Tramal+Panacod

Plokkaako toisiaan vai buustaako oloja ja kivunlievitystä?
Jos futaa niin otan molempia ennen hammaslääkäriä siksi utelen.
Viime hammaslääkäri reissu meni Tramal päissään.
En tiedä auttoiko, mutta teki käynnistä jotenkin helpompaa.

Oma kokemukseni: Tramadoli blokkaa kodeiinin ns. päähän menevää vaikutusta. En tiedä, johtuuko tuo Tramalin SNRI-vaikutuksesta vai yksinkertaisesti siitä, että kodeiiniolo on niin kevyt, ainakin minulla, että se peittyy hyvin herkästi lähes kaiken muun päähän kolisevan vaikutuksen alle. Esim. jo muutama alkoholiannos, joista en edes mitenkään mainittavammin humallu, peittävät kodeiinin vaikutuksen alleen. Jos siis tahdon kodeiinista oloja repiä, niin mun on käytettävä se ihan pelkiltään. Voi johtua toki osittain tuosta SNRI:stäkin, koska mulla ylipäätään SNRI- tai SSRI-lääkkeet blokkaavat kodeiinin vaikutusta. Kipuun kodeiini kyllä toimii mulla myös tramadolin tai muiden SNRI-/SSRI-roippeiden läpi, minkä lisäksi saan siitä irti myös nämä kodeiinin vähemmän mukavat sivuvaikutukset, eli järjettömän ummetuksen :mrgreen: .

Tramadolin vaikutus tuntuu mulla ihan yhtälailla, riippumatta siitä olenko ottanut sen kanssa kodeiinia vai en.

Jos siis tahtoisin maksimaallisen kivunlievityksen kombottaisin noita(Kodeiini on mulla yleensäkin se parhaiten toimiva kipulääke), mutta mikäli halajaisin saada oloja nimenomaan kodeiinista, jättäisin kaikki muut roippeet pois, benzoja lukuunottamatta. Hammaslääkäriin noita kombottaisin, koska tahtoisin toki kivunlievitystä, mutta tramadoli auttaa kodeiinia paremmin siihen kaameaan hammaslääkäripelkooni.

Tämä on siis vain minun kokemukseni.

Kyllä se varmaan siitä SNRI-vaikutuksesta johtuu. Kodeiinihan ei toimi niin hyvin jos on masennuslääkitys (SSRI tai SNRI) päällä. Se siis lievittää kipua, mutta ei niin paljon kun ilman masislääkkeitä. Sanovat mulle ihan apteekissa, kai se Pharmacassakin on mainittu.

Tuo ei varsinaisesti johdu masennuslääkkeiden vaikutuksesta itsestään (siis serotoniiniin ja noradrenaliiniin) vaan siitä, että monet masennuslääkkeet joko estävät tai käyttävät samaa maksaentsyymiä (CYP2D6), joka konvertoi toimimattoman kodeiinin toimivaksi morfiiniksi.

^ tramadolikin käyttää tuota CYP2D6 entsyymiä metaboloituessaan siitä kai johtunee tuon kombon toimimattomuus/toimivuus.

Jep, olette pojat paljon viisaampia ja osaatte selittää asiat “tieteellisesti”. Se on hyvä, että meillä on tietäjiä joukossamme jotka osaavat selittää asiat kunnolla. :smiley:

Kiitos.