öö
täytyy vielä sanoa sekin että se juoppojen hyväksikäyttö ja rahanahneudessa sänkyyn tappaminen ei toimi mitenkään reilun kaupan hengesä muutenkaan. Kun sekainen holisti ostaa pullon trokarilta, usein entiseltä ryyppykaverilta joka nyt kultakettingit ranteissa mersulla pihan suhauttaa takakontti täynnä kauppatavaraa, sinne trokarin vihkoon ilmestyy helpostii yhden sijasta kaksi tai kolme pulloa. Millä harhoissaan oleva ostaja edes muistaa seuraavana eläkepäivänä mitä tuli otettua. Trokarien armoilla ovat. Ja huumetrokarit ovat vielä pahempia, mutta tosiaan ei löydy miestä monestakaan asiaan tattumaan kun lähipiirissä tuota näkee. Mieluummin puhutaan sivistyneitä ja hoetaan vaikka että kun näitä askelia me noudatetaan niin kyllä maailma paranee. Ei parane, kyllä asioillekin jotain tartttis tehdä.
Mutta eikö se kuulu meille?
Kuuluuko kenellekään?
No se vain on sillä tavalla, että ellei juopolla ole omaa halua raitistua, ei koskaan tule raitistumaan.
Mitkään lait, kansanliikkeet tai vastaavat eivät tilannetta muuta. Eivät ole muuttaneet vielä kertaakaan koko ihmiskunnan historiassa niin kauan kuin juoppoja on ollut.
Oletko sinä jo lopettanut juomisen? Ilman reunaehtoja, etkä ota viinaa selvään päähän mistään syystä? Jos näin on, niin kuin toivoisin, olet tehnyt kuvaamani kaltaisen, oman päätöksen.
Jos taas edelleen juot, ei sinua mikään instanssi miksikään muuta.
Minäkin raitistuin itse, omasta tahdostani. Mutta en suinkaan omalla tahdonvoimallani, vaan ulkopuolisten avulla. Tuo apu ei olisi koskaan tavoittanut, jos en itse olisi ollut valmis sitä vastaanottamaan.
Me raitistuneet voimme auttaa vain omalla esimerkillämme. Jos tuemme juovaa alkkaria taloudellisesti, hän ostaa niillä rahoilla viinaa vaikka trokarilta.
Minusta jeppe kuvasi hyvin ja vilpittömästi olemassaolevaa todellisuutta.
Paarman tuomion kaltaista odotinkin.
Eihän tietenkään tuollaista ongelmaa ole olemassakaan, ja jos jossakin alamaailman hörhöjen porukassa onkin niin eihän se meitä parempia ihmisiä koske.
Me voimme sulkea silmämme, keskustelemme vaion muista asioista, henkisestä kirkastumisesta ja hienoista teorioista. Emme puutu tuollaiseen. Mies metsänreunasta sanoi rehellisemmin,ei ole minussa miestä. Ymmärrän senkin että kun itsellä on omassa elämässä tarpeeksi ei jaksa välittää eikä mitään tehdä vaikka naapurissa lasta tapettaisiin. Mutta ne joilla riittää puhtia ilta toisen perään kokoontua parantamaan maailmaa keskustelupiireihin ja terioita ulkoa lopottamaan, heiltä voisi odottaa joskus jotain konkreettista asioihin tarttumistakin. Ellei ympäristö tuomitse noita viinan ja huumeiden levittäjiä ja toisten riippuvuksien hyväksikäyttäjiä, niin siinä on yhteiskuntakin avuton.
Voi miten hyvää tekstiä tullut huomaamatta, kiitos tästä.
Mä myös odottaisin näin koska hehän ovat myös nähneet ja kenties kokeneet sen kaiken synkimmän puolen ja silti vain painotetaan sitä kuinka se on juopon oma vika koskei tajua lopettaa juomista, vaikkakin
…eivätkä tule olemaan ellei jokin onnekas sattuma vie heitä sairaalaan tai pitempiaikaiseen kuntoutukseen ennen kun kuolema korjaa.
Se, ettei yksikään ihminen välitä ja syrjäytyy pahasti on vaikea asia.
Ps. Itse olen erään ongelmatilanteen katkaissut, eli on meitäkin jotka puuttuvat asioihin.
Onhan tuo ongelma kyllä todella paha oikeesti, mistä Entinen Jeppe kertoo. Mutta kun se kuitenkin on niin, että jos huonokuntoinen aikuinen juoppo sen pankkikorttinsa ns. vapaaehtoisesti (vaikkakin kurjan olon pakottamana) trokarille luovuttaa, niin milläs kukaan siihen väliin menee.
Ei kai siihen voi mennä väliin edes viranomaiset, jos luovutus on ollut ns. vapaaehtoinen. Tietysti jos sitä pankkikorttia ei meinaa saada trokarilta takas kun haluaa, niiin senhän voi vaan kuolettaa koko kortin, ja tehdä varkausilmotusen siitä!
Sama juttu jos kortti tai rahaa otetaan väkisin.
Pankkikorteista
Muistan vuosia sitten lukeneeni Internetistä Kuopion trokareista. He toimittavat asiakkailleen kiljua tai vaikka korvikkeita. Nämä saattavat hinta/teho -suhteeltaan olla Alkon tuotteita halvempia ja siksi asiakkaat tyytyvät siihen, että pankkikortti on trokarin hallussa. Pk-seudulla taas itäviina/Viron viina on usein Alkon tuotteita halvempaa, joten trokareilta on taloudellisesti edullista ostaa.
Eräs varmuudella tietämäni asia on se, että pienemmillä paikkakunnilla on jamppoja, joille ei näpistysten vuoksi paikallisesta Alkosta/Alkoista enää myydä. He tekevät kiljua, etsivät kaupungilta huikkaa, näpistävät kiinnijäämisestä välittämättä tai ostavat trokareilta. Trokareista puuttuu tutkittua tietoa - en ole löytänyt Internetistä trokareita koskevia tutkimuksia/selvityksiä.
Välittäminen on usein myös se pahin asia jota alkoholismi taas käyttää hyödykseen. Alkoholisti laittaa koko lähipiirinsä välittämään itsestään siihen malliin, ettei kukaan ole enää terve ja kaikki tavallaan syrjäytyy. Vaimo välittää juoposta miehestä esim. siten että juo sen kaverina ja alkoholisoituu itsekin tai juo ettei sillä miehellä olisi niin paljon juomista.
Välittäminen ei pitäisi koskaan olla salailua, hyysäämistä tai juomista edesauttavaa millään lailla. Välittäminen täytyy perustua tosiasioihin siitä mitä juominen aiheuttaa ja jos se vähänkin satuttaa juovaa itseään sekä jotakuta toista se on luultavasti aina alkoholistista juomista ja sehän taas merkitsee vain sitä asiaa, ettei sitä pitäisi sallia millään lailla. Tietysti emme voi välittää liikaakaan, jos kerran joku juo vaikka tietää tosiasiat, niin juokoon, mutta sillä ehdoilla, että apua on saatavissa, mutta vain sillä ehdolla, että lopettaa sen juomisen.
Asiaa on kirjoituksesi, pelkkää asiaa. Noin se menee oikeassa elämässä.
Tuossa sen sijaan huokuu täydellinen tietämättömyys.
Ensiksi: En tuomitse, vaan totean olemassa olevan tilanteen.
Toiseksi: Jos mielestäsi aa-ryhmissä “lopotetaan ulkoa…” ei sinulla ole kummoista kokemusta ryhmistä.
Kolmanneksi: AA ei ole tuomioistuin, eikä parantoloita tai vast. ylläpitävä organisaatio. Se on vertaistuki, joka perustuu täydellisesti yksilön vapaaseen tahtoon. Voit tulla ja mennä. Ainoa vaatimus on halu lopettaa juominen ja tulla paikalle selvin päin. (krapulakin hyväksytään)
Neljänneksi: Itse käyn ryhmissä aniharvoin, ehkä kerran parissa kuukaudessa. En siis ole aa-aktivisti ja kerron omaa kokemustani. Jos se tuntuu typerältä tai fundamentalistiselta, niin mitäs sitten? Olen raittiina itseni takia, en jepen tai pärinän, taikka tarhiksen tähden.
Jos joku voi pahoin siitä, että joku toinen kertoo sen kokemuksen, jonka kautta on itse raitistunut, kannattaa katsoa peiliin. Mie en voi pahoin, vaikka joku ilmoittaa raitistuneensa jonkin uskonnon merkkihenkilön avulla, taikka tuosta vaan, omin voimin. Onnittelen jokaista raitistunutta ja toivon, että he kertovat omaan kokemukseen perustuvan tarinansa ylä- ja alamäkineen, sudenkuoppineen ja riemun kokemuksineen. Joku vielä juova alkkari saattaa näin saada sykäyksen raitistumiseen.
Tähän päätän tästä asiasta jutustelun ja jätän viimeisen sanan hänelle, joka tuntee halua olla väittelyiksi menevien sanailujen “voittaja.”
Ja tässäkin näemme alkoholismin todellisen luonteen, TE “hyysääjät ja välittäjät, jätätte ne alkoholistit oman onnensa nojaan kun ME niin sanomme!”
Mä haluaisin kuulla tämän logiikan kun kyseessä on alkoholisoitunut mielenterveyskuntoutuja, dementoitunut vanhus tai kehitysvammainen
Oikealla tavalla välittäminen ei ole KOSKAAN paha asia senkin PÖLVÄSTI!
Kiittämättömyys on maailman palkka. Innokkaimmat hyysäämisen vastustajat on usein niitä, joita itseään lellitty ja paapottu kaikkein eniten aina.
Oikeesti kovia kokeneet saattaa selvittyään jopa alkaa tehdä jotain muiden auttamiseks, tyyliin Hursti jne.
Jos minä kuulisin jonkun AA toverin kantavan viinaa vielä kärsivälle, niin varmasti sanoisin tai tekisin jotain, jotta nuo ko miehet tai naiset lopettaisivat puuhansa. Saanhan sitä tapella yhtä ammattiauttajaakin vastaan, kun se tarjoaa kaikille tarvitsijoille lääkehoitoa, niinkuin minullekin aikoinaan. Olen yrittänyt saada sitä lopettamaan puuhansa hyvällä käymässä puhumassa hänelle, mutta ei tuo kuuntele. Virastaan häntä en saa, vaikka muutama on hänestä valittanutkin, kun ei tee virkavirhettä, niin sitä apuaan tarjoaa mitä kuvittelee alkoholistien tarvitsevan. Minkä teet?
Karmeita juttuja jos itse on selvinnyt pohjamudista, niin pitää pitää joku toinen siellä ja vain rahastaakseen. Oletko entinen jeppe puhunut tuosta asiasta ryhmässä muille AAlaisille jos kerran tiedät noiden kavereiden olevan AAlaisia.
Törkeitä asioita varmasti tapahtuukin sitä en yhtään ihmettele, kun tiedän mitä alkoholismi on.
Ei sen puoleen, kuulin minäkin kaverista kaverilta itseltään, että juo pullon päivässä, mutta itse ei pääse hakemaan, kun juominen on vienyt kyvyn kävellä, pyyhkiä persettä ja vaippakin näytti olevan. Vanha tuttuni juoma-ajoilta. Mitä teet? Itse olin silloin sairaalassa kun tapasin kaverin ja lähes samoissa tiloissa ja ongelmissa, mutta jo silloin olisin yrittänyt tehdä noille hakijoille jotain, kun näin missä kunnossa tuo kaverini oli siinä vieruspetissä.
Täytyy tunnustaa vielä se seikka, että silloin kävi mielessä myös sekin juttu, olin hieman kateellinen tuolle tyypille, kun hänellä oli sellaisia kavereita jotka minä olisin mielestäni tarvinnut
En osaa sanoa miten itse kutakin mielenterveyskuntouttajaa autetaan, mutta minäkin olin mielestäni sellainen ja sain apua ammattilaisilta jotka syötti minut täyteen lääkkeitä. Hyvä vai paha? Lääkkeitä en olisi tarvinnut, vaan apua alkoholismin hoitoon ilman päihteitä. Kotona sain muutkin haluamaan minun tarvitsemaan lääkkeitä!! Eikö ole kumma juttu.
Jos dementoitunut vanhus ja kehitysvammainen ovat alkoholisteja, niin heidän auttaminen on varmasti helpompaa tai mistä minä tiedän, kun kehitysvammojakin ja dementiaakin on niin monen tasoon. Lähipiirissäni on dementiasta kärsivä ja ainakin hänen asiansa on “hyvin”, kun apua saa vaikka sitä ei muista tarvitsevansa.
Lääkkeitä saa se joka niitä itse hakemalla hakee. Ei niitä väkisin suuhun työnnetä, (paitsi jos saa jonkun oikeen sairaskohtauksen, mutta ei sillonkaan suuhun : ).
“Ammattiauttajatko” sulle viinaakin kaato väkisin suuhun?
Niin, minusta meillä kaikilla on hiukan vastuuta myös muista.
Lainsäätäjä on ajatellut mielestäni aivan oikein kun on kieltänyt sen alkoholin ns salakaupan, huumeista nyt puhumattakaan. Lakien noudattaminen ja valvominen on paljon kiinni siitä mikä on yleinen mielipide, eli miten lainrikkojiin suhtaudutaan.
Jos jonkun lain rikkomista pidetään ikäänkuin luonnolisena asiana, eikä ympäristön tuomiota tule niin ei lailla silloin käytännössä paljon merkitystä ole.
Jos erilaisiksi kerhoiksi, piireiksi ja ties miksi järjestäytyneet raittiuden puolestapuhujat ovat valmiita katselemaan ympäristössä läpi sormien tuollaista niin turhaan sitten odotetaan että kukaan muukaan välittäisi.
Lääkkeitä saa se joka niitä itse hakemalla hakee. Ei niitä väkisin suuhun työnnetä, (paitsi jos saa jonkun oikeen sairaskohtauksen, mutta ei sillonkaan suuhun : ).
“Ammattiauttajatko” sulle viinaakin kaato väkisin suuhun?
Saivat minut tarvitsemaan päihteitä hoitamaan niillä alkoholismin oireita. Lääkkeitä sain lisää, kun tajusin miten niitä tarvitsin.
Ammattiauttjat ovat pahimpia raittiuden vastustajia, kun heillä on oma lehmä ojassa. Päihdehoitajat menettäisivät työpaikkansa, jos ihmiset eivät enää tarvitsisi heidän apua,… jne.
Saivat minut tarvitsemaan päihteitä hoitamaan niillä alkoholismin oireita
Niin, sähän taidatkin olla alkoholisti. Alkoholisoituneet mielenterveyspotilaat on juttu erikseen.
Päihdehoitajat menettäisivät työpaikkansa, jos ihmiset eivät enää tarvitsisi heidän apua
Älä viitsi, aikuinen ihminen. Potilaat tuskin loppuu nyky-yhteiskunnassa hyvin äkkiä.
Tällä hetkellä ei kaveripiirissäni trokareita ole, jotan en voikaan asioihin puuttua
“Tällä hetkellä” :mrgreen:
Saivat minut tarvitsemaan päihteitä hoitamaan niillä alkoholismin oireita. Lääkkeitä sain lisää, kun tajusin miten niitä tarvitsin.
Tuo ei ole minkään todellisuusterapian tulosta, tuo on raukkamaista oman vastuunpakoilua. Syytät “ammattiauttajia” omasta addiktiostasi ja törmäilyistäsi. Tottakai on olemassa mm. lääkäreitä, jotka kirjottaa päihdyttäviä lääkkeitä potilaille liian helposti, mutta niiden syyksi voi sentään koko päihdeongelmaa vierittää!
Huhhuh, jos sä oisit syyllistynyt johonkin rikoksiin tai tappanut jonkun kännipäissäs, sä varmaan syyttäsit siitä poliiseja!
Ammattiauttjat ovat pahimpia raittiuden vastustajia, kun heillä on oma lehmä ojassa. Päihdehoitajat menettäisivät työpaikkansa, jos ihmiset eivät enää tarvitsisi heidän apua,… jne.
Viimesen tai viimeistä edellisen kerran: mitään päihdehoitaja -ammattinimikettä tai toimenkuvaa ei ole olemassakaan.
Päihdetyössä työskentelee ihmisiä, joiden tutkinto voi olla esim. lähihoitaja, sairaanhoitaja, sosionomi, jokin muu sosiaalialan tutkinto… tai kaikkein vähäisimpänä pelkkä päihdetyön ammattitutkinto, jota voi sanoa vaikkapa… ööh, päihdetyöntekijäksi. Ei missään tapauksessa hoitajaksi, koska pelkkään päihdetyön tutkintoon ei kuulu samaa sairaanhoidon koulutusta kuin vaikkapa mielenterveys- ja päihdetyöhön suuntautuneella lähihoitajalla.
Useissa päihdehoitopaikoissa henkilökuntaa kutsutaan yleisnimikkeellä ohjaaja, oli tutkinto sitten lähihoitaja, sosionomi, sairaanhoitaja tai mikä vaan.
Ja jumaklavit kyllä saa olla maailma mallillaan, ennenku Rahvas saa lähihoitajilta, sairaanhoitajilta tai edes sosiaalityöntekijöiltä duunit loppumaan tässä maassa!
Hitto kun hoitajia joudutaan lennättämään Suomeen ulkomailta kaukoitää, afrikkaa ja itäeurooppaa myöten… ja jossain sairaaloissakin varmaan puolet hoitajista alkaa olla “hoono soomi”-osastoo! Kotimaisia osaajia ei ole tarpeeks, vaikka koulut vetää jatkuvasti jengiä sisään ja toisesta ovesta pukkaa valmistuneita ulos jatkuvana virtana.
Avasin sivut - ja tulin heti hilpeälle tuulelle!