Tipaton juhannus

Juhannuksena ei tänä vuonna tarjoilla aivosoluille ollenkaan alkoholia. Saamiemme tietojen mukaan juhannukselle korvamerkityt varat menivät jo viikko sitten 3-päiväisillä juhannus pre-partyillä. Asiaa tutkinut työryhmä ehdottaa ensisijaiseksi toimenpiteeksi tipatonta elämää. Toissijaisena ratkaisuna työryhmä ehdottaa tipatonta juhannusta, mutta epäilee tämän toimivuutta koska muitakin juhlia aina ilmaantuu ja silloinkin muihin tarkoituksiin korvamerkityt varat on yleensä käytetty aivosolujen kestitsemiseen. Myös alkoholitarjoilun vähentäminen aivosoluille todettiin työryhmässä tehottomaksi.

Hyvää juhannusta kaikille :slight_smile:

Joo mutta vähän vakavammin tästä omasta tilanteesta, eli tässä on tullut enemmän ja vähemmän ryypättyä noin 10v. Koko ajan on kontrolli heikentynyt ja viime aikoina partyt jatkuu aina niin pitkään kunnes rahat loppuu. Rahat on yleensä peräisin vanhemmilta, kerran jopa pikavippi, joka on jo onneksi maksettu. Välillä ne on “omiakin” rahoja, mutta sitten vanhemmat joutuvat maksamaan vuokran tms. Sitten siihen perään iskee useamman päivän masis että nukun vain melkein ympäri vuorokauden jne. Masennuksessa häiritsee mm. se että meni taas rahat, en ole hoitanut töitäni, en ole hoitanut opiskelujani, jne jne… Masennukseen ja kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön on jo lääkitys, mutta eipä ne paljoa vaikuta ennen kuin on taas sitten kuivilla jonkin aikaa. Sitten kun menee ok useamman viikon, tai kerran jopa 3kk tipatonta, niin sittenhän sitä voikin taas ottaa parit kaljat koska menee niin hyvin. Sitte ekan illan jälkeen ei yleensä ole ongelmia hoitaa töitä yms, joten sittenhän sitä voi ottaa seuraavanakin iltana.

Kävin tänään ensimmäistä kertaa A-klinikalla. Vanhemmat ovat ehdottaneet sitä jo pitempään, nyt sain aikaiseksi käydä siellä! hyvä saavutus sekin. Noh, kumminkin kirjani ovat eri paikkakunnalla kuin ko. a-klinikka, joten siellä ei valitettavasti voitu auttaa, mutta juhannuksen jälkeen maanantaina oman kunnan tk:hon selvittelemään asiaa. Kirjat ovat eri paikkakunnalla koska asun suunnilleen puolet kuusta toisella paikkakunnalla ja puolet toisella paikkakunnalla. Teen etänä töitä osan kk:sta.

Ja nyt tietenkin tipaton juhannus, muutama päivä onnistunee täällä vanhempien seurassa, niin ja sitä rahaakaan ei ole pre-partyjen jälkeen. Tähän mennessä tipaton juhannus sujunut ok. Erehdyin kyllä käymään kaupassa missä porukka raahasi kaksin käsin 24-päkkejä kassalle ja sitä sitten katselin siinä kieli pitkällä ja jonkin aikaa oli mielessä vain kalja taas.

Hei tipaton…

Kuulostaa kohtalaisen tutulta tuo stoori. Itellä on auttanu ku oon nyt saanu olla koht 3v raittiina se et oon ottanu niitä mäyräkoiria noin niinku 12-askeleen ohjelman kautta…

Tää on kyllä niin tuttua! Tuo tuli tehtyä todella monesti. Myös sellainenkin ajatus on tuttu, että “voihan sitä muutaman ottaa kun tämä lopettaminen on niin helppoa”.

Aika hienosti sitä on tullut itseään kusetettua, ja vielä itse uskonut omiin juttuihinsa vaikkei kukaan muu uskonutkaan…

Hyvää juhannusta etenkin Anonyymille lopettajalle. Eikös tuossa sun kaksisuuntaisessa ole sekin riski, että sekin äityy tosi pahaksi jos lääkkeet siihen eivät tehoa juopotellessa?

Miulla itelläni on alkamassa tässä peräti kolmas täysin tipaton juhannus aikuisena, jos oikein laskin. Tai sanotaan ny ihan raitis juhannus, vaikka kaikki kolme eivät olekaan ihan perättäisiä juhannuksia.
[size=85]Mulla on tänä jussina myös aika tavismainen syy[/size]. :smiley:

Hyvää juhannusta myös muille.

Kiitos vastauksista.

:slight_smile:

Joo sitä on monet kerrat tullu mietittyä että kuinka hyväksi sitä on kehittynyt tuo itsensä kusetus. Sitten aina jälkikäteen miettii että eipä se taas onnistunu se “kohtuudella” ottaminen jne…

Joo kyllä sen on ainakin niin huomannut että kun useamman päivän ottaa putkeen niin sitte on se masis sitä luokkaa että tosiaan makaan vain sängyssä jne… Sitte kestää taas useampi pv että lääkkeet alkaa vaikuttaa? Ainakin sitte jonku pv:n jälkeen tulee taas ok olo eikä enää murehdi turhia eikä masenna. Niin no joo ja sitten ehkä meneekin taas liian lujaa, ettei nuku yhtä paljoa jne.

Tässä nyt kohta lähden tätin synttäreille missä tietenkin tarjoillaan jonkin verran alkoa, mutta eipä nuissa sukujuhlissa yleensä kukaan huomattavasti ole humalassa, että eiköhän se mene aika helposti. Ja sitte korpeen mökille vanhempien ja siskon kanssa, ja puhelin äänettömälle? :smiley: Kumminki kaikki kaverit joille en ole vielä ehtinyt kertoa tästä tipattomuudesta soittelee enemmän ja vähemmän kännissä…

Nyt on grilliruoat syöty, limsat juotu ja sääskien kanssa taisteltu useampi tunti. Alkon kanssa nuo sääsket ei niin häirinneet illalla ainakaan :slight_smile:
Loppuillan vois katella vaikka Simpsoneita. Sitte on juhannusaatto juhlittu :slight_smile:

Tää on käsittämätöntä, melkeen kun lukis itse kirjotttamaansa tekstiä.

Sillon, kun join mulla oli aina vähintään 3 päivää darra ja kova masennus. Ei tullu koulukäynnistä mitään, eikä työnteosta. Sit jossain vaiheessa tajusin, että mähän voin ottaa bentsoja (lääkkeitä) siihen masennukseen ja darraan, kyllähän se aikansa toimi, kunnes aloin käyttämään niitä viinan kanssa. Mulla oli antabus-lääkitys kanssa, kun olin laitoksessa käynyt kännisekoilujen takia. Mut sit mä ajauduin jostain syystä aina baariin näyttämään että kyl mä pystyn selvinpäin olemaan näiden antabusten voimalla. Sen jälkeen mä otinkin bentsoja (tenox) ja viinaa sekasin. Aluks piti vaan testata, et toimiiko bentsot niinku “viihdekäytössä”. Nää lääkkeet sit kumos ton antabuksen vaikutuksen kohdallani ja se oli menoa se. Olin taas sairaalan letkuissa vähän ajan päästä. Sitä mä en vaan ymmärrä, et vaikka mä pystyin vähän aikaa olemaan raittiina, niin silti mä jotenkin aina repsahdin juomakentille. Kai mä sit jollain itsekusetuksella aina jotenkin sain itseni takas sinne juominkien pariin.

Jossain vaiheessa elämää kävin AA-kerhossa ja tajusin tän mun tilanteen. Nyt olen sitten ollut omin avuin raittiina pidemmän aikaa, mut en tiedä riittääkö nää omat voimat vai pitäiskö mennä takas kerhoilemaan.

Hyvää juhannusta. Itseläni on ovet ja ikkunat salvattuna kiinni, onneks ulkona sataa vettä, niin ei tartte ketään nähdäkkään.

Ihanan krapulatonta juhannusaamua kaikille! : ) Oi, ikkunasta näkyy kaunis aamu ja salkoon vedetty Suomen lippu. <3

Morkkis, joo, mee vaan kerhoilemaan. Monille siitä on ollut apua, ja onhan se sitäpaitsi sen verran edullinen harrastus se kerhoilu, että kannattaa mennä jo “kun halvalla saa”. :smiley:

Bentsot vaikuttaa keskushermostoon aika lailla alkoholia muistuttavalla tavalla, ne myös relaksoi voimakkaasti hermostoa ja lihaksia, ja täten aiheuttaa pettävän mukavalta tuntuvan rentoutumisen (velttouden) tilan. Mainittua Tenoxiahan määrätään yleensä unilääkkeeksi.
Varsinainen masennuslääke se ei ole, sen enempää kuin viinakaan toimii masennuslääkkeenä.

Kivaa juhannuksen jatkoa, Anonyymit ja muut. Mä lähen nyt polkemaan töihin. Onni on kirkas keli ja polkupyörä. :smiley:

Joo lueskelin noita sun viestejä tarharyhmä. Mä oikeesti kuvittelin, että sä olisit aidossa mielessä täällä kommentoimassa munkin viestejä, mut nyt vasta tajusin, et sä haluat vaan provosoida ihmisiä.

Mistä tämmönen sit johtuu, todennäkösesti oot katkera siitä, kun sun isäs ei toipunu aa-kerhon avulla ja jostain syystä säkin väsyit siihen hommaan ja nyt haluut herättää aa-laisissa ärtymystä. Kaiken takan on kosto. Sä haluat kostaa kokemas vääryydet.

No musta tämmönen provosointi ei ole ollenkaan hauskaa. Koska mä olen herkkäuskoinen kaveri ja luotan joskus ihmisiin keihin ei pitäis. Ja mä olen täällä ihan rehellisessä mielessä hakemassa tukea. Ja kyllä kieltämättä tulee petetty olo, jos aa:n jättänyt päihderiippuvainen ihminen antaa mulle ohjeita täällä.

Mun mielestä on muutenkin lapsellista jossain nettifoorumeilla provosoida muita ihmisiä ja koko touhu on molempien puolelta sekä aa-kerholaisten, että sinun puolelta lapsellista.

Mä huomaan, että sä oot älykäs ihminen ja sulla on joku hätä menossa. Ja mä toivon, että sä saat asias kuntoon. Löydät ehkä jostain jotain apua.

Tai sitten sä voit loppu ikäs toimia jonain päihdelinkkifoorumin kostajana, olla ikuisesti katkera aa-kerholaisille. Mut mä en ymmärrä miks sun pitää minunlaisille tyypeille kostaa, kun mä en edes ole tehnyt sulle mitään.

Mä kyl ymmärrän, et “alkoholisti” sanan jankuttaminen on paskaa jne. Olenhan itsekkin ollut siellä ja todennut nää samat jutu. Mä myös tiedän miltä tuntuu olla katkera kaikkia aa-kerholaisia kohtaan ja todeta ohjelma aivopesuks jne. Mut en toisaalta halua menettää yhtä reittiä, joka saattais pelastaa mut. Ja ohjelmankin pystyy tulkitsemaan tosi “järkevästi”, ettei tartte ihan mihin tahansa hulluihin uskomuksiin mennä mukaan. Siellä on seassa kaikennäköstä porukkaa.

Mun mielestä sä voisit tulla ulos sieltä sun “kuorestas” ja kertoa aidosti mikä sua risoo. Eikä tartte jotain lapsellisia kepulikonsteja sun muita käyttää.

Mut ehkä tääkin oli vaan joku konsti saada musta tämmönen reaktio ulos. mene ja tiedä. No onnistuit siinä. Koska mä tosiaan olin niin herkkäuskonen, et luotin suhun… :frowning: Ehkä koet, että saamasi maine/huomio antaa sinulle jotain?

Ja tietenkin täällä on oikeus kaikenlaisten ihmisten keskustella keskenään ja jakaa omia mielipiteitä asioista. Olkoot ne minkälaisia tahansa.

Voihan se olla, että sä oot sen verta avuton ihminen, että sä et kykene muulla tavalla hätääsi käsittelemään. Ja se on surullista.

Enkä loppujen lopuks usko, et ne aa-kerholaiset pahuuttansa niitä neuvoja siel jakaa tai hokee niitä mantroja. Ihan samassa tilanteessa nekin on olleet aikoinaan. Kuoleman partaalla viinan kanssa. En usko, että myöskään pahaa tarkottavat jos jotain vinkkejä antavat. Vaikka en tiedä onko kaikki vinkit mitään 100% veden pitäviä upeita juttuja. Mut ehkä ne on kokeneet että niistä on heille itselleen ollut apua.

Terveisin petetty.

edit: sori että meni ohi aiheen

edit2: ehkä valitsit hoitoalan siks, koska et kyennyt pelastamaan isääsi ja nyt yrität pelastaa meitä muita päihderiippuvaisia. Mut veikkan et oot ollu tosi vihanen samalla isälles. Ja sama projisoituu jotenkin myös meihin muihin päihderiippuvaisiin. (ehkä tiedostomattomasti) Mut itsesi sun pitää ensisijasesti pelastaa ja sen jälkeen voi vasta auttaa muita.

edit3:
Jos kyseessä on joku muu tunnehäiriö, niin sitten nämä analyysit eivät osu ollenkaan kohdalleen.

Jep. Ikäväähän se on, kun jotkut aidosti apua hakevat saavat kärsiä ja esimerkkejä siitä on useita. Karmein tapaus oli, kun tuo yksi antoi foorumilla apua hakevalle itsemurhaan ohjeita oikein hirttosilmukkakuvan kanssa. Bannit sai siitä, mutta sama meno jatkuu yhä :smiling_imp: Kaikkihan ei tule edes esiin, kun eivät halua ottaa laillasi kantaa ja oikeastaan hyvä niin, sillä sanomalla jotain on antanut kuin pahalle pikkusormen.

Itse ajattelen ihmisistä jotka noin provosoivat ja häiriköivät, että ovat vain sairaita.

Toivottavasti sinä morkkis saat keskittyä siihen mitä sinä tarvitset kyetäkseesi mielekkääseen raittiuteen, sillä se on tärkeintä, kuin yrittääkään ymmärtää sen enempää nettihäiriköitä, kun heitä piisaa ja ylläpitokaan ei tunnu tekevän heidän suhteen mitään, ellei nyt sitten anna lisää nimimerkkejä…

Joo, samoin sulle hyvää raittiutta.

Joo ja anonyymi_lopettaja, sori et tää sun ketjus täyttyy tällasista viesteistä.

Tämä kyseinen tapaus voi tosiaan olla myös täysin trolli. Voi olla koko historia ihan tekaistukkin juttu.

Mut just se, et miksi tällaiset ihmiset tänne kirjoittaa. “kuin antaisi pahalle pikkusormen”. Ne hakee just niitä reaktioita ja jonkunlaista huomiota, luulisin. Ja mitä enemmän ihmiset vastaa, sitä enemmän ne saa sitä polttoainetta, jonka voimalla ne jatkaa tänne kirjottelua.

Ja musta toi kuulostaa kyl äärinmäisen tunnottomalta ja todella törkeältä, et jollekkin pistetään hirttosilmukan kuvia jne. Ei voi käsittää minkälaiselle ihmiselle tulee edes mieleen tehdä mitään tuollaista.

Todennäkösesti nää viestitkin mitä mä pistän tähän nyt, tulee olemaan kyseisen “trollin” polttoainetta. Ehkä kyseisellä ihmisellä ei jopa ole paljoa muuta jäljellä elämässä, kun se että saa jotain huomiota muilta ihmisiltä/reaktioita.

Mut jos tarharyhmä sinä et ole trolli, niin kyllä toden totta toivon, että saat jostain apua. Enkä sano tätä pahassa mielessä.

lisäys:
onhan näitäkin ihmisiä, jotka eivät oikeasti tunne yhtään mitään. Sitten on niitä joilla on pohjimmiltaan hyvä sydän, mutta käyttäytyvät hölmösti.

Ja ylläpito voi vaikka poistaa nämä mun viestit tästä kokonaan jos nää rappeuttaa foorumia pahasti.

Ehkä täällä ei kannata luottaa kehenkään, vaan kannattaa poimia sieltä täältä uusia hyviä juttuja itseään varten.

Kävin tänään paikallisella ABC:llä ja näin siellä jonossa ollessani muutaman huonossa hapessa olevan tyypin, ja ne oli tietty korjaus- ja virityssarjaa hakemassa. Silloin muistui taas mieleeni, kuinka onnekas minä olenkaan kun en ole heidän kanssa samassa tilanteessa. Enhän minä tietenkään tiedä oliko/onko heillä minkäänlaista alkoholi-ongelmaa, mutta ei sen väliä, minulla oli ja varmasti olisi heti uudestaan jos haluaisin.
Tunnen usein suunnatonta mielihyvää omasta raitistumisestani ja tuollaisissa tilanteissa se vain korostuu.

Joo ei varmaan kannatakkaan luottaa niin.

On se muuten kummallista, miten musta tuntuu, että alkoholistien pitää itselleen perustella sitä, miksi he ovat raittiina. Eikö sen pitäisi olla itsestään selvyys, että raittiina on mukavampi olla ja mielenterveys kohenee, sekä muukin elämä. Ehkä se ei sitten alkoholistille ole? Siinä mielessä kyllä ymmärrän kyseisen ajattelutavan.

Niin, kyllähän sen pitäisi olla itsestään selvyys, mutta alkoholistilla viinan ja humalan kaipuu menee kaiken järjellisen edelle. Minun mielestä. Jos se olisi itsestään selvyys, niin olisiko silloin ensinkään alkoholismia?

Hyvä kysymys. Voihan se olla, että alkoholistia auttaa raittiinapysymiseen juuri nuo ajattelutavat. Kun ne on olleet toisinpäin juoma-aikoina. “Aah kuinka ihanalta se viinan ottaminen tuntuisikaan”. Toisaalta taas herää kysymys, että jos olisi “täysin toipunut” alkoholisti, olisiko viina tai raittius missään muodossa enää mielessä, jos raittinapysymisestä olisi tullut niin itsetäänselvä asia. Toisaalta taas hyvä kysymys on, voiko alkoholismista koskaan lopullisesti parantua. Ja näitä kysymyksiä kyllä riittää ja niitä heitellään joka puolella. Kuka tietää totuuden? Ja mikä on minun kohdallani se oikea tapa toimia. Ne oikeat ratkaisut.

Sellainenkin kysymys herää, että eikö noiden ajattelutapojen takana ole edelleen kuitenkin jonkinlainen riippuvuus alkoholiin? Eihän niitä muuten tarttis hokea?

Mutta edelleen minä en tiedä. Heitän vain näkemyksiä.

Koska kaikilla on näköjään ollut tosi mukava ja raitis juhannus, niinkuin aamulla yritin toivottaakin, niin tästä on hyvä jatkaa myös kohta koittavaa arkea kohti. :sunglasses:

Hyvää mieltä ja tsemppiä etenkin ketjun aloittajalle. Ketjun aloitus oli ainakin hyvä.

PS. Ai niin ja morkkis siitä AA:sta; mun omaan henkilökohtaiseen ystäväpiiriin IRL kuuluu sekä AA:laisia että NA:laisia.
Ja käyn itse myös avopalavereissa, ja AAL:issa. Tätä nyt ei tietenkään tarvitse uskoa, mutta sanompahan nyt vaan huvikseni vielä kerran. : )
Niin, ja mä oon kyllä ihan tyytyväinen mun elämääni. Ja toivoisin että kaikki muutkin voisivat olla tyytyväisiä omiin elämiinsä. Etenkin Rahvas Vaeltaja. :smiley:

Niinpä niin, toden totta. Pidän itseäni juuri tuollaisena “täysin toipuneena”, mutta koska tosiaan kuitenkin mietin näitä asioita ja kirjoittelen tännekin, niin olenko minä sittenkään toipunut…?

Ei sillä tietenkään ole minulle mitään väliä, mutta sinänsä hyvä kysymys.

No eipä tuo enää kiinnosta missä käyt ja mitä teet tai kuka olet. Tajusin että yrität vaan provosoida mua.

Ja ylläpito voi vaikka poistaa nää viestit mitä kirjottelin, jos näin parhaaksi näkee.

Kiitos.

Noh, ensisijainen asia varmaan, että pysyy raittiina, millä konsteilla tahansa.

Totta.