Tervemenoa krapula

Moi lempeä_kettu. Tälläistä tasaisen tylsää, mutta silti selvin päin. Uni on parantunut selvästi ja muutenkin olo ihan ok. Viimeisen putken muistelua mitä kaikkea hullua olen tehnyt ja se oli siis aivan hullua. Puolen vuoden aikana sain elämäni totaalisesti sekaisin ja rahaa paloi lähemmäs 10 tuhatta euroa. Kaduttaa aivan järjettömästi.

1 tykkäys

Sinulle on Jussivares varmasti kertynyt paljon mielenkiintoisia ajatuksia ja oivalluksia, sen verran on elämä sinuakin kyydittänyt, ja toivottavasti jatkat täällä kirjoittelua. En ole huomannut, että oletko sinä vielä omaa ketjua aloittanut, mutta jos sellaisen näet joskus hyväksi perustaa, niin ainakin minä sitä seuraisin. :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

MInä olin sarjaretkahtelja ja voin sanoa, että retkahdusten kautta raitistuminen on se vaikeampi tie. On henkisesti täyttä helvettiä koko ajan yrittää ja epäonnistua. Nouseminen on vaikeaa, itsetunto nollissa jatkuvien epäonnistumisten takia ja seilaaminen raitistumispyrkimysten ja juomisen välissä tuo ylös alas sahaavan helvetin, joka syö mielenterveyttä. Kynnys retkahtaa madaltuu retkahdellessa ja itse retkahtelin sarjassa tiheämmin aina kun olin siihen pudonnut muutaman kuukauden raittiuden jälkeen.
Nostan siis hattua Lempeälle ketulle ja muille (ehkä myös itselleni), jotka ovat kerta toisensa perään kasanneet itsensä ja hengissä selvitääkseen räpiköineet itsensä uudelleen raittiuden tielle.
Vaiva on luonteeltaan varsin pirullinen, kuten tiedämme.

Voimia vastustaa kiusaukaia itse kullekin!

2 tykkäystä

Kuvasit hyvin asioita. Alkoholismia on vaikea myöntää. Kun saa raittiudesta kiinni, alkaa se itsepöpötys, jossa ajattelee olevansa normaali, hallitsevansa käytön ja sama ralli alkaa pian alusta. Se halu olla, kuten muut, on suuri. Eikä olla se, jolle naurettiin jo varhaisesta aikuisuudesta asti. Joka ei ollut mitään. Yritti kovasti, mutta aina mokasi. Se, joka ei ollut itsensä silmissä mitään, ei saanut arvostusta keneltäkään.

Surulla muistelen hetkiäni alkoholi-ystäväni parissa.

Haluan luoda uutta elämää selvinpäin. Joskus sanatkin tuntuvat niin turhilta. Ei tahdo löytyä sanoja. Tässä hertkessä on niin kirkasta ja hiljaista. Läpinäkevä tietoinen katse, hiljainen ja hyväksyvä.

2 tykkäystä

Se on örkki, joka ensin hiipii nurkissa. Se on hyvin pieni harmittomalta näyttävä harmaan musta otus ja annan sen olla. En tiedä vielä, että sillä ei ole hyvät mielessä. Se astuu lähemmäs ja näyttää hyvältä, kunnolliselta kaverilta, se on pörröinen kuin suloinen eläin, jota tekee mieli syleillä. Se viettää kanssani aikaa rinnalla kulkien, luvaten, ettei se koskaan jätä minua, enkä minä sitä. Kun se asettuu taloksi, se kasvaa suureksi, 10-kertaiseksi ja on jo paljon suurempi minua! Mitä kauemmin se on vieraana, sitä suuremmaksi se kasvaa ja on kohta jo 100-kertainen jättimäinen örkki, joka on saanut sotavälineitä käsiinsä ja pelottavan irvistyksen ja naaman, jolla se solvaa minua. Hautakiven se on jo katsonut valmiiksi.

Sellainen on alkoholiriippuvuus.

1 tykkäys

Viikko raittiina ja on kyllä ollut mukavaa vaihteeksi, koska lopettaminen kävi helposti. 4 päivässä kunto ei kovin laskenut. Pientä ylimääräistä sydämentykytystä, mutta henkisesti ja fyysisesti pääsin nopeasti jaloilleni.

Alkoholisteilla on paljon voimaa, josta he eivät tiedä eivätkä tunnista. Olen tämän ennenkin todennut. Joten oppikaamme ajattelemaan itseämme, ei huonoina, vaan vahvoina.

Vahvistan niitä elämän osa-alueita, jotka tuovat elämääni sisältöä eli raivaan alkoholististista juomistarvetta muualle. Opettelen uutta käytösmallia, kuinka esimerkiksi arkea eletään niin, ettei asiat kasaudu. Huomaan olevani tyytyväisempi ja siisti koti tyydyttää estetiikan tarvettani. Tarvetta nollailulle ei ole ilmennyt. Opettelen myös rentoutumista.

Aiemmin tavallaan käperryin itseeni. Nyt ajattelen, että siisti koti on valmis vastaanottamaan vieraita ja sitä kautta on sellainen kiva tunne, että kodissani voi tehdä muutakin kuin juoda yksin ja muiden katseilta piilossa.

4 tykkäystä

Onnea viikon raittiudesta!:rose:
Kivalta kuulostavat touhusi ja mietteesi.
Koti tosiaan voi olla kiva viihtyisä pesä, jossa elellä mukavasti ja kutsua vieraitakin.
Siisti ja itselle mieluisa koti tukee hyvinvointia. Minulle väreilläkin on iso merkitys

1 tykkäys

Hyviä ajatuksia. Varsinkin tuohon elämään sisältöä tuovien asioiden vahvistamiseen olen itsekin tällä kertaa paneutunut, muistaen kuitenkin myös rentoutumisen ja ihan tervehenkisen ajoittaisen laiskottelun merkityksen. Siisti koti on paitsi konkreettinen asia raitistumisen tueksi, niin myös aika osuva vertauskuva raittiiseen henkilöön, verrattuna juovan ihmisen sikolättiin. Onnea viikosta, se on hieno alku!