Tramadoli kombinointi bupreen?

Niin, minkälaisia kokemuksia teillä on tramalin ja bupren yhteisvaikutuksista?

Minä väitän, että tramalin mieltä ja kehoa piristävä vaikutus tulee esille myös silloin kun buprenorfiinia on veressä.
Perustelen tämän väitteen subjektiivisella tuntemuksella ja sillä seikalla, että tramadolin vaikutus on paljon laaja alaisempi, kuin pelkkä myy-opioid -reseptoreihin sitoutuminen. O-Desmetyylitramadoli, joka on aktiivinen tramadolin metaboliitti sitoutuu näihin opa-reseptoreihin hanakammin kuin tramadoli, sen sijaan ei vielä ilmeisesti tiedetä miten se käyttäytyy noradrenaliinin ja serotoniinin suhteen, verrattuna tramadoliin. Eihän tramadolinkaan kaikkia vaikutusmekanismeja tunneta vielä, vielä vähemmän tunnetaan sen primäärisen aktiivisen metaboliitin, o-desmetyylitramadolin vaikutuksista vaikka sitä on tutkittu yhtä paljon, kuin tramadoliakin.

Eräs käytännön koejärjestely kun toi sellaisen seikan esille, että “opioidimainen” analgesia, ei tramadolissa johdu pelkästään opa-reseptoreiden sitoutumisesta, sillä analgesia ei hävinnyt, koehenkilölle annettaessa naloksonia. Esim. morfiinia käytettäessä analgesia olisi hävinnyt saman tien.

Mutta tämän(kin) asian kanssa oon kuullu kyllä kommenttia puoleen jos toiseenkin, että bupren päälle, tai alle, voi ottaa tramalia.
Toiset väittävät, että bupren päälle voi ottaa vaikka oxyakin, kunhan se tehdään juuri nimenomaisessa järjestyksessä.
Toiset väittävät taas että metadoniakin voi ottaa, mutta se pitääkin sitten ottaa ennen buprea.

Nuo väitteet ei oikein iske meikäläiseen, mutta kyllä niissä silti voi totuuden siementä olla, sillä ne on subjektiivisia tuntemuksia, eikä ole tarkkaan tiedossa esim. annoskokoja ja ottamisen välillä kulunutta aikaa yms. seikkoja.

Kyllä mäkin näin esimerkkinä voin hyvinkin uskoa vaikkapa että, 0.1millin bupreannoksen päälle kuuden tunnin päästä otettuna 80mg oxya i.v, niin varmaan toimii.

Mutta mitä tiedätte nimenomaan tramadolin suhteen. yleisellä tasolla, ilman mitään (kunhan ottaa bupret ensin) tyylisiä urbaanilegendoja.

Ennemminkin kokemuksia ja perusteluja! :question:

Ps. Nyt mulle on sattunut pikku retkahdus tän bupren kaa, mutta onneks tuo loppuu jo huomenna, ja omia lääkkeitä on jemmassa hyvinkin. :blush:

Niin, lyhyt lisäys vielä.

Tramadolihan on tunnettu ssri-ominaisuuksia sisältävä lääkeaine, taitaapi olla ihan ensimmäinen semmoinen. (ei olekaan, kyllä fluoksetiini on ensimmäinen, sitä en tiedä, kumpiko on aiemmin ollut käytössä ihan ihmisillä…)

Serotoniinin lisäksi se on noradrenaliinin takaisinoton estäjä, ja nmda antagonisti. nmda-reseptorit ovat siis glutamaattien reseptoreita. (ei taida kuitenkaan olla sitä mainostettua natriumglutamaattia vaan aitoa lihan makua) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jep Tramadoli on monipuolinen lääke!

Kun Tramadoli kehitettiin, niin sitä tutkittiin pitkään voisiko sitä käyttää myös masennuksen hoitoon. Minusta voisi käyttää mainiosti depressioon:

Tramadol GEA 100 mg CCC
D.S. 1-3 tablettia päivässä vitutukseen

Tuollaisen respan minäkin voisin ottaa…

VH

Minä en haluaisi, koska on jo tradolan retard 200mg 1-3 päivässä. Abstinenssioireisiin.

Mutta kyllä minunkin suhtautuminen tramadoliin on muuttunut, nyt sitä enemmän syötyäni, aiemmin ajattelin, että se on vaan vähän vahvempi panacodi.

Siis, eihän siitä enää nuokuille pääse tai mitään sellasta.

Mutta virtaa siitä kyllä saa vieläkin, varsinkin jos syö vähän yli ohjeannoksen. Ja varsinkin bupren kanssa virtaa tulee vielä enemmän.
Pääsi multa lipsahtamaan ote vähän ja olen muutaman päivän pubrea käyttänyt, mutta tänään menee onneksi viimeiset, enkä sen jälkeen kyllä ala lisää hommaamaan. Onneksi on tuo tramal.

Mulla se onkin vieroitusoireisiin ja masareihin yms. vähän semmonen odottelulääke ennen varsinaisen k-hoidon aloittamista. Vittu, että siinä on muuten pyörittelyä ja byrokratiaa, kuin ennen vanhaan suuressa ja mahtavassa neuvostoliitossa, siis siinä korvaushoidon aloittamisessa… :imp:

Ja jonoja!

[size=69]Noh, onneksi oon antanu puhtaita seuloja ja tästä lipsahduksestakin kerroin klinikan tätille ihan suoraan.
Sen verran “kenttäkokemusta”, -kuten lääkärini sanoi-, on taustalla kuitenkin…
Halu päästä takaisin normaalien kirjoihin on kyllä suuri. Töissäkin kun käyn, niin jää vähän jopa rahaa johonkin muuhunkin.
Oon mä nyt saanu ostetuksi jo uuden luurin ja koneen. Ostoslista on aika pitkä, jos ottaa huomioon, että sitä on kanittanut käytännössä koko maallisen omaisuutensa. Aina autoista lähtien, tietokoneisiin ja kitaroihin yms. Ja perkele, kun ei oo ollu ees aina omia vaan var… löydettyjä. Työtä se on… [/size] :imp: :smiling_imp:

Kyllä tramadoli nostaa mielialaa aika hyvinkin. Sen takia kai aikoinaan narkahdinkin siihen. Suurena miinuspuolena näen tramadolin taipumuksen laukaista epileptisiä kohtauksia joita olen saanut jo kolmesti tramadolin kanssa.

Tramadoliin tai burbeen en koskisi enää vaikka minulla pidettäisiin asetta ohimolla, mutta koska kysymys oli asiallinen ja aivojen toiminnan kannalta mielenkiintoinen, niin kannan oman korren kekoon ja koitan vastata sen verran mitä muistan. Valitettavasti kaikki käyttämiseni oli yleensä niin sekavaa ja kaikkea mahdollista yhdistelevää, että en muista kuin muutamia päiviä, joista tiedän tarkat määrät, aineet ja ajat. Mutta tuosta kyseisestä kombosta muistan yhden kerran, jossa käyttömäärät, ajat ja vaikutukset ovat suht selkeinä mielessäni eikä seassa ollut muita komponentteja.

Eli tuolloin lauantai aamupäivällä n. klo 11.00 otin 800 mg tramadol depottia (puolet pureskellen ja puolet kokonaisina nieltynä, tuohan oli päivittäinen perussatsini, jolla ei saanut oloja mutta pysyi hengissä ja toimintakykyisenä). Sitten illalla n. klo 17 tasan kolmannes kasipallosta (burbeahan käytin aika harvoin; kaikkea muuta sitäkin enemmän) nasaalisesti kertarykäyksellä. Seurauksena oli noin parinkymmenen minuutin päästä kevyt nousu, empaattinen olo ja puheliaisuuden lisääntyminen. Ei mitään kovin suurta euforiaa mutta ei nuokkujakaan, vaan perushilpeä ja sosiaalinen olo, jonka aikana ei tehnyt mieli mitään muuta stimulanttia kuin kahvia ja tupakkaa. Tuo olo kesti aika tarkkaan kaksi tuntia ja lähti sitten tasaantumaan nopeasti. Klo 20 ei ollut enää minkäänlaisia oloja mutta ei myöskään laskuja tai lisävetämisen haluja, joten kävelin tylsyyksissäni kotiin ja heitin muistaakseni 30 mg diapamia + yhden 15 mg oxepamin naamaan ja menin nukkumaan (bentsot tuossa kohtaa olivat paha perusvirhe, mutta tuolloin en tajunnut ajatella, että yhdistelmä tramal+burbe+bentsot sisältävät aina oman riskinsä varsinkin jos heittäytyy suoraan nukkumaan).

Eipä tämä yksittäinen tapaus varmaan avaa Tramadol + burbe yhdistelmän perusproblematiikkaa, mutta ainakin itselläni tuo ainot kerta, josta muistan kaiken tarkkaan suht kunnolla ei antanut mitään erikoista, ei hyvässä eikä pahassa. Mutta myöskään aikaisemmin otettu Tramadol ei blokannut burben vaikutusta kokonaan pois mutta demppasi kyllä jonkin verran.

Ja ihan yleisesti; vastoin yleistä käsitystä Tramal ei todellakaan ole mikään Panacodin vastine ja lasten huume, vaan kovin mielenkiintoinen ja yllättävä lääke (hyvässä ja pahassa), jolla ainakin tietynlaiset persoonallisuustyypit kuten minä saavat itsensä aika pahaan jamaan. Tuo johtuu juuri Tramalin varsinaisiin masennuslääkkeisiin verrattuna ylivoimaisesta masennusta lieventävästä vaikutuksesta. Tai itseasiassa siitä, että Tramal poistaa masennusta “liian hyvin”, jolloin mikään ei purista ja huolettomuuden seurauksena arvostelukyky ja terve itsesuojeluvaisto tippuu päivittäin nollaan ja sen allekin - ja reitti on avoin todella, todella tyhmille asioille, jotka tekee muka selvin päin ja mielestään täydessä ymmärryksessä tarpeeksi Tramalia vedettyään.

Ja ovathan pelkän Tramalinkin runsasannoksisen päivittäiskäytön nopeaa lopettamista seuraavat vieroitusoireet todella mielenkiintoista ja kauan kestävää koettavaa - sekä fyysisesti että henkisesti - jonka aikana hirttoköyden vapauttava vaikutus tulee ihan konkreettisesti mieleen. Puhumattakaan siitä, mitä seuraa jos tekee Tramadolista itselleen aamuisin otettavan peruselintarvikkeen, jonka päälle kiskoo sitten kaiken mitä päivän aikana tulee vastaan.

Ja vaikka off topickisi menikin, niin oli tilanne ja käytön päämäärä sitten mikä tahansa, niin kehottaisin suhtautumaan Tramadoliin aina riittävällä kunnioituksella, eikä sortumaan ajatukseen, että se on vain kolmiolla varustettua buranaa tai Panacodin kaltaista pikkuviihdettä. Tramadolin kanssa kaikki on mahdollista sekä epäennustettavaa ja usein nuo avautuvat reitit eivät ole loppupeleissä kovinkaan mukavia, vaan yllätyksiä tulee vastaan ja ne ovat kaikki järjestään epämukavia ja turhan monelle myös niitä elämän viimeisiä ylläreitä. Ja tuo loppu ei ollut urbaanilegendaa, vaan itse läheltä nähtyä. R.I.P kahdelle tuntemalleni henkilölle ja terveiset lääketehtaalle tämän myötä. Over and out.

Minä en ole onneksi saanut epileptisiä kohtauksia, edes hevosannoksilla, 3000-4000mg. :open_mouth: [size=75](päälle 40mg rivaa)[/size] :blush:

Yleensä kun mulla on veressä jotain bentsoa, nykyään on noiden tramalien mukana diapamia.

Viima kesänä yritin typeränä miehenä epätoivoisesti viihteillä tramaleilla [size=85](siis sillätavalla, että oletin isompien annoksien toimivan vähän samalla tavalla, kuin kovemmat opiaatit normiannoksilla, noh eihän siitä tullut muuta, kuin hemmettillinen hiki ja hyvin pientä euforiaa, sitten muutaman viikon “kokeilun” jälkeen päätin palata “normiannoksiin”, eli päivästä riippuen 200-1200mg)[/size], silloin meni rivatril siinä kyljessä, saatoin mussuttaa niitäkin jotain 15-20kpl samalla kertaa. Luulempa että ilman noita rivoja olisi varmaankin joitain kramppeja tullutkin. Niin, kakosen rivoja olivat. [size=75](heinäkuussa meni vitusti tuon pelleilyn takia rahaa tramaleihin ja rivoihin, kun eihän ne omat lääkärin määräämät 400/6 riittäny alkuunkaan, piti sitten ostaa vähän joka suunnasta noita, koskapa muita bentsoja, eikä muita oppareita en halunnu kusessani näkyvän, sitten onneksi tuli taas järki käteen, siitä lähtien ihan hyvin onkin mennyt. Paitsi nyt, kun on mennyt noin viikon verran pubrea, joka onneksi loppuu tänään, vielä pitäis nelisen milliä ottaa. Ja otankin kohta, että saa putken poikki. Noh klinikalla tietävät repsahduksestani kyllä, et ei siinä mitään.) :blush:
[/size]
Tramadolin kyseessä ollessa pitää vaan muistaa, että se ei oikeastaan ole ns. hitaita (paitsi tolettomille), ja se tää kuuluisa vähemmän on enemmän pitää hyvinkin paikkaansa tramadolin ollessa kyseessä. Less is more u know! :wink:

[size=85]Ps. Niin, anteeksi tää mun maaninen jaaritukseni, nyt on taas “se” ajanjakso, jolloin riittää virtaa ja tekstiä tulee kuin itsestään…[/size]

Tämä on täyttä asiaa. Onneksi minun nykyinen suht. runsasannoksinen päivittäiskäyttöni [size=80](tällä hetkellä nappeja menee sen verran, kun niitä viikossa apteekista saan, eikä ole sen suurempaa tarvetta ylimääräisiä hankkia, joskus otan yhden, joskus kolme)[/size] loppuu sillä hetkellä, kun korvaushoito pubrella alkaa. Tuo hoitomuoto on minulle ainut mahdollinen tapa saada elämäni parempaan ruotuun. [size=85]Nyt menee sinänsä jo ihan hyvin, poislukien tuo kesän typeryys ja nyt tämä pikku lipsahdus. Esim. ystäväpiirini on muuntunut huomattavasti tervehenkisemmäksi, myöskin olen alkanut pitää yhteyttä sukulaisiin, ennen kaikkea porukoihin, veljiin ja siskooni. Lisäksi olen saanut haalittua jo vähän ns. “maallista omaisuutta” takaisin. Kaikkea sitä onkin heitetty kaniin??? Lisäksi ns. yötyöt on loppuneet kuin seinään. Vankilakaan ei enää uhkaa. Huumeveloistakin olen selvinnyt. Käyn töissä, jne jne.[/size]

Kyllä tramaliin pitää suhtautua kunnioituksella. Itse asiassa kaikkiin opiaatteihin pitää suhtautua hyvin hyvin suurella kunnioituksella!
Vasta nyt jälkeenpäin minäkin olen tajunnut, että olen ollut koko ajan opiaattien talutusnuorassa, heti jo alusta lähtien. Silloinkin kun en sitä itse edes vielä tiennytkään.

Ja kaikki alkaa siitä, kun kokee välähdyksen, et ei helvetti, eihän tää voi näin jatkua. Mulla tuo välähdys sattui yhdellä “keikalla” jo pari-kolme vuotta sitten. Siitä asti on ollut melkoista henkistä pyristelyä. Ennen sitä oli ihan erilainen, monelle varmaan tuttu: vittu ei mitään väliä -asenne-…

Mut meni off-topiciksi.

Palataankos aiheeseen tramalin ja pubren suhteesta, kokemuksista. Sekä jos joku viisas ja filmaattinen tietäisi jotain myös tästä teoreettisesta farmakokemiallisesta puolesta. Minua kun niin kovasti kiinnostaa. Ja luulempa, että monia muitakin.

Kävelevät wikipediat, astukaa esiin!!! :mrgreen:

Thanx DM… Ja sorry, offaan vielä ihan pikkaisen, koska muut aineet ja niiden vaikutukset eivät kiinnosta enää lainkaan, mutta Tramal mietityttää edelleen ja tässä ketjussa nuo eri puolet on tullut hyvin esiin. Muut jarrut ovat aika selkeitä, mutta Tramalista ja sen vaikutuksista sekä yhteisvaikutuksista muiden aineiden kanssa minulla on vielä valtavasti ihmeteltävää ja asioita joita tahtoisin tietää. Erityisesti se, että mikä on Tramalin “X-factor”, joka antaa sille paljon muitakin ominaisuuksia kuin ne, jotka sisältyvät muihin, paljon vahvempiinkin opioideihin. En edes osaa vieläkään varmasti sanoa mitä Tramal loppujen lopuksi on: jarru, stimulantti, depressiolääke vai vain pelkkä keskivahva kivunpoistaja? Ja siksi seuraan näitä ketjuja mielenkiinnolla, koska yritän samalla oppia ymmärtämään mitä omassa päässäni on tapahtunut. Valitettavasti kemian tietämykseni on ala-astetasoa, enkä pysty pohtimaan Tramalin puhtaasti kemiallisia faktoja ja niiden vaikutusta. Omat kokemukseni vain “laillisen” käytön, väärinkäytön sekä sekakäytön puolelta. Joten itseäni viisaampien tekstejä lukisin suurella mielenkiinolla minäkin.

Ja olet täysin oikeassa Jospa: kaikkiin opiaatteihin/opioideihin pitäisi aina suhtautua syvällä kunnioituksella ja varovaisuudella. Mutta Tramalin kohdalla tuo on liian helppoa unohtaa. Jos pöydällä olisi puhdasta heroiinia, niin ihan jokainen paatunutkin käyttäjä tajuaisi, että nyt ollaan potentiaalisesti vaarallisen aineen kanssa tekemisissä ja olisi suht tarkkana siitä miten aineen kanssa pelaa. Mutta kun tilalla on Tramalia, jota naapurin Penakin napsii selkäkipuun eikä varmasti ole mikään narkki, niin varovaisuus ja kunnioitus unohtuu liian helposti - sehän on “vaan” Tramboa, ei hätää mitään. Ja jollekin ei todellakaan tapahdu mitään ja toiselle taas tapahtuu huonosti ja mitään ennustettavuutta henkilökohtaisista vaikutuksista ei voi tehdä vaan mukana on aina erikoinen yllätysmomentti :astonished:

Mutta nyt kävelevät wikit, teidän vuoronne, auttakaa ja kertokaa mitä Tramal loppujen lopuksi on ja miksi sen vaikutukset ovat niin moninaiset, yllättävät ja yksilökohtaiset?

EDIT// Yksi ihmetykseaiheeni unohtui näistä vuodatuksistani eli se, että mikä on syynä, että joillain ihmisillä Tramal toimii myös antabuksena ja toiset taas voivat vetää mielin määrin alkoa samaan aikaan? Eli kuten huomaatte niin runsaasta käytännön kokemuksesta huolimatta koko lääke ja sen todelliset vaikutusmekanismit ovat täyttä scifiä minulle - siis harjoitus ei ainakaan tässä tapauksessa tehnyt minusta mestaria :blush: …Ja nyt lupaan olla hiljaa ja päästän fiksummat ääneen.

[size=85]Ja loppuun vain Jospalle onnea ja kestävyyttä matkaan, hurjassa sillassa olet aineiden kanssa ollut ja menee hieman jo ihmeen puolelle, että olet noin siedettävin yleisvaurioin selvinnyt noista käyttömääristä. Upeaa että elämäsi on lähtenyt paremmillle raiteille ja muutos tuntuu ja näkyy konkreettisesti jo näin nopeasti noin monella osa-alueella. Olen aidosti iloinen puolestasi :slight_smile:[/size]

Kiitos!

Paistaa se päivä joskus risukasaankin.

Ja enköhän mä raivaa nuo risut seuraavan vuoden sisällä kokonaan hemmettiin mun elämästä… :mrgreen:

Kipuun Tramal toimii mulla melkoisen hyvin, aamu alkaa debotilla ja parilla nopeammalla kapselilla. Tehoa lisää hyvin muutama bisse, melkoisen varmaa että hamaan loppuun asti Tramalia syön. Lyricaa tietty sekaan.

Tää aihe ei nyt liity tähän mutta tarvitsen neuvoja. Netissä vaarana on että nää kekustelut kaivetaan jossain tulevassa työhaastattelussa tms esille, siksi en halua puhua tästä julkisesti. Onko siis mahdollista esim sähköpostitse vaihtaa ajatuksia vai onko sekin säännöissä kiellettyä?
Tarvitsen kokenutta (kaikkihan te ootte) apua eräässä asiassa. Miten toimia ja onko halukkaita? Voin kertoa taustoista sitten enemmän. :slight_smile:

Kiitos.

^Terve!

Toki voin neuvoa sinua, jos vaan osaan. Mitään laitonta en halua kuulla, kuten nappien tai mömmön kerjäämistä. Miksi ihmeessä et voi esittää kysymystä julkisesti nimimerkin suojissa? Jos haluat kysyä jotain, niin vastaan 1-7 vrk viivellä sähköpostiini: viimeiset.hitaat@yahoo.com

Terveisin
VH

Keskustelun alkupäässä oli puhettaa siitä kuinka buprenorfiini blokkaa esim oksikodoni tms, mutta jostain luin joskus, että se blokkaava vaikutus alkaa toimia vasta, kun buprenorfiinin vuorokausiannos on vähintään 1mg/vrk. Itsellä juuri silloin oli Norspan 5mg kädessä ja päätin kokeilla Panacodeja ja kyllä ne selvästi toimivat. Tosin poikkeuksena ovat käsittääkseni ainaki juurikin tramadoli sekä fentanyyli, joka toimii yhtäaikaa buprenorfiinin kanssa ja niitä bupre ei blokkaa.

Toisaalta eräs tuntemani henkilö oli korvaushoidossa muistaakseni 16mg/vrk annoksella ja iltaisin sitten joskus käytti IVnä oksikodonia ja sanoi, että kyllä siitä pumpulimainen olo tuli.

Sitten taas kuuluu juttua, että buprenorfiinilla on tietty kattoannos, jonka jälkeen se alkaa toimimaan ikäänkuin itseään vastaan, joten osoitan kysymykseni sinulle Viimeinen Hidas: Onko väitteessä mitään perää sillä sinullahan kuitenkin tulee toisinaan käytettyä 24mg buprevetoja, ni toimiiko se silti selkeästi paremmin kuin esim 8mg IV?

Korvaushoidossahan usein käytetään esim. 32mg/vrk annoksia, joten tuokin kumoaa moisen väitteen…

Ymmärtääkseni, yksinkertaisesti selitettynä buprenorfiinin olessa osittainen agonisti ja selektiivinen antagonisti(kappa,delta, —ORL1?— agonisti vai antagonisti). Tilaa jää siis vain myy/µ-reseptoreille, oksikodonin ollessa lähinnä kappa-agonisti yhdistely on teoreettisesti ei lähes mahdotonta mutta turhaa. Oksikodonin affiniteetti myy-reseptoreihin on heikko, vaikutuksen uskotaankin nykytutkimusten mukaan olevan lähinnä kappa-reseptoreista. Tasaisella, pienellä annoksella buprenorfiinia(Norspan tai teorissa: 0- 200µg Temgesicistä, Subutexistä ) on mahdollista käyttää rinnakkain joitakin opiaatteja tai opioideja, tietääkseni hyvin harvoja.(Myy-muistipohjalta metyylimorfiini,morfiini, fentanyyli, hydromorfoni)

Yhdistelmä saattaa tietynlaisessa kivunhoitotilanteessa olla järkevämpi kuin pelkkä buprenorfiini, suuremmista pienemmistä annoksista, jo 3-4mg:sta buprenorfiinia on yleensä enemmän haittaa, nosiseptio muuttuu ja kivuntuntemus saattaa jopa pahentua ja keho yrittää viestittää valheellisesti että tarvitsisit lisää tavoitellun analgesian saavuttamiseksi, todellisuudessa yli 3mg annokset saattavat siis vain pahentaa kipua, kivuntuntemusta ja sen käsittelyä.

Kyllä buprenorfiinilla on kattoannos (itseasiassa lähes kaikilla opioideilla uskotaan olevan), tämänhetkinen debatti koskee lähinnä sitä, mikä tämä kattoannos on. Sen uskotaan olevan jotain 16-32mg väliltä, 24mg taitaa olla tämänhetkinen yleisimmin hyväksytty mielipide.