Olen vuosikausia rampannut hoidoissa ja niissä tullut käytyä läpi koko ssri, snri, dnri arsenaali. Ja lisäksi aina sama jäätävän nopea bentso alasajo.
Nuyt mietin että jos lopetan tämän venlafaxinin, ( pyysin koska cipralexia oon syönyt jo niin kauan) ja tilaisin isomman satsin tramaleita?( tuli edukas tarjous) Ja minimoisin bentsot nyt annoksena 15mg diapam, jatkaisin 2x5mg. Olen laskenut laitoksessa 60mg sta puoli väkisin. ajatus että söisin vain 50-100mg tramal päivässä. Sehän on myös snri lääke.
Tää venlafaxin muuten ei tunnu auttavan adhd:n vaan melkein pahentavan. Onko muilla kokemusta. Voxraa lääkäri ei kirjoita ja ei puhettakaan metyylifenidaatista/dexestä.
ps. tiedän kyllä riippuvuuden opioideissa. 2 vuotta subutexiä päivittäin. Nyt satunnaista. Ja ei tätä alakuloakaan jaksa.
^Kyllä mulla toimi ainakin tramal pirun hyvin mielialan nostamiseen, kun joskus sitä respalla oli. Sillon ei ollu todettu ns. “virallisesti” vielä masennuksia tms. mut bupren kans olin jo täyttä päätä naimisissa, niin kyllä se siitä huolimatta mielialaa nosti ja kipua poisti myös jonkun verran.
No sit ottivat tramalit pois ku meni vähän “liikaa” ja ei enää suostuneet respoja uusii… (kk:den lääkkeet 2:ssa viikossa)
Mä olen korvannu välillä ssri lääkkeet tramalilla. Hyvin on toiminu… Ei ole tullut edes päänsisäisiä sähköiskuja mitä ssrin lopetus tuo tullessaan. Abaut pari viikkoa meni pelkällä Tramalilla pariin otteeseen. Oikein hyvä mielipidelääke ainakin lyhyellä aikavälillä… pidemmässä käytössä varmasti annoskoot kasvaa… tiedä sitten kuinka paljon.
Eipä oo kyllä mulla kasvanut, pikemminkin tippunut 150 mg:sta 100-150 mg:n / päivä, ja kolmisen vuotta olen kohta syönyt. Toisin sanoen, suunnilleen joka toinen päivä syön 100 mg ja joka toinen päivä 150. Krooniseen kipuunhan tuota on määrätty ja määrätään (johon se toki myös toimiikin), mutta ensisijaisesti mä käytän sitä jonkinlaisena mielipidelääkkeenä Jollaisena se myös toimii huomattavasti paremmin kuin mikään testaamani. Varmaankin eri asia sitten jos tykkää siitä nuokuttavasta vaikutuksesta myös, joka isommilla annoksilla väistämättä jossain vaiheessa iskee, mutta ns. lääkinnällisessä käytössä en ole kokenut minkäänlaista toleranssin nousua. Kovin lienee yksilöllistä tääkin.
Tramadoli toimii mullakin mitä parhaana mielipidelääkkeenä jo pienilläkin annoksilla. Johtunee ehkä sen opioidivaikutuksesta, jonka tunnen siis pikkuannoksillakin, koska tavallisista SNRI-lääkkeistä saan ainoastaan sietämättömiä sivuvaikutuksia, eivätkä ne paranna oloani tippaakaan, vaan aivan päinvastoin . En mä tosin tramadolin vaikutusta voi varsinaisesti opioidimaiseksi sanoa millään annoksella ja nuokkuja mun on aivan turhaa yrittää repiä ko. roippeesta, olipa annos mikä hyvänsä. Tramadolissa on vain se, äärimmäisen häiritsevä, haittavaikutus, että se piristää mua liiaksikin, eli vie yöuneni hyvin tehokkaasti. Joutuisin siis käyttämään jotakin hyvin vahvaa unitroppia ja luultavasti suurilla annoksilla, jos meinaisin nukkua Tramal-kuurilla ollessani edes välttävästi. Tämän vuoksi en ole koskaan voinut syödä Tramaleita paria-kolmea päivää pidempään, mikä onkin ehkä hyvä, koska olenpa ainakin siltä koukulta säästynyt. En tosin tiedä, häviäisikö tuo valvottava vaikutus, jos vain sinnikkäästi jatkaisi Tramalin kuurittamista, eikä nostaisi annosta, mutta yöunet ovat mulle sen verran tärkeä juttu, että eipä liioin huvita kokeilla ja sinnitellä ties kuinka pitkään samoilla silmillä .
Mulla se ei enää vaikuta yöuniinkaan, ellen sitten ihan muutamaa tuntia ennen nukkumaanmenoa ota. Eikä aina välttämättä silloinkaan. Tosin mullahan on toi diapam myös respalla, mutta eipä sitäkään mee nykyään ku se 2,5-7,5 mg, joskus harvoin 10 mg per päivä, eli aika vähillä annoksilla nykyään meen. Oon joskus ollut ilman tota diapamia päivän eikä sekään oo vaikuttanut yöuniin, mutta sitä en oo testannut että olisin ilman molempia 24h, enkä usko että se tosta vain onnistuisikaan Alkuaikoina kun tramadolia söin niin se kyllä vaikutti uniin tosi paljon, mutta nykyisin mä hyvin harvoin otan sitä iltaviiden jälkeen, joten saan esim. näihin aikoihin ihan normaalisti unta.
^ No, mulla menee päivittäin benzoja paljon suuremmalla annoksella, eivätkä ne auta hieman överöityinäkään Tramal-unettomuuteen. Mä tosin käytän pääasiassa klonatsepaamia, joka on ns. piristävä benzo, mutta eipä Diapamkaan Tramaliin yhdistettynä mulle unta tuo. Mä saatan kyllä on hieman yliherkkä piristeille(Lasken Tramalin tässä nyt sellaiseksi), koska pirin kanssa mulla lähtee järjestäen homma lapasesta ja menen ihan sekaisin, SSRI-/SNRI-lääkkeet aiheuttavat järkyttävän levottomuuden ja unettomuuden kaikkien muiden vittumaisten sivareidensa ohella , enkä mä tosiaan pääse tramadolista mihinkään nuokkutilaan niillä 400 mg:n tai suuremmillakaan annoksilla. Päinvastoin, vauhti vain lisääntyy, vaikka kombossa olisi reilusti benzojakin mukana .
En nyt tarkoita, että tramadoli mulla pirin tapaan toimisi. Tramal mm. parantaa keskittymiskykyäni, kun piri taas vie sen tyystin. Muutenkin Tramal on siis IMO oikein miellyttävä troppi, siis ihan mielipidelääkekäytössä, mutta juuri nuo pirulliset uniongelmat estävät mulla sen käytön pidemmäksi ajaksi.
Lääkäri on ollut homman kanssa ihan sinut , ja määrännyt tramalia pääasialliseksi lääkkeeksi nostamaan mielialaa.
Juurikin serotonergisen vaikutuksen vuoksi.
Lääke myös vaikuttaa hieman antihistamiinin tavoin. En tarvitse enää allergialääkettä enkä myöskään duactia tukkoiseen nenään.
Eli tramadol lyö 3 lääkettä listalta pois joka lienee aika ok saavutus.
Toki äärimmäisen pahoja allergioita ei olekaan, mutta kestine ja duact jää hyllyyn.
Myös se, että tramalin voi ottaa täsmäaseena masikseen on bonus.
Ei tartte kärsiä sitä jatkuvaa ssri-lääkkeen vaikutusta.
Annos lienee yksilöllinen, mutta pitkäaikaisessakin käytössä 1x50mg tabletin vaikutuksen huomaa jo.
En sitten tiedä miksi tramal retard, eli pitkävaikutteinen aiheuttaa migreeniä.
Normitramal sitä ei tee.
Yksi lääkäri sanoi, että migreeni sivuoireena on hormonaalista ja yksilöllistä.
Tämäkin lääke kuuluu juuri siihen kategoriaan, että yhdelle toimii, toiselle ihan täysi painajainen.
Jos tunnet itsesi hyvin, et omaa päihderiippuvuuksia ja osaat pitää käytön aisoissa, voi tästä saada avun.
En siltikään lähde suosittelemaan kaikille ja itsekin toivon alasajoa tramalista.
Alkaa pitkässä käytössä häiritsemään juuri tuo mieliala ylös hetkeksi. Mieliala alas. Ylös alas,… ei siis bipolaariselle luonteelle hyvä.
Ja kyllä tramalista saa sähköiskut lopetettuaan lääkkeen samalla tavalla kuin ssri-lääkkeistä.
Myös masis pukkaa päälle samaan aikaan jos lopettaa seinään.
Noh, jokainen tietää ettei reseptilääkkeitä saa / kannata lopettaa ykskaks tostanoin.
Itse silti muutaman kerran kärvistellyt alasajot suoraan.
Ihan on yhtä vakavasti otettava lääke kuin muutkin.
Alkomahoolia ei sitten parane käyttää senkään vertaa tramalin kanssa vaikka mokoma lienee selvä juttu kaikille.
Monissa maissa on ehdotettu masenuslääkeiden korvaamista opiaateilla mutta lääkeiden käyttöaihe joka ei ole masennusta varten tuntuu olevan moraalinen ongelma monelle terveydenhuollon ammattilaiselle. Vanhoja perinteitä ei yleensä muuteta.
Hyvä esimerkki on Nnaana joka on hiljattain saanut Tramalia masennukseen ja nyt hän on taas uudella innolla täällä Saunassa jakamassa tunteitaan, etenkin Winskille joka on hänen vanha luottokaveri. Molempia yhdistää vuosikymmeniä jatkunut ääniharhojen maailma.
Nykyään ollaan tultu siihen pisteseen että mitään lääkeitä missä on punainen varoituskolmio ei enään määrätä. Kuulin tänä aamuna radiosta lähihoitajan haastattelun Oulun keskussairaalasta missä hän avautui ja kertoi että fyysinen väkivalta henkilökuntaa kohtaan on huomattavasti lisääntynyt etenkin geriatrian suljetuilla kroonikko osastoilla missä kaikki keskushermoston kautta vaikuttavat pillerit ovat toistaiseksi evätty.
Mä en ainakaan haluaisi että mun oma mummo saa pelkkää Larkkua tai Levozinia. Mielestäni siihen pitäisi yhdistää myös bentsoja jotka piristävät ja poistavat leptien aiheuttamia ekstrapyramidaalioireita eli niin sanottua katkokävelyä ynnä muita zombi-oireita.