Joo, meilläkin asuu alkoholisti.
Meillä on 8 yhteistä vuotta takana ja kaksi alle kolmevuotiasta yhteistä lasta. Mies juo nykyään melko lailla päivittäin, jos ei humalaan asti niin kuitenkin sen 2-6 olutta. Juomisen sykli on täältä palstalta lukemieni ketjujen perusteella hyvin tyypillinen; juodaan känni, sammutaan lopulta, herätään aamulla, juodaan vähän lisää ettei tule krapula, juodaankin vielä vähän lisää, usein menee se kolmaskin päivä. Harvoin neljättä kuitenkaan. Juotuja päiviä seuraa tyypillisesti parin päivän krapula; ensimmäinen päivä ollaan hiljaista poikaa ja huilataan, toisena yleensä siivotaan ja tehdään muuten Hyödyllisiä Asioita. Ollaan Hyvää Perheenisää. Kunnes yleensä kolmantena päivänä viimeistään alkaa pinna kiristyä, tajusin jossain vaiheessa, että Mies nimenomaan kehittää syitä hermostua ja lähteä juomaan “kun täällä on niin kamalaa/kun sinä nalkutat/kun olet niin laiska/kun et ole siivonnut/jne jne”. Ja näinhän se on, sitten on helppo lähteä kaljakauppaan raamit kaulassa ja pää pystyssä. Ja kun lopulta rojahtaa eteiseen tarpeeksi juotuaan (sille päivälle, näitähän tulee vielä 1-2 lisää), selittää useimmiten että syy hänen juomiseensa on a)minussa, koska eihän minunlaistani naista vaan voi kukaan katsella selvinpäin, haloo, tai b)lapsissa, kun ei täällä ole hetken rauhaa, hullujen huone, on se kun ei kotonaan saa olla rauhassa… Ja c-kohtahan toki kattaa sitten kaikki muut mahdolliset meriselitykset.
Mies on työtön, minä vielä äitiyslomalla kuopuksen kanssa. Esikoinen on pidetty 12pv/kuussa päiväkodissa vaikka jäinkin töistä kotiin pienemmän kanssa, osittain siksi, että saa vertaisseuraa siellä, meillä kun ei lähipiirissä oikein ole lapsiperheitä, osittain (minun puoleltani) siksi, että pääsee välillä täältä pois. Oi kuinka olenkaan monesti kadehtinut, missä on se mun päivähoitopaikkani, jonne saan mennä päiväksi leikkimään ja olla huolehtimatta mistään…?
En oikein tiedä, mitä itse tarvitsen. Olen viimeisen vuoden aikana saanut asioita jäsenneltyä itselleni, selviteltyä ajatuksiani. Olen vaatinut, huutanut, uhkaillut, raivonnut, kiristänyt, itkenyt, tuloksetta - kuten varmaan te kaikki muutkin alkoholistin läheiset. Jostain onnistuin kuitenkin vihdoin löytämään jonkinlaisen tyyneyden, ehkä jopa välinpitämättömyyden. Ilmoitin miehelle alkuviikolla, että tämä on nyt katsottu, tämä on tässä, enää pitäisi päättää, kuka tästä lähtee. Totesin myös, että minä pystyn jäämään tämänhetkiseen asuntoomme yksin tyttöjen kanssa, hän taas ei vuokraa yksin pysty maksamaan, eli loogisesti ajatellen se on tietysti hän, joka lähtee. En enää huutanut, en edes itkenyt. Enkä ilkeillyt, mikä on minulta kovasti paljon
Meillä vallitsee nyt kuitenkin aselepo. En ihan oikesti ole mitenkään lopen uupunut Mieheen tai juomiseensa, olen ollut sitäkin. Nyt en anna sen enää hallita ja säädellä omia mielialojani. Väsynyt toki olen harva se päivä, kun hoidan lapset ja lisäksi niin paljon kotihommia kuin pystyn, ehdin ja jaksan, ja huonoina päivinä vielä on kuin olisi yksi lapsi lisää. Ei pelkoa, en hoida Miestä millään lailla, mutta tietysti sillä on jonkinlainen vaikutus kaikkeen kun pyörii täällä ympäripäissään. Ensimmäisillä lämpimillä ilmoilla tajusin että ei helvata, nythän se istuu sitten puistossa tai rannassa juomassa “kavereidensa” kanssa (talven odotin, että kaamosmasennus hellittää, sitten se on taas paremmalla tuulella ja juo vähemmän… eh.), mutta nyt olen onnistunut kääntämään asian oikein päin. Eli juokoon siellä, jos on pakko juoda. Eipähän tarvitse meidän katsella ja kuunnella.
Mies on ollut selvästi hämmentynyt siitä, että en anna itseni enää masentua, lamaantua hänen juomapäivistään. Menen ja teen lasten kanssa, järjestän mukavaa ohjelmaa meille, kyläilyä, milloin mitäkin. Ei mitään normaalista poikkeavaa, vaan oikeastaan jatkan nimenomaan elämää ihan normaalisti, toisin kuin ennen. Ainoa miinus on toki siinä, että koti jää näinä päivinä vähän rempalleen, kun pyrin pysyttelemään täältä pois, jos epäilen Miehen eksyvän kotiin pullojensa kanssa.
Kiitos teille kaikille ihan parhaasta vertaistuesta, jota olen jo itseeni imenyt tältä palstalta! Mielettömän viisaita ihmisiä. Itse olen lähinnä ajatusten tuuletuksen tarpeessa, joten kiitos ja anteeksi…