Niin, minkälaisia kokemuksia teillä on tramalin ja bupren yhteisvaikutuksista?
Minä väitän, että tramalin mieltä ja kehoa piristävä vaikutus tulee esille myös silloin kun buprenorfiinia on veressä.
Perustelen tämän väitteen subjektiivisella tuntemuksella ja sillä seikalla, että tramadolin vaikutus on paljon laaja alaisempi, kuin pelkkä myy-opioid -reseptoreihin sitoutuminen. O-Desmetyylitramadoli, joka on aktiivinen tramadolin metaboliitti sitoutuu näihin opa-reseptoreihin hanakammin kuin tramadoli, sen sijaan ei vielä ilmeisesti tiedetä miten se käyttäytyy noradrenaliinin ja serotoniinin suhteen, verrattuna tramadoliin. Eihän tramadolinkaan kaikkia vaikutusmekanismeja tunneta vielä, vielä vähemmän tunnetaan sen primäärisen aktiivisen metaboliitin, o-desmetyylitramadolin vaikutuksista vaikka sitä on tutkittu yhtä paljon, kuin tramadoliakin.
Eräs käytännön koejärjestely kun toi sellaisen seikan esille, että “opioidimainen” analgesia, ei tramadolissa johdu pelkästään opa-reseptoreiden sitoutumisesta, sillä analgesia ei hävinnyt, koehenkilölle annettaessa naloksonia. Esim. morfiinia käytettäessä analgesia olisi hävinnyt saman tien.
Mutta tämän(kin) asian kanssa oon kuullu kyllä kommenttia puoleen jos toiseenkin, että bupren päälle, tai alle, voi ottaa tramalia.
Toiset väittävät, että bupren päälle voi ottaa vaikka oxyakin, kunhan se tehdään juuri nimenomaisessa järjestyksessä.
Toiset väittävät taas että metadoniakin voi ottaa, mutta se pitääkin sitten ottaa ennen buprea.
Nuo väitteet ei oikein iske meikäläiseen, mutta kyllä niissä silti voi totuuden siementä olla, sillä ne on subjektiivisia tuntemuksia, eikä ole tarkkaan tiedossa esim. annoskokoja ja ottamisen välillä kulunutta aikaa yms. seikkoja.
Kyllä mäkin näin esimerkkinä voin hyvinkin uskoa vaikkapa että, 0.1millin bupreannoksen päälle kuuden tunnin päästä otettuna 80mg oxya i.v, niin varmaan toimii.
Mutta mitä tiedätte nimenomaan tramadolin suhteen. yleisellä tasolla, ilman mitään (kunhan ottaa bupret ensin) tyylisiä urbaanilegendoja.
Ennemminkin kokemuksia ja perusteluja!
Ps. Nyt mulle on sattunut pikku retkahdus tän bupren kaa, mutta onneks tuo loppuu jo huomenna, ja omia lääkkeitä on jemmassa hyvinkin.