Tuleeko jo vieroitusoireita (subu)

Moi.

Olen ollut noin 2 vuotta käyttämättä opiaatteja ja nyt ratkesin pyöräilyonnettomuden jälkeen sitä jälleen käyttämään kipujen hoitoon, että pystyin töissä käymään. Olen sitä nyt käyttänyt noin 10 päivää putkeen ja annokset ovat vaihdelleet alun 0,5 mg:sta tämän hetken 2-4 mg:aan vuorokaudessa. Kivut ovat jo sen verran helpot, että kohta meininki alkaa olla se, että käytän sit muista syistä (viihdekäyttö). Huolestuttaa, että edessä olisi nyt jonkin sortin vieroitusoireita, mutta minkälaisia? Tuleeko fyysisiä? olen varma, että mieliala tulee olemaan heikko, mutta kuinka pitkään?
Käytin tätä paskaa aikoinaan 10 vuotta, enkä halua enää palata siihen samaan. Auttakaa mua asiassa hyvät ihmiset! Kiitos jo etukäteen! :slight_smile:

Mikä niissä vieroitusoireissa huolestuttaa?

No se, että se vie multa puhdin tehdä yhtään mitään askareita, kuten töitä ja harrastuksia ja kotiaskareita. Lisäksi mulla on uus tyttöystävä jota en halua tavata jos olen ihan paskana. No onneksi mulla alkoi 10 päivän vapaa töistä. Luulen, että fyysiset viekkarit eivät ole niin pahat, mutta entä se tuleva masennus? Mitä jos se kestää “loputtomiiin”

Täysin mahdollista et saat kärsiä fyysiset olot ainakin, sitä on vaikea sanoa miten pää-nuppiin vaikuttaa…
Niinku itekin varmaan oot huomannu, niin aikas äkkiä sulla annos on kasvanu tän kymmenen päivän aikana. Jos alussa otit 0,5mg ja nyt on parhaimmillaan/pahimmallaan menny jo 4mg per päivä, niin kylläpä taitais aika hyvin olla sun elimistöllä “muistissa” toi homma. :frowning:
Eli jos et halua enää yhtään hankalammaks tilanteen mennä, niin kantsis varmaan alkaa himmailee pikku hiljaa annosta alaspäin, ja yrittää sitä kautta saada lopetettuu pois.
Tää siis mun mielipide, mut oon kuullu et vaikka olis vuosien tauko välissä ja sit kiskaiset muutaman päivän putken, niin taas on se lopettaminen työn takana.

^ Komppaan Zeusia. Fyysistä viekkareista saatat päästä hyvinkin helpolla, koska (tämän kertainen)käyttösi on kestänyt noin vähän aikaa ja jos ne vieroitusoirekolotukset sun muut palelut ja ripuloinnit kovin paljon elämää haittaavat, niin rauhallisella tiputuksella luulisi niidenkin jäävän melko siedettäviksi. Tuo psyykepuolihan se pahimpia ongelmia tässäkin tapauksessa tuottaa, kun päänuppisi muisti, miten mukava aine se bupre onkaan. Sanoithan itsekin, että kipusi ovat ihan siedettävällä tasolla tällä haavaa. Lisäksi kivunhoitoon ei edes tarvita tuollaisia bupreannoksia, mihin olet siirtynyt tässä lyhyen ajan sisällä. Mitä nopeammin lopetat touhun, sen helpommalla pääset, eli aivosi eivät ehdi tyystin tottua buprekyllästyksen alaisena oloon.

Ymmärsin, että olisit hommannut bupresi(Subusta kun puhutaan, Teemujahan kivunhoitoon käytetään ja Subua sitten ihan muuhun tarkoitukseen) kadulta, etkä näin ollen ehkä tahdo mennä tunnustamaan väärinkäyttöäsi millekään viralliselle instanssille. Voisitko kuitenkin mennä lääkärille valittelemaan masennusta ym. psyykkisiä vaivoja ihan muuten vain? Saattaisit saada jotakin lääkettä, joka auttaisi sen pääkopan kanssa selviämiseen, kun buprekuuri loppuu. Tarkoitan lähinnä perusmasennuslääkkeitä, joilla ei ole mitään kummempaa väärinkäyttöpotentiaalia, jottei mentäisi vieroituslääkityksen kanssa ojasta allikkoon. Noitahan yleensä kirjoittaa jokainen lääkäri, kun vain vähän masennusta valittelee. Toki esim. benzotkin saattavat olla tarpeen tilanteessasi, mutta mieluiten vain akuuteimpaan hätään, ettei niistä tulisi uutta ja mahdollisesti vielä pahempaa ongelmaa. En tokikaan tiedä, kuin perso benzoille olet, eli olisiko niistä sun tilanteessa kummempaa riskiä vai saisitko niistä vain tarvittavan hyödyn irti, ilman kummempia oloja tai lipsahduksia väärinkäyttöön.

Niin, fyysisiin viekkareihin on jotakin apua ihan käsikauppalääkkeistäkin: Imodium ripuliin, Burana ja/tai Panadol särkyihin, matkapahoinvointilääkkeet pahoinvointiin jne., joilla nyt selviät niin, ettei arkesi mene pelkäksi vessassa istumiseksi ja koipikolotuksien valitteluksi, varsinkin, kun kuurisi on ollut noin lyhyt, jolloin fyysiset olot tuskin täysin sietämättömiksi yltyvät, vaikka tekisit ihan kylmät kalkkunatkin.

Edit: Tuli sitten aika paljon itsestäänselvyyksien toistoa tuossa tekstissäni :blush: . En taida olla vieläkään kunnolla hereillä, vaikka olen nukkunut hyvin(Ehkä liiankin hyvin :unamused: ) ja kahvia on mennyt jo pari pannullista :laughing: . No, nuo ovat kuitenkin ne vinkit, mitä osaan sulle antaa. Enkä sitten tietenkään tiedä, miten mielipidelääkkeet(SSRI tai SNRI) suhun vaikuttavat. Joillainhan(Esim. allekirjoittaneella) nuo voivat vain pahentaa oloa, mutta onpa moni saanut niistä apuakin mm. juuri vieroitusoiremasennukseen.

Niinhän se menee, että kun on kerran fyysisesti ollut riippuvainen oppareista, riittää paljon lyhyempi putki jo tuottamaan fyysiset viekkarit. Sen sijaan epäilen, että noin lyhyt putki laukaisisi uudestaan niitä pitkäkestoisia PAWS (post acute withdrawal syndrome) -oireita. Eli siis epäilisin, että se olo kohenisi suhteellisen pian normaalitasolle, kunhan noi fyysiset viekkarit on kärsitty pois alta. Ja niistä taas pääsee sitä nopeammin eroon, mitä nopeammin lopettaa (tietty tuota ei tarvitse ihan seinään katkaista, mutta alle viikossa pyrkisin kuitenkin laskemaan annoksen nolliin). Kokemusta ei kyllä ole, sillä itsellä nuo psyykkiset oireet (järjetön apatia lähinnä) ovat ajaneet takaisin oppareihin jo parin viikon jälkeen, nyt ei ole taas kolmeen kuukauteen ollut yhtä kahta päivää pidempää taukoa (ja sitä ennenkin vain 8 päivää katkolla).

Okei, kiitos vastauksista!

Keskiviikkona päivällä otin edellisen(viimeisen) pienehkön annoksen ja nyt ollaa jo lauantain puolella. Yllätyin, että olo on yllättävän hyvä! :slight_smile: En oikein huomaa mitään oireita ja bupre on ilmeisesti lakannut vaikutuksen täysin, koska pupillit ovat palanneet jo aikaa sitten normaaliin isoon kokoonsa. Aamulla huomasin vetämättömyyttä ja pientä masista ja nihkeetä hieman hikistä oloa ja otin siihen 5mg diapamia ja hyvin hyvin vähän lyricaa, mutta en usko että ne enää vaikutta. Britlofexiäkin olisi, mutta niille ei ole tarvetta. Vatsakaan ei ole oireillut, enkä huomaa mitään ylimääräisiä kipuja joihin pitäisi buranaakaan ottaa. Paras lääke oli illalla tehty reipas HIIT-lenkki ja lyhyt intensiivinen punttistreeni. Näiden jälkeen olo oli jo niinkin hyvä että pystyin huolettomasti puhumaan puhelimessa puoliksi tuntemattomien kanssa jne… Mahtoiko nyt käydä niin että selvisin säikähdyksellä? Ok, ekat kaksi päivää oli nihkeitä, mutta lähinnä masennuksen takia. Kaman himokin on lähes nollassa… Että semmosta…

^ Ehkäpä selvisit sit ns. “säikähdyksellä” koskien noita bupresta tulevia lopettamis-oloja…? Toki siitä aiheutuvat paska-olot tulevat pirullisen pitkällä viiveellä, et on mahdollista että vielä sitä nihkeää oloa, kuumaa-kylmää ym. tulee vielä muutamana päivänä, mutta en usko kovinkaan pahana tulevan.( jos tulee ollenkaan) :slight_smile:
Mut se britlof. auttaa pirun hyvin just siihen kuuma-kylmä vatulointiin, et ota sitä JOS alkaa vielä nihkeältä tuntua.
Tsemppiä vaan jatkoa ajatellen ja muista pysytellä bupresta erossa tulevaisuudessa, tää oli hyvä “opetus” siitä et se on vielä sun päässä+elimistössä niin hyvässä muistissa ettei tarvii paljoa “harjoittelua” kun se mopo meinaa lapasesta irrota… :mrgreen: