Uniongelma

Mulla on nyt ollut noin kuukauden ajan vaikea nukahtaa. Menee ensin 20min että nukahtaa ja herään 5min päästä, menee muutama minuutti että nukahtaa uudestaan ja taas herään. Tuota samaa kestää puoli tuntia ja joskus kauemmin. Melatoniinia olen kokeillut mutta ei siitä mitään apua ollut ja seuraavana päivänä oli hirveä olo. Jos menisin julkisille kertomaan asiasta saisiko tuohon mitään apua vai nauravatko vain?

Onko sulle tapahtunut tässä hiljan jotakin, mikä voisi nuo nukahtamisvaikeudet selittää? Esim. uuden lääkityksen aloitus/vanhan lopetus, jokin stressaava asia elämässä, unirytmin muutos syystä X… Tuo max. 1 h pyöriminen ennen varsinaista nukahtamista kun ei kovin pahalle uniongelmalla kuulosta(Ärsyttävää toki voi olla, jos ei ole moiseen tottunut), joten lähtisin karsimaan ihan sellaisista jutuista, kuin kahvinkittaaminen, näyttöjen tuijottelu kovin pitkälle iltaan, rankemmat liikuntasuoritukset iltaa kohden jne.

Totta maar voit mennä TK:hon valittamaan, mutta suosittelen sitten vähän liioittelemaan ongelmaa, koska kuten sanoin, ei tuo kovin pahalta kuulosta ja ainahan voi mennä tuntia aikaisemmin nukkumaan, jos siinä vähän aikaa tuhraantuu tuohon pyörimiseen. Riippuu ihan lääkäristä, mitä sanoo. Voi kirjoittaa jonkin tropin ihan mukisemattakin. Eri asia, minkä tropin sitten kirjoittaa. Jokin Z-lääke tuossa nyt olisi ihan okei, mutta voipi lykätä heti kättelyssä jotakin ketiapiini-mirtatsapiini -akselilta ja niitä nyt en todellakaan noin lieviin nukahtamisvaikeuksiin suosittele.

Otan osaa vaikean tilanteen johdosta. Mulla on auttanut Risperidon nukahtamiseen ja unessa pysymiseen. Jotkut vannoo ettei Risperidonia saisi määrätä kenellekkään, mutta kyllä niitäkin on joita se ihan oikeasti auttaa. Toinen on sitten tietty Ketipinor, mutta tuota ei varmaan määrätä ihan helposti ellei taustalla ole muitakin mielenterveyden ongelmia.

Risperdal, Ketipinor ja Zyprexa kyllä pistää nukuttamaan. Itse söin Zyprexaa kaksi viikkoa mutta se unelias vaikutus alkoi vasta viikon käytön jälkeen. Eli pientä viivettä oli. Siihen sivuun lekurit usein kirjoittaa E - respan larkkua tai levareita ennen kuin varsinainen Zyprexa alkaa vaikuttamaan. Zyprexa on hyvin samantapainen lääke kuin Ketipinor mutta huomattavasti vahvempi, jos rotta labra kokeisiin voi luottaa.

Rotta labrassa kaikki rotat saivat annoksen Zyprexaa. Rotat alkoivat liikehtimään hitaasti. Paikalle samaan häkkiin “tiedemiehet” toivat kärpän mikä on petoeläin. Edes kärpän läsnäolo ei aiheuttanut pakoreaktiota rotissa.

En yleensä suosittele mitään neuroleptiä muuta kun psykoosia sairastaville ihmiselle jonka on pakko ottaa nämä lääkkeet jotta ei joudu takaisin osasto tyyppiseen hoitomuotoon ja kiristys siteisiin. Se on vaikea valinta monelle, lääkkeet tai sairaala muotoinen osastohoito, mikä on tietysti räätälöity “asiakkaan” toivon mukaisesti yksilö tasolla.

Kyllä TK-lääkäriltä voi kysyä Z-ryhmän nukastamislääkkeitä, kuten Imovan, mutta luullakseni näitäpäiviä lääkäri tulee määräämään Mirtazapinin tahi Ketipinorin. Tossa ylempänä mainittiin, että jotenkin olisi vaikeampaa saada Ketipinoria, paskapuhetta sanon mie. Sitähän määrätään vaivaan kun vaivaan nykysin. Itse en pitkällä tikullakaan kajoaisi Ketipinoriin. Z-ryhmän lääkettä vaan, mutta riippuvuusriskin takia ainoastaan lyhytaikaiseen käyttöön.