Tipattomalla kaksi viikkoa

Aloitin tipattoman ajatuksena, että jatkan sitä niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Nyt ihmettelen, että kun kaksi viikkoa mennyt, niin ruokahalu
on aivan valtava. Olen lisännyt liikuntaa, mutta paino on jumittunut yläkanttiin eikä lähde laskuun. Ajatuksena tipattomalle alkaessani oli yksi syy se, että energiamäärät vähenisi. Myös että kehon toiminnot alkaisivat toimimaan normaalisti. Kärsin atooppisesta ihottumasta ja olen huomannut, että alkoholi pahentaa sitä. Viimeisen kahden-kolmen vuoden ajan olen käyttänyt alkoholia säännöllisesti usemamman kerran viikossa. Nyt on alkanut tuntumaan, että voisin jättää alkoholin lähes kokonaan pois. Ainakin alkuun olisin pitemmän ajan tipattomalla. Osatteko neuvoa tähän olotilaan ohjeita, kun olo on raskas ja tuntuu ettei kroppa ymmärrä uuden terveellisemmän elämän päälle. Vai olenko liian hätäinen, keho ei ole ehtinyt mukaan.

Moikka Ennake! Ja tsemppiä tipattomuuteen! En osaa valitettavasti neuvoa, muuta kuin olla jonkinlaisena vertaistukena. Riippuu varmaan myös paljon siitä miten paljon yleensä söit juodessa ja mitä söit, että miten paino lähtee laskuun. Jollain voi mennä pari viikkoa, kun jo näkyy selvää painonpudotusta ja jollain se ei valitettavasti tipu ollenkaan pelkästään juomisen lopettamiseen.

Itse aloitin vuodenvaihteessa into pinkeenä elämäntapamuutoksen. Painoa haluisin saada noin 20kg pois ja sporttisemman ja nuorekkaamman olon ja ulkonäön. Join suunnilleen 1-2 viinipulloa/litran tetraa viikossa, joskus kolmekin. Välillä oli kyllä viikon parin taukoja. Tipattoman kanssa aloitin myös ketogeenisen ruokavalion, josta sitten jouduin muutaman päivän jälkeen joustamaan, koska olo oli heikko ja viime viikoksi oli tiedossa raskas fyysinen työputki. Kuitenkin terveellistä syömistä jatkoin. No tuon työputken aikana sitten kylmetyin jonkin verran ja edelleen on viluisa ja väsynyt olo. Eli olo on aika surkea. Päälle vielä stressiä, tylsistymistä ja jotenkin hiukan alakuloinen ja alavireinen olo. Jos olisi pirteä ja terve olo niin harrastaisin liikuntaa, mutta nyt tuntuu, että kroppa tarvii kai lepoa. No mulla toki toi viime viikkoinen aiheuttaa varmaan enimmäkseen tätä kurjaa oloa, mutta silti. Aamuisin herään kuolemanväsyneenä. Vatsan ympärys tuntuu hiukan kaventuneen, mutta oonkin ollut tarkkana syömisten kanssa, vhh ja ei herkkuja.

Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että 2 viikkoa on tosi lyhyt aika huomata mitään muutoksia oloissa ja habituksessa. Itse olen nyt tipattomalla ainakin tämän tammikuun ja jatkan sen jälkeenkin niin pitkään kuin siltä tuntuu. Helmikuussa on synttärit niin ehkä silloin voisi pari lasia viiniä juoda. Kattoopi nyt. Tsemppiä ja kärsivällisyyttä!

Kiitos Merlot79 vertaistuesta. Se että on tottunut juomaan säännöllisesti jo pitemmän aikaa vaikuttaa varmasti lopettaessa fyysiseen ja psyykkiseen olotilaan. Mietin, että tämä 2 viikkoa on vasta kropan ja mielen totuttelua uuteen asiaan, ettei alkoholia olekaan elimistössä.
Huomaan, että yöunet ovat katkonaisia, palelee, ärsyttää välillä normaalia enemmän ja tosiaan ruualla korvaan nyt viiniä. Mutta en aijo luopua, jatkan tipatonta ja muutan pikku hiljaa myös ruokavaliota kevyemmäksi ja lisään liikuntaa. Jos parin kolmen kuukauden päästä ei mitään muutosta näy, niin sitten on kumma. Itseasiassa haluaisin päästä alkoholista eroon kokonaan. Mutta ihan vielä en niin suurta askelta halua ottaa. Jos kohtuu käyttäjäksi edes, niin sekin olisi hyvä.

Moi! Mulla kävi ekojen tipattomien jaksojen aikana ihan sama juttu, ruokahalusta tuli valtava. Luulen että se johtui siitä että olut täytti tosi paljon, mutta sitä ei niin huomannut kun se on nestettä. Jotenkin kroppa vaati sitä täyttöä sitten samalla tavalla juomisen lopettamisen jälkeenkin. Nykyään menee jo paremmin asian kanssa, kai kroppa tottuu sitten taas normi määriinkin. :smiley: