tällä hetkellä juuri nyt odotan, että kaupasta saa kaljaa…eilen join join ja join ja nyt nyt myös aion juoda koska en voi olla juomatta. Silti tuntuu hyvältä lukea sellasten ihmisten kirjoituksia jotka ei juo. Pääsin aamulla putkasta kun taas kerran olin jänyt kadulle nukkumaan. En edes tiedä haluanko lopettaa enää…
Tervehdys Minttumaaria!
Elämä on valintoja.
Silloin se kai on juotava, jos oikein juotatuttaa.
Minä en aio sinulta juomisen ihanuuttaa kieltää,itsehän parhaiten tiedät, missä menet.
Kohta kello on yhdeksän, sitten sinunkin odotuksesi palkitaan.
Päivääkään ei ole tarvinnut katua, kun en ole pulloon koskenut.
Ei edes niitä ensimäisiä, milloin vieroitusoireet oli kovimmillaan ja yöunetkin jäi vähille.
Monesti olen kyllä joutunut katumaan sitä, kun heti aamusta,kauppojen auetessa,olin rivassa kiinni, ja täydennystä ostamassa…
Elämä on valintoja. Joka päivä…
Sinä teet omasi, ja minä teen omani.
Sinä luultavasti juot tänään, ja kadut sitä huomenna. Minä taas en juo, mutta voit olla varma,etten sitä myöskään huomenna kadu.
Ensimmäistä kertaa elämässäni,menen hautaamaan ihmisen, joka joi itsensä kuoliaaksi. Nuoruuden ystäväni elimistö ei kestänyt enempää…
Hän teki omat valintansa, muttei ymmärtänyt sitä,että hänen lapsensa olisi halunnut vielä joskus nähdä isänsä “tervejärkisenä”.
Se on kova paikka murrosiän kynnyksellä oleville lapsille…
Kippis sille…
No toi ei ainakaan tehnyt helpomaksi mun valintaa. tuntui pahalta lukea se totuus minkä tiedän…
… ja luulen kyllä, että ystäväsi ymmärsi, ei se ole kiinni ymmärryksestä…
Väärin.
Sinä olit jo valintasi tehnyt.
Mutta, koskaan ei ole myöhäistä olla toista mieltä, tosin juomisen lopettaminen kesken oluen,ei ole helppoa…
Sulla on nyt krapula, mutta se menee ohi,tosin ei juomalla,sillä se vain siirtyy.
Minä taas en usko,että ystäväni enää ymmärsi hänen lapsiensa kaipaavan häntä,ei hän enää moneen vuoteen ollut uskonut sitä.
Ja, minusta tässä nimenomaan on paljon kyse ymmärtämisestä…
En ymmärrä, miksi joisin, mutta ymmärrän, miksi en enää juo.
Hyvin kiteytetty ja kirjoitettu. Jokainen vastaa itse omista valinnoistaan.
Tuo on kova paikka myöntää, että juominen on oma valinta. Helpompi on ajatella, että juuri minun kohdallani kyse ei ole valinnasta, minä en mahda sille mitään, nuo eivät ymmärrä, miltä minusta tuntuu, miksi juon. Asia ei ole minun päätettävissäni, minun hallinnassani. En minä tälle mitään voi.
Jokainen voi. Ongelma on se, ettei se ole helppoa, ei todellakaan.
Ja sitten tekee mieli vetää kaksin käsin, koska on niin väärin ymmärretty ja päähän potkittu jne. Hyvä syy ja paras oikeutus juoda…
Mutta niin se vaan on: se on oma valinta, jos tänään juo. Ja seuraukset juomisesta ovat seurausta omasta valinnasta, niistä on turha syyttää ketään muuta kuin itseään. Ei maailma potki päähän tms. kun huomenna herää huonoon oloon. Se huono olo johtuu siitä, että valitsi tänään juoda.
Helvetillisen yksinkertaista, loppujen lopuksi.
en kyllä jaksa millään usko että jos ihminen juo niin silloin hän ei ymmärtäisi tai tuntisi, mulle toi on vieras ajatus…
mulla ei ole koskaan ollut tapana hakea muita syyllisiä omaan juomiseen, tiedostan ihan vahvasti että itse valitsen,… niin munsta olis aika yksinkertaista hakea siihen muita syyllisisä tai syitä…
Varmasti hän ymmärtää ja tuntee, jotain vinksahtanutta, huuruista? Jos hän todella ymmärtäisi, ei hän enää joisi.
Poika haluaa koneelle, joten täytyy lopettaa…
niin, enpä tiedä, mutta suvaitsevaisuutta kannattaa muistaa tuntea koska kaipa kaikki me ollaan tehty noita samoja juttuja… vai miksi muuten täällä puhutaan…
Minulla ainakin on pari syytä. Toinen syy on se, että kun luen näitä surullisia juttuja, niin muistan minkälaista helvettiä juominen on ja tuottaa ja satunnaisen kiusauksen kohdatessa on sitten helppo se ohittaa.
Toinen syy on se, että kun on alkoholismin helvetin kokenut, niin toivon, että edes yhtä ihmistä voin auttaa.
Valitettavasti ne opit on vain niin selkeät ts. jätä juomatta, itse vastaat, että moni kokee tylyytenä tai “ei suvaitsevaisuutena”.
niin, en tarkoittanut että juominen pitäisi hyväksyä mutta silti mun mielestä varsinkin me jotka tiedetään mikä se helvetti on niin ei kannata sanoa että se ei tunne tai se ei tajua jostain toisesta ihmisestä… ja en puhu itsestäni vaan aikaisemmin käydyssä keskustelussa mainitusta henkilöstä, joka ei ole enää tässä hetkessä vaan ehkä paremmassa…
Olet vielä koneella 9.32. Et ole vielä kipaissut kauppaan. Nyt olisi vielä mahdollisuus valita eikä velloa predestinoidussa suossa.
Minä myöskin muistan samat ajat ja tuntemukset. Ja uskon kyllä, että alkoholisti ymmärtää ja tuntee, muttei silloin kun on käsi oven rivassa ja viinanhimo päällimmäisenä. Eikä myöskään nousuhumalassa.
juuri noin mäkin ajattelen…
Kello on 9.50 ja yhä mietit. Se on hyvä merkki. Mitä jos harkitsisit karvaan kalkin nielemistä. Pode tämä päivä niin huomenaamulla olet tyytyväinen. Mieti sitten asia uudelleen. Voimia!
Ei, en pysty pakko lähteä…
Tee se, minttumaaria. Pidä raitis päivä!
Ota voitto kotiin 1 - 0
Hanasta tulee kai kylmää vettä?
en mä voi olla juomatta, kun nin kamalat fiilarit jyllää päässä…
Luuletko, että ne helpottaa myöhemmin?
Hetkeksi kyllä, kun saa muutaman oluen. Myöhemmin tulee liskot kylään kuitenkin.
Ihan sama koska sen lopettaa. Tämä tunnekin sulla kestää vain hetken. Menee ohi ilman kaljaakin.