Typpiksen tarina

Täällä yksi, jolle alkoholi on ongelma. Olen 38-vuotias nainen. Olen naimisissa, mutta ei lapsia.

Tässä hieman taustaa: Lapsuudesta muistan, että isä ja äiti ottivat joskus, mutta alkoholia ei lapsilta piiloteltu. Lapsena sain joskus lasista maistaa ja pahalta silloin maistui. Suvussa on kyllä alkoholismia. Isäni eno oli tuurijuoppo, mutta koskaan muista nähneeni häntä täysin selvinpäin. Kummisetäni, jota en tuntenut, mutta tiesin hänet, oli rappioalkoholisti. Hän kuoli viinaan 35-vuotiaana, mutta kuvan perusteella häntä olisi luullut 60-vuotiaaksi. Muutenkin suvussa ei ole lasiin pahemmin syljeskelty.

Äitini kuoli, kun oli 14 ja se oli shokki. Olin meistä (meitä on 3 siskosta) selkeiten äidintyttö ja muutenkin olen meistä kaikkein herkin. Kuopus, kun olin ja kiltti, niin muut taisivat pitää minua kynnysmattonaan. 15-16v join ensimmäisen kerran. Tuolloin juominen oli satunnaista. Lukiossa aloin käymään kavereiden kanssa baareissa, mutta en silloinkaan kovin usein. Juominen lisäntyi, kun muutin pois kotoa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Alkoholimäärät kasvoivat ja minulle alkoi tulemaan muistikatkoksia ja välillä minut piti viedä kotiin, kun olin huonossa kunnossa. En hallinnut juomistani. Muutin opiskelupaikkakunnalta kotikaupunkiini takaisin. Jonkun aikaa meni ihan hyvin. Mutta edelleenkään en juonut usein, mutta määrät vain kasvoivat. Teloin itseäni ja heräsin milloin mistäkin. Vuosia kului ja homma jatkui samana, vaikka silloin tiesin, että tämä on ongelma.

Menin 2003 naimisiin ja ajattelin, että nyt saan elämäni haltuun. Mieheni on alkoholistin lapsi ja hänelle ollut kova paikka, kun vaimo ei hallitse juomistaan. Hän on saanut hävetä minua monet kerrat, kun en ole hallinnut juomiseni määrää. Olen monet kerrat luvannut muuttaa tapojani. Mutta juon paljon ja nopeasti. Ei hyvä yhdistelmä. Viimeisen vuoden aikana juominen on lisääntynyt ja erityisesti kesä on aina ollut minulle sen osalta vaikeaa. Mutta nyt on tullut mukaan mieheltäni salaa juominen ja juomisen peitteleminen. Mies alkaa syystä olla väsynyt ja en yhtään ihmettele. Moni olisi jo varmaan lähtenyt menemään luotani. Kuitenkaan en halua juomisella pilata parisuhdettamme ja tiedän, että tämä tulee pahenemaan entisestään.

Aiemmin en ole pystynyt myöntämään, että alkoholi on minua vahvempi, jota vastaan en pysty tappelemaan. Kohtuudella alkoholia en osaa käyttää. Ainoa vaihtoehtoni on täysraittius. Viimeisin juominen tapahtui 3 päivää sitten. Mies oli iltavuorossa ja päätin ostaa siideriä. Ostin 7 tölkkiä 0,5l siideriä. Ajattelin, että mies ei huomaa, että olen juonut. Miten ihmeessä ei olisi huomannut. Minusta huomaa jo muutaman oluen jälkeen.

Asia on nyt siinä pisteessä, että kissa on nostettu pöydälle. Huomenna olen menossa alueemme AA-kerhoon. Kyseessä avoin tapaaminen ja mieheni lupasi tulla kanssani sinne. Hieman hermostuttaa, mutta toisaalta olen helpottunut olo, kun olen ongelmani pystynyt myöntämään itselleni. Mutta tiedän, että tieni tulee olemaan kivinen, mutta ymmärrän, että muuta vaihtoehtoa ei enää ole.

Hei Typpis ja tervetuloa palstalle!

Hienosti olet saanut jo pohdintaa alkuun. Tuo on valtaisa oivallus, että täysraittius on ainoa vaihtoehto. Päätös on varmasti ollut kivulias tehdä, mutta kuten erään kirjoittajamme allekirjoitus sanoo: Joskus vaikeat päätökset helpottavat elämää ja helpot päätökset vaikeuttavat sitä.

Uskoisinpa, että kaikkein vaikeimman kohdan olet jo ylittänyt. Henkisesti siis. Himotuksia varmaan (ja aika lailla varmastikin) tulee, mutta niiden iskiessä kannattaa ihan ensiksi hyökätä vaikkapa tänne kirjoittelemaan. Täällä on järjettömän fiksua väkeä (ja satunnaisia poikkeuksia :stuck_out_tongue: ) jotka todellakin tietävät mitä olet juuri nyt käymässä läpi.

Tarinasi kuulostaa tutulle, itse olen jonkin verran nuorempi, mutta yhtäläisyyksiäkin löytyy. Jos kiinnostaa, niin minun tarinani löytyy ketjusta Mirtillon uusi elämä. En kyllä koko ketjua suosittele kahlaamaan, se on pitkä kuin nälkävuosi… AA:sta sen verran, että ainakin isommissa kaupungeissa ryhmissä on valinnanvaraa. Itse kävin kerran, satuin aivan vääränlaiseen ryhmään ja se jäi sitten, raitistuin sitten “spontaanisti” puolentoista vuoden päästä siitä. Joten suosittelen siis kokeilemaan useampia ryhmiä, monet naiset tykkäävät ihan naistenryhmistä. Älä siis luovuta, vaikka ei heti natsaisi! Ja sekään ei ole katastrofi, jos ei natsaa ollenkaan, raitistuminen on silti aivan mahdollista! :slight_smile:

Tsemppiä sulle, hyvää tietä olet aloittamassa! :slight_smile:

Kiitos Mirtillo. :smiley: Tosiaan olen huomannut, että fikusa porukkaa täällä näyttää olevan.
Olen ajatellut mennä tapaamiseen avoimin mielin ja katsoa, että mitä tuleman pitää.
Olen kuitenkin tiedostanut, että paluuta entiseen ei enää ole.

Tässä on pakko laittaa elämä uusiksi. Eräs ystäväni kertoi minulle hiljattain olevansa alkoholisti. Vaikka tilanteita ei voikaan vertailla, niin hänellä juominen rankempaa kuin minulla. Lisäksi on ollut vieroituksessa, mutta
kehunut AA-tapaamisia, joista hän saa apua. Tässä juttelin hänen kanssaan varmaan tunnin verran ja tiedän, että jos homma ei muutu, niin tiedän, että millainen tulevaisuuteni tulee olemaan. Ystäväni kovasti toivoi, että saan ongelmani hallintaan, etten päädy samaan kuin hän.

Onneksi on apua/tukea tarjolla, kun vaan ottaa sen vastaan. Täältä jo paljon saanut, kun lukenut muiden vastaavanlaisia kokemuksia. Onneksi löysin tänne. :smiley:

Perustoimenpide tämän ongelman hallitsemisessahan on se, että ei oikeastaan tee mitään. Tekemättä jättäminen, eli korkin tai tölkin jättäminen avaamatta. Itse mantrasin heti alkuun jotakuinkin näin: “Mitään niin pahaa, tai mitään niin hyvää ei voi tapahtua, että minun sen takia tarvitsisi juoda”. No, kerran piti sitten vielä kokeilla kuitenkin. Ei se vieläkään poistanut murheita. Tästä viimeisestä kompastuksesta tulee ensi kuussa nyt vuosi.

Joten, ihan alkuun ei tarvii muistaa mitään muuta, kuin että “tänään en juo”. Se riittää monesti myöhemminkin.

Hei Typpis ja sydämellisesti tervetuloa! Hienoa, että löysit tiesi tänne. Monta yhtymäkohtaa löysin tarinastasi minuun, mm salajuominen jossa vietin kaksoiselämääni lapseltani ja mieheltäni sekä työnantajaltani…Uskon, että mieheni ja lapseni aistivat ja tiesivät…join n 6 vuotta, joista viimeiset kaksi jokapäivä…

Minä tunnustin heikkouteni alkoholin edessä tammikuun ensimmäisenä päivänä. Siitä lähti tie kohti raittiuden ihanaa elämää. Tunnustin ja avauduin täysin miehelleni, kirjoitin tänne ja luin jokapäivä plinkkiä, aloitin antabukset, menin naisten AA ryhmään, joka oli upea kokemus. Siellä koin sisäistä rauhallisuutta siihen levottoman sieluun joka minulla oli alkuvuodesta. Viime vuodet olin ihan hukassa itseltäni ja tuntui, ettei levottomuus poistu sisimmistäni.

Toinen keino sopii toiselle jne…kokeile kaikkia mikä helpottaa ja vahvistaa Sinua ! Täältä tulet saamaan tukea, se on varma! Meillä kaikilla on sama ongelma, alkoholi alkoi hallitsemaan elämää.

Tsemppiä ja muuten hienoa, että miehesi on mukana Sinua tukemassa. Pysy kanavalla Typpis!

Meri

Kiitos Mirtillo ja MeriKen. :smiley:

Miten helpottavaa lukea muiden kokemuksista. Tuo sisäinen ahdistus/levottomuus, josta MeriKen puhuit on niin totta. Siihen päälle huono itsetunto ja masennus. Riippuen, että miten huomenna avoimessa AA:ssa menee, niin tarkoituksena myös käydä katsomassa naisten AA:ssa myös. Uskon, että täälläkin tulee varmasti oltua paljon.

Pitää tosiaan oppia ajattelemaan, että ei tee mitään. Jotenkin tämä tuntuu erilaiselta, ehkä juuri siksi, että olen tunnustanut, että en pysty viinaa vastaa taistelemaan. Varovaisen toiveikkaana, mutta päivä kerrallaan.

Huomenta Typpis,
Hieno juttu, että miehesi on lähdössä kanssasi avopalaveriin. Tosiasiahan on, että juominen vaikuttaa vahingoittavasti koko perheeseen ja myös muihin ihmissuhteisiin. MeriKenin tavoin suosittelen myös naisten palavereja. Itse sain avun heti ensimmäisestä palaverista. Myöhemmin olen käynyt monenlaisissa, ja kaikista olen saanut tukea raittiudelleni. Pesuveden mukana ei ole syytä heittää lasta menemään. Raittius ja raittiutta etsivä tuskainen ihminen saa olla aluksi kuin pieni, rakkautta ja hoivaa kaipaava ihmisen alku.

Mukavaa sunnuntaipäivän alkua kaikille. Lomamuistolle kiitos käynnistä. :smiley:
Eilinen meni mukavasti ei tehnyt lainkaan mieli juoda, kuten yleensä launtaisin. Tänään sama juttu. Oli todella ihana herätä pirteänä ja ilman kohmeloa. :smiley:

Illalla hieman hermostutti, kun ajattelin tämän päivän kokousta. Nyt on hieman rauhallisempi olo. Tosin aina minua jännittää uudet asiat, mutta sitten monesti huomannut, että turhaan olen hermoillut. Onneksi tulee pian syksy ja alkaa taas koulu, joten sen puoleen tulee tekemistä. Keväällä on sitten opinnäytetyön kirjoittaminen edessä jne.

Välillä tulee epätoivoinen olo, että kykenenkö tähän. Lähinnä se kai pelkoa epäonnistumisesta. Mutta pitää mennä vain päivä kerrallaan.

Kiitos kaikille, jotka olette kannustaneet. Olette ihania. :slight_smile:

Heippa Typpis!

Ja oikein mukavaa ja lämmintä sunnuntaipäivää!
Tsemppiä palaveriin, tulehan kertomaan miten siellä meni. Oot jo todella aloittanut uuden elämän, kannustan Sinua kaikella virtuaalisella voimallani!

Meri :slight_smile:

Kiitos Meri tsempistä. :mrgreen:

Tosiaan ensimmäisessä kokouksessa käyty. Aviomies oli tukena ja kyllä niin kannatti mennä. Tosin mun lisäksi oli vain kaksi muuta, mutta eräs vanhempi rouva, joka ollut yli 30v raittiina, otti minut suojiinsa. :smiley: Oli hyvä kuulla heidän tarinansa ja tietää, että se olisi kyllä mulla edessä, jos en nyt tee asialle jotain. Tuntui kuin olisi kivi pudonnut sydämeltä ja kyllähän siellä muutama kyynelkin vierähti.

Kaikkein parasta oli kuulla, kun rakas aviomieheni sanoi: “Kulta, mä olen todella ylpeä susta.” Eilen illalla oli hieman ristiritainen olo, kun ajattelin kokoukseen menoa. Mutta innolla jo odotan ensi perjantain kokousta. Katson, että miten asiat etenee eli riittääkö tämä 2 kertaa viikossa mulle. Nyt kuitenkin varovaisen optimistinen toipumisesta. Tietenkin helppoa ei tule olemaan, mutta onneksi puoliso on mun tukena.

Oikein mukavaa sunnuntaita kaikille. :slight_smile:

Moi typpis! :smiley: tulin kertomaan, että lämpimästi tervetuloa minunkin puolestani ja kiva, kun olet löytänyt porukkaamme mukaan! Varmasti olet ainakin aloittanut kun heti oot apua hakenut, hyvä kuulla että palaverista jäi hyvä fiilis ja pääsit konkarin siipien suojaankin vielä. Tuostahan on ihan älyttömän hyvä jatkaa matkaa eteenpäin! Jään seuraamaan ketjuasi :smiley:

Kiitos Jilla tsempistä. :mrgreen:

Tässä on viikko mennyt ilman pisaraakaan. Vaikka on ollut hellettä, niin ei ole tehnyt mieli bisseä tai siideriä. Helle/lämmin sää on ollut aiemmin kauhean syy ottaa alkoa. Viimeksi, kun olimme kaupassa, niin sekin meni suht helposti. Toistaiseksi mennyt ihan kivasti.

Kauhean väsynyt olen vain ollut viime aikoina. Mulla aiemmin ollut kilpparin kanssa häikkää. Pitänee pyytää verikokeiden tulokset lääkäriltä, jossa viimeksi olin. Valitettavasti Suomessa potilas saa taistella saadakseen lääkitystä ko. vaivaan. Itsellä useampi ystävä tästä esimerkkinä. Energiaa pitäisi saada, että jaksaa vetää syksyllä koulun kunnialla loppuun.

Perjantaina piti mennä suljettuun AA-kokoukseen, mutta osui vanhemman koiran ell samaan aikaan. Sisu-koira on 9v ja vasen etujalka huonona, joten vien koirakamun lääkärille. Täytyy toivoa, että ei mitään vakavaa, mutta aika huonona kaveri on. :frowning: Menen sitten sunnuntaina. :slight_smile:

Mutta hyvillä fiiliksillä muuten porskutetaan eteenpäin. :smiley:

Hei vaan taas kaikille. Kauhukseni huomasin, että edellisestä kirjoituskerrasta onkin aikaa. Minne nää päivät menevät?? Repsahdusta ei ole tullut. Raittiutta takana runsaat 2 vkoa. Mikä ihmeellistä niin kertaakaan ei ole tehnyt mieli juoda. :laughing: Mies oli viime viikonloppuna Santahaminassa koulutuksessa. Perinteisesti olen juonut, kun mies ollut poissa. Nyt ei tullut edes mieleenkään. Oli ihana herätä ilman morkkista ja krapulaa. Tein kotitöitä: pesin pyykkiä, tiskejä ja parit ikkunat. Ulkoilin koirien kanssa ja tein kouluhommia. Oli ihanaa. :slight_smile:

Perjantaina ja sunnuntaina olin AA-palaverissa ja kyllä niistä saa kummallisesti voimaa. Mietin myös sitä, että mahdollisesti menen syyskuussa käymään kotikaupungissa Turussa. Katselin Omenahotellia/Hesehotellia ja silloin oli hetken aikaa mielikuva, että jos olen hotellihuoneessa, niin ennen olen ostanut siideriä tms. Itseasiassa ei tehnyt mielikään, mutta en oikein tiedä, että mistä/mikä se ajatus alkoholista oli oikein. Tosin se oli vain hetken häivähdys, mutta pieni ahdistava olo siitä tuli. :cry:
Mutta päivä kerrallaan tässä mennään. Tsemppiä kaikille omalla polullaan. :mrgreen:

Kiva, että olet löytänyt miellyttävän tavan elää raittiina. Turussakin on raitista seuraa tarjolla, rohkeasti tai jännittyneenä, mukaan vaan!

Hei taas kaikki. Viikot menevät niin nopsaan. Tuntuu, että kun on juominen jäänyt, niin on sen verran tekemistä,että aika ei meinaa riittää mihinkään. Nyt on aikaa tehdä, vaikka mitä. Juomisen takia jäi asioita tekemättä. Toisaalta nyt on taas opinnot alkaneet, joten liikenevä vapaa-aika menee opintojen parissa.

Duunissa ollut hieman haipakkaa ja olen iltaisin ja viikonloppuisin ollut sen verran väsynyt, että AA-tapaamisissa on ollut hieman taukoa. Jos ensi viikolla taas sitten. Toisaalta yllättävän helppoa ollut olla juomatta. Olin varautunut paljon pahempaan taisteluun.

SItä on itse niin täysillä tässä, että tänään loukkaannuin miehelle. Hän oli tulossa äsken Tuusulasta koulutuksesta. Menin koirien kanssa pysäkile vastaan. Hän haistoi jostain alkoholin ja kysyi minulta, että olenko juonut. Hitto, että loukkaannuin. Ymmärrän hänen reaktionsa, mutta itse, kun ei ole ajatellut alkoa eikä juomista ollenkaan, niin kyllä se tietyllä tavalla loukkasi. Olin aika kettuuntunut. Meinasin sanoa, että tutki kotona vapaasti roskikset ja pullokassi, niin saat rauhan. Olen koko päivän tehnyt kouluhommia ja kotitöitä. Jotenkin vaan otti pitusti kupoliin tuo kysymys: “Ootko juonu?”

Mutta siis yhtään ei ole tehnyt mieli. Takana yli 30 päivää raittiutta. :mrgreen: