Tipaton tammikuu 2020

Nyt on joulun pyhät mennyt ja vuosikin vaihtuu kohta.
Nyt tuli semmoinen olo, että liityn tänne foorumille.
Viinaa tulee juotua niin paljon, että ei tunnu enää yhtään hyvältä.
Itsenäisyyspäivänä jo kolmen päivän ryyppyreissun jälkeen ajattelin, että pakko lopettaa.
Jouluna tuli taas lähdettyä kaupungille yksinäisyyttä pakoon ja kolme päivää siinäkin taas meni.
Tossakin itsenäisyyspäivän ja joulun välissäkin meni 2vk jo selvinpäin, mutta siihen se taas loppu :frowning:

Toivottavasti täällä sais vaihdettua ajatuksia. Tämä olkoon ensimmäinen askel raittiuteen tai ainakin vähentämiseen. Tänään en ole juonut.

Minäkin liityn tipattomalle, vaikka sitä on jo 3 viikkoa ollutkin.

Pidetään ketju hengissä. Kirjoittelepa lisää.

Viikonloppu meni tipattomalla. Liityn tipattomaan tammikuuhun 1. tammikuuta. Aattona vielä rentoudutaan kevyesti alkoholilla.

t. Juhani

Tsempit tipattomalle lähteville! Minun tipaton alkoi 6.12.2018 ajatuksella, että ollaan vuoden loppuun juomatta ja siihen päälle tipaton tammikuu. Sillä tiellä ollaan ja toivottavasti tie vain jatkuu ja jatkuu.

Sellaista olen joskus huomannut joidenkin tipattomia jaksoja suunnittelevien/pitävien kohdalla, että asetetaan reunaehtoja, että olen tipaton, mutta on yhdet juhlat, joissa juon tai en voi ryhtyä nyt tipattomalle, kun on tulossa lomamatka tms sellaista. Minusta tipattoman idea on juurikin kokeilla elämää alkoholittomina kaikkine siihen kuuluvine erilaisine hetkineen, myös niinä, joihin on kuulunut alkoholi. Eihän siinä kovin iso menetys ole, jos yhdet juhlat onkin selvinpäin. Eli kannustaisin kovasti viettämään tipattoman niin, että eläisi myös sen aikana tulevat juhlat, matkat tms ilman alkoholia.

Toki henkilökohtaisesti olen sitä mieltä ja lääketieteellisestikin on todistettu, että hyvin lyhytkin tipaton jakso (esim 1 vko) on alkoholista rasittuneelle maksalle ja muulle terveydelle ainoastaan hyväksi. Tosin pysyvää hyötyä siitä ei ole, jos sen jälkeen taas kiskoo kaksin käsin viinaa, mutta onpa elimistö ja mieli saanut edes hetken levätä.

Tapani mukaan lähden taas tipattomaan tammikuuhun mukaan! Tammikuun alusta lähtien.

Hei Onneli47 ja muut vähentäjät,

kiitos kirjoutuksestasi.
Itse nyt pyrin jälleen olemaan kokonaan ilman juomista. Uusivuosi tulossa ja en halua ottaa edes sitä yhtä, koska menee helposti toinen ja kuudes… sitte ollaankin taas paikallisessa ja nykyaikoina mennyt siihen, että parista paikkaa kun on lopetettu tarjoilu niin vaihdaan paikkaa. Joskus olen putkaankin päätynyt kun sammuillut kaupungille.

Aina omissa lopettamis yrityksissä käynyt niin, että pari viikkoa menee ”hyvin” ilman. Jostain ihmeensyystä aina olen ostanutkin six-packin kotiin tai olen menossa jonnekkin kylään ”muutamalle”. Parin viikon jälkeen eka six-pack kumoutuu helposti 1-2h. Ekoina päivinä se pysyy ehkä siinä six-packissä. Viikon tissuttelun jälkeen ekana viikoloppuna menee jo nii paljon ettei pysty laskemaan. Tissuttelu vaan jatkuu seuraavallakin viikolla ja taas viikoloppuna todella kova humala. Päättynyt nyt useasti lopulta 3-4 koviin dokaamis päiviin.

Aiemmin tälläisen menon on jotenkin hallinnut ja olen ymmärtänyt mennä nukkumaan ja lopettaa älyttömän ryyppäämisen jo ekana iltana ja jos jatkettu seuraavana päivä niin ollaan aamupäivällä oltu hyvissä tolkuissa. Tänä vuonna meno alkanut olemaan sellaista, että juomassa kun ollaan niin sitä ei lopeta ja ei juuri nukuta tai syödä. Sitte sammuillaan minne milloinkin.

Olen yksin asuva henkilö ja työni olen hoitanut niin minulle ei ole juurikaan kukaan koskaan huomauttanut juomisesta. Tähän haluan lähteä omasta tahdostani, ennen kuin on liian myöhäistä. Nyt joutunut joka kerta itsekkin ihmettelemään miten on ylipäätä selvinnyt hengissä kaikista reissuissa.

Ollaan siinä pisteessä, että on keksittävä muuta tekemistä kun juoda alkoholia. Toivottavasti itse ja muut pysyvät raittiina tammikuun.

Hyvää uutta vuotta 2020!

Katsoin Suomi - Sveitsi pelin ja nukahdin, joten raketit jäi näkemättä. Laitoin juomatta jääneet oluet parempaan talteen ja siemailen tässä kylmää tuoremehua. Se on nyt sitten tipatonta! Niinkuin telkkarissa on joskus yhteishali niin yhteistsemppi!

t. Juhani

Hyvää uutta vuotta,
Minäkin lähden mukaan tipattomaan, koska monestakin syystä, nyt riittää minullekin…
Tsemppiä kaikille , ja minulle tipaton on tipaton eli mitään poikkeuksia.

Reiska ilmoittautuu tipattomaan ! Nyt ukot ja akat tsemppiä !

Mäkin liityn tähän! Enemmän päätin kirjoitella tuonne lopettajiin, koska toivoisin pystyväni lopettamaan ihan kokonaan alkoholin käytön. Samalla ristiriitaisin tuntein, onhan alkoholin vaikutuksen alaisena ollut monta hauskaakin tapahtumaa, kesällä varsinkin monta musiikkitapahtumaa, festaria jne. mutta miksei muka niissä voisi olla ilman alkoholia. Olin kesällä yhdessä konsertissa autolla ja ihan samallailla tanssittiin ja hypeltiin mukana. Parisuhteessa kun olen, ei tarvitse edes mitään sellaista että nyt pitää ottaa rohkaisua että voi lähteä juttelemaan tuntemattomille.
Tipattomasta tammikuusta se nyt kuitenkin lähtee.

Minäkin tulen mukaan tipattomaan tammikuuhun :slight_smile: Ensimmäistä viestiäni rustailen tänne teille. Minun alkoholin käyttöni (liikakäyttö) on alkanut noin 5 vuotta sitten. Viini on hiipinyt viikottaiseksi kaveriksi vapaapäiviin. Juon tylsyyteen. Ennen lenkkeilin vapaapäivisin, nyt sekin on jäänyt. Mieheni on ollut alkoholisti jo vuosikymmeniä, päivittäin hän juo kymmenisen kaljaa :cry: Lasten lähdettyä kotoa minäkin aloitin piristämään itseäni viinillä. Mielenkiintoista kokea viikonloppu selvinpäin :slight_smile:

Pohjamuta on myös mukana tipattoman tammikuun tohinassa. Helvetti kun pitäis keksiä jotain mielenvirkistystä sen alkoholin tilalle. Liikunta kyllä auttaa kun sais ahterinsa raahattua lenkille.

Mulla autto ihan minimaalinen kävely silloin, kun aloin vuosien juomisten jälkeen vähentää.

Illat oli niin hirveen pitkiä, mutta mua kannustettiin käymään pari tai muutama kerta viikossa kävelyllä. Aivot saa happee ja muutenkin tuulettuu. :stuck_out_tongue:
Lenkit ei tosiaan mitään kilometrejä pitkiä ollu, alussa joitain satoja metrejä.

Lenkiltä tullessa vedin kaikki vaatteet kerralla veks ja marssin kuumaan suihkuun, niin avot! :sunglasses: Tuli muuten hyvä olo. Sit jotain sapuskaa nassuu ja peiton alle.

Tietenkin pidensin lenkkejä kunnon salliessa.

Tsempit Pohjamudalle ja kaikille muille tipattomille palstailijoille.

Tsemppiä kaikille tipattoman aloittaneille!

Tää vuosi lähtenyt mukavasti liikkeelle. Ei ollut krapulaa tänään!

Vaikeinta tulee olla keksiä riittävästi tekemistä iltaisin, ettei vaan päädy takaisin siihen vanhaan menoon. Päivä kerrallaan!

Vau täällähän on monta tipatonta kaveria :open_mouth: oikein mainio juttu! tänne sitten vaan tilittämään kun meinaa olla heikko hetki.
Porukalla sitten vaan tsemppiä!

Onneli tuossa hyvin kirjoittaa noista reunaehdoista. Niitä kannattaa tosissaan miettiä!
Minä tosiaan olen nyt kolme vuotta pitänyt milloin minkälaista tipatonta/liemetöntä/kupitonta kautta/kuukautta, mottona on ollut ettei joka vapaalla saa juoda. Ja olen kyllä osannut noita reunaehtojakin järjestää :unamused: Mutta sekin jos jättää esim.reissuilta vaikka ne junassa tai koneessa yleensä juodut juomat pois tai illanistujaiset istuukin nollalinjalla niin se tosiaan antaa mulle ainakin voimakkaan olon.

Mutta tipaton kausi on tosi iso ja tärkeä asia koska se tipattomuus voi vaikka jäädä päälle.

Huomenta,
mulle taas urheilu maistuu ja tissuttelun lopettamiseen yhtena isona motiivina on se, etta urheilu ja tissuttelu eivat vaan sovi yhteen.

Kurja aamu tanaan, pakko kertoa tasta. Vaikken jouluna tai uutenavuotena mitenkaan ottanut kanneja yhtenakaan paivana, ja paiva tuli jotain juotua. Nyt kun jatin uudenvuoden aaton jalkeen juomat pois tykkanaan, aivan hirvea olo. Viime yo meni norjaa puhuessa niin sanotusti. Vatsa veti aivan tenat. Paansarkya, ja huono olo. Voiko n. 8-9 paivaa jatkuneesta tissuttelusta tulla vieroitusoireita ?

Joo, ja mulle tipaton on tipaton eli ei mitaan poikkeuksia. Olisi kaikkia kissanristiaisia, mutta valitan, sama patee niihinkin.

Muuten allekirjoitan tylsyyteen juomisen aivan taysin. Pitaa vaan keksia itselleen muuta tekemista. Kavelylle lahteminen kuulostaa hyvalta. Oon kylla tosi pettynyt itseeni etta homma on mennyt tahan, jo on aikakin etta teen jotain asialle. Varmasti kiusauksia viela tulee.

Hei vaan kanssakulkijat!
Uuden Vuoden aattona ei tullut montaa juomaa nautittua mutta tosiaan joulun ajan tuli otettua jonkin verran. Eilinen päivä sujui mukavasti drinkittä ja olikin mukava nousta aamulla ylös kun ei ollut juomaväsymystä lainkaan. Mulle ei yleensä tule krapulaa koska määrät eivät ole suuria mutta sellainen väsymys sekä rauhaton olo on kyllä. Sydänkin sytkyttelee vähän levottomana jo öisin jos on illalla tullut otettua. Yöunetkin ovat levottomampia.
Kuten olen jo aiemmin kirjoittanut niin minunkin arkeeni kuuluu liikunta. Se on elämän suola! Ja koska en juo suuria määriä niin voin edellisenä iltana ottaa ja seuraavana päivänä liikkua reippaastikin. Tosin jos joudun aamulla lähteä liikkumaan niin sitten jätän illalla ottamatta. Sen kyllä huomaa muuten suorituksessa jos illalla on nautittu jokunen juoma.
Oli mukava lukea omasta päiviksestä, että viime vuoden tipaton sujui hyvin. Se motivoi.
Nyt täytyy taas rientää töihin!
Tsemppiä kaikille =)

Hei taas Fatlady, siitä onkin aikaa kun viimeksi kirjoittelit. Kerro lisää kuulumisia, kuinka on vähentelyt sujunut? Onko elämä mallillaan?

Tervehdys vaan tipatonta viettävät!
Hyvin on lähtenyt. Koska olen ylipainoinen on mulla ainoona liikuntana koiran lenkit. Vaikkei ole kovin ympäristöystävällistä, on mulle yksi raittiusterapia autoilu. Kun olen tipattomalla annan itselleni luvan syödä roskaruokaa. Sitten on tietysti TV ja kaiken maailman somet. Mutta jatketaan! :slight_smile:

t. Juhani

Minulle ei kenenkään painot kuulu, mutta jotenkin tämä lause pisti silmään:

Eikös ylipainoisen kannattaisi laajentaa liikuntarepertuaaria? Itsekin ylipainoisena pyrin sen haittoja vähentämään monipuolisella liikunnalla. Mitäs jos Juhani tällä tipattomalla yllättäisit itsesi vielä keksimällä uuden liikuntalajinkin minkä voisit vuoteen 2020 ottaa tavaksi? Roskaruoka meinaan maistuu paljon paremmalta kunnon liikunnan jälkeen :stuck_out_tongue: