Työsuhteen purku ja uuden työpaikan etsiminen?

Minulla on nyt sellainen tilanne, että mokasin todella pahasti alkoholin takia. En pystynyt eilen menemään töihin migreenin takia, jonka laukaisi edellisillan juominen. Minun oli käytävä työterveyshoitajalla hakemassa sairaslomatodistus ja hoitajan piti puhalluttaa minut koska minulla on hoitoonohjaussopimus. Puhalsin 0.45 promillea ja koska olin jo yhden varoituksen saanut, nyt työsuhteeni purettiin.
Pahinta tässä on se että minulla on antabus-kuuri, jonka suunnitelmallisesti keskeytin koska parin viikon päästä oli tiedossa illanistujaiset työkavereiden kanssa. Eli aivan typerän syyn takia keskeytin todellakin toimivan lääkityksen päihdeongelmaani ja nyt maksoin siitä kalliisti.

Tarkoitus olisi nyt etsiä uutta koulutustani vastaavaa työtä kunhan nyt tilanteeni rauhoittuu ja aloitan hoidon päihdeklinikalla ensi viikolla. Nyt kysynkin teiltä, kun en googlettamalla löytänyt, onko minulla mahdollisuuksia saada uutta työtä vai jääkö tieto työsuhteen purkamisesta varjostamaan uraani loppuelämäksi? Saako uusi työnantaja jostain tiedon ellen itse sitä kerro? Olen kuitenkin 23-vuotias elämä vasta alussa…

Voimia, paska juttu.

No ainakin työtodistus kannattaa pyytää suppeana. http://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/tyotodistus

Ei sitä tietoa periaatteessa saisi levitellä, mutta mistä ihmisistä tietää. Kannattaa raitistella menemään, niin voit joskus tarvittaessa olla ihan rehellinenkin asiasta. Nyt lähiaikoina sulla taitaa olla kuitenkin erittäin luovan tarinankerronnan paikka, jos yksityiskohtaisesti kysyvät. Koska suppeassa työtodistuksessa ei saa olla työsuhteen päättymisen syytä, niin “yyteet” kenties.

Ei tuota työsuhteen päättymisen syytä , näissä tapauksissa, juuri koskaan sellaisenaan kirjoiteta työtodistukseen. Ja jos työnantaja nyt sitten niin kiukustunut sattuisi homman mokaamisesta olemaan että sen meniosi kirjoittamaan, niin tosiaan, hänelle voi sanoa että jospa nyt kirjoitettaisiin toinen jossa on vain työtehtävä ja työsuhteen alkamis- ja loppumispäivät. Kyllä se sieltä tulee.

Ja sitten, eipä muuta kuin uutta työtä hankkimaan.

Puhuit koulutusta vastaavasta työstä… no, jos sinulla kerran on jotain koulutustakin niin jotain työtä varmasti löytyy. Jos ei ihan sieltä koulutusta vastaavien pestien joukosta niin joku muu homma josta voi sitten katsella eteenpäin.

Ja se uraputki… ehkei se sittenkään ole se kaikkein tärkein, moni on elämänsä elellyt ihan tyytyväisenä, vähemmällä stressillä, jopa ihan mukavasti rahaakin tienaten, vaikkei ole koko urakehitys- asiaa itselleen puristavaksi kahleeksi nimennyt.

Kun ikää ei tuon enempää ole, niin sitä ei tarvitse pelätä että nuo ryyppäilyt tulisivat loppuelämää varjostamaan. Ellet sitten itse sitä asiaa mukanasi kanna. Ei muuta kuin viinakset sivuun ja kirkkain silmin eteenpäin elämässä!

Kannattaisi kysyä luottamusmieheltä ja/tai työsuojeluvaltuutetulta onko työnantaja toiminut oikein?

Kyllä homma meni ihan organisaation selkeän protokollan mukaan. Hoitoonohjausneuvottelussakin tämä asia käytiin läpi ja oli kaikille osapuolille selvää. Tietysti voisin asian vielä varmistaa kollegalta, joka on luottamusmiestehtävissä, vaikka se kyllä tuntuu vähän turhalta enää varmistella… Käyn ensi viikolla hakemassa työpaikalta kahvikuppini ja hyvästelemässä kollegat niin samalla voisin kysyä.

Kiitos vastauksista. Alan pikku hiljaa toipua pahimmasta järkytyksestä mutta onhan tämä helvetin epätodellista. Kai siellä oman elämän pohjalla on käytävä ennemmin tai myöhemmin, että oppii kiipeämään takaisin ylös.

Heissan

Minulla ollut vähän saman tyylinen kuvio töiden kanssa joskus 10 vuotta sitten. Sen voinee todeta, ettei uusi työnantaja varmaankaan saa mistään tietoonsa menneisyyttä ja tapahtumia edellisessä työpaikassa, ellet itse kerro. Pulmaksi voi tosin muodostua se, että monet työnantajat haluavat työnhakijalta suositteluja edellisiltä pomoilta, ja niitä suosituksiahan on vähän paha pyytää entisestä työpaikasta jos saanut vaikkapa potkut.

Itselläni oli hoitoonohjaus eräässä työpaikassa 10 vuotta sitten, mutta työsuhteen loppuvaiheessa olin jatkuvalla saikulla eri kolhujen vuoksi. Sitten en vaan enää jaksanut mennä töihin ryyppäämisen takia, ja irtisanouduin itse.
Sitten lähdin kuukaudeksi reissuun kaukomaille, ja sieltä palattuani onnistuin pääsemään kilpailevaan firmaan samalla alalla. Siinä tosin auttoi se, että työvoimapula silloisella alallani (siivousala) oli aikamoinen, ja töitä sai melko helposti.

Hassua kyllä, vain 5 kuukautta myöhemmin palasin takaisin firmaan A, josta olin aiemmin irtisanoutunut, koska tykkäsinkin siitä enemmän, ja onnistuin vakuuttamaan pomot että olen uusi ihminen. :slight_smile:
Pysyin siinä firmassa sitten vielä 2 vuotta, kunnes valmistuin uuteen ammattiin ja vaihdoin alaa.

PS. Ainahan voi vaihtaa alaa kokonaan. :bulb:

Omalla alallani on myöskin työvoimapulaa, mutta omalla erikoisalallani ei niinkään, eli siinä mielessä minulla tuskin on hätää. Lähinnä omaa jaksamistani ajatellen vähän jännittää lähteä uusiin hommiin kun kyseessä olisi sitten pääasiassa kolmivuorotyötä. Tarkoitukseni ei ollutkaan olla tuossa työssä vuositolkulla vaan lähteä viimeistään ensi syksynä taas opiskelemaan - mielenterveys- ja päihdetyötä, ironista.

Ajattelin että olisi parempi ottaa tosiaan pieni aikalisä, että saan nyt rauhassa toipua. En halua tehdä sitäkään virhettä että kiireellä hankkiudun vain jonnekin töihin, jossa ei olekaan hyvä olla. Onneksi tuo antabus on ollut tosi toimiva tähän asti. Sitä en ainakaan enää keskeytä vaikka mikä olisi.

Noista suosituksista tuli mieleen, että esimieheni ovat kyllä tosi hyviä ja reiluja tyyppejä. Työpanoksessani ei kuulemma ollutkaan mitään vikaa, paitsi nyt nämä kaksi kertaa kun puhalsin promilleja. Pitää heidän kanssa vähän tarkennella miten tässä toimitaan ettei työnsaantini vaarantuisi ihan täysin. Varmasti ymmärtävät.

Eräs AA-fanaatikko 100% sanoisi tähän että juomaan langenneella alkoholistilla ei ole oikeutta ja tarvetta etsiä työpaikkaa, edes ruokaa tai yösijaa… Kaikki tallaiset puheet kyseinen henkilö torppaa alkuunsa… AINUT on käydä AA-palaverissa koko ajan… joutui olemaan sitten syömättä,juomatta,taivas-alla, jopa viinakrampit estyvät varmaan jos istuu 24/7 AA-Voiman piirissä…

Pieni aikalisä voi olla hyvä ajatus :slight_smile: Täytyy myös muistaa, että hakiessaan uutta työpaikkaa, kysytään yleensä suosituksia ja entisten työnantajien yhteystietoja.