Toivon kipinä

Hei!

Palailen palstalle näin vuoden pimeimpään aikaan mielessäni kiitollisuus siitä, että alkoholin käyttö on minun osaltani toistaiseksi taakse jäänyttä elämää. Ollut jo pian vuoden verran. Pitkä matka tuli kuljettua sitä ennen, omien ongelmien parissa kamppaillen. Kunnes sitten löytyi se oma tie juomattomuuteen ja raittiuteen. Elämä muuttui paljon ja muuttuu edelleen. Helppoa ei aina ole ollut. Entisen nopean mielihyvän tavoittelun sijaan kaikki on nyt tasaisempaa, niin hyvässä kuin pahassa. On pitänyt opetella ihan uusi tapa olla ja elää. Onni koostuu pienistä hyvistä hetkistä ja niiden ääreen pysähtymisestä. Vaikeina hetkinä olen tietoisesti opetellut suuntaamaan ajatukseni johonkin muuhun minua ilahduttavaan juttuun. Usein se on kävelyä luonnossa, läheisten auttamista, leipomista ja ruuanlaittoa tai kuppi kahvia :slight_smile: Vaikka negatiivisia ajatuksia tulee, ne onneksi myös menee - päivä päivältä helpommin.

Valoisaa joulunaikaa ja pitäkää huolta itsestänne.

Tällaisia kirjoituksia on aina ihana lukea. Kaikkea hyvää jatkoosi Sinituuli ja ihanaa, että olet löytänyt itsellesi sopivan tavan elää :smiley:

Kiitos Vilma! :smiley: Minustakin jokainen selviämistarina on tärkeä ja antaa toivoa paremmasta monelle kanssakulkijalle. Niitä on tullut lueskeltua vuosien varrella usein, varsinkin silloin kun on tarvinnut uskoa ja tukea omaan jaksamiseen. Siksi halusin lyhyesti valottaa omaani.

Hei, Sinituuli.
Oikein mukava kuulla että olet kulkenut kohden parempaa. Kokonainen vuosi täyttymässä, sitä sopii juhlia.
?

Putkis

Ihanaa että olet löytänyt raittiuden ja rauhan.
Kyllä muistan miten itsekin aloin etsiä rauhaa elämään. Kaikenlaisia keinoja käytin ja etsin kunnes löysin sen turvaköyden mistä olen kiinni pitänyt aina tähän päivään saakka ja päivä kerrallaan, onneksi, onneksi vain päivän kerrallaan. Yhä edelleen ei tarvi kuin tämä päivä jaksaa.
Jännä juttu miten tuo lause vaikuttaa minuun. Kun on levoton olo, mieli maallisten asioiden kanssa solmussa, hätääntynyt tulevaisuuudesta, huoli läheisestä yms. kun sitten lukee tai muistaa että vain päivän tarvitsee tätä kestää niin jaksaa jo paremmin. Ja voi lyhentää: vain hetki kerrallaan.
tai lause: ensimmäiset asiat ensiksi. Mikä on tärkeää nyt.
Hyvää raitista päivää kaikille!

Jep, niin sopii! Taitaa olla kakkukahvien aika silloin :smiley: Kohta onkin koko vuodenkierto nähty ilman alkoholia. Eikä aina ole ollut helppoa. Mulla ainakin alkoholi aiemmin liittynyt voimakkaasti tiettyihin juhlapäiviin: uusi vuosi, pääsiäinen, vappu, juhannus jne. Se kuului muka itsestään selvästi yhteen juhlaruokien ja iloisen tunnelman kanssa. Ja katin kontit! Kyllä se ruoka maistuu ihan yhtä hyvältä ilmankin. Ehkä jopa paremmalta :slight_smile: Uutta sisältöä juhlintaan on kyllä pitänyt kehitellä. Pikkujoulunakin lähdettiin vielä iltamyöhällä ulos kaupungille jouluvaloja katselemaan ja holitonta glögiä siemailemaan, kun oli kerrankin ajokunnossa :laughing: Samaa ajatusten muuhun keskittämisen taktiikkaa olen käyttänyt myös silloin, kun juotatus on iskenyt ihan puskista. Saman tien vaan lenkille tai mitä vaan sellaista puuhaa, joka vie sen ei toivotun fiiliksen mennessään. Useimmiten sitten jälkikäteen huomaa, että olihan mulla ihan kivaa kuitenkin.

Ja Vieraammaksi54, toi “päivä kerrallaan” on mullakin niin todeksi elettyä ja toimii myös. Jos mieli uhkaa laukata liian pitkälle tulevaisuuteen, niin muistutan itseäni, että turha niitä tulevia on murehtia. Riittää kun kaikki on hyvin just nyt, enkä juo. Huominen tulee kyllä murehtimatta ja stressaamattakin. Se ajatus rauhoittaa kummasti.

Itsenäisyyspäivää juhlistettu eilen herkkuruuan ja kuplaveden kera. Sankarihaudoillakin käytiin (lumituiskussa :smiley: ) ja telkkarista seurattiin päivän hulinoita. Aika tasaisella mentiin, toisin kuin joinain aiempina vuosina. Tällä hetkellä huomaan nauttivani ihan tavallisesta arjesta melkeinpä näitä juhlapäiviä enemmän. En ole kai oikein löytänyt vielä uutta tapaa päästä mukaan juhlatunnelmaan, enkä sitä vielä itseltäni odotakaan. Kaikki vie oman aikansa. Tai sitten elämä vaan on muuttunut tällaiseksi: ollaan ihan rauhassa hissukseen ja vapaapäivinä lepäillään. Eipä sekään hullummalta kuulosta. Jatkan siis eteenpäin, koska taaksepäinkään en halua palata.

Kuulostaa todella hyvälle, onnea lähestyvästä vuosipäivästä!