Tipaton - NYT!

Olen kirjoitellut tänne parinkin oman ketjun alla. Aloitin viime lokakuussa, jonka jälkeen vähentäminen lähti hyvään käyntiin kunnes sitten kevät talvella tyssäsi. Sitten aloitin toisella ketjulla jossa lupasin, että jos en tähän lokakuuhun mennessä ole merkittävästi vähentämisessä onnistunut teen jonkinlaisen uuden liikkeen. Nyt on sitten sen aika.

Välillä olen onnistunut tavoitteessani eli siinä, että juon max lauantaisin. Mutta sitten taas lähtee lapasesta. Nyt takana on n 3 viikkoa joiden aikana olen juonut lähes joka päivä. Toisina hyvin vähän ja toisina todella paljon. Tähän jaksoon kuului viikon ulkomaanreissu jonka aikana tuli juotua joka ikinen päivä. Ei niin paljoa, että olisi mitään tullut munattua tai että reissu olisi ollut mitenkään epäonnistunut, mutta harmittaa kun välillä väsytti iltaisin koko päivän tissuttaminen ja auton vuokraukset jäi kun piti jo aamusta ottaa drinksut. Kivaahan se omalla tavallaan oli mutta tuntuu, että jotain jäi puuttumaan kun aistit olivat välillä jotenkin turtuneet.

Nyt olen päättänyt, että aloitan tipattoman. Kesto on vielä avoin, mutta vähintään kuukausi. En ole niin pitkää aikaa ollut juomatta sitten vuoden 2000, joten kaikki kannustus on paikallaan. Ajattelin tulla tänne päivittäin kuittaamaan olenko edelleen selvä, joten jos ei kuulu niin voitte arvata mitä on tapahtunut.

Tiedän, että perjantaihin asti menee ihan helposti ja eka viikonloppukin varmaan aika kivuttomasti jos saan siipan vielä mukaan ajatukseen. Mutta siitä sitten alkaa vaikea aika. Minua ei pelota tulevat sosiaaliset tapahtumat mitä on edessä lähiviikkoina vaan se kotona istuttu aika. Jos pakastin on juomaa pullollaan kiusaus tulee olemaan karmaiseva.

Olen menossa erikoislääkäriä tapaamaan vatsavaivojen takia. Yritän saada kerrottua juopottelusta edes kohtalaisen rehellisesti jotta tarkastaisi maksankin. Luin, että maksan toiminnalla voi olla useinkin yhteyttä refluksitautiin, josta olen kärsinyt jo vuosia. Kyse on työterveyshuollosta joten pelottaa vähän mitä tapahtuu jos määrää maksakokeet ja ne ovat pahasti koholla, mutta pakko kai se on ottaa härkää sarvista. Toivon hieman Tyräkin kohtaloa, että tulisi kielto juoda. Ehkä tarvitsen jotain sen kaltaista herätystä.

Tämä siis eka päivä ja motivaatio korkealla, nyt yritän sen siellä säilyttää.

Kivaa tipatonta! Ole reipas, jossei alkuun olekaan niin kivaa, niin kyl jossain vaiheessa :smiley:

Mä ainakin aloin kuukaudessa virkistyä. Ja toisaalta nukkua paremmin. Eikä ekan viikon jälkeen tarttenu syödä minkäänlaisia happosalpaajia, mul ei oikein mahalaukku(kaan) tahtonu kestää viinaa.

Mulla on tällä hetkellä muuten ihan sama, etten pelkää mitään sosiaalisia (dokaus-)tilanteita, mutta ihan täysin en itseeni luota, ettenkö yksin kotona joskus saattaiskin sortua. Toki jossen mä lääkärin määräystä tottele, niin en kyllä sitten tiedä mitä. Antabuskin mulle nyt sitten loppupeleissä on varmaankin tulossa, teki kyl toosi tiukkaa sitä lääkäriltä kysyä. Kuten toki ylipäätänsä asioista avautua. Molemmat mun lekurit, yksityinen ja kunnallinen, on ollu kyl tosi kivoja/asiallisia. Mulla ei ole vakkarityötä, eli ei työterkkaakaan, en tiedä itseasiassa onko kuvio ihan laillinen, mutta tässä kohtaa en valita…

Musta alkaa vähitellen tuntua, että maksa-arvoista kärähtäminen ei oo pelkästään tän vuoden, vaan koko vuosikymmenen paras sattumus, eli suosittelen maksalabroja kyllä.

[Ai niin mutta äijän kaa alettiin kai 2011… jos lasken sen viime vuoskymmenelle, kun kuitenkin sillon jo törmättiin :laughing: ]

Tsemppausta minultakin. Kerrohan kuinka niiden maksalabrojen kanssa kävi. Kyllähän minulla ainakin juominen laittaa vatsan sekaisin. Vatsa on löysällä monta päivää, jos on enemmän ottanut varsinkin muuta kuin olutta. Minulla tuli juuri kuukausi täyteen ja nyt alkaa jo tuntua, että onhan tässä jo oltu. Mutta tavallaan ei tekisi mieli lopettaakaan. Onhan tämä hienoa olla oikeasti selvä. Ei mitään morkkiksia. Ollaan kuulolla ja seurataan sinun edistymistä!

Ajattelin että yritän ehtiä joka päivä kirjaamaan tänne tilannetta omaksi tsempiksi vaikka se nyt näin alussa vähän hullulta tuntuukin. Eihän nämä ekat (arki)päivät tiukkaa tee. Se on sitten perjantai - lauantai kun täytyy olla tarkkana. Mutta yritän pedata ajatusta selvästä viikonlopusta sillä kuinka mukavaa tosiaan olisi herätä pää aivan kirkkaana. Vaikka ei se ole sitä nytkään. Jostain syystä tällä hetkellä jos jonkinlaista kremppaa. Korvatkin vielä lukossa loman jäljiltä vaikka lennosta on jo 5 päivää. Mutta kun ymmärtää olla juomatta niin ainakin on yksi syy vähemmän miksi päässä humisee.

Minulla on tänään illalla aika gastroenterologille. Nehän pitäisi olla myös maksan ja muiden sisäelimien asiantuntijoita. Ajattelin siinä kysellä miten niiden kuntoa voisi selvittää vaikka lähete onkin refluksitaudin takia. Kaikkihan ne tuolla vatsaontelossa kuitenkin vaikuttaa toisiinsa. Jos hän ei määrää labroja tai en niitä sitten kehtaakaan pyytää (kun on työterveyshuolto) niin ajattelin mennä Mehiläiseen otattamaan kokeet itse. Sieltä saa ilman lähetettä maksakokeet. Pari eri versiota, toinen sellainen missä katsotaan kaikki mahdollinen. Sen hinta on melkein 300 euroa. Mutta sitten on se perushomma mikä näyttää pitkäaikaisen alkoholin vaikutuksen arvoihin, oliko ne nyt GT ja S-Alat, en muista. Ne saa ihan kohtuu hintaan mitattua, olikohan yhteensä jotain 70 euroa. Eli aion jollain keinolla selvittää mitä vahinkoa tässä on saatu aikaiseksi maksankin osalta.

Sillä välillä luen täältä juttuja ja keskityn etenkin niihin missä hehkutetaan juomattomuuden tuomaa hyvää oloa.

Hitto, että noissa hinnoissa on eroja/ilmaa, mä maksoin mun “laajasta maksapaketista” jotai 50e (kun ton listahinnan päälle tuli jotain toimistokuluja).

[Poistettu kaupallinen linkki -Päihdelinkin moderaattori]

Kovat tsempit multakin! Mulla tasaista menoa. 3 x 0.5 litraa perjantaisin saunailtana. Siis keskaria.

t. Juhani

tarkennus tuohon laajaan maksapakettiin, sisältää seuraavat kokeet:
Paketti sisältää tutkimukset: B-PVK+T, P-GT, P-ALAT, P-Bil, S-CDT, P-TT, kokonaiskolesteroli, HDL, LDL ja triglyseridit

Ja hinta olikin 210 euroa eli muistini liioitteli. Jos Tyräkki 50 eurolla samat niin koita jotenkin ilmaista missä firmassa niin katson onko tavoitettavissani.

Jos Mehiläisen saa sanoa nimeltä, niin varmaan myös Synlabin, tais vaan toi linkkaus ylittää moderointikriteerit :mrgreen:

[Hei modet, jos tuokin katoaa, niin ymmärrän lopettaa :smiley:]

ALAT, ASAT, AFOS, GT, BIL, proteiinit ja albumiini otettiin mult, eli ei esmes kolesterolei. Kun nyt tsekkaan niin vastaava näyttäs olevan tuol jotain 80-100e. Edit 2. Siis sellanen missä olis kolesterolit ym.

CDT taitaa olla “dokausmittareiden” luotettavimmasta päästä, multa ei o otettu viel ikinä :smiley:

Tuo Synlab on vieras käsite. Heidän nettisivut näyttävät siltä, että heillä ei ole omia vastaanottoja.

Mutta ei haittaa, eilinen erikoislääkäri määräsi kaikki tarvittavat kokeet joten ne tulee nyt sitten työterveyden piikkiin. Määräsi myös ylävatsa ultran. Minulla on siis ongelmaa vatsalaukun alueella, mutta löysi kyllä myös kipeän kohdan sapen paikkeilta. Eli siinä tai maksassa varmaan jotain häikkää on. Mielenkiintoista (ja vähän pelottavaa) nähdä mitkä tulokset siltä alueelta ovat. Mutta melkein enemmän pelottaa tuo vatsa juttu kun haluaisivat taas kerran tähystää ja olen vannonut, että siihen kidutukseen en enää ikinä mene, ainakaan tajuissani. Mutta täytyy nyt katsoa mitä ultra ja verikokeet näyttävät. Toivottavasti pääsen molempiin jo tänään niin saisin ennen viikonloppua tietoa. Kyllä täytyy sanoa, että se vihlonta mitä sappi/maksa akselilta painelussa tuli todella kannustaa olemaan juomatta, ainakin toistaiseksi. Sappivaivat kyllä ovat kuulemma todella yleisiä eivätkä sinänsä vaarallisia, mutta on se niin lähellä maksaa, että ei tee mieli leikkiä.

Nyt siis hyvällä motivaatiolla menee varmaankin tuleva viikonloppu. Sitten jos varsinaisia vikoja ei löydy ja olokin kohenee niin on varmasti taas vaikeampaa. Mutta se on sitten sen ajan ongelma, päivä kerrallaan.

Oi hyvä, että saat kaikki maha-asiat tsekattua, ja toivottavasti tosiaan pian, on se odottelu niin kovin tuskasta…

Multa on sappirakko leikattu ja siihen ei missään vaiheessa tarvittu tähystystä, eli jos sulla se on vaivana, niin ehkä vältyt. :slight_smile:

Aa joo ainaki meil päin toi Synlab vaihtu vast just ton nimikseks, taitaa tosiaan tehä vaan labraa/seulontoja polkuhinnoilla, kun mul oli esmes kunnallinen PAPA-seulonta siel.

Meni eilinen lähetteitä setviessä kun työterveys ei jostain syystä kustannakaan pre-albumiinia (maksan itse) ja meidän palvelun tarjoaja ei tee jotain TT-SPA mittausta vaan korvaa sen TT-INR mittauksella. Mutta eiköhän ne tiedä mitä tekevät. Kaipa siinä on nyt niin kattava setti että selviää jos maksassa jotain vikaa on. Ei ole siis ollut mitään oireita vaan menin tutkittavaksi refluksitaudin takia. Minulla kun se piinaa ja pahenee vaikka on leikattu palleatyrä. Maksan toiminnan häiriö kuulemma voi sitä pahentaa. Pikkaisen tietysti huolettaa, mutta toisaalta olen monesta paikkaa lukenut, että vaikka maksassa häikkää olisikin niin se on elin joka osaa itseään aika hyvin parantaa kunhan sille antaa mahdollisuuden.
No, tänään sitten kokeisiin, katsotaan kauanko kestää saada tulokset. Ultrastahan saa heti palautteen mutta varmaan noissa verikokeissa pari päivää ainakin menee.

Edelleen motivaatio korkealla pitää kuukausi ainakin tipatonta, mutta sudenkuopat tunnistan.

Ultra on nyt sitten otettu ja siellä näkyi lievästi rasvoittunut maksa. Lääkäri sanoi, että hän näkee sellaisia päivittäin useita. Kuitenkin muistutti siitä, että sitä ei pidä ottaa liian kevyesti vaikka niin yleinen juttu onkin. Sillä on vaikutusta eliniänodotteeseen. Hän kyllä selvästi ajatteli, että minun maksani on rasvoittunut pelkästään ylipainon takia. Kun sanoi vielä jotenkin että “joillain toisilla ihmisillä se voi johtua alkoholin liikakäytöstä”. En viitsinyt siinä ruveta avautumaan kun sitten oman lääkärin kanssa käyn kaikki tulokset ja syyt läpi.

Nyt ollaan sitten perjantaissa, joka on riski päivä. Olin ajatellut että tämä viikonloppu menee ilman viinaa ihan heittämällä, mutta enpä vaan saanutkaan miestäni mukaan ajatukseen raittiista viikonlopusta. Eli hän käy Alkossa tänään ja sitten on taas pakastin täynnä “herkkuani”. Siinä sitten kärvisteltävä katsellen kun toinen juopottelee. Sitten vielä eilen kävi sellainenkin ajatus nopeasti mielessä, että nythän vielä voisin juoda kun en tiedä onko mitään vialla. Verikokeiden tulokset tulee vasta alkuviikosta ja vasta sitten tiedän onko maksa-arvot koholla eli “what’s the damage”.

Mutta kyllä on nyt oltava tiukkana ja psyykattava itseni siihen, että vaikka kaikki veren arvotkin olisi täysin ok niin ei se ole se syy miksi haluan olla juomatta. Haluan olla juomatta, koska en halua sen hallitsevan minua vaan minun sitä. Ja koska haluan krapulattoman kuukauden. Ja koska jos en nyt saa tätä hommaa kuriin niin kohta olen ylittänyt sen rajan, että juominen alkaa vaikuttamaan terveyden lisäksi muihinkin asioihin kuten työhön ja ihmissuhteisiin. Haluan myös laihtua, jotta saan sen rasvan sieltä maksan ympäriltä pois. Ennen kaikkea haluan pitkän elämän terveenä, jotta voin tehdä asioita joista nautin. Ja nauttia niistä niin, että muistan kaiken.

Tuosta kappaleesta voi huomata, että nyt on kova itsepsyykkaus käynnissä. Näitä lauseita täytyy toistella siinä kun katselee miehen sekoittavan itselleen drinkkiä. Onneksi tänään tulee kaverit pikavisiitille autoillen, niin voin heidän kanssaan juoda teetä ja osa illasta menee siinä. Huominen on sitten se kaikista vaikein päivä. Ei mitään pakollista ohjelmaa, ainoastaan paljon luppoaikaa minkä yleensä kulutan tissuttelemalla ja kirjoja lueskellen. Nyt täytyy hakea varmaan iso Jaffa pullo ja pussi karkkia. Tulisipa sen verran kuivaa, että voisi haravoida pihan.

Aurinkoista syysviikonloppua kaikille jotka tämän eksyvät lukemaan!

Hei, nyt vaan sisulla läpi tämä viikonloppu. Ajattele miten mukava on herätä aamulla virkeänä ja hyvinvoivana. Toivottavasti löydät motivaatiota myös laihdutukseen. Itsekin ikuisena jojoilijana tuntuu, että kokoajan on joko laihdutuskuurilla tai yrittää kerätä motivaatiota (lue - syö mitä sattuu).
Terveisin Fanny

Tsemppiä täältä tähän päivään!
Kurjaa, että sinun mies siellä sekoittelee drinkkejään. Ei varmasti helpota sinua. Silti sinun ei tartte.

Tee jotain sellaista mitä olet halunnut, muttet ole tehnyt. Minun aivosoluja riemastuttaa, kun saa jotain aivan muuta ajateltavaa. Esim joku taidenäyttely, elokuva, (kirjatkin kyllä, etenkin selvin päin, kun saa oikeasti tuntea ne tunteet, mitä ne herättää), uudessa paikassa kävely…

Minä menen nyt aamupalaa laittamaan ja sitten kaoottisen kodin järjestelyn kimppuun. Ällöä puuhaa, mutta nyt en vaan enää kestä olla tämän kaaoksen keskellä!

Kiitos kaikille tsempeistä, ne ovat vielä tarpeen. Mutta tämä viikonloppu on mennyt yllättävän helposti. Eilen illalla kun tulin kotiin ei tehnyt yhtään mieli vaikka se on yleensä se hetki kun suu napsaa jo tuossa viime pätkällä autossa. Ja tänään olen oikein fiilistellyt sitä kuinka pitkältä vapaapäivä tuntuu selvin päin. Oli niin upea ilma, että meni n 3 tuntia pihahommissa. Sitten tulivat naapurit käymään ja heille tarjottiin olutta, mies joi drinkkiään. Tässä kohtaa viimeistään olisin normaalisti jo aloittanut mutta ei tehnyt yhtään mieli. Karkkia olen kyllä puputtanut, mutta en ota siitä stressiä. Vaikka on laihdutettava on nyt tärkeämpää pysyä hyvällä fiiliksellä, jotta ei ala kossu himottamaan.

Tämä oli nyt eka viikonloppu. Veikkaan että seuraava ei ole niin helppo. Mutta ihanaa kun tämä kaunis ja aurinkoinen viikonloppu on sujunut näin upeissa tunnelmissa. Toivottavasti kaikilla muillakin.

Sunnuntaikin alkaa olla takana. Kivuttomasti on mennyt. Tänään on pari kertaa tehnyt vähän mieli juoda pari paukkua mutta ei niin pahasti että olisin siihen ryhtynyt.
Aiemmin kun olen tietoisesti ollut viikolopun ilman on se ollut vähän sellaista, että on odottanut, että tulisi maanantai ja pääsisi töihin. Etenkin lauantait ovat olleet melkoista kärvistelyä. Mutta nyt oli jotain erilailla, en tiedä mikä, mutta en ollenkaan ole odottanut huomista. Olen todella nauttinut viikonlopusta. Asiaa varmaan on auttanut hyvä keli, ei ole tarvinnut olla vaan sisällä. Mutta on siinä jotain muutakin. Toivottavasti tunnistan mikä se on niin pystyn ehkä tavoittamaan saman eni viikonloppuna.

On kyllä paljon rentoutuneempi olo kuin niin viikonloppuina jotka ovat menneet kokonaan tissutellessa. Kiva näin, tästä on hyvä jatkaa.

Mukavaa viikon alkua kaikille huomenna.

Nyt sitten ollaan taas maanantaissa ja kerrankin viikonlopusta virkistyneenä. Tätä ja viikonlopun hyvää fiilistä täytyy nyt analysoida ja kelata oikein kunnolla tämä viikko, jotta se on sitten mielessä tulevanakin perjantaina.

Kävin juuri katsomassa verikokeiden tulokset lääkärikeskuksen sivustolta ja aika hyvältä näytti. Kaikki ne määreet mitkä mittaavat alkoholin pitkäaikaisia vaikutuksia olivat viitearvojen puitteissa ihan kivasti. Ekaa kertaa eläessäni S-ALAT oli hieman raja-arvon yläpuolella (35 => 42). Se varmaan johtuu siitä, että kävin kokeissa 2 päivää loman jälkeen. Lomallahan tissuttelimme joka päivä 10 päivää. Olen kyllä joskus ennenkin käynyt heti kesäloman perään kokeessa ja ollut hyvinkin viiterajojen puitteissa, mutta ehkä tässäkin alkaa ikä ja kokemus tehdä tehtäviään. Mielenkiintoista kuulla mitä lääkäri näistä sanoo, kun sille kokeisiin passittavalle erikoislääkärille paljastin että juon aika rankasti ja se on nyt kirjattu myös hänen lausuntoonsa.

Nämä kokeet ja ultra eivät siis nyt ole suurin motivaattori vähentämiseen. Se on etsittävä muualta. Motivaatiota etsin nyt siitä, että haluan jatkuvan hyvän olon. En niin, että välillä on pari viikkoa tosi hyvä ja energinen olo ja sitten pitkäksi venähtäneen viikonlopun jälkeen tärisen ja kärvistelen taas monta päivää. Siinä menee aina kuitenkin yli viikko ennen kuin on taas ihan normaali olo.
Lisäksi haluan, että ensi talven kaikkien aikojen seikkailumatkamme menee ilman että koko ajan mietin milloin saisin seuraavan lasillisen. Tai että siellä tulis yhtäkään ylilyöntiä. Minulla on nyt 3 kuukautta aikaa ennen matkaa saada paketti kasaan. Yritän päästä siihen siten, että pidän nyt suunnittelemani tipattoman (vähintään) kuukauden ja sitten myös pidän tipattoman tammikuun. Siinä välissä voin sitten erilaisissa joulu- ym pippaloissa harjoitella kohtuukäyttöä.

Tämä eka tipaton on varmasti tässä se haasteellisin osuus. Kuten tuolla alussa sanoin, edellisestä on jo 17 vuotta. Jos tämä onnistuu niin luulen että sitten se tammikuu on helpompi kun on positiivinen muisto mihin uskoa. Juuri nyt on sellainen olo, että tässä ei ole mitään ongelmaa mutta tiedän, että tämä muuttuu jo tulevana lauantaina. En usko että 2 viikonloppua peräkkäin menen samoissa tunnelmissa.

Nyt viikolla on parikin tilannetta missä yleensä joisin ainakin jonkin verran. Keskiviikkona menen teatteriin ja sitä ennen syömään ystävän kanssa. Siinä olisi luontevaa ottaa lasi tai pari viiniä ja sitten väliajalla vielä yksi. Perjantaina on sitten tarkoitus viettää iltaa toisen ystävän kanssa oikein pitkän illallisen merkeissä. Tiedän, että hän oikein odottaa, että pääsee juomaan kanssani viiniä. Yleensä otamme illalliseen suositellut viinipaketin, sitä edeltävät skumpat ja sitten vielä parit lasilliset jotain ruoan jälkeen. Mutta menen autolla molempiin tapahtumiin, jotta ei tule mitään kiusausta. Tiedän että perjantain ystäväni todella pettyy, mutta se on hänen ongelmansa. Jos ei osaa yksin viinejä juoda niin olkoon ilman. Minä uskon, että minun seurani on ihan samanlaista juon tai en (kun puhutaan tuolla tavalla juomisesta). Ehkä hän on sitten loppuillasta iloinen kun pääsee kyydissäni kotiin.

Lauantaihin asti menee siis hyvin, mutta sitten… Nyt jo vähän pelottaa, mutta eipä murehdita etukäteen.

Kiva kuulla, että sait noin puhtaat paperit labroista! Parempi se kuitenkin on vähän “liian aikasi” vähennellä, kuin liian myöhään.

Kiukulla nyt kuukausi läpi, niin luulis tosiaan, että tammikuu on sen jälkeen jo helpompi.

Mulle on terapeutti sanonu jo useempaan kertaan (oon nähny sen kai neljästi vai ehkä viidesti), että “älä ajattele liian pitkälle”, älä säkään, lauantai voi olla ihan helppo!

Kiitos tsempeistä Tyräkki! Sinä olet “esikuvani” :laughing:

Todellakin haluan korjata tilannetta nyt kun ei ole vielä vahinkoa pahemmin tapahtunut. Vaikka ei se rasva siellä maksan päällä mikään hyvä juttu ole ja sitä täytyisi nyt sitten laihduttamalla ja kuivattelemalla yrittää vähän ohentaa. Vielä kun saisin mieheni uskomaan, että hänellä on vähintään samanlainen kerrostuma siellä. Voitais yhdessä paneutua tähän. No, jokainen hoitaa itse oman terveytensä, aikuisia kun ollaan.

Olen miettinyt, että olisi varmaan hyvä mennä terapeutille taas. Kävin viime syksyn / talven ja silloin sain pidettyä itseni hyvin kurissa. Mutta hänen kanssaan silloin päädyttiin siihen, että niillä käynneillä ei ollut minulle enää mitään annettavaa. Että jos haluan lisää juttelua pitäisi ottaa vähän erilainen lähtökohta. Joka tapauksessa käynnit olivat aika kalliita (n 90 € tunti), joten pitäisi olla varma, että löytäisi sellaisen muodon / tyypin, että siitä on varmasti hyötyä. En oikein pysty hyödyntämään kunnallista päihdeterapeuttia, kun vastaanottoajat ovat työaikojani. Kodin ja työpaikan välimatka on sen verran pitkä, että en ehdi sinne lähtemättä töistä todella aikaisin alku iltapäivästä ja tämän hetkisessä työtilanteessa se aiheuttaisi enemmän stressiä kuin hyödyntäisi minua, luulen. No, täytyy tätä nyt pohtia kun näen miten tämä kuukausi tässä sujuu. Jos ei ota onnistuakseen niin sitten täytyy tuohon taas investoida. Maksaahan jotkut melkein yhtäpaljon personal trainereillekin :confused:

Tänä aamuna mietin, että tämä on nyt 9. päivä ilman alkoholia ja tiedän, että tämä ja seuraavat päivät menee ihan kivuttomasti. Ja kun näin on niin miksei menisi sitten siitä eteenkin päin. Ikävä kyllä ei se ihan niin toimi, mutta tähän yritän nyt itseäni psyykata. Ja jos ei muuta niin sitten mennään tunti kerrallaan. Silloin kun lopetin tupakanpolton ajattelin, että pystyn olemaan vielä tunnin polttamatta. Jos sen jälkeen on pakko niin poltan, mutta että tunti vielä kyllä sujuu. Sillä tavalla meni sitten niin pitkä aika, että ei enää tarvinnut joka hetki asiaa miettiä.

Tällä kertaa pyrin tässä tipattomuudessa siihen, että en laskisi päiviä siihen milloin pääsen juomaan. Eli minulla ei ole mitään ehdotonta takarajaa mihin asti pitää olla juomatta. Haluan vaan olla nyt juomatta sen n kuukauden päivät ja vaikka siitä sitten eteenkin päin. Tai ehkä pari päivää lyhyempi, riippuen siitä mitä on tapahtumassa. Joskus aiemmin kun olen sinnitellyt jonkin ajan juomatta niin olen vaan tuijottanut kalenteria miettien että tuolla on SE päivä kun vihdoin taas saan juoda. Se on tässä kohtaa minulle aivan vääristynyt ajatus josta haluan eroon, enkä ole mitään päivää merkannut edes mentaalikalenteriin. Rentoutta mutta kuria alkoholin suhteen, sitä tässä nyt opetellaan.

1. päivä ilman alkoholia alkanut ja olo oli aamulla kuin olisi ollut krapula. Johtuu joko huonosti nukutusta yöstä tai sitten siitä että eilen katselin viinipulloja :smiley:
    Olin ystävän kanssa syömässä ja sitten teatterissa. Hän joi lasin skumppaa siinä ennen ruokaa. Näytti kyllä hyvältä, mutta ei tehnyt mieli mitenkään erityisesti. Ruoan kanssa vesi oli paras vaihtoehto silläkin että syötiin aasialaista. Teatterissa oli joka kulmalla myynnissä pikkupulloja skumppaa ja viiniä. Katselin niitä siinä, mutta ei ihan oikeasti ollenkaan tehnyt mieli. Olin autolla, että siinäkään mielessä en olisi mitään väliajalla voinut juoda, mutta kun oikein yritin makustella miltä se kylmä viini maistuisi niin ei tullut minkäänlaista himoa. Ehkä siksi että samaan aikaan kerroin ystävälleni rasvamaksa löydöksestä. Joo, olemme jo niin vanhoja että puhumme vaivoistamme :laughing:

Huomenna sitten taas illallinen toisen ystävän kanssa ja sinne autolla. Siinä on sitten osa viikonloppua selätettynä, mutta lauantai onkin se vaikeampi osuus minulle yleensä. Siinä kun on koko päivä aikaa tylsistyä ja miettiä kuinka paljon hohdokkaampaa elämä drinksu kädessä olisi. Vielä kun se mies taaskin varmasti käy Alkossa koska on perjantain yksin niin kiusaus on kova. Mutta niinpä aion olla minäkin.

Mielenkiintoista on, että työterveyslääkäri ei mitenkään kommentoinut sitä, että olin erikoislääkärille kertonut käyttäväni erittäin runsaasti alkoholia. Hän oli kirjoittanut viestiinsä, että S-ALAT on hieman koholla rasvamaksan takia. Hmmm… taisi mennä nyt hakoteille. Viime keväänä sama arvo oli todella loistava ja se rasva siellä maksan päällä on aivan varmasti ollut jo silloin olemassa. Nyt vaan oli takana 10 päivän loma kun menin kokeeseen. No, lopputulos on kuitenkin se, että ei sisäelinten kannalta ole mitään akuuttia hätää, laihduttaa pitää, että rasva sulaa. Se on tietysti helpotus. Nyt vaan motivaation lähteitä päästä kaivelemaan jotta saisin tämän elämäni tokan tipattoman kuukauden maaliin joskus.