Olen seurustellut nyt nelisen vuotta miehen kanssa. Meillä on valtavasti yhteistä, enkä usko koskaan tapaavani ketään muuta ihmistä, joka ymmärtäisi minua paremmin. Mieskin ajattelee samoin ja kertoo usein tunteistaan minua kohtaan. Olemme asuneet yhdessä nyt hieman yli vuoden ja vaihdoimme vastikään asuntoa.
Muuten hyvää suhdettamme varjostaa miehen tuurijuoppous. Ongelma valkeni minulle kunnolla noin puolen vuoden seurustelun jälkeen. Olimme silloin melko nuoria (minä 22-vuotias, mies 25), joten sosiaaliset riennot veivät usein alkoholin suuntaan, vaikka ongelmaa yritettiinkin hillitä. Kaikenlaisten tapahtumien varjolla pystyi aina ylläpitämään juomista, ja useimmiten ”bileillat” päätyivät aina riitaan, koska mies oli alkoholin takia niin pihalla.
Nykyään tunnemme molemmat miehen ongelman paremmin. Monia sosiaalisia rientoja mielellään vältteleekin, jottei taas löytäisi itseään tilanteesta, jossa miehen putki jatkuu. Itse en juo lähes ollenkaan, ja varsinkin jos olemme miehen kanssa yhdessä jossain illanvietossa, en juo mitään. Haluan tietenkin tukea häntä, vaikka muut porukasta joisivatkin. Mies tiedostaa ongelmansa ja onkin hakenut siihen apua AA-kokouksissa. Parhaimmillaan hän taisi olla 3,5 kuukautta juomatta. Tuo oli viime vuonna. Tämän vuoden puolella juomiskertoja on jo ollut useita. Viimeisin on kahden kuukauden raittiusjakso, kunnes nyt vapun jälkeen hän ratkesi (vappu itsessään meni kotona sinnitellessä). Mies tosiaan käy AA:ssa ja ottaa antabusta yleensä ratkeamisen jälkeen. Antabus on meillä auttanut, koska silloin hän ei uskalla juoda. Mutta onko tuolla tavalla ongelman hoitaminen järkevää? Myös antabuksen ottamisesta tulee välillä riitaa. Mies kuitenkin lukee toisinaan AA-kirjallisuutta ja tuntuu oikeasti yrittävän raitistua. Silti näitä ratkeamisia aina tulee, ja tuntuu kuin kaikki alkaisi taas silloin nollasta.
Raittiina mieheni on erittäin ihana ihminen. Hän ei vihoittele eikä ole ilkeä. Humalassakaan ei koskaan ole väkivaltainen, mutta saattaa olla joskus paha suustaan. Tähän vaikuttaa myös oma käyttäytymiseni: kun hermostun hänen juomisestaan, hänkin hermostuu minulle ja silloin voi sanoa ilkeitä asioita.
Miehellä on lapsuudessa perheenjäsenellä esiintynyt samankaltaista, voimakasta tuurijuopottelua. Minusta tuntuu, että hän ei ole hoitanut tästä koituneita traumoja koskaan kunnolla, mikä voi vaikuttaa myös hänen nykyiseen juomiseensa. Hän myös myöntää, että hänellä on nuoruudessaan ollut paljon itsetunto-ongelmia, joita on hoitanut alkoholilla. Nykyään hän on paremmalla tiellä näiden henkisten ongelmien suhteen, mutta tänäänkin sanoi ulos lähtiessään (jo vahvassa humalassa), että tosiaan hän vain nyt tykkää juomisesta. Ja koska hänellä on ongelmia itseluottamuksen kanssa, juominen auttaa. Kaverit häneltä ovat vähentyneet, koska monet aina juovat, ja hän taas yrittää sitä vältellä. Nykyään hän kuulemma kokee vaikeaksi sopia tapaamisia kavereiden kanssa, koska ei luota siihen, että he haluaisivat olla hänen kanssaan. Hän kokee tulleensa leimatuksi myös kavereiden kesken, koska tosiaan on käyttäytynyt huonosti joskus aikoinaan heidänkin seurassaan. Mainitsi tuossa nyt myös, että eikö hän muka saisi edes kerran kahdessa kuukaudessa pitää hauskaa. Yleensä kyllä raittiina myöntää sen, että hänen kuuluu olla juomatta, koska hänellä se ongelma on eikä voi ottaa niin kuin ”normaali” ihminen. Nyt humalassa kuitenkin on toinen ääni kellossa. Sanoi minullekin, että minun ei tulisi olla kohtuuton, vaan tulisi ymmärtää häntä, koska hän on nyt ollut niin kauan raittiina ja sentään yrittänyt.
Vaikka mielestäni mies on kuin sielunkumppanini, minulla on häntä kohtaan myös paljon patoutunutta vihaa, joka juontaa juomiskertoihin. Inhoan valehtelua, ja sitähän tapahtuu aina liittyen juomiseen. Piilotetut pullot tekevät minut hulluksi. Koskaan ei ole sitä TÄYTTÄ luottamusta. Hänen kännipäissään sanomansa asiat ja teot jäävät vaivaamaan pitkiksi ajoiksi eteenpäin. Tunnen itse käyttäytyväni nykyään enenevässä määrin kylmästi häntä kohtaan, koska en kykene enää aina tuntemaan empatiaa, vaikka hän olisi selvänä. Patoutunut viha pulppuaa esiin oudoissa tilanteissa.
Kuitenkaan en ole koskaan onnistunut jättämään miestä, vaikka olen niin monta kertaa aiemmin päättänyt. Syynä on hänen kultaisuutensa minua kohtaan raittiina, vaikka välillä itse koen omien tunteideni ilmaisun vaikeaksi. Tiedän, etten itsekään ole täydellinen ihminen. Olen taipuvainen pessimismiin ja välillä minulla on masennuskausia (ei kai ”oikeaa” masennusta, mutta muuten vaan alakuloisuutta). Viime aikoina olen kokenut, että alakuloisuus ja ahdistuneisuus osaltaan johtuvat siitä, että odottelen, milloin mies alkaa taas juoda. Mieheni on kuitenkin aina minua kohtaan näissä tilanteissa hyvin ymmärtäväinen, ja yrittää tukea minua.
Tunnen olevani avuttomassa tilanteessa, johon on vain huonoja ratkaisuja. En haluaisi jättää miestäni, koska suhteessamme on paljon hyvää, ja kaikki toimii yleensä hyvin, kun mies on raittiina. Välillä pientä suhteeseen kuuluvaa kinaa on silloinkin, mutta kutakuinkin kaikki on hyvin. Mies ei myöskään ryyppää koko ajan, vaan saattaa tosiaan sinnitellä kuivilla pari kuukautta, kunnes tulee muutaman päivän putki (aiemmin saattoi kestää viikon). Tunnen olevani liian heikko jättämään hänet, koska olemme juuri tehneet uuden yhteisen vuokrasopimuksen. Nyt mietin vain, miksi tein sen? Taas se putki alkoi. Kuinka tyhmä olenkaan.
Aina näinä ratkeamispäivinä tulevaisuus pelottaa minua. Onko minun koskaan mahdollista hankkia lapsia, sillä eikö olisi itsekästä niitä hankkia, jos tietää tällaisen ongelman kytevän pinnan alla? Paheneeko ongelma vielä? Voiko sen kanssa oppia elämään? Hän kutsui minua nyt taas kohtuuttomaksi, kun sain hepulin tästä viimeisimmästä ratkeamisesta. Myönnän, että hän on ollut nyt raittiina sen pari kuukautta. Pitäisikö ratkeamiseen siis muka suhtautua jotenkin ymmärtäväisemmin? Minusta ratkeaminen vaan mitätöi sen työn, mitä hän on nyt tehnyt. Hän myös välillä vetoaa siihen, että aiemmin hänen putkensa kestivät nykyistä kauemmin. Joten nykyiset tulisi siis sallia?
Tunnen hermostuvani hänen juomisestaan erittäin paljon nykyään. Väsymys ja raivo valtaavat minut, ja tunnen olevani tulossa hulluksi. Tuurijuoppous on niin viheliästä, kun on taas jo ehtinyt tottua siihen raittiiseen mieheen. Toki jokaisen juomakerran jälkeen hän katuu morkkiksessaan erittäin syvästi ja itkeskelee. Siitä alkaakin seuraavan kerran odottelu. Toki elämässä on muutakin, mutta kuitenkin aina takaraivossa kytee ajatus seuraavasta juomakerrasta.
Töistä hän on joskus joutunut olemaan putken takia pois, mutta työn osa-aikaisen luonteen takia tätä ei koskaan tietääkseni ole pidetty outona. Opiskelut hänellä viivästyivät vuosilla, mutta nyt hän on viimein saamassa papereita. Opiskelemme molemmat yliopistossa. Hän on nyt 28, minä 25. Voiko tuurijuoppouden kanssa elää vuodesta toiseen vai onko lopputuloksena aina ero jossain vaiheessa?