Terve on kai muutakin, kuin sellainen jolla ei ole mitään sairauksia. Ihmisethän voivat elää näennäisesti hyvin terveinä ja terveen oloisina, vaikka heillä olisi jokin krooninen sairaus (keliakia, diabetes, latentti päihderiippuvuus, latentti psyyken sairaus tms.)
Mikä voisikaan olla terveyden täsmällinen määritelmä? Entä mikä on hyvän mielenterveyden määritelmä?
Törmäsin terveen käsitteeseen viimeksi toissapäivänä hammaslääkärissä kun hammastohtori kysyi esitietokaavaketta katsoessaan että “oot siis täysin terve?”. Vastasin että joo-o, tietääkseni.
Onko terveys täydellisen hyvinvoinnin tila? Entä jos ihminen itse voi hyvin, mutta haittaa ympäristöään? Niin… mitä on terveys?
Minä olen täysin terve tänään. Huomisesta en tiedä. Vaimoni ei ole tänään täysin terve - sillä on kauhea krapula. Onneksi tuota krapulaa sattuu hänen kohdallaan harvakseltaan.
Tuntuu ihan hyvälle tänäänkin, vaikka ikä tuo ikälisiä, mutta pääasia onkin, että nautin elämästäni sekä raittiudestani yli kaiken, sillä ilman sitä minulla ei olisi mitään.
En kadehdi niitä, jotka eivät ole kokeneet alkoholismia ja siten kuin menettäneen suuren osan elämästään jonninjoutavalle kapakkafilosofialle, vaan nyt kun saan elää raittiina ja tuntea toipumisen ilon joka armas aamu ja jopa hetki, niin se korvaa kaiken.
Raitistuminen ja toipuminen alkoholismista on antanut minulle omat avaimet iloon, onneen ja vapauteen. Se jos mikä on nautittavaa.
Ymmärrämme siis niin, että terveys on jonkinlainen hyvinvoimisen tila. : ) No niinhän se on.
Smokki_ja_Sikarin vaimolle vaan osanottamiset, ja tsemppiä darra vaimon kestämiseen. Sillä vaikka maallikot puhuvat krapulasta harmittomana sairautena, sitä se ei toden totta ole. Sen voi todeta vaikkapa raporteissa aivoverenkierron häiriöistä.
Itse olen ainakin huomannut myös, että pelkkä voimakas krapula-kokemus voi aiheuttaa käsityksen vahvasta sairaudentilasta, jonka jälkitilaan kuuluu myös fyysinen kuntoutuminen. (<- tapahtuu yleensä parissa päivässä tai viikon sisällä)
Terveys on nähdäkseni ennenkaikkea hyvinvointia. Siinä ihminen tuntee olonsa hyväksi sekä omassa ruumiissaan, että ympäristönsä kanssa. Ympäristöä tulee myös kuulostella: millaiset ihmissuhteet on.
Ja entä kuinka voit työssäsi; miltä tuntuu mennä töihin vaikkapa maanantai-aamuna?
Jos kaikki nuo on positiiviseksi huomattu on ihminen lyhyesti sanottuna iha terve. : )