Tuhkimo

Minut määrättiin ko hoitokotiin neljäksi viikoksi. Kahden viikon päästä olin valmis kotiin, minkä teinkin. Karmea paikka. Kameravalvonta joka puolella, toimistolla arvostettiin ihmisiä, jotka juoruilivat. Olin kuin vankilassa, vaan nyt vapaa ja onnellinen:)

Laitanpa tähän myös linkin tuohon edelliseen viestiisi:

Siis sitää minä vain, että oletkos pysynyt raittiina?

Kameravalvonta on meikäläisten hoitopaikoissa pakko olla.
Etenkin kaltaiseni sekakäyttäjät tekevät huumehimoissaan mitä tahansa saadakseen päänsä sekaisin.
Jospa sä et vielä ole valmis raitistumaan.

YLE:
“Toisen hiusten letittäminen on kielletty, samoin elokuvat arkisin – ankaran kurin päihdehoitola naisille tekee kovaa tulosta”

yle.fi/uutiset/3-10237225

Tuhkimon työntekijöihin kuuluu teologi, kuten kuuluu Myllyhoidossakin. Joissakin Minnesota-hoitoloissahan on vain itse oppineita ns. päihdeterapeutteja, joilla voi olla esim. päihdetyön ammattitutkinto, joka käytännössä on pelkkä amiksen järjestämä kurssi, tahi enimmillään lähihoitajan koulutus + oma kokemus.

Tuhkimoon on joskus kyselty maksusitoumuksia myös Helsingin kaupungilta, mutta ei tipu koska ei kuulu Helsingin ostopalvelusopimuskumppaneihin. Kalliolan Myllyhoito sen sijaan kuuluu, edelleen, kuten on kuulunut kai viime vuosituhannelta asti.

kannattaa kokeilla rehappia. ei ollut ainuttakaan kameraa, toimistoon ei päässyt kukaan, kun eivät ehtineet
potilaiden huolia kuunnella(puheluita sen verran paljon). sai olla ja mennä alun kahden päivän mukaan
miten tahtoo. sai lähteä milloin tahansa pois, kukaan ei olut ovella kyselemässä.
päivisin oli osallistuttava paikan hoitoon eli lähinnä potilaiden keskinäisiin ryhmiin.
yöt-päivät sai syödä ja juoda(päihteettömiä juomia tottakai) minkä jaksoi.
täysi vapaus ottaa mitä oli tarjolla ja elokuvia ei tosiaan katseltu paitsi joitakin toipumiseen liittyviä
oli katsottava.
mitä ihmeen päihdehoitoa jokin elokuvien katselu, hiusten letittäminen tai punttien nostelu on?
jos ei neljää viikkoa jaksa olla ilman hararstuksiaan, ei ole luultavasti valmis yrittämään tosissaan.
ja hoitajat tosiaan pelkkiä amatöörejä…juu, kun on oma kokemus miten aineita käytetään ja miten
niistä pääsee, niin se on ihan kova sana monien tutkintoja suorittaneiden, mitään asiasta lopulta
tajuamattomien, kuten monet ammattihoitajat edelleen tuntuvat olevan, rinnalla.
päihderiippuvan hoito on useimmissa tapauksissa oltava tiukkaa ja tuo ei tarkoita, että kohtelu olisi
huonoa.
löyhästi minnesotamallinen hoito perustuu enemmän tai vähemmän aa-filosofiaan ja muutamia kertoja
on hoidon aikana osallistuttava aa- tai na-kokouksiin.
kuitenkaan noita muutamia kertoja lukuunottamatta en ainakaan itse huomannut, että kokouksissa käymistä
olisi tyrkytetty.
edelleen väitän, että minnesotamallinen hoito tuottaa n. 50% onnistumisen raittiuden suhteen parin vuoden
ajaksi.
miten lienee kalliolan kohdalla tai muiden?
sellaiseen vaan kannattaisi eniten panostaa, joka tuottaa tuloksia. Kaikki eivät onnistu minkään mallin avulla
tai omin avuin. se nyt vaan on puhdas fakta ja apljon on kiinni itsestä…miten paljon on valmis yrittämään.
väkisin ei ketään raitisteta.

Kyllä tällä Tuhkimo-tyyppisellä raitistumishoidolla on varmasti oma paikkansa näiden hoitosysteemien joukossa. Aika kovalle homma vaikuttaa näin äkkiseltään, mutta tarkemmin mietittyäni asiaa, on sille kyllä perustelunsakkin kuten ak47 tuossa edellä jo kirjoitti.

Eihän tuon hoitolan tarkoituksena ole toimia minään ajanviettopaikkana tai lomakotina.

Jotka tuonne jäävät, niin aivan varmasti ovat vahvasti motivoituneita ihmisiä, joten aivan varmasti silloin myös tulokset ovat hyviä.