Uskotko Jumalaan?

^ Muistan hyvin Sylvian. Hän oli sympaattinen tapaus. Rauha vain hänen muistolleen.

Siinä juttua, kuinka kristillisten koulujen suosio on kasvussa Suomessa. Eipä niissä ihan hirveästi porukkaa vielä ole. Ei tosin ole kohta hirveästi peruskoululaisiakaan :grin:.

Olen enemmän huolissani arvokonservatismin suosion noususta, kuin kenenkään jumalaan uskomisista tai marginaaliporukoiden aidosti kristillisestä hihhuloinnista. Ensin mainittua liikettähän tässä on tapahtunut jo tovi Euroopassa ja rapakon takana. Sehän on taustalla mm. siinä, kuinka nuorten asenteet esimerkiksi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä kohtaan ovat koventuneet. Ei suinkaan mikään laaja kristillinen herätys. Kuten tuossa jutussakin sanotaan, jotkut vetoavat siihen, että ovat kristittyjä, vaikka oikeasti heitä ei voisi vähempää kiinnostaa kristillisyys. Niin on vain helppo sanoa, kun pitää lokeroida itsensä johonkin, mikä ei ainakaan ole sitä mitä vastustetaan.

Edit: Tuosta Enkeli taivaan ja Suvivirsi -jutusta: Onko niiden veisaaminen nyt siis oikeasti kielletty peruskoulussa? Hirveää meteliähän siitä on pidetty jo pitkään, mutta onko se vain tätä nykyään ei saa enää mitään sanoa tai laulaa -ulinaa? Tungen itseni kohta seuraaviin peruskoulun kevät- ja joulujuhliin tsekkaamaan tilanteen. Se kannattaa varmaan tehdä mieluummin jossain pääkaupunkiseudun monikulttuurisessa koulussa, kuin siellä kristillisessä koulussa, niin saa luotettavampaa dataa :grin:.

^ Tuo Ylen uutinen, jonka mukaan muka “maallistuminen ajaa lapsia kristillisiin kouluihin”, on herättänyt somessa melko vilkasta debattia. Varsinkin kun näihin kristillisiin kouluihin kerrotaan sisältyvän opetus ihmisten eriarvoistamisesta sukupuolisen suuntautumisen perusteella.

Minulle tuli mainituista kouluista mieleen nyt tämä:

OIP

Niin että “blessed be the fruit” vaan itse kullekin.

Voihan reaktioni olla liioiteltu tai hysteerinen, mutta ei holokaustikaan kertarysäyksellä alkanut, vaan pikkuhiljaa, vaihe kerrallaan.

Enkä usko, että mikään mystinen maallistuminen ajaa lapsia kristillisiin kouluihin. Eiköhän se ole heidän uskovaiset vanhempansa, joka lapset sinne ajaa.

Itse toki lapsettomana sinkkuna katselen ulkopuolisena kirkkojen painiskelua samaa sukupuolta olevien vihkimisen kanssa.
Ehkä kirkon olisikin aika hajota. Liberaalit ja ihmisoikeuksia kunnioittavat uskovaiset voisivat perustaa oman kirkkonsa, ja ahdasmieliset hihhulit ja oikeistokristityt omansa.

Kumpikin toki saisi operoida mielikuvituksensa tuottaman jumaluuden kanssa niin kuin parhaaksi näkevät, kuitenkin Suomen lakeja noudattaen.

Asiasta toiseen. Ikävää kuulla (lukea) jonkun plinkkiläisen kuolleen. Olen ennestään tiennyt ainakin kahden plinkkiläisen elämän päättyneen, mutta en nyt mainitse heidän nimimerkkejään, enkä toista edes muista.

Elämä päättyy kuolemaan ja se on ihan o.k. Väkivaltaista tai tuskallista kuolemaa emme kuitenkaan toivo kenellekään (paitsi ehkä eräälle Vladmirille, jolle soisin mielelläni Gaddafin tai Mussolinin kohtalon)

^ Otsikko on kyllä hölmö, mutta niin otsikot usein ovat. Kun yhteen lauseeseen yritetään tiivistää isompi kokonaisuus, siitä helposti tulee väärinymmärrettävää sillisalaattia.

Tuossa jutussa Kristillisten koulujen liiton puheenjohtaja Jukka Sipilä(Onkohan sukua? Meinasin kirjoittaakin Juha) sanoo, että kouluun voidaan ottaa oppilaaksi sukupuolivähemmistöön kuuluva, mutta tämän toimintaa ei hyväksytä. Mitä tämä toiminnan hyväksymättömyys käytännössä mahtaa tarkoittaa? Sitäkö, että pojaksi syntynyt oppilas ei saa laittaa hametta päälle ja vaatia, että häntä kutsutaan Nikon sijasta Ninaksi? Tuo on syrjintää, joka on ihan yksiselitteisesti lailla kielletty ja se laki koskee nimenomaan kaikkia perusopetusta tarjoavia tahoja. Jonkun puheenjohtajan lohkaisu ei tietenkään ole sama asia, kuin se, miten toimitaan käytännössä, mutta pistipä mietityttämään.