Uuden jäsenen esittäytyminen

Moi!
Kirjauduin juuri tänne koska haluan tukea vähentämiseen. Olen jo ihan “aikuinen nainen”, en mikään teini enää. Viimeiset 3 vuotta on mennyt aika runsaan läträämisen merkeissä, lähes päivittäin olen juonut vähintään pari tuoppia, viikonloput on mennyt lähes täysin juodessa ellen ole ollut jonkun ystävän luona. Olen peittänyt tämän juomiseni kaikilta. Juomisen vuoksi raha-asiat on mennyt täysin perseelleen, nyt on “onneksi” luottotiedot menneet niin en saa enää pikavippejä tai mitään muutakaan lainaa ja on pakko suunnitella rahankäyttöä tarkemmin. Ulosoton kanssa sain onneksi tehtyä sopimuksen että maksan sinne tietyn summan kuukaudessa, minulla on siis säännölliset tulot. Raha-asiani olen salannut kaikilta enkä aio niistä jatkossakaan avautua.Töissäkään kukaan ei ole huomannut, olen ihmetellytkin sitä! Kai olen vain niin hyvä peittämään sen. Nyt olen ollut muutaman viikon niin että olen ottanut vain yhtenä päivänä, pari viikonloppua olen ollut täysin nollalinjalla. Huomaan nyt jo muutoksen virkeydessä, sekä kasvoissani. Samalla olen laihtunut, mikä on mulle tärkeää koska pudotettavaa olisi vähintään 30kg. Toistaiseksi juomattomuus on ollut suht helppoa, välillä on tehnyt mieli mutta ei niin pahasti kuin olisin olettanut, ehkä siksi ollut helppoa että mulla ei yksinkertaisesti ole ollut rahaa ostaa juotavaa! Muutamia juomia olisin saanut mutta en ole niitäkään ostanut.

Huomenna on palkkapäivä ja aion ostaa pullon. Katsotaan pystynkö jättämään vain yhteen iltaan vai olenko jo niin pitkällä etten pysty lopettamaan. Teen ihmiskoetta itselläni. :confused:
Toivottavasti pystyn. Ongelma avun hakemiseen on se että olen sellaisessa työssä jossa teen yhteistyötä tiiviisti paikallisen päihdehoitoyksikön kanssa enkä voisi olla siellä asiakkaana. Naapurikaupunkeihin taas on sen verran matkaa että se tulee esteeksi. Yritän siis kaikin tavoin räpiköidä itseni tästä selville vesille, kirjaimellisesti. Raha-asiatkin haluan järjestykseen ja onneksi ulosotto suostui sopimukseen! Monta vuotta siihen menee kun velkoja taitaa olla jotain 20 000e.

Ensimmäiset askeleet elämän korjaamiseen on otettu kuitenkin!

Hei ja tervetuloa!

Moni kertomasi asia kuulostaa omalla kohdallani tutulta, kuten esim. rahahuolet ja asian pitäminen täysin salaisuutena. Onneksi täällä voi anonyymisti kertoa vähän vapaammin.

^Kiitos Niles! Onneksi mulla on kokopäivätyö kuitenkin vaikken olekaan mikään hyvätuloinen, silti järkevällä rahankäytöllä pystyn maksamaan sen kuukausittaisen summan ulosottoon ja kaikki laskut ja elämään ihan tavallisesti. Vuokrarästejä ei ole. Kauhistuin kun eräs läheinen pyysi mua mahdolliseksi takaajaksi jos hän järjestelee lainojaan uudelleen, sanoin että en mä varmaan kelpaa kun ei ole omaisuutta ja olen määräaikaisessa työsuhteessa, ja se varmaan pitäisi paikkansa ilman maksuhäiriömerkintääkin!

Jatketaan nyt tähän ketjuun kun olen aloittanut… Viikonloppu meni juodessa, mutta määrä oli selvästi pienempi kuin yleensä. Nyt aion olla arki-illat juomatta. Huomasin miten olo oli täysin erilainen kuin edellisenä parina viikonloppuna jotka olen ollut selvinpäin. Väsytti enemmän ja naama vähän turvonnut ja punottava, hiki tulee koko ajan ja kaikkea tuollaista. Nyt sen eron huomaa kun oli vähän aikaa juomatta ja oli tosi virkeä olo, joka varmasti näkyi naamastakin. Ensi viikonlopunkin voisi olla kokonaan juomatta, olisi ihan kiva saada kotonakin jotain aikaiseksi!

Bienvenida, una mujer!

Tulisiko mitenkään kysymykseen, että koittaisit olla kokonaan juomatta? Antabuksen avulla moni saanut tosi pitkiä putkia aikaiseksi. Voisi olla hieman sama vaikutus kun sun tilanteessa tuo rahapula. Eli ei vaan voi ottaa ollenkaan kun se ei ole mahdollista. Tuntuisi että tässä sun tilanteessa olisi tosi tärkeää vetää peli poikki kokonaan ainakin hetkeksi. Taidat olla kuitenkin aika nuori vielä ja tilanne menee helposti huonompaan suuntaan ellet tosissasi pysty radikaalisti juomista vähentämään. Vuodet ikään kuin vierii vähän itsestään ilman että asiat juuri ainakaan parempaan muuttuvat. Vaatii paljon töitä ja mielellään aika selkeää “taistelusuunnitelmaa” onnistua tämän ongelman selättämisessä.

En tarkoita pelotella tai mitään vaan toivon, että saat elää täyden ja tasapainoisen elämän. Haluan kuitenkin korostaa sitä että mitä nuorempana pystyt ongelmaasi hoitamaan, sitä parempi tulos ja sitä “helpompaa” se on. Helppoa ei kuitenkaan tule missään nimessä olemaan. Paljon tsemppiä!

Muchos gracias, Mietteliäs! En ole nuori enkä edes aika nuori vaan lähellä jo keski-ikää. Tänään on semmoinen olo että parempi olla kokonaan juomatta vähän aikaa, eilen nimittäin hain kuitenkin 4 pinttiä kaupasta ja join ne kaikki. Palkkapäivä kun oli viime perjantaina joten nyt mulla on ollut rahaa siihen. Nuorempana mulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia juomisen kanssa, opiskeluaikoinakin parikymppisenä mulla meni monesti kuukausia etten juonut yhtään mitään. En sitä mitenkään suunnittelut tai ajatellut, ei vain tullut otettua kun ei tehnyt mieli. Ja sinällään omituista että muuten olen tarkka ravinnon suhteen ja syön pääosin terveellisesti ja vielä liikunkin jonkun verran! Onneksi ensi viikonloppuna olen tuttavien luona jotka eivät käytä alkoholia joten se menee automaattisesti selvinpäin. Jotenkin mun pitää tästä ryhdistäytyä ja selvittää juomiseni, niin kauan kun mulla vielä on asiat suht hyvin, eli on työpaikka ja raha-asiatkin hoidossa kun sain ulosoton kanssa sovittua ja vuokrat ja muut laskut ajan tasalla.

Eipä ne suunnitelmat ole menneet ihan niin kuin piti… Paitsi viikonlopun olin kyllä ihan kokonaan nollalinjalla, ja se oli ihan helppoakin vielä. Mutta sen jälkeen olen ottanut joka päivä, tosin vähemmän kuin ennen, mutta silti liikaa kun kyse on jokailtaisesta juomisesta. Viikonlopun aion olla ihan selvinpäin, se on mulle testi pystynkö mä siihen (ja siis mulla olisi rahaa siihen juomiseen joten siitäkän ei nyt ole kyse). Jos en pysty niin sitten taitaa olla parempi unohtaa tämä “vähentäminen” ja lopettaa kokonaan.

Olen onnistunut vähentämään! Vielä on paljon vähennettävää mutta alku on ainakin ihan hyvä… Arvioisin että juominen on vähentynyt noin puolella, eikä mun ole enää pakko juoda kaikkea ostamaani alkoholia, sitä voi siis hyvin jättää kaappiin odottamaan! Lauantaina pitkästä aikaa join kunnon humalat ja koin krapulan, ja totesin että ei kiitos. Vielä kun löytäisin sen motivaation tiputtaa juomista reilusti edelleenkin!

Hienoa.

Itsellä myös tuo huonontuva rahatilanne toi lopullisen motivation vähentää. Jaksuja vaan vähentämisen kanssa. Itse en edes pyri täysin tipattomaan tilanteeseen ja vielä siinä onnellisessa tilanteessa, että se vielä oonistuu näin. Olen myös huomannut jopa ulkonäköni vähän parantuneen; punakkuus naamalla on ulkoilulla hankittua, eikä olutpöhöä:).

Viime viikonloppuna tuli taas juotua sen verran (toki edelleen reilusti vähemmän kuin ennen) että ajattelin pistää joksikin aikaa korkin ihan kokonaan kiinni. Sinällään hassua että samaan aikaan tuon päätöksen kanssa jouduin lääkekuurille, jonka kanssa alkoholi on kielletty koska se voi joillekin aiheuttaa antabus-reaktion. Eli 8 päivää ainakin tulee olemaan ihan helppoa olla juomatta. Huomaan nyt jo parin päivän jälkeen, että aamulla on ihan erilainen olo ja mielestäni ihan erilaiset kasvot myös näkyvät peilistä. Ainakin kuvittelen tällä hetkellä että voin palata vielä siihen entiseen vähäiseen alkoholinkäyttöön, mutta jos meinaa aina karata, sitten on parempi lopettaa ihan kokonaan. Mulle ei koskaan ole alkoholi niin tärkeä ollut etten missä tahansa tilanteessa voisi olla ilman sitä. Katsotaan miten käy!

Nyt on pakko sanoa että ONNEKSI on se lääkekuuri päällä, on semmoinen :imp: :imp: :imp: päällä ettei mitään rajaa… Se syy taas ei liity juomiseen millään tavalla ,mutta normaalisti tässä tilanteessa menisin Alkon kautta kotiin ja alkaisin kittaamaan aika välittömästi!

Väsymys alkaa hieman hellittää jo, aamulla en ole muuta kuin normaalisti väsynyt. Päivän mittaan iskee vielä isompi väsymys mutta eiköhän sekin tästä hellitä. Tosin työviikon jälkeen perjantaina tähän aikaan saakin jo olla aika naatti! Viikonloppuna saan onneksi vain levätä kunnolla, mitä nyt vähän kotihommia. Ensi viikolla toivottavasti olen pirteämpi kuin aikoihin kun tipattomat päivät vain lisääntyy!

Tsemppiä muillekin vähentäjille ja lopettajille! :smiley:

Tästähän tulee ennemminkin mun blogiketju… Auttaa kun saa kirjoittaa edes jonnekin. Viime viikolla join vielä muutamana päivänä, joten ei se lopettaminen sujunutkaan niin kuin ajattelin. Nyt en ole juonut moneen päivään, taitaa olla viides päivä menossa nollalinjalla. Ja olo alkaa taas virkistyä ja huomaan kasvojen punotuksen hävinneen. Sitkeästi yritän jatkaa tätä nollalinjaa!

Hei, una mujer! :slight_smile:

Kiva kun jaksat päivitellä tänne kuulumisiasi. Tutun kuuloista tarpomista, välillä kompastelua ja taas uutta yritystä tuntuu olevan sielläkin…

Mutta pääasia ettet luovuta, vaan jatkat yrittämistä! Eikö olekin palkitsevaa, kuinka nopeasti huomaa voinnin kohenevan jo muutaman päivän juomattomuuden jälkeen? Ja yllättävän iso vaikutus ulkonäköönkin.

Aurinkoista päivää ja raittiita syystuulia uudelle viikolle! :smiley:

Moikka ja tervetuloa kerhoon!

Itse liityin tänne tänään ja tavoitteenani on vähentäminen. Joskus on ollut mielessä jopa lopettaminen kokonaan, mutta mutta…

Toivotan sulle paljon tsemppiä ja jaksamisia! :slight_smile:

Ja niinhän siinä sitten kävi että otin eilen, 6 tuli juotua. Pieni morkkis asiasta, mutta onneksi tiedän että tänään ei ainakaan tule juotua koska olen klo 21 asti töissä, ja huomenaamulla taas töihin! En siis ehdi juomaan. Mulla on jonkin verran auttanut se että olen alkanut käydä kuntosalilla ja jumpissa. En tietysti ennen salille menoa juo, ja sen jälkeen kun käyn suihkussa ja syön yms niin kello on yleensä jo aika paljon ja on kohta jo nukkumaanmenon aika. Ajan täyttäminen jollain muulla toiminnalla ainakin mulla ehkäisee juomisen. Ja olen salilla käynyt noin 4 kertaa viikossa. Sen lisäksi olen joka toinen perjantai opiskelemassa. Mitähän muuta puuhaa mä vielä itselleni keksisin ettei tulisi edes mieleen juoda? Olen kyllä sen verran laiskakin että harvemmin lähden enää illalla kauppaan, se päätös pitää siis tehdä iltapäivällä kaupassa mitä sieltä ostan! Baareissakaan kun en juuri käy. Nyt on tosin taloudellisesti mulla tiukkaa vielä muutaman vuoden kun makselen ulosottoon velkojani, sekin ehkäisee juomista kun ei ole siihen varaa.

Ja kiitos tsempityksistä, tästä taas jatketaan, toivottavasti pidemmän aikaa selvinpäin.

Päivittelen taas kuulumisiani… :smiley:
Tuossa pari viikkoa sitten tuli otettua jokunen päivä enemmän alkoholia kuin aikoihin! Sen jälkeen taas vähensin ensin ja nyt olen ollut viikon verran ihan kokonaan juomatta. Parina päivänä on pitänyt hieman komentaa itseäni että olen mennyt kaupan ohi mutta loppujen lopuksi aika helposti se on sujunut. Ja ajattelin jatkaakin tällä nollalinjalla nyt ihan reilun aikaa! Jouluna on pitkät vapaat mutta tällä hetkellä ajattelen niin että turha katkaista juomattomuutta silloinkaan, saanpahan enemmän aikaiseksi kun en juo! Toleranssinikin varmasti laskee vähitellen aika reilusti, mulla aikaisemmin oli tosi huono viinapää kun join tosi harvoin enemmän kuin 2 annosta.
Kasvoni ovat selvästi kaventuneet, olen käynyt salilla treenaamassa ja farkutkin alkaa jo löystyä niin että piti kaivaa vyö esiin. :smiley: Ei myöskään väsytä koko aikaa, virkeys alkaa palata vähitellen. Viime viikonloppuna oli pitkä vapaa ja NUKUIN!!!

Tsemppiä kaikille muillekin vähentäjille ja lopettajille!!

Itse olin vähentäjä sen 3 vuotta ja suunilleen niihin aikoihin vierailin täälläkin sivustaseuraajana. En eksynyt sattumalta silloinkaan tänne, vaan jollakin tasolla jo tiedostin, että ois tehtävä jotain ja silloin päätin alkaa vähentämään. Nyt ruustaan omaa stooria tuolla lopettajien puolella siksi, koska minusta ei ollut vähentämään.

Vähentämisen harha liikkui itselläni siinä, että mittasin vähentämistä humaltumisen määrällä, en annosten lukumäärällä ja kuten arvaa humaltuminen oli välillä paremmin hallinnassa välillä heikommin. Tosin käänteinen puoli piileskeli siinä, että toleranssi kasvoi ja samaan humaltumisseen kärsi juoda enemmän.

Vähensin siis humaltumista ja samalla annosmäärä salakavalasti kasvoi. Kokeilin välillä tosissani annosmäärääkin pienentää, mutta “eihän tämä tunnu missään, en ole vielä juovuksissa” sorti näkemään väärin vähentämisen.

Nyt en enää yritäkään vähentää, vaan olla juomatta kokonaan.

Ennen päätöstä vähentämisestä tai lopettamisesta kannattaa tosiaan pitää kunnon tauko. Vähintään kuukausi, mielellään enemmän.

Itse en varmasti koskaan lopeta. Jos olisin enemmän juoppo tai vähentäminen olisi vaikeampaa, olisi kai pakko lopettaa. Mielestäni olen onnistunut vähentämisessä kohtuullisesti. TAvoittelen parempaa. TAvoitteena on, että joisin kuukaudessa max 16 annosta, max 2 krt/kk. Eli jos otan, niin voin ottaa reippaastikin, mutta vain pari kertaa kuussa. Haaveilen siitä, että juominen jäisi vielä vähemmälle, mutta tuossakin on minulle jo riittävästi tavoitetta. Pidän myös hyvänä sitä, että elämässä menee pari kolmekin viikkoa alkotta ilman suurta ponnistusta. Haluan jatkossakin juoda silloin tällöin enkä siksi aio lopettaa.

Jatkan tätä satunnaista päivittämistä… Vaihtelevasti on mennyt, välillä olen juonut muutamia päiviä ja sitten taas ollut selvinpäin. Nyt meni vähän aikaa sitten muutama päivä aivan järkyttävän rankasti juoden, ja nyt olen taas ollut selvinpäin joitakin päiviä. Asetin itselleni tavoitteen että olen tästä kuukauden täysin nollalinjalla. Olen taas huomannut jo hyvin nopeasti että alan piristyä ja pöhötys häviää vähitellen… Ja kaikkiaan mulla on jo 10kg painoa pudonnut viime syksystä! Jopa tällä vaihtelevalla vähentämiselläkin. Toki siihen vaikuttaa se että olen pirteämpi kun juon vähemmän ja jaksan treenata enemmän ja keskittyä syömisiini. Tavoitteena kuukaudessa päästä jo alemmalle kymmenelle. Raha-asiat painaa mieltä mutta niille en enää mitään voi, ne saan kuntoon tässä ajan kanssa, ehkä muutaman vuoden kuluttua :unamused: Onneksi on työpaikka kuitenkin, eikä pelkoa työttömyydestäkään.

Toivottelen edelleen tsemppiä muillekin vähentäjille, ja tietysti lopettajille!

Onnittelut vähentämisestä ja painonpudotuksesta! Raitis kuukausi tekee hyvää niin kropalle kuin raha-asioillekin. Ja niitä jälkimmäisiä ei tosiaan kannata murehtia kokopäivätoimisesti, koska se ei mitään auta. Onneksi sinulla on kuitenkin töitä ja mahdollisuus laittaa asiasi kuntoon. Tsemppiä ja aurinkoisia pakkaspäiviä sinullekin!

t.syystuuli