Moi kaikille.
Olen aiemmin kirjoitellut tuonne Kotikanavan puolelle. Olen siis alta kolmekymppinen mies jolla on jo teini-iästä lähtien ollut pahoja ongelmia juomisen kanssa. Juominen on rankkaa ja kausittaista. Toisinaan olen pitkiäkin aikoja juomatta eikä alkoholi käy juuri ajatuksissakaan. Saatan ottaa pari olutta ilman halua ottaa enempää. Kun sitten kuitenkin juon kännit, on suuri riski että juominen jatkuu seuraavanakin päivänä vaikkei tarkoitus olisikaan. Pisimmillään ryyppyputket ovat jatkuneet viikkokausia.
Kesä sujui erinomaisen hyvin ja join hyvin harvoin ja maltillisesti. Keskityin liikuntaan ja muihin mielekkäisiin asioihin, eikä juomista tarvinnut edes vältellä vaan se tuntui luontevalta. Sitten koitti syksy ja tuli ero alkoholistiexästäni. Silloin sorruin juomaan viisi päivää putkeen. Tuon jälkeen olin jälleen useamman viikon ilman pisaraakaan, mutta pikkuhiljaa olen jälleen lipsunut viikonloppujuopotteluun. Viimeisimpänä mennyt viikonloppu joka venähti kolmepäiväiseksi ja tarkoitti maanantairokulia.
Elämäni on nyt kaikin puolin paremmalla mallilla kuin vuosiin, joten heräsin ongelmaan nyt aivan uudella tapaa. Minulla on nyt paljon asioita joita en tahdo menettää alkoholinkäyttöni vuoksi. En ole tähän päivään mennessä vielä koskaan edes ajatuksissani suunnitellut alkoholinkäytön lopettamista, vaan olen aina elätellyt toiveita kohtuukäytöstä. Tänään tutustuin ensimmäistä kertaa AA:n nettisivuihin ja vastaan tuli seuraavanlainen teksti:
Tuo teksti osuu ja uppoaa sanasta sanaan. Vaikka olenkin juomatta, en voi koskaan luottaa siihen etten repsahda jälleen. Juomiseni lisääntyy pikkuhiljaa ja kuin huomaamatta. En enää valehtele itselleni että voisin koskaan juoda kohtuullisesti vailla riskiä ryyppyputkesta.
Tiedän ja myönnän myös etten pysty lopettamaan juomistani ilman apua. Selvitin koska lähiseudullani on AA-ryhmän kokous, ja aion mennä torstaina ensimmäiseen kokoukseeni. Jännittää jo etukäteen melkoisesti.
Tahtoisin kysyä joitakin asioita teiltä jotka olette kokouksissa käyneet. En ole lainkaan hengellinen ihminen, ja minua arveluttaa jumalasta tai korkeammasta voimasta puhuminen. Onko hengellisyys aivan välttämätöntä AA-ryhmän toimintaan osallistuvalle? Entä mitä ensimmäiseen kokoukseen osallistuvalta odotetaan, pitääkö heti puhua kaikkien edessä? Onko AA-ryhmille vaihtoehtoista keskustelumahdollisuutta?
Olen nyt valtavan suuren asian edessä ja muutos pelottaa mielettömästi. Esimerkiksi tupakoinnin lopettaminen ja terveellisen elämän aloittaminen olivat minulle helppoja asioita, mutta nyt olen todellisen haasteen edessä. Tajuan nyt kuitenkin lopettamisen olevan ainoa oikea vaihtoehto hyvän elämän tavoittelussa. Ja sellaisen elämän tahdon elää.