Tukea/Neuvoa jos saisi

Moikka!

Elikkä siis 20 vuotias mies olen ja tarvisin jonkunlaista vinkkiä mitä tässä nyt pitäisi tehdä.
12-vuotiaana aloitin viinalla läträämisen näin viikonloppu meiningillä, hauskaahan se oli silloin ja kovaa olevinaan.
Sitä sitten jatkui tuohon noin 15-vuotiaaseen asti, sitten tuli kuvioihin pilvi, jota sitten kavereiden kanssa polteltiin suunnilleen päivittäin. Samoihin aikoihin sitten rupesi sitä kaljaa menemään useampia kertoja viikossa, ja huomattavasti suurempia määriä ja pilven kanssa tietysti, olo oli kuin kuninkaalla, tuntui että minä olen maailman keskipiste ja kaikkia muut tylsiä taviksia.

No siinä sitten mentiin muutamat vuodet näillä linjoilla, sitten kavereiden kanssa haluttiin jonkunlaista uutta vibaa, joten kuvioihin tuli piri ja bupre, piri ei ollut se mun juttu, vaikka sitä sitten jopa piikitettiin, no se sitten jäi, onneksi. Buprea, pilveä ja tietenkin sitä viinaa sitten kului enemmän, koska siinä vaiheessa vaiheessa se oli ainoa asia enään millä sain oloni ns. “normaaliksi”, silloin ei ahdistanut, ei masentanut, oli hyvä olla.

Tätä sitten jatkui tuohon noin 19-vuotiaaksi asti, ja se buprekin sitten jäi pois kuvioista, missään vaiheessa en siihen koukussa edes ollutkaan, oli helppo lopettaa, koska se ei yksinkertaisesti vain toiminut enään. No siitähän sitten vasta lähti kauhea alamäki. Sitä viinaa rupesi kulumaan oikein olan takaa, päivittäin, tai ainakin joka toinen päivä. Aina illalla mietin, että mistä saa rahat seuraavan päivän juomiin, kun ainakin se korillinen piti saada joka päivälle. Jos ei ollut rahaa, niin sitten varastettiin. Silti olen onnistunut saamaan ammattitutkinnon ja työpaikan, sinne töihin ei vain niin mukavaa ole krapulassa joka päivä mennä, vaikka olen aina tunnollisesti hommani hoitanut. Oon todella vakavasti masentunut ja ahdistunut, tuntuu kuin rintakehän päällä olisi 50kilon paino koko ajan ja tuntuu vaikealta hengittää, unta ei saa.

Nyt olen sitten vihdoin saanut pilven polton lopetettua, 3 viikkoa ilman. Ajokorttikin sen takia lähti ja ehdonalaisessa ollaan… Nyt olen saanut viinankin pidettyä ihan siinä viikonloppu juomisessa, mutta aina kun sitä ottaa niin seuraavana päivänä kauhea morkkis, että miksi menin taas sitä kiskomaan… :frowning:

En kestä tätä jatkuvaa masennusta ja suunnatonta ahdistusta, kokoajan mielessä että jos pistäisi vaan narun kaulaan, pääsis tästä kaikesta paskasta. Kaksi kertaa ollut laitoshoidossa tämän takia mutta eihän siitä mitään hyötyä ole ollut. Itsetunto ja itseluottamus täysin poissa, pelottaa olla ihmisten seurassa. Kaverit lähtenyt sekoilun takia, tai onhan niitä ns. kavereita, niitä jotka narkkaa ja juo. En haluaisi olla niiden kanssa tekemisissä, mutta en kestäisi tätä yksinäisyyttä. :cry: Onko tässä mitään järkeä, miksei ajassa voisi mennä taaksepäin ja tehdä eri valintoja?

Mitä mun pitäisi nyt tehdä? Haluaisin jotain sisältöä elämään, mutta koska ulos ei uskalla mennä niin mitä sitten voisin tehdä? Haluaisin olla onnellinen, nyt kun mietin niin en edes muista koska olisin viimeksi sitä ollut. :frowning:

Anteeksi sekava teksti, ikinä ennen foorumeille ole kirjottanut. Ja en tiedä tuliko tämä nyt ihan oikeaan paikkaan, mutta sen varmaan voi sitten oikeaan paikkaan siirtää…

Niclas

Moikka Niclas!

Olen sinua paljon vanhempi mies ja alkoholisti. Koska pyydät neuvoa, kerron omasta kokemuksestani, että liittymällä AA:n toveriseuraan pääsin eroon alkoholista ja tutustuin raittiisiin ihmisiin. Kahdesti laitoshoidossa olleena olet varmaan kuullutkin AA:sta jotain, myönteistä tai kielteistä. Voin sanoa, että se auttaa kun haluaa ottaa vastaan sen tarjoaman tuen. On alkoholisteja, joille apu on tullut ensimmäisestä palaverista, mutta myös niitä, jotka ovat raitistuneet vasta pidemmän ajan kuluttua.

Kaiken avun kyllä otan tietenkin vastaan, koska tää ei voi todellakaan jatkua enää näin. Tuntuu vaan, että oon ihan voimaton tän ongelman kanssa. Terapiassa kävin 2 vuoden ajan, mutta se, että näkee psykiatriaan 1-2 kertaa kuukaudessa ei todellakaan riitä.

Voisin tosiaan tuota AA:ta miettiä, ei vaan taida olla uskallusta mennä sinne. :neutral_face:

Yhtenä vaihtoehtona voisi olla myös NA-ryhmät, jossa porukka nuorempaa
ja voi olla enempi sama taustaisia ryhmän jäseniä.

Tsemppiä taivallukseen.

Samaa mieltä. NA-ryhmä voisi auttaa, siellä on nuorempaa porukkaa, ja sekakäyttäjät ovat
tervetulleita, ja myös pelkät holistit, jos haluna on raitistua.

http://www.nasuomi.org/cms/index.php?page=kokoukset

Kiitos teille neuvoista. Pitää ihan vakavasti tuota NA-ryhmää miettiä, koska se kuulostaa kyllä sopivammalta omalle kohdalle. Tämä kirjottaminen kyllä vähän edes valoa mun päivään helpottaa kun saa purkaa tunteitaan jollekkin. :slight_smile:

Vertaisryhmiin minäkin oman kokemukseni valossa olisin sinua kehoittamassa tutustumaan. Lisäksi vinkkaan sen, että mikäli kirjoittaminen on sinulle kohtuullisen vaivatonta puuhaa, pura itseäsi kirjoittamalla. Se auttaa kummasti jäsentämään asioita omassa päässä, tuoden pilkahduksen valoa synkkyyteen. Omalla kohdallani olen käyttänyt vertaisryhmiä sekä kirjoittamista keinona raittiiseen elämään pyrkimisessä. Tänään raittius on minulle tapa elää.

Ohessa linkki blogini “omaan tarinaani”, jos siitä itsellesi hieman toivoa vaikka löytäisit. Jos minä olen selvinnyt, selviät sinäkin. Älä jää ongelmasi kanssa yksin. Voimia.

Niclas, tervetuloa foorumille.

En huomannut viestistäs, mikä on päihteidenkäytön nykytilanteesi; eli oletko lopettanut jo niiden käytön vai käytätkö edelleen?

Jos käytät edelleen, tarvitset varmaan katkaisu- eli vierotushoitoa ihan ens hätiin. Kerroit olleesi jo pari kertaa laitoksessa. Millasia laitoksia ne oli?
Huumeiden ja alkoholin käytön voi saada lopetettua ensin vierotushoidossa ja sen jälkeen vähän pidemmässä hyvässä laitoskuntoutuksessa. Hyviä ja tukevia hoitopaikkoja on yhä jäljellä, joista monet ovat saaneet alun pysyvälle raittiudelle.

Sitten niiden oheen tai viimestään niiden jälkeen se NA:han hakeutuminen kannattaa varmasti! Jos olet jo nyt kuivilla, niin sitten vaikka heti nyt kohta. Ryhmiä kokoontuu tänäänkin.

Parempaa tätä päivää sulle.

nasuomi.org

Eipä ole ennen tämmöistä tullut edes mietittyä, ikinä en ole hyv’ kirjoittamisessa ollut, mutta hyvinhän tää tuntuu sujuvan! Kyllä tästä vähän helpotusta saa ja se vähä helpotuskin on helpotusta sekin… Tuntuu hyvältä :slight_smile:

Kovat huumeet jäänyt taakse, onneksi… Kannabiksen kanssa joutuu joka päivä taisteleen ettei tulisi poltettua, mutta nyt siitä viime hitistäkin on jo kolme viikkoa aikaa! Ylpeä oon itsestäni. :slight_smile: Mutta viinan kanssa tulee vielä läträttyä, lähinnä viikonloppuisin, kun siitä on tässä monen vuoden aikana muodostunut tapa josta ei ihan helpolla pääsekkään, vaikkei haluaisi ottaa niin kyllä sitä tulee aina sinne viinakauppaan käveltyä vaikka mielessä pyörii kokoajan, että “älä nyt saatana ota, kaduttaa taas huomenna…” Ja harmittavan usein se putki sitten jää päälle, sitten menee se 4-5pv viikossa… :confused:

Vieroitushoidossa, huumeista ja alkoholista, mutta molemmat kerrat olin pakkohoidossa kun aloin olemaan vaaraks itelleni… Mutta nimenomaan kun se pakkohoitoa oli, niin eihän mulla ollut mitään suunnitelmaakaan lopettaa, mietti vaan, että koska täältä ny pääsee jo pois, että pääsee taas ottaan.

Mutta joo, hienoa, että tämmöisiä foorumeita löytyy missä tuetaan ja kannustetaan!
Aivan mahtava meininki, kiitosta vaan kaikille jotka ootte tänne kirjottaneet :exclamation:

Kyllä varmaan joku ryhmä olisi paikallaan. Viinan kanssa pärjää antabuksella, mutta tohon ´pilveen ei taida olla vastaavaa lääkettä.

Se on kuitenkin parasta, että älyät tilan jo nyt ja sen pahenevan kierteen, mikä on tulossa.