trolli

Alkuperäinen viesti poistettu.

Tämä oli testi kakkakirjoittajille, mukaan tarttui halukkaasti niitä joiden arvelinkin niin tekevän. Tosin jokunen yllätysnimikin halusi oikaista trolliani ihan asiallisesti ,pyydän anteeksi esim. Lumikulkurilta ja Joutsenlaululta. (Joutsenlaulu, poistaisitko ystävällisesti tekstistäsi alkup.viestini lainauksen, pyydän. :confused: )

Älkää jatkako tähän kirjoittamista. Älkää myöskään muihin tämänkaltaisiin trolleihin, aloitti ne kuka tahansa.

Parempaa palstakäyttäyttämistä toivoen, tuulis.

Mulla on toisenlainen kokemus ja voihan sitä kuitenkin itse täysin fokusoida, että minkälaisista keskusteluista on tukea itselle.

Höpö höpö minunkin mielestäni. Kannattaa tosiaan lueskella laajalti, sävyjä löytyy joka makuun. Useimmille suomalaisille mahtavatkin nettikeskustelujen yleisesti tunnustetut ongelmat olla jo tuttuja, näitähän on laajalti käsitelty julkisuudessa viime vuosina.

Mä näkisin niin, että uusi kirjoittaja joka tulee vilpittömästi etsimään apua ja tukea päihdeongelmaan, otetaan hyvin vastaan.

Kränät ja kinat on yleensä vanhojen kirjottajien välillä, eikä niihin sotketa uusia ellei uusi tahallaan niihin sotkeudu. :slight_smile:

Toivosin siis että ne jotka ei ole vielä rekisteröityneet, rekisteröitysy ja kertoisi kokemuksistaan. Uudet tulokkaat otetaan aina hyvin vastaan. : )

Mistä lähtien kränät ja kinat ovat kuuluneet foorumin luonteeseen? Minulta on jäänyt tuo sääntömuutos huomaamatta.

Ja ne uudet rekisteröityjät, katsokaa tarkkaan kenen p**ttä kannattaa nuolla, eli lukekaa tarkkaan ennenkuin kerrotte oman mielipiteenne.

Toinen parempi kysymys on, että tullaanko tänne jäädäkseen, vai ollaanko täällä se aika, kun kokee saavansa itselle tukea ja itsestä hyvältä. Tätä voi sitten jokainen tykönään pohtia, että mitkä ovat painoarvoltaan ne perimmäiset intsessit olla mukana plinkissä.

No ainakin vuodesta 2007. valitettavasti.

Ja siihen aikaan oli paljon pahemmin, oli hirveen aggressiivista tiettyjen hoitoloiden ja hoitotapojen buustaamista.

Nykysin on paljon kivempi ilmapiiri, ja suvaitsevaisempaa.

Parasta jos kertoo omista kokemuksistaan ja omista aikeistaan päihdeongelman suhteen; varmasti saa tukea ja tsemppaamista.

Mielipiteet on sitten jo eri asia, ja niistä saattaa jopa syntyä debattia. :smiley:

Tämä on todellakin totta ja yksi kirjoittajista, joka tässä on erittäin ansioitunut on juuri Keto. Sitä mieltä olen aina ollut, vaikka meillä onkin ehkä omat erimielisyytemme.

Olisiko ihan hölmöä tehdä stickyksi joku tulokkaille suunnattu viestiketju, jossa kerrottaisiin selkeästi Douglas Adamsin sanoin “Don’t panic!” tjsp…eli vähän kuvailua palstan elämästä? Onhan tämä meno varmasti useimmille nettiä käyttäville hyvinkin tuttua, kuten aiemmin mainitsin, mutta eiväthän kaikki internetkeskustelukulttuurin erityispiirteitä tunne yhtä hyvin.

En minä kyllä voi allekirjoittaa tätä. Kyllä plinkistä saa tukea raitistumishaluihin ja varsin hyvin saakin tukea mielestäni. En ole mikään vanha tekijä; eli olen pomppinut palstalla vasta sen vajaa nelisen kuukautta mutta voin kyllä sanoam että ilman plinkkiä en varmasti olisi ollut reilua neljää kuukautta selvinpäin.

Jokaisessa paikassa/tilanteessa jossa on enemmän kuin yksi ihminen mukana on mahdollisuus eriäviiin mielipiteisiin/tappeluihin/sanaharkkoihin jne. ja tämä pätee sekä IRL että erityisesti teh intranetissä. Eihän asioista olisi mitään keskusteltavaa jos kaikki olisivat samaa mieltä? Maailma olisi ihan helvetin tylsä paikka jos kaikki laulaisivat samaa joo-joo laulua?

Tulokkaat on otettu pääsääntöisesti erittäin mallikkaasti mukaan, on toivotettu onnea raitistumiselle, on annettu neuvoja ja joskus on kritisoitukin kun siihen on ollut aihetta. On myös tulokkaasta itsestään hieman kiinni miten asiat etenevät…

Tämä onkin kyllä varsin hyvä kysymys. Itse ajattelisin asiaa kannaltani seuraavasti: mikäli kykenen olemaan selvänä pidemmän aikaa tai jopa ns. “raitistumaan”, niin todennäköisesti aktiivinen plinkkiin kirjoittelu jäisi vähemmälle ja mahdollisesti jopa loppuisi kokonaan? [size=85]Hieman samaan tapaan kuin lopetin AA:n kun koin etten saa sieltä oikeastaan mitään enää irti - tai oikeammin meni hieman hermot siihen jatkuvaan minä-olen-alkoholisti-minä-en-hallitse-elämääni-vaan-viina etc. [/size]

Plinkkiä kohtaan ei mitään tuollaista tunnetta ole - eikä toivottavasti tulekaan - mutta mikäli jossain vaiheessa koen olevani ns. normaali tyyppi (joka ei vain satu juomaan viinaa) niin eihän sellaiset käy AA:ssa tai pura tuntojaan plinkissä? Sellaiset ihmiset vaan “ovat” selvinpäin koska se on heidän valintansa. Todennäköisesti kävisin kuitenkin silloin tällöin “vakoilemassa” taustalla miten täällä menee ja ehkäpä se omalla tavallaan tukisi selvinpäin pysymistäni?

Moikkis Joutsenlaulu ja Lumikulkuri. Plinkkiin sen verran, että käyn täällä kyllä säännöllisesti ja heitän joskus jotain sisäänkin. Vaikka olen nyt kuudetta vuotta raittiina, koen kirjoittamisen mielekkääksi. Saan erittäin hyvin peilattua vanhoja juttuja ilman mitään analyysipaineita. Ammattilaiset ovat asia erikseen. Tällainenkin mulla on vielä saattueena - tosin olen vähentänyt käyntejä ja ajan ne jossain vaiheessa nollaan.
Ei myöskään kannata aliarvoida plinkin levikin vaikutusta. Näitä juttujamme lukee yllättävän moni. Saattaa osua juuri oikeaan aikaan jollekin huonossa jamassa olevalle. Ehkä rohkaisee hyppäämään keskusteluun mukaan tai juuri sillä sekunnilla jättää ryypyn ottamatta. Ei sitä koskaan tiedä. Kynnys on joka tapauksessa matalampi kuin johonkin kerhoon. Ja vaikka tämä onkin virtuaalista kanssakäymistä niin yhteenkuuluvaisuutta ainakin minä tunnen. Ja tiedän, etten ole ongelmieni kanssa yksin.
Mutta jokaiselle makunsa mukaan. :smiley:

Mulle oli oikeestaan aika silmiä avaavaa, kun luin sanomalehdestä asiajutun trolleista. Trolleista on puhuttu paljon ja olen myös sellaista provoilua nähnyt paljonkin keskustelufoorumeilla, mutta mua yllätti silti, että on olemassa oikeasti ihmisiä, jotka todella kirjoittelevat netissä sillä töin. Olen kai ollut liian sinisilmäinen. No kuitenkin. Siinä haastateltiin nimettömänä erästä trollia, ja tämä kertoi että trollauksen tarkoituksena on aina yrittää herättää ihmisissä tunnereaktioita. Keinolla millä hyvänsä. Hän todella leikkii roolileikkejä ja tökkii mielipiteillään juuri sinne, minkä tietää olevan herkkä paikka milläkin palstalla. En tiedä, mistä tuommoinen johtuu. Mies kertoi oikeassa elämässä olevansa ihan sopuisa jne. joten voisko nää trollit olla sitten niitä, jotka ei kykene tuolla oikeassa elämässä vastustamaan ketään. Jotain kynnysmattoja? Ois mielenkiintoista tietää, mistä ihmeestä tämmöinen trollausilmiö oikein johtuu.

Kiitän ja kumarran.

Trollaus ei käsittääkseni tarkoita sitä, että normaalisti palstalla asiallisesti kirjoittava nimimerkki kirjoittaa yhtäkkiä eilisesi kaltaisen vuodatuksen. Eli sellaisen, joka voisi hyvin olla aivan vilpitön. Jos sitten hätääntyy ja yrittää vastata mielestään rauhoitellen (ja kun muutenkin on ajatellut samankaltaisesti kuin aloitusviestisi) niin tulee vittuilua. Joo kiitti vaan.

Ei kovin asiallinen testi kuitenkaan.

Sori BT, en uskonut että joku oikeasti huolestuisi.
Näin meitä hulluja syntyy. Sitä joskus vain pimahtaa. Se kuuluisa oljenkorsi joka katkaisee kamelin selän.
Ei ole aihetta huolestua lisää.

–Toinen parempi kysymys on, että tullaanko tänne jäädäkseen, vai ollaanko täällä se aika, kun kokee saavansa itselle tukea ja tuntuu itsestä hyvältä. Tätä voi sitten jokainen tykönään pohtia, että mitkä ovat painoarvoltaan ne perimmäiset intressit olla mukana plinkissä tai ylipäätään kirjoitella täällä :slight_smile:

Jatkoin hieman tuota tekstiä, joten ei tämä ketju sinänsä huono ole, antaa varmasti monelle ajattelemisen aihetta. Onhan meillä kaikilla joskus sellaisia hetkiä, ettei kannattaisi näppikseen koskea.

Arvostettavaa tuulenviemää toiminnassasi on se, että vaikka tarkoituksesi ei ehkä ollut palstan hengen mukainen, niin tulit korjaamaan asian ja tunnustit toimineesi harkitsemattomasti.

Ei maailma tähän kaadu, se kehittyy jokaisen lauseen jälkeen :slight_smile: