Ajattelin heittää tänne pohdittavaksi seuraavan kokemukseni. Kuinka raitistuminen vaikuttaa tunne-elämän eheytymiseen? Omalla kohdallani huomasin tänä iltana miettiväni aikaa, jolloin join ja käytin jos jotakin mömmöjä.
Tästä on nyt kuutisen vuotta aikaa, kun vaimoni lähti erään kaverinsa kanssa viihteelle ja minä jäin lasten kanssa kotiin. Ensimmäisenä siinä hetkessä mulla oli mielessä viina, tyyliin “enhän minä nyt voi olla selvinpäin, kun kerran toinenkin pääsee juhlimaan”. Tuossa hetkessä asian tiimoilta meillä vallitsi sellainen “tasa-arvo” kyseisessä asiassa, että itse join jatkuvasti, kun vaimo taas joi noin kerran puolessa vuodessa pari siideriä.
No tuo kyseinen ilta meni yllättävän rauhallisesti, jos nyt ei oteta huomioon sitä, kuinka kauheassa koomakännissä allekirjoittaneen täytyi loppuen lopuksi olla, ennenkuin pään sisällä vellovat mustasukkaisuus, hylätyksitulemisen ja menettämisen pelon tunteet antoivat minulle rauhan.
Tänään huomasin miettiväni tuota kyseistä iltaa siksi, koska rakas vaimoni on tässä hetkessä pohjoisessa rentoutumassa, muutaman päivän ansaitulla lomalla ja minä huseeraan täällä kotosalla kolmen pienimmän naperon kanssa. Tänään voin miettiä tuota kuuden vuoden takaista iltaa siinä mielessä tyytyväisenä, että sekin oli yksi tapahtuma lukuisten muiden tapahtumisen ketjussa, jotka johdattivat minut kohti lopullista vapautumista viinan himoistani. Tänään olen saanut nauttia koko pienestä sydämestäni lapsieni kanssa yhdessä olosta, ilman että sitä olisi mitenkään sotkemassa mitkään negatiiviset tunnetilat, vaikka rakkaani onkin monen sadan kilometrin päässä tuolla jossain. Olen oppinut tuntemaan itseäni niin paljon, ettei minun enää tarvitse käydä läpi sellaisia raastavia taisteluita, kuin vielä juodessani ja omaa itseäni paetessa jouduin läpi käymään. Tälle iltaa sen sijaan nautin aivan sanoinkuvaamattoman paljon siitä, kun ensin tein yhdessä lasteni kanssa ostoslistaa, mitä kaikkia herkkuja käymme kaupasta viikonlopuksi ostamassa ja kaupassa käytyämme sain istuutua sohvalle katsomaan elokuvaa, sylissäni kaksi vuotias tyttäreni, toisessa kainalossa neljä vuotias poijanviikari ja toisessa kainalossa kuuden vanha eskarilaiseni. Meillä oli aivan mahtava ilta ja koin sellaisia onnen ja kiitollisuuden tunteita taas tälle iltaa, ettei minun tänäänkään tarvitse miettiä kahta kertaa sitä, kumpi elämäntyyli kantaa, juova vaiko raitis.
Nyt käyn vielä katsomassa kolmea pientä natiaistani, kun he tyytyväisinä peiton alla tuhnuttavat unessa. Sen jälkeen laitan itselleni hyvää ruokaa, kupillisen teetä ja alan “nollaamaan” päätäni Denzel Washingtonin tähdittämän leffan parissa. Tässä hetkessä kun voi leffoistakin saada hieman enemmän irti, kuin vielä tuolloin joitain vuosia sitten. Juovana aikana, minulla kun oli tapana joskus nollata pää aineilla, laittaa leffa pyörimään ja aamulla herätä kauheassa horkassa siihen, kun ei sitä leffakaan ollut juuri tullut nähtyä, vai oliko…hmm, en muista?!
Näillä miettein, rauhallista perjantai-iltaa kaikille kanssamatkaajille. Pitäkää toisistanne huolta…