Uniongelmasta

Terve! En ole uusi täällä, unohtu toi vanha salasana, mut tervehdys vain kaikille plinkkiläisille :slight_smile:

Elikkä mul on ollut todella vaikea uniongelma ylä-asteesta saakka ja vetänyt paljon erilaisia unilääkkeitä, mutta mokannu ne kaikki väärin käytöllä, tällänen tyhmä narkkari kun olen. Ketiapiini on ainoa mikä tuntuu auttavan, mut vituttaa syödä niitä, ku on suunnilleen ±0 nukkuuks vai ei, tulee niin helvetin zombi olo niistä. Oon nyt tutustunu tohon lakkaan ja tuntuu auttavan todella hyvin, luin äsken tosta xyremistä ja ajattelin kysäistä, että määräisiköhän lääkäri sitä unettomuuteen?

Sanon heti täs, että bentsot ei futaa juuri ollenkaan ja kaikki vinkit ovat tervetulleitakyseiseen ongelmaan.

Ehkä pitäisi vielä lisätä hieman taustatietoja olen noin 25v. 7 kuukautisena syntynyt ja keskittymyshäiriö löytyy myös melko nuorena todettu, eikä johdu päihteistä, koska faijalla ja sisaruksilla on kanssa. Neurologi totes, et mul ADD:tä ja ADHD:ta suurempi oireyhtymä. Tämäkin varmasti vaikuttaa tuohon unettomuuteen.

Anteeksi epäselvä teksti, olen nukkunut noin 5 tuntia 3 päivän aikana.

Kiitos :slight_smile:

Kannattas harkita lääkitystä tohon keskittymishäiriöön eka (ellei jo oo?)… Seki vois auttaa. Mulla on kans ollu aina uniongelmia ja ainoo mikä auttaa kunnolla on kukinto.

mä olen kans paininut uniongelman kans pitkät ajat mut nykyään pystyn aika hyvin nukkumaan… paitsi en voi itse vaan määrätä milloin menen nukkumaan… tosin se ei haittaa ku työttömänä tällä hetkellä olen…
tehokkain lääke itsellä ollut ehkä miaxan… ja olen kolunnut erilaisia lääkkeitä läpi aika paljon… toleranssi ei tuntunut nousevan muutaman kuukauden käytöllä ollenkaan eikä kovin suurta aamuista pöhnää… suosittelen lämpimästi kokeilemaan jos et ole kokeillut…
toisille auttaa toisille ei… :unamused: ja varmasti lekuri suostuu kirjoittamaan kun lääkkeellä ei ole minkäänlaista viihdearvoo…

Koira on vastaus, vietsen ulos illalla 10.00-11.00 ja aamulla 06.00. Vastuu alkaa painaa sua että huomaat kuinka nukuttaa happihypyyn päälle ja on oltava aamulla kunnossa, tunnen yhden miehen jonka unilääkkeet ja alkoholi jäi ja koira menee kaiken muun edelle.

Dark, tätä asiaa voidaan katsoa niin erilailla. Mä luulen että mulla on onnellinen Dopperi ja kohta mökille niin se on koko pyhän vapaana, kuten usein meidän lähimetsässä vaikka laki kieltää. Mä olisin joutilaana päättänyt päiväni jo kauan sitten ja se on sitonu lapsettoman parin yhteen ihan kuin lapsi. Kunnioitan mielipidettäsi mutta meidän on vaan hyväksyttävä toisemme ja elää näin. Toisaalta tilanne on hyvä koska kumpinen meistä on hieman erikoisia ja kumpikaan ei haluaisi et muut olis just kuin me. Hyvää kesänalkua vaan sullekkin ja vaikka olemme sairaita elämme ja omaamme oman mielen.

Ainakaan kunnon päiheongelmaisen ei koiraa tai muutakaan eläintä kannata itselleen hankkia. Kun putki on päällä niin eläin jää huolehtimatta. Itse huuruissaan tai kaverit kohtelevat kaltoin - hakkaavat tai juottavat känniin :cry: Ensin kannttaa hankkia viherkasvi ja katsoa säilyykö se hengissä :wink:

Tietenki ensin pitkä aika ilman koiraa kyseisenä aikana ulos ja vain päihteetön pystyy joka aamu meneen ulos 06.00 vaikka satais kaatamalla. Sitten ku siihen pystyy niin se koira, esimerkki oli suunniteltu että poika olisi ottanut koiran heti pois jos sitä ei olisi hoidettu oikein. Ukkopa hoiti ja ovat nyt erottamattomat ystävät, oli sitä pitkään haaveillu ja nyt ei juo edes yhtä kaljaa.

Kato, helvetin monta viestiä eikä yhtään vastausta kysymykseen. Eli et saa Xyremiä, jollei sinulla ole narkolepsiaa tai katapleksiaa. Lakkaa voit tietysti oman harkintasi mukaan laittomasti käyttää, mutta jos käytät sitä unilääkkeenä, niin ehdottomasti sen kanssa ei silloin saa viihteillä, muuten olet pian aivan helvetinmoisessa kusessa.

Luuleeko joku että mulla tuni silmään kun kouristelin kivuissa, lääkkeitä meni ja paljon ja paheni. Nyt lääkkeitä minimi ja säännölliset ajat nukkua eli nyt nati nati.

Kumma juttu, että muilla päihdeaiheisilla foorumeilla onnistutaan silti pysymään asiassa. Ja tuo tieto ei ollut netistä vaan ihan kaverilta, joka koitti tuon saada lääkitykseksi. Tosin tietenkin olisi suotavaa, että kaikki täällä kerrottu tieto myös pyritään vahvistamaan mahdollisimman monesta lähteestä.

Kyllä, kirjoittelen muillekin päihdeaiheisille foorumeille, mutta myös tänne, oikea informaatio kun saattaa parhaassa tapauksessa pelastaa jonkun hengen.

Voi, sua :exclamation:

Jep. Kyl se hamppu on jeesannu, mut nyt ei voi sitäkään vetää, kun dexedrinee yritän hommailla tässä.
Concertat väsyttää ihan likkaa jo pienillä annoksilla ja sellanen 13kk. yrittäny toipuu tässä

Harrastan kyllä säännöllisesti liikuntaa, mutta mikään ei tunnu auttavan ja syön todella terveellisesti.

Ihan kuin oisin lukenu jostain, xyremiä määrätään myös unettomuuteen, mut en sit tiedä…

Eikös sitä määrätä narkolepsiapotilaille siihen, että ne sais unensa normalisoituun :question:

Voidaan sitä toki muutenkin määrätä, riippuu kaiketi lääkäristä. Määrätäänhän monia muitakin lääkkeitä muihinkin vaivoihin kuin mitä pakkausselosteessa lukee. Mitä itse Xyremistä oon lukenut, niin en suostuisi käyttämään, mutta ymmärrän toki, jos mikään jo kokeiltu ei univaikeuksiin tehoa. Itsekin univammainen, tosin en nykyään enää onneksi pahasti, mutta kyllä aikoinaan sai suht radikaaleja ratkaisuja käyttää siihen, että sai sen valvomisputken katkaistua.

Stressaatko siitä että et saa unta? Vai mietitkö asioita ennen nukkumista?? Mä ite olen kans adhd ja mulla on aina pyörinyt ajatukset ja musiikki päässä. Mulla oli uniongelmia oikeastaan jokaisessa iässä stressin tms. takia. Kesti pitkään ennenkuin yritin itse muuttaa asioita… Yritän jättää ajattelun muualle kuin sänkyyn, tuuletan huoneen, nousen ylös jos en saa unta tuntiin ja en stressaa asiasta… Käyn koulua ja liikun, ne auttavat oikeasti. Tarvittaessa mulla on Halcionia, mutta se ei ole hyvä ellei oikeasti pääse sellaiseen fiilikseen ettei havahdu kertaakaan sen 2h:n aikana jolloin lääkkeen vaikutus on jo loppumassa…

Nukutko sä sikeästi vai heräiletkö kesken unien? Ikä tuntuu myös auttavan, koska ihmisen unentarve on yksilöllinen. Toiset pärjäävät 6h:lla, jotkut tarvitsevat sen 10h. Mä jos stressaan ja valvon, niin menee joskus hiukan yliaktiiviseksi meininki, mutta sen jälkeen taas pystyn jonkun aikaa nukkumaan paremmin. Mulle paras uni on ilman lääkkeitä tai alkoholia, mutta olen jo myöntänyt itselleni sen, että minusta ei tule koskaan samanlaista kuin esim. avokki, joka nukahtaa kun päänsä tyynyyn laittaa… :unamused:

PS: Yhteen aikaan tuo 5mg Levozin auttoi mua. Tunti tai pari ennen nukkumaanmenoa. Aamulla aluksi väsytti, mutta parin vkon päästä oli jo sivuoireet lähteneet… Sammuttaa ajatukset niin voi nukahtaa… Toivottavasti keksit jonkun ratkaisun… :slight_smile:

Onneksi olen herkkä lääkkeille jos 5Mg pami ei nukuta 15Mg opamox jäädyttää ukon niin et on kulki kipeä kun en edes kääntyile. Tietenki aina muutama bisse alla, mutta olen tarkka ettei tolet nouse vaikka saisin lisää vaan pyytämällä.

näyttäis nää uniongelmat olevan aika yleisiä. :neutral_face:
ite oon nyt vähän aikaa miettinyt yhtä juttua; mulla on aina ollu tosi pahoja uniongelmia, keskittymisvaikeudet ulottuu ihan uniin asti, ja näen pelkkiä painajaisia.
ennen sain rauhallisen unen niinki turvallisella yhdistelmällä ku rauhottavat ja pari shottia viinaa… :unamused: siis tein tätä kuitenki tosi harvoin. nykyään jos otan tällasen vaikkapa ilta yheltätoista, oon jo viideltä aamulla hereillä ja levottoman sekava. no oon muutenki enemmän nopeiden ystävä, ehkä vois lopettaa ton nukkumisen