Terveydeksi!

Olen innostunut mehuista - aina välipäivinä. Kirjoiti muuten seinäkalenteriini tänään joka neljännen päivän kohdalle (repsahdussykli): VAARA! Osaan siten jo varautua siihen, että viini kutsuu - ja keksiä jotakin muuta. Mutta mehuihin: Muutama vuosi sitten ostin edullisen Wilfa mehupuristimen, sellaisen, jolla voi tehdä mehuja vaikka porkkanoista. Ostin Jason Valen kirjan “Super Juice me! 28 päivän mehudieetti.”

En ole pitänyt 28 päivän mehudieettiä, mutta olen kyllä valmistanut kirjan mehuja ja korvannut niillä joitakin aterioita. Ne ovat tosi hyviä, joskin hurjan makeita. Jotkut niidtä ovat niin hyviä, että hyvä jos taju säilyy. Mutta jos ajattelee niitä alkoholin korvikkeina, makeus on vain hyvä - ainakin viinissä on läjäpäin sokeria. Joten ei tarvitse heti kaikessta luopua ja voi valita terveellisemmin. Suosikkini on inkiväärishotti, jota kirjassa suositellaan aamujuomaksi kahvin sijaan. Se tehdään omenoista ja inkivääristä. Kun sen pistää vähäksi aikaa pakkaseen ja juo jäääkylmänä, se on minun mielestäni huippujuoma!

Aikaa tietenkin menee hedelmien ja vihannesten silppuamisessa aika kauan.

Tänä iltana kuitenkin juon simppeliä kotitekoista iltajuomaa, eräänlaista glögiä: 1 dl kylmäpuristettua 100%:sta mustaherukkamehua, 2 dl vettä, kanelitankoja (ostin selkaisesta maahanmuuttajien ruokakaupasta niin upean tuoksuisia ja makuisia kanelitankoja, etten ole muualla kohdannut! Tuoreita!) niin paljon kuin tuntuu sopivalta, neljä neilikkaa (oman maun mukaan). Kuumennan juoman, mutta en kiehauta, annan vähän aikaa hautua. Kaadan sitten siivilön läpi kuppiin ja lisään hunajaa ja tilkan itse puristamaa sitruunamehua makua pehmentämään. Nam!

Tätä teen usein aroniamarjamehusta niin, että korvaan osan mustaherukkamehusta aroniamarjamehulla - tai käytän pelkästään aroniamarjamehua. Se on melkein kuin punaviiniä, siinähän on tanniinia. Sitruunamehu pehmentää maun.

Toinen keksimäni drinkki on appelsiini-tyrnimarjamehu coctail. Puristan kaksi appelsiinia, puoli sitruunaa ja lorautan hieman tyrnimarjamehua - noin ruolalusiksllisen, koska se on niin voimakkaan makuista. Olen melkein addiktoitunut tähän C-vitamiinipommiin. Kävinkin ostamassa useita kiloja appelsiineja ja sitruunoita. Sitruuna muuten puhdistaa maksaa, kuten voikukkalehtitee ja nokkonenkin. Näiden juomien aineosat sisältävät muutakin kuin sokeria, esim. kaneli (Google Gemini lainaus):

Kaneli on todellinen tehopakkaus, joka sisältää runsaasti antioksidantteja ja tarjoaa monia terveyshyötyjä.

Tässä on tiivistelmä kanelin parhaista puolista:

Keskeiset terveyshyödyt:

  • Verensokerin hallinta: Kaneli parantaa insuliiniherkkyyttä ja auttaa tasaamaan verensokerin vaihteluita, mikä on erityisen hyödyllistä diabeetikoille.

  • Sydänterveys: Se voi auttaa laskemaan kolesterolia ja verenpainetta, mikä tukee sydämen hyvinvointia.

  • Tulehdusta ehkäisevä: Kanelin antioksidantit suojaavat kehoa soluvaurioilta ja vähentävät tulehdustiloja.

  • Suojaa aivoja: Tutkimusten mukaan kaneli saattaa suojata hermosoluja ja siten ehkäistä muistisairauksia, kuten Alzheimeria.

  • Vastustuskyky: Sillä on luonnollisia bakteereja ja sieniä tuhoavia ominaisuuksia, jotka voivat auttaa esimerkiksi hengitystieinfektioihin.

Huomioi laatu ja määrä:

  • Kaksi päätyyppiä: Kaupoissa yleisin on Kassiakaneli, joka sisältää kumariinia. Suurina määrinä kumariini voi olla haitallista maksalle. Ceyloninkaneli (“aito kaneli”) on kalliimpaa, mutta siinä on vain vähän kumariinia, joten se on turvallisempi valinta päivittäiseen käyttöön.
1 tykkäys

Kirjoitan tähän lyhennelmän Jason Valen kirjasta, koska se mielestäni sopii hyvin myös suhteessa alkoholiin:

“Jos haluaa todellisen ja pysyvän muutoksen, täytyy tehdä TODELLINEN päätös.Tehdä siis päätös - päättää vanha ja siirtyä siitä pois.

… Päättäminen ei ole toivomista, se on tietämistä. Se on muiden mahdollisuuksien jättämistä taakseen. Se on suunnan löytymistä ja lopullisen valinnan tekemistä. Päätöksentekoon vaaditaan varmuutta. Suunta on jo selvillä. Nyt on tehtävä päätös suunnan seuraamisesta.”

1 tykkäys

Inkiväärishot on kyl hyvää!! Tää mehuhomma kuulostaa upealta. Ite oon täyttäny jääkaappia erilaislla lightjuomilla, 1,5l lightlimu menee helposti illassa korvaamaan alkoa. Mut nää mehut vois olla hyvä homma. Puristaako se siis jopa inkiväärin ja porkkanan ovat kovia?