'tosinisti - en mä ainakaan'

Olen niin kyllästynyt ihmisiin, jotka itse käyttävät aineita, mutta tuomitsevat muita käyttäjiä käyttötavan perusteella. Itse olen käyttänyt amfetamiinia 18-vuotiaasta, ja vasta 27-vuotiaana aloitin iv-käytön. Kuitenkin samaa ainetta käyttävät nyt luokittelevat mut alhaiseksi ‘nistiksi’ piikittämisen takia. En itse kannata mitään käyttötapaa, mutta mielestäni kellään nistillä ei oo varaa arvostella toista ‘nistimmäksi’ kuin itseään.

No onhan nyt vaikkapa kannabiksen tai/ja lääkkeiden sekakäyttäjällä aikamoinen ero esim. rännäävään
heppuun joka vetää kovempia aineita suoneen tai lihakseen. jälkimmäinen heppu voi ajautua tilanteeseen
helpommin jossa joutuu velkaantumaan ja tekemään jopa kärjistettynä rötöksiä, jotta saavat reflansa
tyydytetyksi, toisin kun hamppua polttavalla hessulla, jolloin viekkarit (joita ei saa ellei lussuta aamusta-
iltaan kk:sia) saa kuriin pelkästään sillä että keksii jotain mielekästä tekemistä, ei tarvita rötösten tielle
lähteä. voihan toki niitäkin olla, mutta suhteessa varmasti vähemmän, kun hihattavia rottailijoita.

Mutta nyt ei kuitenkaan ilmeisesti ollut kyseessä tuosta, vaan pointtinasi taisi olla saman substanssin, eri käyttö-
tapoihin ihmisten suhtautuminen. Itse en tuomitse ketään (lokeroi), tai yritän olla lokeroimatta, mutta kyllä se/ne
piikkihimot kun saa vallan (kuulemani mukaan), niin on kova työ lopettaa jo pelkkä piikittäminen, sen lisäksi että
pitäsi vielä jossakin vaiheessa elämää ehkä (tyypistä riippuen) lopettaa kaman vetäminenkin. Silloin tilanne käy
olemaan jo suhteellisen toivoton jos tarvii rännätä, kaikkihan sen tietää että ongelmia siitä seuraa ennemmin tai
myöhemmin, sen takia luulen että ihmiset sitten suhtautuu rännääjiin siten miten suhtatuvat. Kuka ihminen haluaa
viettää aikaa frendin kanssa joka tietoisesti hölmöilee ja luultavasti aiheuttaa itselleen aikanaan ongelmia.

Olen aikanani yrittänyt takoa entiselle lapsuudenystävälle päähän että kovia kun lähtee rännäämään säännöllisesti
niin ei hyvä seuraa. yritin tosissani takoa sitä järkeä, mutta ei uskonut ja nyt (4v myöhemmin) ilmeisesti istuu jo lusimassa ainakin simo-sisut kyseistä häiskää jo etsii. refla päissään ryöstämään kioski tms, jotain tohon suunt-
aan. eli kun rahaa tarvitaan niin sitä sitten haetaan vaikka kiven alta. surullista mutta usein (monien kohdalla val-
itettavasti) totta.

Mutta jossain olen samaa mieltä, nisti on nisti [riippuvainen] vaikka voissa paistais. tai miten kukin sen pienessä mielessään määrittelee, narkomaani (nisti) = riippuvainen hUUmehisiin.? näin olen asiaa ajatellut.

Olen siis nisti, kun päivittäin lutkutan pullollisen vahvaa kodeiinilitkua. Ja vetelen vielä rivot päälle (joista en saa mitään oloja, vain pidän pahan olon loitolla). Mutta en välitä miksi minut jossain kamapiireissä luokiteltaisiin, kun en mihinkään kuulu. Omaksi ilokseni nappailen…

Ihmettelen usein, miksi käyttäjät on niin herkkänahkaisia. Teini-ikäisinä ollaan rinta rottingilla, jos on iv -kokeiluja. Vanhemmat eivät halua olla “nistejä”, kun se kuullostaa kieltämättä aika lopulliselta ongelmalta. Vanhemmiten huomaakin, miten syvässä kusessa on, jos vetelee hihaan vahvoja myrkkyjä ja aletaan pelkäämään että elämä on pilattu.

Olet sitä, miltä tuntuu. Tuossa tilanteessa pienin ongelma on, mitä muut ajattelee. Suurin on se, heitätkö elämäsi romukoppaan.

Haluan tuoda esimerkin ihan päinvastaisesta tilanteesta. Eräs tuntemani mies elää käytännössä muijansa siivellä ja laiminlyö yhteistä lasta, tekee erinäisiä rikoksia ja rekisteri on aika mittava, rottailee, on pahassa velkakierteessä ja ilmeisesti sekä poliisi että alamaailma perässä. Kyseinen mies polttaa budia ja on sen takia niin pahassa kusessa. Pahasti koukussa ja juoksee vaikka kaupungin neljästi ympäri ja tekee mitä tahansa, että saa muutamat hatsit edes päivässä, käyttöä takana 10v. Ei kämppää, töissä ei oo koskaan ollutkaan, peruskoulu juuri ja juuri läpi. Ikää 26.
Toinen tuttu, samanikäinen, on korkeasti koulutettu ja ollut pitkään töissä, nyt vuoden sairaslomalla kakssuuntasen takia. Käyttää piriä ja käyttöä on takana se samainen 10v, alusta asti I.V. Rinnalla avovaimo, ei rikosrekisteriä, ei velkaa pankille, ulosotolle tai kenellekään, saa kulkea kadulla rauhassa eikä kukaan ole perässä. Käyttää silloin, kun tavaraa löytyy, jos ei löydy niin on ilman eikä lähde sen pirin perässä juoksemaan epätoivoisena ympäri kyliä.

Ensin mainittu tulee jopa paremmista perheoloista, mutta on todella heikko luonteeltaan ja käyttö on tosiaan päivittäistä. Jälkimmäisellä taas on ollut hyvinkin rankka tausta, luonteesta löytyy lujuutta ja käyttö on parin päivän putkista parin viikon putkiin kerran 1-2kk.

Näitä tapauksia ei ehkä ole paljoa, mutta halusin vain tuoda esille vähän erilaistakin näkökantaa.

Samaa mieltä tuossa DM:sen kanssa et tuomitsemista on ja tulee olemaan. On noita kaikenlaisia kokemuksia ollut itellänikin. Mut se menee överiks et huudellaan autosta “nisti”, koska sattuu olemaan ystävä joka ei käytä kamaa ja uskotaan et narkkarit tyrkyttää kaikille aineita! Mulla on edelleen tuo ystävä, ei ole vieläkään huumeita kokeillut vaikka oon nyt 7v hänelle niitä tyrkyttämäl tyrkyttäny :laughing:

En ottais ite ikinä miestä joka piikittäis. En ottais kyl ketään kuka käyttäis kamaakaan. Menis mulla yli jo jos jois kännit joka vkloppu. Silloin tällöin voi ottaa kunnon kännitkin (kunhan ei kotona ota), mut mä en tahdo et juo yhtä paljon ku mun iskä esimerkiks nykyään… Ymmärrän itse tuon pään nollaamisen mut entisenä käyttäjänä en vain voi sietää määrättyjä aineita, puhumattakaan et joku vetäis vetoja mun nenän edessä koska oon ite sen lopettanu… Eikä ollut mitään helppoa lopettaa iv-käyttö… :astonished: :open_mouth:

Mutta kieltäminen on osa päihde-sairautta; samoin vertaileminen muihin. Mitkä ovat tosi-nistin määritelmät ku mä en oo itseäni kokenu myöskään tosi-nistiks koskaan ja silti oon korvaushoidossa?!? Pitääkö olla menettäny asunnon 4 kertaa vuoden sisällä ja vetää vähintää kolmet vedot päiväs et on tosi-nisti??? Itse taas en ymmärrä viihdekäyttöä; aika monet tutut ketkä viihdekäyttivät 5-10v sit, ovat nyt päivittäis-käyttäjiä. Kun nuo rajat ovat erittäin häilyviä… :unamused:

Minä en ottaisi naista joka polttaa tupakkaa, lopettamisen myötä minusta on tullut erittäin kriittinen tupakoitsijoita kohtaan…mokomat pahalle haisevat ilman saastuttajat.

Ollut, tosin en kovis… nyt vakituisessa parisuhteessa(hän ei polta) oleva pehmis joka surffaa netissä duunissa(kovis ei pelkää pomoa).

Edit. eli asuuko koko perhe metsässä vai miten tuo yhtälö pitää tulkita? harvoin parisuhteessa olevilla on molemmilla omat kämpät…muija ex. kenties.

En ole kokenut, mutta aikanaan kun asui vuokralla eli mulla 660e/kk ja neidillä 600e/kk oli helvetin paljon halvempi muuttaa yhteen ja asua saman katon alla kun maksaa turhaa 660e/kk asunnosta jossa käy vain katsomassa postit.

Edit. ja toi kommenttini ei liittynyt mitenkään aiheeseen…joo menee asumistuet jos asuu kahdestaan ja ei saa tukia mistään ja sosku vittuilee ja ei ja ei ja ei voi asua…tiedän vaikka ei kokemuksia.