Moi.
Mä olen itse käyttäjä ja vastaavanlaisia kokemuksia ei varsinaisesti ole, mutta kirjoitanpa tähän nyt silti. Sanoit, että erositte, koska mies muuttui kusipääksi. Ei tarvitse tarkemmin selittää, mitä tuolla kusipäisyydellä tarkoitat, ellet halua, mutta oletin, että erositte sinun aloitteestasi. Miehesi saattaa ihan tosissaan kaivata sua ja hakee lohtua niistä muista naisista. Toki se saattaa olla myös sitä addiktion korvaamista toisella, addikti kun yleensä tarvitsee jonkin addiktion. Joillain se saattaa olla ihan positiivinen addiktio, kuten urheilu on, tiettyyn rajaan asti siis, voihan sekin sairaaksi mennä, mutta sitten saattaa olla myös niitä haitallisia addiktioita, esim. alkoholisti raitistuu ja alkaa pelata kaikki rahansa tai narkomaani lopettaa huumeiden käytön, mutta tilalle astuu syömishäiriö jne.
Se kusipääksi muuttuminen johtuu luultavasti siitä, että aivot eivät palaudu hetkessä vuosikausien kaman käytön jäljiltä, vaikka vieroitus sinänsä olisikin onnistunut. Mielen korjaantuminen voi kestää todella pitkään ja välttämättä se ei korjaudu koskaan. Noin pitkä pirin käyttö jättää kyllä taatusti jälkensä ja kun aivot ovat tottuneet siihen, että ovat kaiken aikaa, tai ainakin lähes kaiken aikaa, jonkin aineen vaikutuksen alaisina, niin se on aikamoinen shokki pääkopalle, kun yhtäkkiä pitäisi tottua aivan toisenlaiseen olotilaan.
Mieleeni tuli myös, että voisiko (ex-)miehelläsi olla ADHD, koska on noinkin pitkään käyttänyt piriä “onnistuneesti”. Usein vähänkin pidempi, yhtäjaksoinen pirinkäyttö sekoittaa tehokkaasti ihmisen, mutta ADHD:ta poteva pysyy pirillä nimenomaan kunnossa. Tuokin asia voisi olla hyvä tutkituttaa ja jos miehellä on ADHD, niin sitten siihen voi alkaa etsimään sopivaa hoitoa.
Jos pystyisitte miehen kanssa keskustelemaan edes jotenkin rakentavasti, niin voisit saada selvyyttä mm. siihen, ovatko ne toiset naiset vain sinun korvikkeitasi. Tietenkään hyvä keskustelu ei onnistu, jos toinen todella on aivan kusipää koko ajan, mutta voisit yrittää tulla puolitiehen vastaan ja kuunnella, mitä miehellä todella on sydämellään, jos hän vain haluaa puhua.
Jos mulle tulisi ero miehestäni ja hän sen jälkeen naisi ympäriinsä toisia naisia, en välttämättä ottaisi häntä enää takaisin, vaikka asiat muuten saataisiinkin sovittua ja ne muut naiset olisivat todella olleet vain eromme aikana. Tämä on kuitenkin vain mun mielipiteeni. Olen nimittäin noissa asioissa aika vanhanaikainen. Jokainen tyylillään. Silti musta olisi kuitenkin jotenki lohdullista tietää, jos toiset naiset olisivat olleet vain korvikkeitani suuressa ikävässä.
Edit: Vielä sen verran, että tiedätkö saiko miehesi siellä hoidossa ollessaan jonkin lääkityksen? Jos nyt on päällä jokin lääkitys, joka ei miehellesi sovikaan, niin sekin voi osaltaan selittää tuota käytöstä.