Kirjoitan ensimmäistä kertaa, tästä asiasta ja nettiin. Olen lukenut täällä montaa ketjua monena päivänä nyt kun olen oman elämäni risteyskohdassa. Aikaisemmin olen ehkä hiljentänyt risteykseen tai toivonut olevani ihan toisella tiellä, mutta tässä ollaan, valintoja! Tavallaan jo se helpottaa, vaikka vaikeaa tulee vielä olemaan. Enkä edes tiedä mitä kaikkea! Ja siksi kaipaan pohdintaa, kokeneiden kommentteja, tukea tai tukistuksia…
Lähtökohta: olen vakavissani eroamassa avomiehestäni. Olen jopa järjestänyt käytännön asioita siten, että muuttaisin jo lähiaikoina pois yhteisestä omasta kodistamme. Hän jäisi taloon, jonka laitamme myyntiin, jos hän vain siihen suostuu… nämä ovat isoja muttia eroaikeissani, vaikka maallista mammonaa, niin tosielämässä isoja asioita. Iso asia on ennenkaikkea myös se, että rakastan häntä. Ja hän on ainoa mies, joka minua on oikeasti rakastanut.
Olemme olleet ja asuneet yhdessä reilu kolme vuotta. Hän on jätti ex-vaimonsa takiani, omasta päätöksestään (pian suhteen aloittamisen jälkeen, en uskonut hänen niin tekevän). Se on yksi syy, miksi olen jaksanut näinkin pitkälle. Hän valitsi minut, joten jaksan, koska minulla ei ole sydäntä jättää häntä.
Hän on käyttänyt alkoholia mielestäni runsaasti suhteen alusta alkaen, myös entisessä suhteessaan, uskoakseni kymmeniä vuosia (olen häntä huomattavasti nuorempi). Hänen exänsä käytti heidän liittonsa aikana ja käsittääkseni sen jälkeenkin aikalailla alkoholia. Ehkä jaksaakseen miehen alkoholinkäyttöä?
Mies on tuurijuoppo, jos johonkin laatikkoon hänet laittaisin. Ulkoisin puolin asiat kunnossa: hyvä työ, pitkä työsuhde, nuhteeton, lempeä ja huumorintajuinen, hyvin sympaattinen persoona. Pitää eläimistä ja minusta, sellaisena kuin olen Hyvä rakastaja. Kaikki pitävät hänestä, työkaverit, hänen tuttunsa ja minun tuttuni.
Kun hän juo, niin täyslaidallisen. Siten, että örveltää, sekoilee, sammuu, on jalaton, ettei seuraavana päivänä jaksa mitään ellei aloita uudestaan. Alussa nämä sessiot kestivät la-su, lomat aina, monta viikkoa. En osallistu niihin karkeloihin, en juurikaan juo, joskus lasin viiniä tai siiderin. Isäni oli väkivaltainen päihderiippuvainen, kuollut. En pidä humalasta enkä humalaisista ja sitten löydän sellaisen elämänkumppanistani
Mies juo kotona, myös juhlissa saatuaan sillon hyvän syyn julkijuopotteluun. Välillä pystyy kohtuuteen, muutamaan kaljaan ym. Mutta vihaan sitä tölkin sisahdustakin. Sitä, jos kauppakassissa on bisseä, olsaa, punkeroa. Rakkaalle lapselle tuntuu myös olevan monta nimeä!
Hänelle on ominaista sekoilla ihan kympillä kännissä: kiivetä omakotitalon katolle, kokata keskellä yötä ruokaa joka palaa pohjaan ja palohälyttimet alkavat huutaa ja kaikki heräävät (minä ja hänen yläkouluikäiset lapsensa, jotka ovat välilä meillä), hän korjaa autoja tai talon pikkujuttuja umpihumalassa, ei onneksi aja kuitenkaan… saatan löytää hänet vähissä vaatteissa autotallista autosta istumassa umpitunnelissa sammuneena tai puhumassa jonkun (usein exän) kanssa puhelimessa. Kun menen aikaisemmin nukkumaa, hän ramppaa makkarissa sönköttämässä ja pusimassa, soittaa musiikkia tai telkkaria kovalla, ruuat jäävät pöydille, ovet auki, valot päälle…
Olen monin tavoin kertonut, että en siedä alkoholia siten kuin hän sitä käyttää. Ensin hän sanoi, että on liian suuri vaatimus minulta että hän lopettaisi kokonaan. Kun sanoin vuotta myöhemmin, että vaatii itse minulta liikaa jos jatkaa. Vähensi, eikä ole ollut kännissä kuukausiin. Mutta välillä hänen on saatava ja ajaa syrjäseudulla vaikka sata kilometriä kauppaan päästäkseen. Alko kuuluu hänen mielestään niin moneen tilanteeseen, juhlaan, lomaan…
Hänellä on huonot hermot, haukkuu vieraita ihmisiä, rattiraivoa, negatiivisuutta ym. Hän on saanut joitain kertoja raivokohtauksia, jolloin todella pelkään ja menen lukkoon. Toimin kuin karhun hyökätessä. Hiljaa paikallaan miellytä. Kerran menin väliin kun hän raivostui koirilleni, olisi varmaan sekopäissään tappanut. Olin mustelmilla ei muuta, jollain ihmeellä sain hänet pideltyä siinä pystypainissa. Kerran suuttui kun ukkosmyräkkä iski hänen korjatessaan autoa pihalla, riehui autotallissa, heitti pyöriä pitkin seiniä ym. Raivon vallassa ollessaan on selvinpäin. Välillä mieli mustuu kännissäkin, mutta väkivaltainen ei ole ollut. Ainakaan suppeassa merkityksessä lyönyt tms. Raha-asioiden hoidossa hän on kehno, saa kilareita myös niustä. Saattaa ostella isolla rahalla, mutta päivittäishankinnoissa olla todella pihi.
Vaikka hän on nyt aikalailla juomatta olen itse ihan loppu, henkisesti ja fyysisesti. Nyt tuntuu, että on lähdettävä, vaikka hänellä ei olekaan putki päällä.
Miltä kuulostaa?
En olisi uskonut tätä kokevani. Pärjäisin yksin, siitä olen varma. Hänen pärjäämisestään en ja siksi tämä on vaikeaa. Koska on rakkautta, vastuuntuntoa ja hyviäkin muistoja.
Kirjoitin tabletilla, anteeksi näppisvirheet ym.