Tramal

Olen käyttäny Tramalia selkäkipuun, lähinnä hermokanavan puristukseen, nikamansiirtymään ja kahden välilevyn rappeutumaan. Lääkäri määrää silti jatkuvasti (jo 3v) saman annostuksen 1-3 kpl 50mg tarvittaessa. Joskus tarviin jopa 4-5 kpl päivässä! Lääkkeet ei riitä ja lääkäri vielä kehtaa sanoa, että pitäisi yrittää vähentää. Tää on ihan toivotonta. Itse myöntää kuitenkin, että mun oireet on vakavat ja kohta en pysty kävelemään kunnolla.
Onko kellään tietoa, keneltä saisi lisää lääkettä, pk-seudulta, kenelle lääkärille kannattaa varata aika? Mulla ei mitenkään mene jakeluun, että miksi kipuun tarvittavaa helpotusta ei saa tarpeeksi Suomessa? Joskus joutunut ottamaan Norflex ja Tramal piikin, kun selkä niin jumissa, että muutamakin askel kirpasee pahasti. Ja mitään väsyttävää tai muuta ei oo ko. lääkkeestä tullut. Ekan piikin kun sain, sanottiin, että odota 15min ennenkun lähdet kävelemään, että tulee kova humpsahdus. Sitä humpsahdusta odotan vieläkin, ei tullut.

kokolailla samoista kivuista nyt n. 10 vuotta kärsineenä ja kokolailla samoilla kipulääkkeillä “virallisesti” mentynä voin vain sanoa, että liikunta auttaa jossain määrin. toki, kun oikeasti oikein kunnolla sattuu, niin ei siinä tee mieli liikahtaa yhtään enempää. enemmän tekee mieli ottaa likipitäen mitä tahansa, mikä poistaa kivun.

mullahan homma noiden opareitten kanssa meni, tai menee… miten sen nyt ottaa kutakuinkin niin, että selkä uskomattoman kipeä. siitä sitten erinäisten tappeluitten kautta omakustanteisesti oikealle lääkärille, eikä millekkään arvauskeskuksen lottotädille. tramali resepti kouraan ja lähete kuvauksiin. tramalit helpotti välittömästi. kuvauksissa selvisi, että on vaikka ja mitä vikaa selän alimmissa nikamissa, joten uusi resepti tulee aina, kun vaan menee lekurille ja sanoo, että nyt sattuu.

ainoa miinus koko hommassa oli se, että jouduin aina käydä yksityisellä ja sehän maksaa. en ihan persaukinen ole koskaan ollut, mutta jos tollanen lastenpaketillinen kestää alussa viikon ja sellasen saanti maksaa n. 60-100 ekee, niin ei ole halpaa lystiä. ja varsinkin, kun toleranssi nousee, niin sillä lastenpaketilla ei tee jonkun ajan päästä kun yhden päivän lääkityksen.

kyllästyin lekureiden pihtaamiseen ja ostin lopulta samat tramalit muualta huomattavasti halvemmalla. tällä tavoin sain sen verta tramalia, kun ikinään oli tarvetta, eikä se niin tuntunut lomakossakaan, kun ei tarttenut niitä perus lääkärimaksuja maksella. itte napithan ei apteekissa juuri mitään maksa. jossain kohtaa kuitenkin aina huomasin, että selkää ei enää särjekkään ja tramalia menee puolisen grammaa päivässä, että onko tässä mitään järkeä? yleensä aina siinä kohtia pisti koko hommalle stopin. en tiedä muista, mutta ainakin mulla noi tramali reflat on kestäneet n. 2-3 päivää ja koko homma on sillä hoidettu. sen jälkeen voi tavallaan alottaa puhtaalta pöydältä. olo on kyllä kieltämättä melkosen surkea nuo pari, kolme päivää, siitä ei pääse mihinkään. ja aina joutuukin miettimään seuraavan selkäkivun kohdalla, että otanko tramalit, vai riittääkö purana? ihan huvikseen noita ei ole syytä popsia määräänsä enempää.

voisin sanoa, että varmaan n. sata kertaa olen noista irtaantunut ja aina lopulta se annos on ollut tuolla jossain puolen gramman nurkilla lopettaessa. eikä ne reflat ole siitä juuri sen kummosemmaksi muuttuneet, oli sitä tramalia käyttänyt sitten viikon, tai kuukauden, tai pari kuukautta jne.

toisaalta oikein kunnon krapulat kokeneena ja muutenkin liikaa viinaksia käyttäneenä + parit vielä pahemmat bentsoreflat kokeneena tollaset tramalireflat nyt ei ehkä ihan niin kunnolla tunnukkaan vs jos ei olisi mitään vertailukohtaa. suosittelen vain lopettaan, jos ei ole oikeasti tarvetta käyttää. ja jos taas on oikeasti oikea tarve käyttää, esim. se jatkuva ja loputon kipu, niin etti ittelles sellanen lekuri, joka ymmärtää. noi kunnalliset jne. ei yleensä aina ole sitä parasta a- luokkaa… parempaa palvelua saa sieltä, minne joutuu laittaan rahaa. pistää pikkasen rahaa siihen, että saa sen hoidon alun kuntoon, niin alkaa tapahtua. tai noin ainakin omalla kohdallani kävi.

sen voin sanoa, että jos tramali auttaa esim. isommillakin annoksilla tarpeeksi, niin älä mene vaihtamaan mihinkään vahvempaan tavaraan. muuten kohta on toleranssit entistä korkeemmalla ja sit se vasta taistelua onkin kipujen ja reflakipujen kanssa. ota ennemmin vaikka niin paljon tramalia, kun vaan tarttee, jos sellanen vaihtoehto on olemassa. en mikään hevijuuseri olekkaan, mutta olen silti kokenut vähän stydimpien opareitten reflat ja ne kestää tuplaten pidempään. ei ole herkkua, mutta kyllä siitä selviää jos niin haluaa. tarkemmin aateltuna ei ole paha nakki ollenkaan.

Hmmmm…mitään lääkäriä ei voi hatusta tempaista :laughing: , sitten joutuisi käydä varmaan useammalla yksityisellä ja kuulostella,mistä Tramalia saa lisää. Nyt sain Lyricaa,ja se on tähänasti pahinta mitä voi olla, ja lopetin käytön :frowning: Kerropa sinä mistä sait Tramalisi halvemmalla? :slight_smile:

apteekista ne halvimmat tramalit sain kyllä kieltämättä. mutta, se että ne sai sieltä apteekista hakea tuli sen verta kalliiksi, että monasti tuli kitkutettua pelkän puranan voimin, vaikka selkää jomottikin. paskaa homma, tiedän tunteen.

mutta voin sen kyllä kertoakkin, mistä niitä sillon sain halvalla. mulla oli yks kaveri, joka ikäväkyllä menehtyi joitain vuosia sitten. hänellä oli useampi vaiva ja vamma, niin hänellä oli sen takia ihan vakituinen tramalilääkitys ja muut napit päälle. annostuskin ihan kohdillaan ainakin mun mittapuulla. ja hän, kun ei itte niitä tramaleita tarttenut, kun murto-osan tuosta niin loput sain sitten ihan asevelihintaan, jos ja kun oli tarvetta. joitain vuosia noita sain siis ihan tosi halvalla ja sillon niitä tulikin vedeltyä kokolailla tarpeen mukaan sen kummemmin miettimättä määriä. kuten kerrottu, niin tramali, kun ei mulla jostain syystä ole aiheuttanut koskaan mitään ylitsepääsemättömiä vierotusoireita, niin oli helppo vedellä ja lopetella, kun siltä tuntuu. ne oli omalla tavallaan niitä hyviä aikoja… omalla tavallaan taas ei. vaikkei nyt mitään varsinaisia haittoja, tai negatiivisia kokemuksia noista ole koskaan ollutkaan, mutta kait se lähtökohtasesti on parempi olla ilman, jos ei ole oikeasti tarvetta. siksi suosittelin tuota liikuntaa ensimmäisenä.

nykysin en tramalia saa, kun lekurilta tai kadulta. lekurilta kyllä saan joka kerta, kun on tarves, mutta se maksaa sen verran, että tavan kuolevaisella ei riitä rahat rampata siellä solkenaan. puhun nyt ittestäni, siis ihan normaalina työssäkäyvänä ihmisenä omine rajotettuine tuloineni. toinen keino on sieltä kadulta, mutta ei ne sielläkään kaikkinensa juuri sen halvempia ole, kun virallisiakin teitä pitkin hankittuna. paitsi, jos sattuu löytään sellasen lekurin, joka noita ymmärtää kirjottaa riittävän määrän. tosin, joskus helpompi ostaa kadulta samat napit, mitä saisi lekuriltakin, jos vaan sattuu oleen tarjolla.

painotan vielä, että vaikka kuinka vituttaisi noi nihilisti lekurit, niin älä mene siirtymään vahvempiin opiaatteihin, jos noissa tramaleissa piisaa teho. tarkotan siis suuremmalla annoksella. panacodit ja tramalit on kuitenkin vielä aika harmittomia verrattuna moniin muihin.

Kunpa tietäisin lekurin, joka noita määräisi :frowning:

niin. itte ajattelin aikanaan ihan samalla tavalla. tai siis lähtötilanteessani, kun selkä oli ihan totaalisen paskana ja olin sen takia jo henkisestikkin aika polvillani, niin olin valmis tekeen-, tai maksaan lähes mitä tahansa, että kipu poistuisi. puranat yms. ei auttaneet käytännössä mitään, vaikka kuinka paljon otti. lopulta, kun kävin siellä yksityisellä ja sain helpotusta olooni, niin olihan se ihan mieletön helpotus.

mutta näin jälkeenpäin aateltuna siinä kävi myös niin, että sitä vähän turhan helposti sitten ottikin aina sitä helpotusta, kun sitä kerta oli saatavilla. vaikkei siitä sillä tavalla mitään varsinaista haittaa ollut, enkä ikinään sekoillut noiden pillereiden kanssa. toleranssi vain kasvo ja sen myötä myös viekkarit koveni. vaikkakaan ne ei mitän maata järisyttäviä mulla ollutkaan, mut ei mitään nautintoja kuitenkaan.

toisaalta sitten taas ajattelen, että ehkä ne pillerit on pelastaneet mut työelämän tilanteista useempaankin kertaan. saikkua ei ole koskaan tarttenut ottaa, eli käyttää sen takia, että selkä on kipee, vaikka sitä on monen monta kuukautta yhteensä mulle kirjotettukkin. koskaan en vaan pitänyt niitä kirjotettuja sairaslomia, vaan heitin saikkulaput roskiin, koska… moraali työnantajaa kohtaan tai jotain vastaavaa. muistan yhden kesän jostain reilun viiden vuoden takaa. se tais olla tarkemmin jotain n. puolen vuoden jakso, kun selkä oli päivittäin aivan sairaan kipee. sellasia vihlasuja tuli vähän väliä kun esim. vaikka käveli, puhumattakaan mistään nostamisesta ja muusta kumartelusta ja kyykistelystä. jalat saatto lähtee alta pelkästään kengän-nauhoja sitoessa. sillä kertaa olisin saanut sairaslomaa niin paljon, kun olisin tarttenut ja sitä kirjotettiinkin aika paljon. mutta heittelin saikkulaput aina roskiin, kun päivämäärät oli menneet umpeen. pidin siis varuilta olemassa, jos meneekin ihan mahdottomaksi tilanne. noiden pillereiden avulla kipu pysy aisoissa ja kykenin työelämään lähes normaalisti.

ja näin jälkeenpäin aateltuna näen, että ehkä se on sitten itsessään auttanut mun selkää paraneen, koska olen kyennyt liikkuun sen kanssa enemmän, kun ilman kunnollista kipulääkitystä. ja luulen, että sen seurauksena selkäni on kuntoutunut huomattavasti. olikohan joku ruotsalainen tutkimus vaikeasti selkävaivasista, että jos vaan välttelee sen selän käyttöä ja makaa tyyliin sängyssä, niin tilanne vain pahenee. mutta jos sitä käyttää vaikka sattuukin, niin paranee. en voi faktaksi sanoa, koska ei ole lähdettä laittaa, mutta tollasen muistan joskus töllöstä kattoneeni. google varmaan osaa auttaa, jos asia kiinnostaa. ja uskon, että omalla kohdallani siitä on luultavasti ollut juurikin kyse. ilman pillereitä en vain olisi kyennyt samaan suoritukseen selkäni kanssa ja tilanne saattaisi nyt olla ihan toinen.

tulipas taas runoiltua. kaikenkaikkiaan en nyt pidä tuota minään pahana lääkeaineena, tai huumeena. mulle ne on yhtä kaikki, vaikkakaan mitään virallisia huumeita en ole koskaan edes kokeillut. on niitä paljon pahempiakin olemassa. omat haittansa noista on, mutta on kyllä niin suuret hyödytkin, että melkein ennemmin antaisin omien kokemusteni mukaan plus pisteitä, kun miinuksia. varsinaiseen kysymykseen en osaa antaa vastausta. eikös joku sellanen ole olemassa, kun kipupoli? ehkä sieltä saisi apua. tai sitten vain sanoo sille paskalle lääkärille, että lääkitys ei ole riittävä, enkä kertakaikkiaan vaan jaksa enää yhtään enempää, että teen valituksen, jos ei mitään ala tapahtua. jos kerta on selkeesti näyttöä, että on myös vikaa selässä, tai missä nyt onkaan, niin kyllä siihen pitäisi lääkityskin saada kohdilleen omasta mielestäni.

Itsellä on tramal ollut jo vuosia vaihtelevalla annostuksella, nyt 150+150mg. Ongelmana onkin, sen riittämättömyys. Pudotin annostusta, aluksi kaikki meni hyvin (jos masentunutta ja paskaa mielialaa ei lasketa) mutta kivut tuli kuin puskista ja saatanallisena. Lyrican halusin lopettaa vuosi sitten, koska maksimiannos ei tuntunut enään auttavan, lisäksi en saa apua muihin terveysongelmiin jos käytän tramalia ja lyricaa. Olen aina vain väärinkäyttäjä. Myönnän ottaneeni joskus enenmän kuin “lääkäri määrää”, koska epätoivo hiipii ja on pakko selviytyä arjesta. Tästä ei ollut apua sen enempää, kuin määrätystä annoksesta. Vahvempia en halua, hieman mottitilanne. Reseptin saaminen ei ole ongelma, mutta toisinaan loppuu, ennen kuin saan uuden. Olen niin henkisesti, kuin fyysisesti koukussa tähän lääkkeeseen, jota minun on kuitenkin pakko syödä, koska muita vaihtoehtoja ei ole, paitsi kivut. Joskus jo lopetin ja muistan kuinka kevyt olo oli, kun huomasin omien “hyvän olon tehtaiden” lähtevän käyntiin. Mutta sitten taas aloin kipuilla pahasti ja palattiin vanhaan tuttuun tramaliin…
Minä en syö noita lyhyt kestoisia ollenkaan, koska niitä saisi popsia tämän tästä. depotit käyttöön ja kellon tarkka aikaväli. Näin lääkemäärä/tasapaino on elimistössä hyvä ja tätä kautta tarjoaa paremman avun.

Toukokuun lopussa tulin Thaimaasta neljän viikon lomalta ja meni n.80050mg nappeja hermosärkyyn ja nyt saikulla kun tuli kivat viekkarit ja masennus. En uskaltanut tuoda tuliaisina kuin pienen määrän kun viime vuoden lokakuussa jäin tulliin ja Thaimaan tuliaisia oli 98850mg ja niistä sakot 2300e. Olen käyttänyt särkylääkkeitä vuodesta 2006 alkaen kun meni välilevy selästä ja vaurioitti koko oikean jalan hermoston. Ajoittain hermosärkyä ja muita omituisia tuntemuksia jalassa, kova kuormitus aina pahentaa särkyjä. Kattelin just omakannasta mulle määrättyjä määriä ja ne on ihan naurettavan pieniä, 2016 4100mg annostus 1-2, 2017 2100mg annostus 1-2 ja samajuttu nyt tän vuoden puolella on nyt käytetty 2*100mg. Tätä riittämätöntä lääkitystä jatkunut kohta 12 vuotta. Käynyt vuosien varrella monella asiantuntijalla mutta ei tahdo saada suomessa riittävää kipulääkitystä ihan helpolla. Käytin pari vuotta Norspan laastaria mutta en pitänyt siitä ja lopetin niiden käytön. Nyt aloittanut uuden taistelun ja sain lähetteen anestesiaan ja särkyihin erikoistuneelle lääkärille elokuun alkuun. Tässä vaan pieni osa mun tarinasta mutta pakko vaan uskoo että vielä se päivä koittaa että pystyy kävelemään kotiin säryittä jos on ollut raskas työpäivä.

kimmorantan, voinko lähettää sulle yksityisviestin? :slight_smile: