Tramal viihdekäytössä - olen huolissani ystävästäni

Kaveri siis ilmesesti saa jostain Tramalia, ei siis omaa reseptiä siihen. Käyttää sitä niin että on välillä nuppi todella sekaisin, ei siinä muuta kun että hällä 3 alle kouluikäistä lasta…:confused:

Eli mitä tuo aiheuttaa, kovassa käytössä, melkein päivittäisessä? Samalla menee Imovanea, diapamia etc.

Oon tosi huolissani, lähinnä noista lapsista kun joutuvat katselemaan sekoilevaa äitiä, joka suurimman osan ajasta makaa lattialla, kompuroi etc.:frowning:

Nouvoja?

Neuvo kaveri a-klinikalle.
Tuskin se kuitenkaan kuuntelee.
Olisikohan sellanen jenkkityylinen väliintulo paikallaan?

On todella surullista, kun lapset joutuvat kärsimään vanhempiensa päihteiden käytöstä. Se on niin väärin näitä lapsia kohtaan. Jos olisin sinä, tekisin lastensuojeluilmoituksen. Todennäköisesti ko. perhe on jo ollutkin tekemisissä LS:n kanssa. Voit kertoa tämän kaverillesikin. Vaikka hän aluksi suuttuisi, ymmärtänee hän jossain vaiheessa, että teit oikein. Jos et uskalla kertoa hänelle, tee vaikka nimetön ilmoitus. Voisit ehkä kertoa myös näiden lasten isovanhemmille. Jos he voisivat auttaa esim. huolehtimalla lapsista.

Oma poikani on huumeriippuvainen. En epäröisi hetkeäkään viranomaisille ilmoittamisessa, jos hänellä olisi lapsi / lapsia huolehdittavanaan. Pienten lasten tehtävä ei ole uhrata elämäänsä vanhempiensa puolesta!

Yhteiskäytössähän nuo voivat pahimmassa tapauksessa aiheuttaa hengityslaman :frowning: . Tramalin kouristusriksi onneksi pienenee kun samaan aikaan on käytössä diapameja, imovanen kouristuksia estävistä vaikutuksista en tiedä. Vaikka bentsojohdannainen onkin niin luulen ettei merkittävästi relaksoi, sekavuutta ja jopa deliriantteja tai dissosiatiivisia tiloja voi aiheuttaa sitten isomilla annoksilla reippaamminkin. Ja siltähän tuo kompurointi jne hieman kuulostaa.
Ikävä tilanne.
edit: Niin siis tramalit aiheuttavat monille kouristuksia isommilla annoksilla. Kohtauksia voi ennakoida voimakkaat lihasnykäykset. Voi olla että jää noihin nykyihin mutta on mulla parikin kaveria ketkä ovat heränneet sairaalasta kun tuli otettua vähän liikaa Tramadolia.

Irtokarkki tuossa jo hyvin selvittikin, mitä huonoja vaikutuksia Tramalilla ja noilla muilla lääkkeillä saattaa olla ja Nurturing Mother antoi muuten ihan hyviä neuvoja.

Oletko jutellut kaverisi kanssa tästä asiasta lainkaan, siis siihen sävyyn, että olisi parempi lopettaa tuollainen, kun on pieniä lapsia, joista pitää huolehtia? Eipä se juttelu narkkarin kanssa kyllä useinkaan mitään auta, mutta se saattaisi hieman herätellä siihen, että asia on noteerattu ja kovemmat keinot otetaan käyttöön, jollei tuo lopu. Lastensuojeluilmoituksen tekemistä mäkin kannatan ja vielä pikapuoliin, jos meno on todella tuollaista. Mulle on ainakin yhdentekevää tuossa tilanteessa, jos välit kaveriin sitten menevät. Vaikken olekaan mikään pyhimys, päinvastoin, niin mun rajani kulkee siinä, että en voi mitenkään hyväksyä päihteilyä lasten läsnäollessa, enkä muutenkaan pienten lasten vanhemmilta, jos se todella vaikuttaa siihen perhe-elämän pyörittämiseen, vaikkei lasten nähden aivan sekaisin oltaisikaan :imp: . Jotkut satunnaiset kännäysillat sellaisilta vanhemmilta, joilla ei ole alkon kanssa ongelmaa ja jotka tosiaan joskus haluavat esim. vapun kunniaksi hieman irrotella, ovat okei, kunhan lapset ovat silloin muualla hyvässä hoidossa, enkä paheksu myöskään yhtä tai kahta saunakaljaa kerran viikossa, vaikka lapset paikalla olsivatkin, koska eipä niistä kukaan juuri päihdy, mutta muuten päihteet ja lapset yhdessä on ehdoton NO NO IMO.

Edit: Hups, piti yksi nicki korjata. Olen kaiketi lukenut liikaa Vilpolaa :smiley: . No, ei kai se mikään paha asia ole. Mielelläni yritän ymmärtää asioita siltäkin kantilta, kun omat vanhempani ja sisarukseni ovat päihteilyistäni joutuneet kärsimään :cry: .

Voi olla että lastensuojelua saa kunnolla “pommittaa” tuossa vaiheessa… Tramal tulee testata erikseen, meillä jos määrätty trambot; myös kode eli ts opparit saa näkyä lapsiperheessä! Kyse on ennemmin masiksesta ja ahdistuksesta kuin päihdeongelmasta!! Kyllä itsekin olen sitä mieltä, että lapsien kanssa ei vedetä! Lisäksi omien kokemuksien mukaan lastensuojelulla kestää vähintään 1/2v, pisimmillään 3v ottaa lapset pois… Saattaisi äitikin päätyä vapaaehtoisesti hoitoon kun ymmärtää ongelman!

Ei lapsia viedä samantien vaan aluksi yritetään ymmärtää äidin kanta ja miettiä “hyvää ratkaisua”… Mikäli lapset puhuvat pillereistä yms niin kertonee liikaa… :astonished: Mikäli kyseessä on ystävä, kerro suoraan että hänellä on ongelma ja ilmoitat lastensuojeluun ellei itse niin tee… Täällä tuota tehdään, ei lapsien puolta kukaan muu pidä! Itse olen ottanut esim. videokuvaa ja uhannut soittaa LS:uun, mutta tuossa vaiheessa ainoa asia jota enää pystyin tekemään; oli käydä katsomassa lasten kuntoa! Paras olisi jos itse soittaisi asiasta… Tietenkin mikäli ei ongelmaa “näe”; lapset tulisi saada turvaan… En vain voi käsittää näitä ihmisiä joista osa vetää vedot vauva sylissään!! :smiling_imp: :imp: . Kuinka turvaton tunne lapsilla on, kun katsovat että “äiti nukkuu eikä sitä saa hereille”… Liikaa olen nähnyt lapsia, jotka jo a-asteella ovat ongelmissa, koska äiti vetää piriä tms. Aine kuin aine… :neutral_face: Selkeästi aine on lähtenyt käsistä, poistaa ahdistusta sekä aiheuttaa mukavan, opparimaisen olon suurilla annoksilla… Sekä kramppaamista!

Itse olen siis toiminut aina suoraan, en selän takana… Tiedän ihmisiä ketkä ovat ilmoittaneet salaa lastensuojeluun ja usea on saanut myöhemmin asiat sovittua… Pieni osa on myös itse ilmoittanut ettei jaksa lasta hoitaa… Pahin olisi joka tapauksessa antaa tuon toiminnan jatkua… Voi varautua että “ongelmaa ei ole”, mutta mikäli syö ilman reseptiä/+ liian suuria annoksia; kyse on väärinkäytöstä… :neutral_face: Ilman omaa reseptiä kyse on huumaavien aineiden sekakäytöstä… Ystävälläsi on ongelma, hän tuskin itse asiaa näkee. Siksi ensisijainen neuvo on lastensuojelu jossa äiti otetaan klinikalle testeihin, katsotaan tarvitaanko väliaikaista huostaanottoa. Tuossa kartoitettaisiin sekä lasten että äidin tila; jonot ovat pitkät ja “kriittiset tapaukset” ovat olleet otsikoissa… Tsemppiä, hyvä että katsot asiaa lasten näkökulmasta; kovin moni laittaa ystävyyden/kulissit edelle… :frowning: :neutral_face: Hyviä neuvoja tässä topicissa!

Jep, lastensuojelu voi olla melko kädetön, jos heidän paikalla ollessaan kaikki näyttää päällisin puolin olevan kunnossa. Kyllä lastensuojelutyöntekijöitä on kusetettu maailman sivu niin, että selvinpäin ollaan ja pulla tuoksuu silloin, kun tulevat paikalle, eikä ketään voi ilman selkeitä todisteita “tuomita”. Eivät sossut ilmoittamatta kenenkään luo hyökkää, ellei ole oikeasti paha tilanne päällä. Toisaalta huono juttu monissa tapauksissa, mutta toisaalta toki hyvä, koska muutenhan täysin viattomien ihmisten koteja ja perhe-elämää “ratsattaisiin” tämän tästä vain, koska joku on silkkaa ilkeyttään päättänyt tehdä ilmoituksen. Jollei ensimmäisellä kerralla tapahdu mitään, niin siinä tapauksessa sitten vain lisää yhteydenottoja sossuun ja sukulaisille puhumaan myös, mikäli ovat kiinnostuneita lasten hyvinvoinnista pätkääkään. Korostan nyt edelleen, että lasten etu on tärkein.

Lastensuojeluilmoituksesta ei myöskään automaattisesti seuraa välitöntä lasten huostaanottoa, vaikka ilmoitus tuottaisikin tulosta. Muita keinoja pyritään kokeilemaan ensin, ellei tilanne sitten ole todella paha. Mielestäni tässä tapauksessa tilanne on jo todella paha, mutta silti esim. raittiiden ja luotettavien sukulaisten aktiivinen apu ja muut tukitoimet saattaisivat olla lastenkin kannalta parempi, kuin suora huostaanotto, sillä äiti kuitenkin on usein lapsille tärkeä ja lapset haluavat olla äitinsä lähellä, vaikkei äiti suinkaan paras mahdollinen huoltaja olisikaan.

Samaa mitä muutkin opioidit. Tramadoli (Tramal, yms.) on kuitenkin vielä melko mieto opioidi, mutta kyllä siihenkin koukkuun jää.

Itse kiinnittäisin kyllä vähintään yhtä suurta huomiota Diapamin ja Imovanen käyttöön, nekin voivat aiheuttaa kompurointia ja ovat vähintään yhtä haitallisia. Jos kuvassa on vielä alkoholi, niin asiat ovat kyllä huonolla tolalla.

Pahinta tramadolin käytössä on epileptiset kohtaukset, rajussa kohtauksessa helposti loukkaa itsensä puhumattakaan jos lapsi näkee kohtauksen eikä osaa tehdä mitään sekä hengityslama. Myös pienemmät sähköiskunomaiset impulssit ovat melko tavallisia suurilla annoksilla. Siitä voi jäädä pitkään traumoja. Tramadolin pitkäaikainen käyttö tekee mielen apaattiseksi. Ruokahaluttomuus, mahavaivat ja yleinen välinpitämättömyys. Kehottaisin kääntymään käyttäjän puoleen ja kertomaan suoraan mitä voi tapahtua esim lapsien vuostaanotto jne. Sekä takomaan järkeä hänen päähänsä. Tavallisesti ihminen kieltää ongelman ja tai vähättelee sitä. Koita kysellä häneltä tai pikemminkin kysyä onko hän tietoinen omasta käytöksestä, voinnista, aamuisista rutiineista ja epätavallisista vaivoista jne. Joskohan hän itse sitten käsittäisi mitä on tekemässä.

Perhana vie eli syönkö turhaa rentouttavia lääkkeitä nyt kun tramal hoidon aikana purin hampaani rikki ja öisin jalkoja kramppas niin kovaa että toivoin luun katkeavan jotta lihas pääsee sinne mihin haluaa, diapamia, sirkkoja ja neurotol slow määrättiin ja nyt neljäsosa neurotolia käytössä eikä kramppaa enkä pure hampaitani. Voisin ehkä lopettaa mutta juttelen lääkärin kanssa ensin. Muuten 400Mg teki olon mukavaksi ja ruoka maistui plus polvisärkyä ei ollut, mulla oli niihin hyvä muttei varsinaiseen tautiin.

Tramal on vielä ainoa opiaatti joka myös poistaa masennusta joten sekin vaikutus saattaa ystävääsi kiehtoa. Ei muuta kuin kaveri puoliväkisin lääkäriin ja mielellään juuri A-klinikan lääkäriin joka tietää näistä asioista vähän enemmän kuin joku arvauskeskuksen valelääkäri.