Tuurijuoppous

Hei,

kertoisiko joku, miten määritellään tuurijuoppous, eli alkoholiriippuvuus: Jaksottainen käyttö?

urbaanisanakirja.com/word/tuurijuoppo/

Noin minäkin sen olen ymmärtänyt. Ja siis tuossakin alkoholismin muodossa tarvitsee diagnoosin saadakseen juoda päivittäinkö? Eli ei yhtäkään pvää välissä selvänä silloin kun se putki on päällä? Vai oonko sittenkään ymmärtänyt oikein. :unamused:

Tuli näköjään väärälle palstallekin tämä kysymys. No… jospa se siirretään oikealle palstalle ylläpidon toimesta. Pahoittelut. :slight_smile:

Topic tosiaan kuuluu Me Vähättelijät -osioon, jossa kyllä osataan neuvoa ryyppäämisen jalossa taidossa.

Nimim. Aktiivikirjoittelijoista Plinkin kovin juoppo. :smiling_imp:

Minkä vitun diagnoosin :unamused: ?! Kyllä kai se ehta tuurijuoppokin voi yhden päivän seistä vaikka päällään ja olla ilman viinaa, jos tilanne jostakin syystä niin vaatii, vaikka sen suu kuinka napsaisi. Mä ainakin ryyppään(tai käytän muita huumeita) juuri niin kuin mua huvittaa ja olen onnistunut päihdeongelmaisen diagnoosin itselleni saamaan, vaikken varmastikaan tehnyt kaikkea aivan oppikirjojen mukaan :mrgreen: . Ja kyllä sitä nyt ihmisestä huomaa ilman mitään lääkärin diagnoosejakin, onko se juoppo vai ei, jos sitä vähänkin pidempään katselee :wink: . Joo, taisi olla Kotikanavan juttuja tämä :unamused: :confused: .

Hmm… otsikossa mainitun diagnoosin. Käytän alkoholia kerran viikon kahden välein yhtenä iltana. Välillä 10 annosta, välillä viisi, välillä tuolta väliltä. :slight_smile: Kuitenkin yhtenä iltana. Muutama vuosi takaperin oli kuukauden jakso jolloin otin 10 annosta illassa kolme kertaa viikossa välissä ollessa päivän tai pari selvinpäin. Sitä ennen tai sen jälkeen ei ole ollut tuon runsaampaa juomista, mitä nyt kerran viikon kahden välein se 5-10 annosta. Mikä siis on haitta/väärinkäytön ja tuurijuoppouden ero? :unamused: Olen ymmärtänyt, että tuurijuopolla hirttää ryyppyPUTKI aina päälle hänen ottaessaan yhdenkin drinkin…

Jaahas, täällä vaan paukutellaan henkseleitä ja hypitään pöydillä kun Arkkitehti välillä vähän kuivattelee! :wink:

moikka.isäni oli niin sanottu tuurijuoppo joi kun aloitti kuukauden kaks parhaimillaan kolmekin,sitten saattoi olla vuodenkin juomatta,ettei ottanut tippaakaan.kyl se niin oli kun alkuun päästiin niin antaa mennä vaan lauloi irwinkin :slight_smile:

Olin viime viikonloppuna paikallisessa baarissa (vesivoimalla tietty), niin sinneppä pelmahdi soittamaan bändi, ja mitäpäs muuta se bändi soittikaan kuin Irwinin “Ei Tippa Tapa - Eikä Ämpäriin Huku”. Repesin, koska mä olin luultavasti ainoa joka EI ottanut tippaakaan siellä baarissa. Kehtaavat vielä tolleen houkutella sitä ainoaa raitista! :wink:

Arkkitehti :smiley: mä oisin voinu kyl kans kuunnella kyseistä musiikkia :slight_smile:

Ehkä laittaa faktaa Irwinistä, että hänkin yritti loppuaikoina raitistua mutta liian myöhään…

Se lopputuotantokin hänellä kertoo kyllä millasta se alkoholistin elämä on. Esimerkkejä “Vanha juoppo”, “Ainoa ystävä”, tietty “Rentun ruusu”… Nuo edellä mainitut ja monet muut kipaleet.

Iloisia ralleja ne alkutuotanto oli, mutta loppua kohti synkistyi vaikka toi ‘Rentun ruusu’ räväytti potin… Moni normi alkoholia käyttävä ei tajuakaan noita viimeisiä kappaleita, mutta kyllä alan miehet ja naiset tajuaa…

Vanha juoppo katselee silmät kyynelissä nuoria juoppoja ja ajattelee silmät kyynelissä, että ei tältä tieltä palata… Heillä on vielä sama pitkä taival edessä… Sitten jotain muistan, että ennen viina päähän kihoaa ja nykyään vaan pöhöttyy ja lihoaa…

Ainoa ystävä on laulu Johnny Walkerista, josta kehkeytyy ainut ystävä, mutta sitten tarinan henkilö jättää sen Johnny Walkerin ja elämä hymyilee taas…

Rentun ruususta mieleen tulee moniakin, sitä ei ehkä tarvii kertoa. Ainakin semmonen juttu tulee mieleen, että ei se horsma siellä maljakossa viihdy; se kuihtuu, niin käy joka lupauksenkin.

Omasta muistista mutta juutuubista löytyy oikeat sanat ja kappaleet… Ei oo paljoo tullut nyt kuunneltua… Paljon oon kuunnellut muuten joo…

Lapsenakin pyysin Iskää autossa, “Laita Ilwiniä soimaan”… :wink:

Minulle se on diagnosoitu ja jakeluun ei mene että millä perusteilla. Ihmettelen miksi psykiatri (eri psykiatri kyseessä) ei asettanut diagnoosia kaksi vuotta sitten, kun käyttö oli runsaampaa. Eikö kriteerit täyttyneet. Mutta miten ne täyttyy nytkään, koska käyttö on kohtuullistunut huomattavasti kahden vuoden takaisesta ajoittaisesta käytöstä. En ymmärrä. Onko tässä ylidiagnosoitu vai jätetty diagnosoimatta aikoinaan. Eikö dg pitäisi asettaa sillä hetkellä, kun oireet on päällä eikä jälkikäteen, jolloin kriteerit eivät takuulla edes täyty. mikäli on täyttyneet silloin pari vuotta sittenkään. Omituista minusta. Vaikuttaa koko loppuelämään ja en ymmärrä miksi minun pitäisi jättää alkoholi kokonaan pois, koska kykenen hallitsemaan sen käytön mitä ymmärtääkseni alkoholista riippuvainen ei kykenisi tekemään. :question: tai kyllähän kait jotkut kykenee kohtuukäyttöönkin…? en tiedä… mutta yleinen käsitys on että jokotai. että alkoholiriippuvainen ei kykene edes kohtuukäyttöön. tätä se psykiatri mullekin sanoi että ei edes kohtuukäyttöä… öö… miksi ei…? meinasko se että lähtee juominen lapasesta… eli eikö se uskonut kun kerroin, että juon viisi annosta viikossa tällä hetkellä vuoden alusta lähtien. :unamused: