Unettomuus

Aattelin kysästä täältä että löytyisikö jollain tietoa unettomuuteen ja ennen kaikkea nukahtamisvaikeuksiin, kun mistään ei oikeen tunnu löytyvän toimivaa niksiä, joudun syömään lannerangan välilevyjen pullistumaan, diapam 5mg, tramal 50mg ja panacod ja noilla mömmöillä ei se uni silti tule millään silmään. panacod ja tramal poistavat kyllä kivun ja säryn mutta en saa niitten jälkeen unta. diapam auttaa lihasjännitykseen loistavasti, muttei unensaantiin :frowning: tätä kestänyt kohta 2,5 vk:a alkaa pinna palaa ja järki lähteä. en käytä lääkkeitä väärin, en edes joka päivä, vain tarpeeseen joten ihmetyttää suuresti että missä vika… jos joku olisi niin ystävällinen ja kertoisi helpotuksen vaivaani niin olisin ylitsevuotavan kiitollinen avusta

Mikään noista ei ole unilääke, eli kannattaa varmaan mainita lekurille noista univaikeuksista ja pyytää lääkettä unettomuuteen. Näin yksinkertaisimmin…

:laughing: :laughing: :laughing:

Mä en saa nukuttuu.

Siis onko sulle määrätty noita kaikkia yhtä aikaa?? Itselleni kun selkäkipuun määrättiin Tramalit, sanottiin samalla että Panacodin käyttö tulee lopettaa. Sulla taitaa olla aika korkea toleranssi, itselläni ainakin yksikin Panacod tai Diapam vei tunnin kuluttua tajun kankaalle mihin vuorokauden aikaan tahansa. Suurin osa täällä tietää lääkkeistä paljon enemmän kuin minä mutta voisikohan olla vaikutusta noiden lääkkeiden yhdistelmällä?

Kiitän ja kumarran suuresti !

mulle määrättiin ensiks tramalit ja diapamit, mutta kun en pystynyt keskittymään koulussa enkä töissä ja mainitsin asiasta lekurille niin se määräsi päälle panacodit ja totesi vaan että “älä syö sitten yhtäaikaa että mieti kuinka kova kipu on ja ota sen mukaan lääke” mielestäni ko lääkäri oli ensimmäinen fiksu jonka olen tavannut kun olen taistellut selkäni kanssa en meinannut päästä edes mangneettikuvaukseen vaikka jo röntgen kuvissa näky että L2- nikama ? oli siirtynyt 4mm ulospäin ja kivut olivat infernaaliset ko lääkäri sitten kirjoitti myös lähetteen magneettikuvauksiin…

pitänee siis varmaan muistaa häntä joulupullolla tms. :laughing:

Paras apu itselleni selkäkipuun oli akupunktio ja sähköhoito, tosin kallista, 35e/kerta ja kävin 15 kertaa. Mutta hyvä että pääsit sentään magneettikuvaukseen, itse en päässyt vaikka selittämätön kipu jatkui kuukausitolkulla. Neljän kuukauden jälkeen sain lähetteen polille, jonne aika olisi ihan joulukuussa…
Fysiatri Turunen pitää yksityisvastaanottoa Lappeenrannassa, kuulemma Hyvinkään sairaalassa työskentelee vakituisesti, hänen vastaanotollaan kävin kerran ja kipu hävisi enkä ole yhtäkään särkylääkettä tarvinnut sen jälkeen.

Älä tyydy vain nappaamaan lääkkeitä jos haluat selkäsi saada kuntoon!

käyn myös n. 1krt/vk kunnallisellapuolella fysioterapeutilla ja saman verran yksityisellä sekä kerran viikossa salilla tekemässä pääsääntöisesti vatsa ja selkälihaksia, mutta kun kerran siellä olen niin samalla teen myös muita lihaksia…

[offari] Hieronta auttaa selkäkipuun! Mulla oli viime talvena monta kuukautta selkä ihan jumissa, söin sirdaludia siihen eikä siitä ollut oikein mitään apua - väsytti vaan. Sitten pääsin kerran hierottavaksi; hieronta teki ihan hullun kipeetä, välillä huusin ääneen mutta sen jälkeen kun lähdin kävelemään: ei mitään kipua missään! Ihan uskomaton olo, pysty liikkumaan ihan miten vaa eikä mihinkään sattunut ollenkaan :smiley: Nauroin ääneen kaupassa ihan vaan kun oli niin mieletöntä se kivun puuttuminen.

niin hämmentävää kuin se onkin selkä on ihmisen heikoimpia kohtia… olin ihan ulalla kun lekuri piti mulle “luennon” ihmiskehosta ja että selkä on ihmisen heikoimpia kohtia

Vika oli lopulta se että oikea lantioluu oli pois paikoiltaan… sitä eivät tk-lääkärit nähneet röntgenkuvissa vaan väittivät vian olevan lihaksissa. Se oli pois paikoiltaan ilmeisesti lähemmäs puoli vuotta ja olisi koko ajan ollut korjattavissa puolessa minuutissa. Jatkossa tiedän ainakin kenelle lääkärille varaan aikaa jos selkä vielä hajoaa.

mulle syyksi varmistu magneetti kuvien jälkeen että mulla on lannerangassa välilevyjen pullistuma, joten syy on selvä ja nyt tässä koitetaan parannella itseään taas täysin työkykyiseksi ja että pystyisi elämään “normaalia” täysipainoista elämää ilman näitä prkl ! särkyjä ja kipuja ja että sais nukuttuakin joskus kunnolla

Eipä mitään =)… Ja niinkun tuossa jo mainittiin niin eihän ne lääkkeet sitä itse vaurioo tietenkään mihkään vie eli yritä saada selkäs kuntoon vaan mahd. nopeesti. (joka ei vaan käsittääkseni näillä sairaalan jonoilla ole kauheen nopeeta =/)

no tosiaan mulla alko koko rumba yli vuosi sitten magneettikuviin pääsin tämän vuoden helmikuussa kun kivut ja säryt alko viime vuoden syyskuussa että se 6kk hoitotakuukin meinasi olla siinä ja tässä ja kunnaliseen fysioterapiaan jouduin odottamaan helmikuusta tämän kuun puoliväliin ennenkuin pääsin eli helmikuusta lähtien olen selkääni kuntouttanut nyt rupee olemaan jo kohtalaisessa kunnossa ei tarvitse enää syödä lääkkeitä kuin joskus harvakseltaan kun alussa meni tyyliin kaksin käsin naamioon

nyt on vaan toi unettomuus alkanut ärsyttävästi vaivaamaan…

Perkele että on pitkiä nuo odotusajat. No hyvä tietty että parempaan päin on mennyt ja tosiaan oikeilla lääkkeillä tohon unettomuuteenkin saisi stopin.

Perkele että on pitkiä nuo odotusajat. No hyvä tietty että parempaan päin on mennyt ja tosiaan oikeilla lääkkeillä tohon unettomuuteenkin saisi stopin.
[/quote]

mitkäs lääkkeet menisivät tohon “oikeat lääkkeet” kategoriaan ?

Hae lääkäriltä resepti tennareihin tai imovaneihin tai stilkkareihin…

seroquel. aina kuulutan sitä mut se on vaa nii loistava ku pitää saada unta

insomin se on pitkävaikutteinen ja sillä nukkuu kunnolla koko yön.

Bentsoista: Tenox, Insomin, Halcion ja Dormicum (kahta viimeistä tosin ei helposti heru)
Bentsojohdannaisista, Stilnoct ja Sonata

Sitten on perus unilääke imovane ja esim. masennuslääke Remeron, jota käytetään myös unettomuuden hoitoon. Lepteistä voisi mainita vielä Levozinin(hyi hyi), jota myös joskus lekurit tyrkyttää.

Mun mielestä paras uneen noista on toi Insomin, pitkä vaikutteinen ja tipahtaa varmasti. Tämäkin tietty yksilöllistä miten mikäkin lääke kellekkin toimii.