.

Pohjolan koululaitos ja häikäisevä opetuksen taso on se joka nauttii ansaitsematonta arvostusta, anteeksi vain. Koululaitos opettaa lapset kädestä pitäen pienestä asti takertumaan epäolennaisuuksiin pilkkua nysväämään. Vuorovaikutusvammaisuus ja kommunikaatiohäiriöt eivät ole mikään ihme maassa jossa ensimmäiset yhdeksän vuotta lasten päät sekoitetaan viemällä huomio pois olennaisesta johdattelemalla heidät tällaiseen pilkkujen ihmemaahan. Vaikea on lapsena oppia erottamaan sääntöjen takana oleva idea, kun opettajat itse kuvittelevat sääntöjen olevan itsetarkoituksellisia.

Huutaminen on tietenkin huono kommunikaatiotapa normielämässä. Se sabotoi koko kommunikoinnin tarkoitusta, eli viestin perille menoa. Ei kukaan jaksa päällehuutajia. Täällä foorumilla sen sijaan en tajua ollenkaan mitä väliä sillä on kirjoittaako joku versaaleilla vai ei. Keskustelua häiritsevät ihan toisenlaiset asiat.

Jälleen asiaa Fernetti!

Ennen tätä nykyistä perheyritys työtoimintaa työskentelin Suomen koululaitosten palveluksessa noin kymmenen vuotta. Viimeiset kuusi vuotta toimin erityisluokan ja erään suljetun osaston palveluksessa ja “opettajana”.

Suuri osa näistä erityisnuorista ja suljetun osaston “kriminaaliaikuisten” aluista, oli loppupeleissä fiksuja tapauksia…heitä ei vain ymmärretty “normaalien maailmassa”. …heillä oli oma näkemys elämästä ja maailmasta, eikä sitä hyväksytty "standardien"mukaisessa maailmassa ja ajatusmalleissa.

Lähes kaikilla heistä oli huikeita taitoja ja kykyjä millä eivät olleet päässeet koskaan loistamaan “normaalien” koulumaailmassa… he olivat siis häirikköjä ja huligaaneja kun eivät jaksaneet äidinkielen tunnilla istua hiljaa jankkaamassa suomen kielioppia tai ruotsinkielen alkeita…mieluummin olisivat senkin ajan rassanneet mopojensa kaasareita tms… mitä loppupeleissä tulevat jokatapauksessa elämässään tekemään kun oppivelvollisuus on hoidettu alta pois.

Itse olen aina kannattanut hillittyä kapinallisuutta etenkin laitosmaailmassa, niin henkilökunnalle kuin myös asiakkaille…omien ajatusten esittäminen,sekä rohkeasti eri mieltä oleminen (vaikka tietäisi olevansa väärässäkin) osoittaa oman tahdon esille tuomisen ja yleensäkin itsenäisen ajattelemisen… ja siihenhän mielestäni koulussa nimenomaan pitäisi pyrkiä…eli oman järjen käyttöön.

Sitä olen vain aina kaikille yrittänyt tähdentää, että joskus jos huomaa ettei se oma ainoa tapa toimi jonkun asian hoitamiseksi…oli kyse sitten oppimisesta,raittiudesta tms… ei kannata turhan päiten omaa otsalohkoaan ohentaa hakkaamalla päätään seinään… joskus on helpompi vaihtaa tapaa ja toimintamallia…elämästä oppii elämällä!

^ Armovitosilla peruskoulusta ulos rämpineenä tunnen jotain samastuttavaa tuossa. Itsehän olin vielä ala-asteella kohtalaisen hyvin pärjäävä oppilas; keskiarvo kiikkui kasin paikkeilla enkä erottunut liikaa porukasta hyvässä enkä pahassa. Yläasteella alkoivat ongelmat, ja poissaolotunnit nousivat kolmenumeroisiksi.
9. luokan päästodistukseni keskiarvo oli 5,8.

Lahjoja oli toki; kirjoittamiseen, musiikkiin, liikuntaankin. Koulunkäynti jäi muutamiksi vuosiksi siihen, päihteet ja jengi tulivat elämään. Jengi ei tosin ollut mikään paha asia sinänsä, punkkariporukoissa keksittiin jotain fiksuakin aina joskus. Bändiäkin alettiin perustaa.

Kiitos Pohjolan aikuiskoulutusjärjestelmän , nuoruuden lipsauksia, lipeämisiä ja laiminlyöntejä pystyi korjaamaan aikuisemmalla iällä. Niin pystyy onneksi moni muukin.

Tämä on entistä tärkeämpää nyt, kun koulupudokkaita tulee yhä enemmän, ja syrjäytyminen alkaa monella jo nuorena. Toki on kiinnitettävä huomiota etenkin siihen, mten ehkäistäisiin koulupudokkuutta ja nuorten syrjäytymistä. Etenkin vaaravyöhykkeessä ovat pojat ja nuoret miehet. Guuglettakaapa joutessanne Pelastetaan pojat. :bulb:

Itse pidän ihan yhtä suuressa arvossa (jopa suuremmassa) ALLU KAPOSTEN kaltaisia kavereita,jotka eivät kuulu siihen "standardi"ihmisten porukkaan, jotka tätä maailmaa säännöstelevät ja "säädeksivät"kulkemalla valtavirran mukana ilman sen suurempaa omaa ajatus työtä tai mielipidettä…vaan uskaltavat ajatella omilla aivoillaan ja olla eri mieltä asioista, vaikka useimmin joutuvat siitä jopa kärsimäänkin…

en vaan toivo, että ehdoin tahdoin hankitaan itselleen porttikieltoja täältä meidän “ongelmallisten” ei “standardisti ajattelevien” ihmisten avun ja vertaistuen piiristä,käyttämällä vaan vääränlaista fonttia tekstissä…!.. sitäpaitsi hyvän keskustelun ja ajatustenvaihdon ALLU sai jälleen aikaiseksi…kiitos siitä!

Itse en halua erotella ihmisiä standardi-ihmisiin, ja ei-standardi-ihmisiin, sen enempää kuin omilla aivoilla ajatteleviin tai jonkun muun aivoilla ajatteleviin.
Minun mielestäni me olemme kaikki ihmisiä, ja jokainen on oma ainutlaatuinen yksilönsä. Jokainen varmasti ajattelee omilla aivoillaan, ja jokaisella on oikeus sanoa mielipiteensä.

Joitakin sääntöjä kuitenkin tarvitaan jo senkin takia, että kaikilla tosiaan olisi mahdollisuus olla oma itsensä, eikä voimassa olisi pelkkä vahvimman ja kovimmin huutavan laki.

Näinpä! …joskus olen miettinyt ja paljon, että kuka ja mikä on ihmisten "standardi"mallin määritellyt?.. ns."standardi"ihmisten toimintaa ja käytöstä kun seurailee sivusta,niin välillä ihan puolesta hävettää!
…karu tosiasia vain on, että monessa asiassa jos et halua alistua ja tai mennä valtavirran mukana…olet erikoinen,outo,tmv…ja se on mielestäni sääli!

Tässä vielä kuva tuosta moderaattorin huomiosta. Kun aivan silmiin koskee suuret kirjaimet. Kun mä sain lopulta tarpeeksi naurettua, niin mä ajattelin, että tää on varmaan joku läppä jota mä en vaan ymmärrä.

:laughing:

Minusta koko “standardi-ihminen” kuulostaa vähättelevältä, miltei haukkumasanalta. Vähän niinkuin “tavis”. Tyyliin pois alta tavikset ja standardi-tyypit kun meikäläinen vähän erityisempi ja erikoisempi ihminen tuleeee… !
Toisaalta, miksei saa mennä ns. valtavirran mukana jos tykkää, ja mitä se valtavirta oikeestaan edes on? Onko se sitä että käy vaikkapa töissä, viihtyy työssään, tykkää elää ihan tavallisen ihmisen tavallista elämää?

Joskus nuorena se erikoisuus oli itseisarvo, ei haluttu olla mitään taviksia, harmaata massaa. Tehtiin oikein numero siitä, ettei varmaan mennä valtavirran mukana.

Piti kasvaa ihan pikkuisen vanhemmaksi, että sai sisäistettyä sen että jokainen on yksilö ja yksilönä erityinen ja arvokas, meni sitten “valtavirran mukana” tai oli jotenkin ns. erikoinen.

Jokainenhan meistä on jollain tavalla erikoinen, muista poikkeava. Ei ole kahta samanlaista ihmisyksilöä. Edes identtiset kaksoset eivät ole täysin samanlaisia.

Mutta jos puhutaan siitä, millaisia ihmisiä arvostaa, niin mina arvostan niitä jotka pyrkivät tekevät elämällään jotain hyvää, josta on iloa tai apua muillekin ihmisille. Niitä, jotka edes yrittävät tehdä maailmasta hieman paremman.
Huutaminen on joskus ihan jees ja jokainen ansaitsee tulla kuulluksi. Demokratiassa sääntöjen pitäisi olla olemassa heikompienkin turvaamiseksi, siksi että kaikilla on yhtäläiset oikeudet.
Koulussa voi olla sääntöjä ettei ketään kiusata, kenenkään reppua ei heitetä kuralätäkköön eikä ketään vedetä letistä, nimitellä, solvata tai mitätöidä. Ne on ihan hyviä sääntöjä.

Pilkkusäännöissäkin on puolensa, mutta niistä lisää toiste.

Olet vadelmamunkki asian ytimessä!

Ihmisten “jaottelu” alkaa monasti jo ihan pienestä pitäen… ihan jo pelkästään siitä synnytkö vaikkapa köyhempään alkoholistiperheeseen tms… koulumaailmassa jaottelua tapahtuu monin tavoin ja osa jaetaan jopa erityisryhmiin tai erityisluokkiin opiskelemaan erilleen osissa oppiaineissa tai sitten ihan kaikissa,riippuen kunkin opiskelijan "erityisyyden"tasosta!

Se isompi valtaosa joka jää siihen perusluokkaan on sitten kai se ns."standardi"ryhmä. toi sana muuten kyllä kieltämättä on hieman korvaan karahtava ja särähtävä, kun sitä pohtii ja makustelee…mutta ikävä kyllä sitä käytetään koulumaailmassa(kin) …

Erityisluokkaan tai opetukseen jaetuissa kavereissa on hyvin monesti paljon sitä jotain ERITYISTÄ mitä ei haluta ymmärtää tai ei osata ymmärtää… ja heille on sitten tittelinä erityisluokan tai "tarkkiksen"opiskelija, eli kai siinäkin jonkinlaista jaottelua tapahtuu?

Turhista säännöistä pieni esimerkki…

Ryhmässä oli n.140 kg painava melkein 2 metriä pitkä painonnostoa harrastava kaveri. Ruokana oli kalapuikkoja joita kukin sai ottaa 5kpl/hlö… tyhmempikin ymmärtää ettei norsu elä samalla määrällä kun marsu… ruokavalvojana oli yksi niistä keittiön laitostuneimmista työntekijöistä, jolle ei ko. Ajatusmalli mennyt ymmärrykseen vaan hänen mielestään sääntö oli sama kaikille…

Kaveri sai järkyttävät hepulit tästä täysin järjettömästä toiminnasta ja loppupeleissä kaveri vietiin lepositeissä diapamipiikki persaukseen lyötynä “lepäämään” ja rauhoittumaan… ja kyse oli muutamasta kalapuikosta…

Tässä askartelun tuloksena huutoa! Metsien mies kirjoittaa täyttä asiaa. Tuollaisia juttuja tietysti eri variaatioilla on tullut elämän aikana nähtyä liikaakin. Semminkin kun itse on käynyt lävitse vanhemman kouluhelvetin kahden sangen kekseliään pojan kautta.

Mutta palataksemme tähän henkilökunnan laitostumiseen sekä salakavalaan sadismiin, niin se on kyllä valitettavan yleistä vielä nykyaikanakin. Eikö nuo ihmiset tunnista itsessään sitä laisinkaan? Onko hoitoalalla oman järjen käyttö kokonaan kielletty? Sama koskee myös opetusalaa.

Mulla oli toissapäivänä mielenkiintoinen rupattelutuokio kaupassa kun törmäsin vanhaan tuttuun, jota en ollut vuosiin tavannut. He, hän ja vaimo, kilpailevat syöpien määrässä ja vaimo johtaa tällä hetkellä kisaa. Mies on omaishoitajana ja tarinaa kyllä riittää näistä kuvioista. Mutta siinä on sen verran hyvä tuuri käynyt vaimolla, että tämä mies pitää kyllä sangen terävästi vaimon puolta. Hyvän neuvon sain kun hän kertoi, että kaikki puhelut kannattaa nauhoittaa, sillä on merkittävä vaikutus toimiin.

Tästä aihepiiristä vois keskustella vaikka kuinka paljon, mutta se on liian kivuliasta. Sitä paitsi Vadelmamunkeron vuoksi tällaisia aihepiirejä tulee välttää, sillä epäkohtia ei ole olemassakaan missään hoitopuolen yms hommissa.

Rethen Toi sun syöpäkilpailu juttu oli loistava… :laughing:

Itse taisin koulu(tus)urani aikana olla se epäkohta, kun olin liikaa asioista erimieltä monien muiden kanssa (joskus ihan vaan periaatteestakin, vaikka asiasta olisin ollut samaakin mieltä.).

Tän ketjun alkuhan oli itsessään aika pöljä ja ALLU kertoi, että jopa puoli vahinko ja pyysi , jopa anteeksi pahan olon purkuaan ja kasvukipuiluaan, eli taisi purkaus auttaa kaveria!..mielestäni fiksu, ehkä hieman impulsiivinen kaveri…mutta erilaisuus on rikkautta ja nytkin on rikastanut tän keskustelualueen meininkiä.

…ja moderaattori on ihan oikeassa asiansa suhteen ja töitänsä tekevät yms… ja säännöt pitää olla yms… ja erittäin hyvä näin…ja huutaminen on pöljää jos asiaansa haluaa edistää (ellei sitten karju puolikuurolle koiralle, joka on juoksemassa rekan alle) ja kiva juttu,että tällainen paikka on missä voi valvotusti ja hyvän maun mukaan purkaa kukin pahaa oloaan ja mieltä vaivaavia ajatuksia …tästä on hyvin paljon siis apua monelle… kullekin omalla tavallaan…toiset haluaa saivarrella, osa surkutella, osa pöljäilllä muuten vain ja osan tavoitteena on jopa raitistuminenkin!

Ja siitä omasta tavasta onkin mielestäni hyvä puhua… ja siihen tämä ALLUN “pöljä” ketju on mahtava…monen kaverin (myös ALLUN) teksteistä voi hieman yksinkertaisemmallakin (kuten allekirjoittaneen) aivokemioilla tehdä johtopäätöksen, ettei ko. Kaverin elämä ole aina kulkenut kuten Strömsössä…tänne pahan olon (välillä äkkipikainenkin) monen mielestä aivan turhakin purkautuminen saattaa kuitenkin mielensäpahoittaneen kirjoittajan oloa hieman keventää… ja hyvä näin…ainakin jos se pulloon tarttumisen ehkäisee, niin mielestäni oikein hyvä!

…niin ja monelle yksinäiselle,syrjäytyneelle, ikävää elämää kokeneelle tmv tämä paikka on erityisen tärkeä, ehkä jopa ainoa paikka missä voi mieltään ja katkeruuttaan purkaa ilman, että aina tulee nyrkistä silmään, diabamiruisketta peräposkeen, pakkopaitaa niskaan tai muuta sanktiota… ja mielestäni se on hieno juttu…ja jopa hyvä, että juttuja valvotaan, sekä vakaviin “vaara/kriisitilanteisiin” puututaan ennenkun mitään pahempaa tämän p.linkin ulkopuolella pääsee tapahtumaan, ja kiitos siitä myös moderaattoreille…harvemmin ehkä tätä tulee mietittyäkään!

Olkinukeilla keskustelu on minustakin jos ei kivuliasta, niin vähän turhauttavaa, varsinkin jos keskustelua höystetään nokkelilla väännöksillä toisen nimimerkistä tai nimestä.

“Epäkohtia ei ole olemassakaan” on kärjistys, olkinukke, jonka voi laittaa jonkun toisen suuhun jopa silloin kun toinen ei ole vielä edes osallistunut aiheesta käytävään keskusteluun, ja täten saada hänet osallistumaan.

Siispä asiaan. Ellei epäkohtia olisi, emme tekisi politiikallakaan mitään. Ei tarvittaisi vaikkapa lautakuntia tai neuvostoja, joiden tarkoitus on kehittää toimintoja ja korjata epäkohtia. Emme tarvitsisi sellaisiakaan toimijoita kuin potilasasiamiehet tai erilaiset etujärjestöt. ellei mitään epäkohtia koskaan olisi.

Täydellisyyttä ei kuitenkaan voi olla missään inhimillisessä toiminnassa, ellei nyt sitten joidenkin internetin sarkastikkojen heitoissa, jotka osuvat maaleihinsa erehtymättä.

Metsien miehen kertoma kalapuikko-episodi oli mielenkiintoinen. Jos koulun budjetin mukainen kalapuikkojen määrä on 5 kpl per annos, niin millä tavoin tätä sääntöä voisi käytännössä rukata yksilöllisiä tarpeita vastaavaksi?
Olisiko kalapuikkojen määrä suhteutettava aterioitsijan painoon ja pituuteen, taikka painoindeksiin (BMI)?.
Voisiko joku kokea kuitenkin asiattomaksi sen, jos vaikkapa ylipainoinen saa enemmän kalapuikkoja kuin laiha?
Voisiko annoksen kokoa säätää myös muilla tarjolla olevilla aineksilla (kasvikset, leipä, maitotuotteet tms.?)

Mitä idiksii ja näkiksii? :slight_smile:

PS. TÄSSÄ on Huuto.

Pyydän anteeksi tietämättömyyttäni ja kokemattomuuttani näissä asioissa…mutta miten toisten tekstistä pystyy lainaamaan rajatusti vain pienen osan joka tulee tollain erilliseen “ruutuunsa” kuten yläpuolella olevassa vadrlmamunkin viestissä oleva rethenin viesti on?

Kiitos jo etukäteen avusta!

No, mikäli keskustelu sinulle näistä aiheista on turhauttavaa, niin mikset pysy pois sellaisista keskusteluista. Varsinkin silloin, kun sinulla itselläsi ei ole minkäänlaista kokemusta asiasta.

Kivuliaalla keskustelulla tarkoitin itse keskustelun aihepiiriä sekä niitä omia kivulloisia kokemuksia sen piirissä.
Koska jälleen vedit tähänkin mukaan politiikan, niin neuvon sinua lukemaan teidän puolueen gurun kirjoituksen, jossa hän toteaa, että pyrimme pois tästä ME OLEMME AINA OIKEASSA asenteesta.

Jos nyt uskallat jo myöntää, että epäkohtia on olemassa, niin miksi ei suo ihmisille oikeutta keskustella tällä palstalla myös näistä kokemuksista, jotka eivät ole pelkkää auringonpaistetta Suomen Onnelassa?

Kopioi lainattava teksti. Mene vastauspoteroon, paina quote-näppylää ja liitä teksti quote-näppylöiden väliin kuvan mukaisesti. Lisäämällä alku-quoteen = -merkin ja lainausmerkkien väliin nimimerkin, saa näkyviin tuon lainattavan kirjoittajan nimen.

Keskustelu sinänsä ei ole turhauttavaa ja aihe on oikein hyvä, mikäli aiheella tarkoitat epäkohtia jossakin järjestelmässä. Tarkoitin että turhauttavaa on argumentointi olkinukeilla (eli toisten sanomisten kärjistämisellä ja sanojen laittamisella toisten suuhun), samoin kuin kanssakeskutelijoiden nimittely tyyliin “vadelmamunkero”.

Eiköhän kivuliaita kokemuksia ole vähän kaikilla tällä foorumilla. Niistä saa keskutella, ja huomioida myös toisten mielipiteet. Siis sinun pitää myös sietää minun mielipiteitäni, jos odotat että minä hyväksyn sinun mielipiteesi.
Ei meidän tarvitse suoda toisillemme oikeutta keskustella asioista, koska oikeus siihen meillä on ilman muuta.

Kukaan meistä ei ole aina oikeassa., onneksi. Minä ainakin olen usein väärässä. Ja hyvä niin, sillä ilman ajoittaista väärässä olemista ei voisi oppia mitään uutta.

Nyt voimme keskustella epäkohdista. Millaisia olet havainnut, muita kuin että foorumin moderaattori on huomauttanut jollekin isojen kirjainten käytöstä?

Kokeilu onnistunko?