Olen alkoholisti jolla on kulissit kunnossa. En ole työelämässä, ja tämä mahdollistaa jokapäiväisen juopottelun. Olen tosin hakeutumassa syksyllä opiskelemaan, ja sitäkin varten minun täytyy raitistua. On myös perhe, mutta en viinan takia jaksa tehdä mitään. Olen täysin varma, että tämä väsymykseni javetämätön olo johtuu jokapäiväisestä juopottelusta.
Mutta tämän on loputtava. Olen tosin yrittänyt ennenkin, mutta aina alkanut juomaan uudestaan.
Minnekään ryhmään minulla ei liene mahdollista mennä. Olen ajatellut jopa Järvenpään sosiaalisairaalaa, mutta nyt yritän tosissani raitistua yksin ja plinkin avulla.
Yleensä juon mietoja juomia, mutta kyllä valkoviinikin esimerkiksi muumumukista nautittuna kelpaa oikein hyvin.
Käyn joka päivä tuskissani ostamassa siideriä jonkun tekosyyn varjolla. Monesti aloitan juomisen jo puolilta päivin, mukamas perheeltä salaa. Juomani määrät ovat kuitenkin vielä niin pieniä (esim 6 UpCideriä) että krapulaa ei tule. Mutta koko ajan olen väsynyt ja se varmasti johtuu viinasta.
Nyt olen ollut juomatta 16 tuntia ja nyt on pakko skarpata. Kirjoitan vaikka tänne tai luen muiden juttuja, kun viinanhimo iskee. Olen NIIN riippuvainen alkoholista, että tälläkin hetkellä tekisi mieli juoda vaikkapa olutta…
Moro, kyllä se väsymys ja vetämätön olo johtuu tuosta juopottelusta, vie se voimat vähitellen vaikka ei suuria määriä juopottelisikaan. Sitten ei jaksa innostua enää oikein mistään ja alkaa juodut määrät kasvamaan. - Ei kun mukaan raitistelemaan!
Eilenkin minulla tuli juotua niin paljon viiniä kotona kun meillä oli sukulaisia käymässä, että muisti pätkii ihan kunnolla. Ja nyt minua hävettää ihan kunnolla kun en muista, mitä kaikkea olen höpötellyt.
Mieheni oli kertonut alkoholiongelmastani sukulaisille, ja he olivat kuulemma sanoneet, että heti tänne tullessa he olivat huomanneet että olen juonut. Raitistumiseen tuskin saan mieheltäni apua, sillä hän käyttää juomistani vain aseena mustamaalatakseen minua. Se on pitkä tarina, joten en mene nyt siihen.
Tänään olen ainakin selvinnyt juomatta, ja tiedän, että huomenna tuskissani lasken taas tunteja. Mutta jos saan huomisen tuntimäärän suoritettua, niin sitten seuraava jne.
Tätä päivää on enää jäljellä nukkumaanmenoon saakka vain pari tuntia, niin sitten tämä päivä on selvitetty! Kirjoittelen tänne olotilojani ja viinanhimon hirveyttä. Täältä saa ainakin vertaistukea ja lukemalla teidän muiden kirjoituksia saan lisää toivoa.
Haluan palata taas normaaliksi, ahkeraksi ihmiseksi. Nyt koko elämäni pyörii viinan ympärillä ja eilen kun oli vieraita, niin huomasin itsekin että olen muuttunut. Enää en kata iloisena ruokapöytää vaan pakenen jonnekin kun mikään ei huvita.
Se, että miehesi puhuu muille sinun alkoholinkäytöstäsi on vain haitaksi. Auttavatko tuttavat/sukulaiset sinua alkoholinkäytön hallintaan pääsemisessä esim. lahjoittamalla virkistysrahaa perhematkaan Ranskaan Disneylandiin? Eivät auta, mutta voivat puhua sinusta kielteiseen sävyyn silloin kun et ole paikalla.
Tuo kliseinen lause kulissit kunnossa niin mitä se tarkoittaa? Luultavasti sitä, että kämppä on velkavivutettu jopa tappiin asti ja auton omistaa rahoitusyhtiö. Mutta kulissit kunnossa merkkaa myös sitä, että kämpät 1-X kpl on Helsingin kalleusalueiden I ja II ulkopuolella tai eivät ole suurkaupungin hyväkuntoisia keskustakerrostalokämppiä 1-2 h + k. Omakotitaloa saat myydä Uudenmaan ulkopuolella helposti 2-3 vuotta eli tänään omakotitalo = avovankila ja kotiaresti; kerrostaloasukas pääsee, jos kerrostaloasunto siis paalupaikalla, sukkana uusiin ympyröihin.
Tänään suosittelen jokaiselle perheelle tätä: kun muutatte yhteen niin säilyttäkää vanhat omistamanne kerrostalokämpät ja vuokratkaa se perhekolmio. Kun joka toinen avioliitto kuitenkin purkautuu niin pääsee nopeasti taas omaan kämppään takaisin (vuokranantajan oma käyttö on peruste purkaa vuokrasopimus) eikä omakotitalo ole kiviriippana.
Hei Nyt Onnistun!
Ryhmään menon esteitä on tietenkin monenlaisia. Kuitenkin sinun on hyvä tietää, että AA-ryhmään on jokaisella pääsy, jos haluaa lopettaa juomisen. Kirjoituksestasi päätellen halu sinulla jo on, joten olet tervetullut ryhmiin. Niiden osoitteet ja kokoontumisajat löydät Googlesta Suomen AA:n sivuilta. Useilla paikkakunnilla on vain naisille tarkoitettuja ryhmiä. Sivuilla on myös auttavien puhelinten paikkakuntakohtaiset numerot.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
Hei, mikseivät ryhmät sovi? Olen kevään aikana käynyt AA:ssa muutaman kerran ja siellä on ollut myös naisia ja äitejä. Jos välttämättä haluat vieroittautua yksin kotona, miten olisi Antabus? Söin itse yhden kuurin mutta lapseni oli tuolloin sijaisperheessä, joten terveyskeskuslääkäri ei tehnyt mitään lastensuojeluilmoitusta. Hän oli myös lapsen neuvolalääkäri, joten oli helppo puhua kun hän tiesi tilanteen. En tiedä tehtäisikö teistä ilmoitusta, ilmeisesti perheessänne kuitenkin on yksi raitis aikuinen.
Kyllä teki hyvää olla 2kk raittiina, mutta kuuri piti lopettaa kun maksa-arvot nousivat pilviin. Nyt sitten kokeilen muita keinoja, kuten ryhmiä. Sosiaalisena luonteena olen hyötynyt kaikista ryhmistä, siis AA:n lisäksi pienten lasten vanhempien vertaistukiryhmä, harrastusporukat jne.
Tässä minun tapauksessani tuo “kulissit kunnossa” tarkoittaa muun muassa sitä, että iso kaunis omakotitalo pk-seudulla on velaton, kesämökki meren rannassa on velaton, tallissa on kaksi velatonta autoa ja on kaunis ja fiksu, ratsastusta harrastava koulussa menestyvä tytär.
Eli minulla ei pitäisi olla mitään hätää tai “syytä” juoda.
Kyllä tuo AA voisi olla sittenkin ihan mahdollinen juttu, se vain vaatii vähän käytännön järjestelyjä. Mutta toisaalta, mikä voi olla tärkeämpää kuin oma terveys?
Olen niin riippuvainen alkoholista, että olen kokeillut sekä Antabusta sekä Reviaa (joka siis estää alkoholista tulevan hyvänolon tunteen) ja lopputulos näissä lääkekokeiluissa oli se, että
Antabuksesta huolimatta lipitin iltaisin vähän viiniä sen verran minkä pystyin, ja sitten naama hehkui punaisena joten siinä ei ollut mitään järkeä
Reviaa otin kerran. Juttu päätyi siihen, että ravintolassa join niin kauan kunnes tuli se humala ja sitten ohjelmassa olikin ravintolan vessassa oksentaminen
Siitä syystä olen ajatellut ihan oikeasti esim sosiaalisairaalaa, jossa kaikki mahdollisuudet juoda on eliminoitu. Varmasti hakeudunkin järeämmän hoidon pariin, ellei tämä lopettamiseni nyt onnistu. Nyt on kuitenkin yksi päivä pulkassa!
Sinulla tuntuu olevan oikean suuntainen asenne. Noita kuntoutuksia kannattaa vähän vertailla, sillä niitä on vähän joka lähtöön. Joissain paikoissa kuntoutujilla ei edes ole todellista raitistumispyrkimystä. Sellainen tekee omankin ponnistelun hieman turhauttavaksi. Jos kerran anatbuskaan ei ole tepsinyt tuohon sinun vaivaasi, suosittelen minäkin AA:ta. Alkoholismin hoidon tulee olla pitkäjänteistä. Lähtökohtaisesti 3 vuotta kannattaa varata projektin kestoksi.
Alkoholismi on paradoksaalinen sairaus. Toipuminen alkaa siitä, kun tajuaa olevansa kykenemätön vastustamaan alkoholia. Ainoa keino raitistua on olla juomatta päivä kerrallaan. Eikä siinä ole näennäisyydestä huolimatta ristiriitaa pitkäjänteiseen tavoitteeseen.
Hyvin monilla AA:n jäsenillä on velaton talo ja kesämökki yms. Toiset ovat säilyttäneet ne omaksumalla AA_laisen elämäntavan, toiset ovat saavuttaneet ne vasta raitistuttuaan.
Monellakin täällä on varmasti töitä/opiskeluja, perhe, ystäviä, talot, autot sun muut härpäkkeet.
Mutta nyt olen tajunnut, että juomalla juoppo voi menettää kaiken. Siis ihan KAIKEN.
Nyt takana on peräti yksi raitis päivä. Laskin tuossa, että peräti 32 tuntia Mutta parempi aloittaa tipunaskelin. Ja tuo tunneittain laskeminen auttaa ainakin alussa nyt minua.
Ainakin tämä ensimmäinen aamu on ihan OK, mitä nyt vain vieläkin väsyttää ja tekemistä olisi vaikka kuinka. Mutta eiköhän tuo pitkäkestoinen tissuttelu ja juopottelu ole vielä tämän väsymyksen takana. En nyt ota tekemisistä kamalia paineita vaan keskityn olemaan raittiina ja tekemään välttämättömät hommat.
Näin ensimmäisenä aamuna ensimmäinen poikkeama totutusta on se, että pääsen ylös ihmeen aikaisin, ja tuntuu jopa, että en välttämättä tarvitse päiväunia. Mutta saa nähdä miten päivän mittaan…
Kaupassa kierrän siiderihyllyt kaukaa enkä edes mene Alkoon. Olen alkoholilla saanut jo aivan tarpeeksi sotkua elämääni, joten nyt taistelen sitä vastaan
Ok-talosta on mahdotonta saada mitään järkevää hintaa - ne täytyy realisoida isolla tappiolla. Täällä 200 k€ on kipuraja, Helsingissä se on noin 300 k€. Asumisen helppous, myynnin helppous sekä tuplaten ok-taloa korkeammat neliöhinnat = statusimplikaatiot, neliöhintaylpeys (kerrostaloissa tuplaneliöhinnat) → luuserit asuvat omakotitaloissa, menestyjät kerrostaloissa.
“kesämökki meren rannassa on velaton”
Kesämökit käyvät heikohkosti kaupaksi ja nuoriso ei niistä pidä yhtään. Porissa kalleimpien kesämökkien kauppa on ihan jumissa.
“tallissa on kaksi velatonta autoa”
Niiden molempien pitää olla Volkswageneita. Muuten on riski joutua täsmäatakkikiekaisukeikkojen tai häirikkösoittojen kohteeksi tyyliin: “minä maksan ominaisuuksista - en rinkuloista”, “Folksveigeeeeeen - daaaaas Auuuutooooo”
“Eli minulla ei pitäisi olla mitään hätää tai “syytä” juoda.”
Tällä hetkellä varmaankin asiat ok → kannattaa kerätä tottumusta olla ilman alkoholia. Kun alat myymään ok-taloa ja kesämökkiä niin yllätyt, kuinka pitkään myyminen kestää ja kuinka vähän ihmiset haluavat maksaa ja sen, että yksikin yksityiskohta, joka ei miellytä - esim. yksi väliseinä lastulevyä tai designtakka eikä 5 kertaa halvempi Nunnauuni ajaa ostajan pois. Ok-talon ja kesämökin myyntitilanne aiheuttaa stressiä, joka voi jatkua vuosia → olet 100% oikein ajoittanut korkin kiinni laiton.
Hei! minulla oli alussa ihan hetki kerrallaan, ettei ajatukset veisi juomaan. koska kait se on ajatuksista lähtöisin se juomahalu, tuli vain nyt mieleen, en tiedä onko se niin.
Alussa luin kaiken minkä löysin kirjastosta mikä käsitteli alkoholismia ja varsinkin naisen juomista. se jos mikä säikäytti viimeistään etten halua enää juoda ja tuhota itseäni. AA-ryhmään menin pitkän taistelun jälkeen kun keräsin rohkeutta. Monta päivää kävelin katua pitkin missä se oli, mutten kehdannut mennä sisälle, sitten vaan yks torstai-ilta niin kävelin sisään ja olipa ihana vastaanotto. kaikki ottivat vastaan hyvin ja puhelinnumeroita annettiin, että voin soittaa jos hätä tulee. Siellä oli pari naista onneksi silloin, muulloin olin melkein aina yksin naisena miesten joukossa, mutta se ei minua haitannut kun olin elänyt veljesparvessa. Mutta naiset ei yleensä sinne jääneet. Naisten ryhmiä on nykyisin aika usealla paikkakunnalla ja toivottavasti niitä tulee lisää.
Alkoholia en lähtenyt pakoon ja otin AA-ohjelmasta sen neuvon vastaan, ettei kannata taistella viinaa vastaan vaan myöntää että se on voimakkaampi minua, se jättää kummasti rauhaan, kun myöntää ettei pärjää sille.
Pakolla en onnistunut, sitähän olin yrittänyt vuosia. yrittänyt pakottaa itseni etten juo. Ja aina vain join. En ollut ihan rappiolla minäkään vaan kulissit minullakin oli, ihan just niinkuin sinulla, oli työ, omakotitalo, mökki ja kummallakin vanhemmalla oma auto millä ajella, jos oli selvinpäin:)) Siisti huusholli ja raha-asiatkin vielä kunnossa. Ja hirveän kova olin tekemään töitä, tienaamaan rahaa. Kunnes väsyin. Silloin aloin myös juoda pidempiä putkia, tuli poissaoloja töistä, sairauksia, en päässyt aina viemään lapsia harrastuksiin kun olin juonut jne.
löydät tarinoita vaikka kuinka paljon miten raitistua ja missä kunhan vain etsit.
minusta kuitenkin tuntuu että live-elämässä olisi hyvä olla vertaistuki, joku joka kannustaa ja hyväksyy, ei syytä ja parjaa.
Hyvää ja raitista jatkoa sinulle!
Hei, miten kauppareissu onnistui?
Alkoholi on todella vahva ja salakavala vihollinen. Raittiuden alkuaikoina on oltava erikoisen varuillaan ja muistettava, että kyllä juomisen himo menee ohi. Hyvä kun kirjoitit tänne. Kuvaamissasi tilanteissa olisi hyvä olla kännykän muistissa muutamia raitistuneiden alkoholistien numeroita, joihin voi soittaa välttääkseen ekan ryypyn ottamisen.
[/quote]
Hei, miten kauppareissu onnistui?
[/i]
[/quote]
Kauppareissu päätyi siihen, että juuri sitä ennen sattui hermostuttava tilanne, ja tuli ostettua 4 siideriä. Mutta onneksi “vain” 4 ja se jäi sitten eilisiltana siihen, tuossa omalla terassilla ne ryypiskelin.
Kuvittelepa itsesi siihen terassillesi nauttimassa hyvästä kahvista parin iloisen aa-laisystävän kanssa. Selvänä voi oikeassa seurassa keskustella vakavistakin asioista joutumatta vaipumaan synkkyyteen.
Tänäänkin, toukokuun viimeisenä 2016, on hyvä päivä olla ottamatta ekaa ryyppyä.