katselemaan viikonloppuna? Ajattele näin:“Alkoholista säästyneen rahan voin käyttää Museokorttiin tai pääsylippuihin.” Olen noin tehnyt keikkojen osalta. Jos viikonlopun viinaan menee 100+€, sen jättämisellä väliin voi mennä mielenkiintoiseen konserttiin (jos toiseenkin).

Tervetuloa CCRR! Hienoa, että ymmärrät tarttua ongelmaan jo noin nuorena. Ja upeaa, että olet päässyt keskiviikko / sunnuntai ryyppäämisestä. Sillä olet jo todistanut itsellesi, että onnistut kun jotain päätät.
Tiedän kokemuksesta, että on vaikeaa olla juomatta kun toinen juo. Mutta hienoa jos miehesi suostuu lähtemään muualle juomaan. Omalleni olisi turha sellaista ehdottaa. Kiusausta on vaan paljon helpompi välttää jos kotona ei ole mitään mitä juoda. Mutta toisaalta, pakkohan se on tottua siihenkin että muut juo jos ei aio muuttaa ihan toiseen ympäristöön ja vaihtaa kaikkia kontakteja. Tsemppiä kuitenkin sinulle.
Mitä jos juomattoman jakson jälkeen kokeilisit sitä, että et juo perjantaisin? Rajaisit alkuun viikon juomisen vain yhdelle päivälle. Sitten kun se alkaa sujumaan yrität joko vähentää määrää tai sitä, että jätät joka toisen lauantain väliin. Pointtini on se, että teet tarkan tavoitteen, jota seuraat pidemmän aikaa, jotta se alkaa muodostua normaaliksi.

Täällä on hyvä antaa ohjeita, vaikka niiden noudattaminen ei itseltäkään kauhean hyvin suju. Itse edelleen taistelen siitä, että en jatkaisi sunnuntaina jos kotiin on lauantain jälkeen juomia jäänyt. Tai jos on pidempi vapaa niin silloinkin voisi olla juomattomia päiviä. Välillä homma sujuu ja toisinaan ei. Mutta yrittänyttä ei laiteta. Jos mitään ei tee mitään ei saavuta.

Palaa kertomaan kuinka viikonloppu sujuu!

Viikonloppu meni todella hitaasti, kun eyyppäämisen sijasta piti keksiä muuta tekemistä. Perjantaina sain olla kotosalla yksinäni ja vaikken jauhopeukalo olekaan, tekaisin kinkkupiirakan. Kaveriporukan kanssa oltiin baarissa ja itse join holittomia, houkutusta alkoholillisiin ei pahemmin edes ollut. Muuten viikonloppu meni pleikkarilla pelaillessa ja shoppaillessa. Pari kertaa teki mieli juoda, kun aurinkoinen keli ja kaverin kanssa istuttiin terassilla, mutta pysyin holittomassa. :slight_smile:
En muuten ole Tampereelta vaan eteläisemmästä Suomesta, täälläkin kyllä on museoita ja taidenäyttelyitä kiitettävästi. Pitäisi joskus käydä. :slight_smile:

minunkin puolesta tervetuloa uusi jäsen CCRR.
hienosti sun viikonloppu sujui alkotta, oon iloinen puolestasi.
kannattaa jatkaa kirjoittelua tänne jos vain vähänkin tuntuu siltä että tämä auttaa, ja jos esiintyy kyllästymisiä, jatka silti.
omien voimavarojen mukaan tietysti.
oikein hyvää alkanutta viikkoa sulle :smiley:

Auttaa kyllä tämä tänne kirjoittaminen. :slight_smile: Alkuviikko mennyt hyvin ja saunassa tuli käytyä, saunakaljan sijasta vissy mukana, olutta ei edes tehnyt mieli. Viikonloppu mietityttää, isompi tapahtuma tulossa ja selvinpäin pitäisi olla. Porukkaa on siellä paljon ja poden pahaa sosiaalisten tilanteiden pelkoa, haluaisin kyllä viihtyä siellä. Todennäköisesti joutuu myös miehen perään katsomaan jos se meinaa ottaa kuppia ja en jaksaisi ”lastenvahtina” olla. :neutral_face:

Moi ja tervetuloa vähän myöhässä! :slight_smile: Jatka kirjottelua ja ajatustyötä tänne juomisen suhteen.

Moi CCRR! Täällä myös juuri liittynyt, alle kolmekymppinen nainen. Samaistun paljon kirjoittamiisi juttuihin. Toivottavasti asiat menee sulla hyvin ja pääset asettamiisi tavoitteisiin.