Tipaton Tammikuu

Hei kaikille.
Olen yksi Päihdelinkin kirjoittajista.
Halusin avata tämän ketjun kaikille niille ihmisille jotka taistelevat alkoholin kanssa.
Pidetään yhtä ja kirjoitellaan asiallisesti ja toisiamme kunnioittaen.
Olisikohan kuulolla joku uusi rohkea kirjoittelija joka haluaisi tarinaansa avata?

Raitisteleva 0132

Asiallisesti ja kunnioittaen kysyn mitä Tipaton Tammikuu tekee lopettajien puolella? Eikös täällä ole tarkoitus loipettaa vaikkei se heti eikä ilman takiskuja onnistuisikaan. Vähentäjillähän jo sellainen ketju on vaikka sielläkin on muutamia. jotka ovat muka tipattomalla paitsi niinä ja niinä päivinä otan. Itsepetosta. Mitä avautumisiin tulee niin niitähän tulee koko ajan ja uusia on nytkin paljon.

Kiitos avauksesta. Vähän vanhempana plinkkikirjoittajana olen kai avautumiseni avautunut -joidenkin mielestä liiankin kanssa, heh…
Tipattomaan Tammikuuhun tulen silti mukaan, ja toivotan voimia ja innostusta niille jotka nyt sillä ovat aloittamassa ongelmattomampaa elämää.
Kukaudessa ehtii jo saamaan höyryjä päästään ja tuntumaa selvänä elämiseen. Siitä vaan mukaan!

Kiitos Dave2 kommentista.

Jos en ota tippaakaan, enkös silloin ole tipattomalla? :wink:

Uskon tietäväni että taustalla on lukijoita jotka haluaisivat kertoa itsestään, mutta jostain syystä eivät uskaltaudu omaa ketjuaan perustamaan.
Tämä ketju on siis myös kutsu uusille ihmisille. Niillekkin, jotka eivät ole suuria kirjailijoita tai kaikentietäviä tietopaketteja.
Vaan ihmisiä joilla ongelmana alkoholi. Niin kuin minullakin.

0123!
Kiva kun pistit ketjun pystyyn! Messissä ollaan. Ja nyt siis kaksinkertaisella lupauksella. :sunglasses: :smiley: :sunglasses:

Minusta tällaista ketjua tarvitaan sekä vähentäjissä että lopettajissa. Raja on toisinaan häilyvä, kumpaanko ”kuuluu”.

Itse en olisi lopettajien puolelle uskaltanut aluksi edes kirjoittaa. Koska alussa ei ajatus ollut selvänä mihin pystyn ja mitä tavoittelen. Olin lähinnä vain hämmentynyt ja peloissani. Toiset meistä ovat hitaampia päätöksissään. Minulle asian sulattelu ja pohtiminen ovat vieneet nyt nelisen kuukautta. Joku voi ajatella, että en uskalla kohdata asiaa ja voihan niinkin osittain olla. Tai sitten voi ajatella, että perille pääsee hitaampikin, isompia lupaamatta. Sillä tämä prosessi ei ole helppo ja ilman pysähtymistä ja pähkäilyä oman päänsä sisällä, muutosta ei tule.
Siispä suvaitsevaa ja lempeää vuotta 2019!

Hei Varjoilija.
Selvisit sitten selvänä joulukuun. Haasteen voitit itsellesi.
HYVÄ.

Jatketaan harkittua muutosta.

Jos tämä jotakuta auttaa olemaan juomatta vaikka vain sen tammikuun, niin hyvä ja siitä vaan.

Minusta tällaisessa vaan on se vaara, josta minulla on omakohtaista kokemusta. Nimittäin kun sanotaan tammikuu niin se tavallaan antaa luvan ja kehottaa taas aloittamaan helmikuussa.

Aikoinaan juovana aikana meillä oli tapana pitää tipaton tammikuu hyvän ystäväni kanssa. Minä äkkiä totuin juomattomuuteen ja olisin voinut sitä mielellään jatkaakin mutta hän aina puhui, että pian taas saa ottaa ja järjesti suuren aloitajaistilaisuuden helmikuun alussa. Usein se sitten johti kaikenlaisiin ylilyönteihin.

Nuorena olin senverran vaikutteille ja yhteisön paineille altis , että menin siihen mukaan ja tietysti ystävyys vaikutti kovasti.Yystäviä olemme silti edelleen mutta nyt osaan pitää pääni.

Dave2
Ihan järkevästi perusteltua ja toivotaan, että mahdollisimman monen tipattomuus jatkuu yli tammikuunkin.
Minä en ole aiemmin tipatonta tammikuuta viettänytkään.

Tähän olen päässyt paljolti täällä olleen ns. ”Kuukausimenettelyn” :smiley: avulla. Päihitin 3 kuukautta ajatellen, että, ketjuun on tullut luvattua. Ihan höpsöllehän se kuulostaa, että joku nettisivusto voi moista saada aikaan, mutta näin kävi. Toki siellä omassa päässäkin jotain liene tapahtunut.

Minä näen taas asian niin, että kaikille, jotka Alkon kanssa ponnistelevat ja kuukaudenkin ilman ovat, asia on ainoastaan positiivinen. Toki kuukauden vaihtuminen voi yllyttää sortumaan, etenkin jos sitä odottaa kuin kuuta nousevaa… (tuttu tunne) mutta se voi myös kannustaa jatkamaan eteenpäin ilman. Tätä itselleni toivon. Ja kaikille muillekin.

Jollekin tämä voi olla juuri SE tammikuu, josta alkaa muutos.
Tulkaa ihmeessä kaikki te mukaan, jotka tarvitsette tukea pysyä päätöksissänne. Tsemppiä ei maailmassa ei ole koskaan liikaa.

Ps. Mua ei koskaan ole kiinnostanut tipaton tammikuu, koska siihen latautuu niin paljon odotuksia ja valitettavan usein pettymyksiä monelle suomalaiselle. Siinä Dave 2 olet oikeassa.

Siksipä ajattelen tätä ihan yhtenä kuukautena muiden joukossa. Toki tässä kuussa selitys juomattomuudesta ns. utelijoille on helpompi keksiä.

Kiitos 0132 tästä ketjusta. Saan kai liittyä mukaan vaikken uusi olekaan. Avautumiset löytyvät sitten matkan varrelta vähän kerrallaan.

Näiden kuukausiketjujen on toivottu jatkuvan edelleen, joten tarvetta niille on. Tervetuloa vain minunkin puolestani kaikki joilla vähäistäkin yrittämisenhalua on.
Ne jotka ovat parempia raitistujia eivätkä ymmärrä tällaista vähän kerrallaan räpiskelyä, heitä pyydän ystävällisesti ohittamaan ketjun sujuvasti hyvällä omalla tunnolla. Eri mieltä saa olla, kaikella kunnioituksella kaikkia kohtaan.

Kyllä määkin ilmottaudun tipattomalle tammikuulle!

Se raittiina vietetty yksi ainoa kuukausikin saattaa joskus myöhemmin vielä kantaa hedelmää. Ja vaik ei olis raittiina edes koko kuukautta.

On asiassa myös se puoli, että voi ajatella tipattoman keskiviikon, tipattoman tämän päivän. Ei se vaaranna huomista, sillä huominen on juurikin se tipaton tämä päivä.

Lumikurkuri ehtikin jo kirjoittaa ajatukseni. ja oli kysymyksessä vaikka vain Tipaton Tiistai, niin aina on kotiinpäin.

Kolmas tipaton tammikuu alkanut eli totta kai olen mukana tälläkin puolella. Tänä vuonna hyvin levollisella mielellä mukana verrattuna toissavuotiseen tilanteeseen. Eikä tällä kertaa ole olo, että voi tuu jo helmikuun alku!

Siellä ruutujen takana on monta ihmistä jotka tuskailee saman ongelman kanssa niin eikö se ole hyvä, että nyt on kummallakin puolella joku ketju minne lähteä mukaan. Aloittaa jostakin. Olipa se nyt sitten lopettaminen tai vähentäminen, mutta kun nyt edes tekee jotain asialle.

Onhan jollakin alkanut myös pysyvä raittius tipattomasta tammikuusta, joten sikäli ei kannata tuomita sitäkään suoraan.

“Itsepetos” -argumenttia on toisteltu niin monta vuotta, että eiköhän jokainen sen jo tiedä. En tiedä olisiko kukaan sitten enää niin tyhmä, että ajattelisi voivansa ryypätä helmikuussa kolme kertaa enemmän kuin joulukuussa, jos sinnittelee tammikuun kuivilla. No, jos joku niin ajattelee, niin oma valinta sekin.

Tammikuu on muuten hyvä aika kokeilla olla ilman myös muita asioita joita on joskus meinannut vähentää tai luopua.
Miten olisi esim. sokeriton tammikuu, lihaton tammikuu tai savuton tammikuu. :bulb:
Ei itsepetosta, vaan parhaimmillaan itsensä testaamista.

Vaikka tipaton saattaa monesta tuntua teennäiseltä ja ei mihinkään johtavalta, on se kuitenkin oiva testi.
Selitellä voi mutta tipaton kertoo totuutta alkoholin käytöstä.

Olen tainnut itsekkin joskus sanoa:
Kyllähän kuukauden voi olla ottamatta, helposti. Sitten pitkät selittelyt etten ole mikään juoppo ja otan nyt vain koska on ollut vähän kovat ajat työssä tms.
Olen ollut siinä suhteessa onnekas että syy juomiseeni on aina onneksi ollut muualla kuin minussa. Heko heko.

Toivottavasti tipaton on mahdollisimman monelle alku parempaan elämään.

Wikipedia kertoo asiasta näin:

Tipaton tammikuu on suomalainen perinne, jolloin ihmiset päättävät olla käyttämättä alkoholia tammikuun aikana. Perinne on lähtöisin alkoholinkäyttönsä hallitsevien ihmisten keskuudesta.[1] Perinteisesti suomalaiset käyttävät joulun ja uudenvuoden vieton aikaan runsaasti alkoholia ja sen takia jotkut pyrkivät pitämään jonkin asteista “taukoa” alkoholin käytöstä tammikuun aikana.

Tipaton tammikuu järjestettiin Suomessa tiettävästi jo vuonna 1942, jolloin Propaganda-Aseveljet-järjestö markkinoi Tipaton tammikuu -kampanjan ja sen toiminnan seurauksena joulukuussa 1942 eduskunnan puhemies Väinö Hakkila julisti vapaaehtoisen kampanjan raittiin tammikuun viettämiseksi.[2][3]

Vuonna 2008 tipatonta tammikuuta vietti noin 25 prosenttia väestöstä.[4] Tipattoman tammikuun viettämisen suosio kasvaa vuosi vuodelta.

Tipaton tammikuu vaikuttaa tammikuun aikana myös alkoholijuomien myyntiin. Alkoholittomien juomien myynti baareissa on suurimmillaan tammikuun aikana.[5] Alkossa tuotteiden myynti tammikuussa on 20–30 prosenttia pienempi kuin keskivertokuukautena.[6]

Brittiläinen maksan terveyttä edistävä British Liver Trust on muistuttanut, että kuukauden tauko ei pelasta maksaa alkoholin haitoilta - muutaman raittiin päivän viettäminen joka viikko olisi tehokkaampi tapa.[7]

Putkanvartija 0132

Yritin kovasti tammikuussa-17 olla tipattomalla- ensimmäiset kolme viikkoa sujuikin hyvin, mutta sitten retkahdin ja jatkoin tavanomaista juomistani. Maaliskuussa -17 onnistuin ja ainakin toistaiseksi on “korkki kiinni” pysynnyt. Toivon siis tammikuusta-19 raitista edelleen elämääni. :slight_smile:

Mukana ollaan!

Mennään päivä kerrallaan, ja minun tavoitteena on tipattoman tammikuun jälkeen tipaton helmikuu, jne :smiley:

Hei Maaliskuu17. Kiva että olet myös mukana.
Ja muut “vanhat”.
Onkohan meistä joku lopettanut Tipattomalla?

Tänään on se ilta kun tullaan töistä kotiin ja kaadutaan soffalle ja huokaistaan ai stna mikä päivä. Rapula on mennyt mutta väsy ja ketutus on vielä jäljellä.
Piristäviä päiväunia uupuneille toivotteleepi
Putkanvartija 0132

Kuinkas tämä tipaton tammikuu on putoamassa unohduksiin, ja kuukausi vasta alussa. Onko muuten oikeasti vasta viides päivä? Piti tarkistaa onko puhelin samaa mieltä kuin läppäri, on se. Ymmärtäisin jos ensimmäisiä päiviä raitistelevasta tuntuisi päivät pitkiltä, mutta minä? Toisella vuodella jo.

Johtuisikohan siitä että juomisen jätettyäni (ja mieleni piristyttyä) aikaa jää muuhun tekemiseen. Nyt sitten havahduin ihmettelemään miten olen kerennyt touhuta näin paljon eri asioita? Ei voi olla mahdollista, läppärin kalenteri jätättää? Mutta kun puhelin on samaa mieltä päivämäärästä. Pienen räknäämisen jälkeen seinäkalenterikin vahvistaa asian.

Näinkö paljon alkon kanssa läträäminen vie tehokasta työ/harrastus/elämisaikaa?
Miettimisen arvoinen juttu yhdelle jos toisellekin. :astonished: :astonished: