Tervehdys kaikille

Elikkä tällänen itsensä esittely viesti olisi tässä. Elikkäs olen kohta 34v kaveri ja ollut vakavasti opiaatti riiippuvainen viimeiset 4 vuotta elämästäni, toki käyttöä on ollut ennen sitäkin, mutta en laskisi sitä riippuvuudeksi.

Nyt kuitenkin alku keväästä tein päätöksen lähteä hakea apua ongelmaani, elikkä otin yhteyttä kunnan päihdetyöntekijään (joka on ollut ja on edelleen aivan helvetin mahtava tyyppi), joka totesi samantien että kuulun korvaushoidon piiriin, joten pääsin jonojen ohi korvaushoidon arviointiin ja sitä kautta alotukseen kolmessa viikossa siitä kun otin ensi kertaa yhteyttä päihdetyöntekijääni! Siinä välissä minun täytyi tehdä elämäni vaikein puhelu ja soittaa opiaatteja minulle reilulla kädellä määräänneelle lääkärille että olen väärinkäyttänyt opiaatti lääkitystäni jo vuosia vaikka hän on niitä minulle määrännyt minuun luottaen ja halusi vain auttaa vaikean kiputilanteeni kanssa.

Mutta siitä eka järvenpäähän pariksi viikoksi katkolle ja korvaushoidon alotukseen. Kunta jossa asun käyttää vain Metadonia korvaushoitolääkkeenä, mutta se olisi ollut valintani muutenkin juuri tuon vaikean, loppuelämäni kestävästä kiputilanteesta johtuen. Siitä sitten Jatkohoitoon jossa olin 8kk ja nyt pari viikkoa sitten palasin kotiin.

Vasta kotona ollessani olen tajunnut kuinka riippuvuus ja päihdehimot vaivaavat edelleen vaikka luulin niiden olevan mennyttä kauraa jo siellä hoitopaikassa, jossa oli helppo olla ilman päihteitä. Elikkä olen ratkennut 2 kertaa kotona ollessani joista sitten pari päivää sitten kerroin päihdetyöntekijälleni joka suhtautui asiaan ymmärtävästi ja ehdotti että nostetaan Metadon annostani 80mgsta 100mghen jotta se todella veisi kipuni ja himoni pois. nyt tätä nostoa odottelen innolla koska todella haluan elää päihteetöntä elämää jo vastasyntyneen lapsenikin takia.

En tiedä kuinka sekavaa yllä oleva texti on luettavaksi mutta siinä nyt jotain itsestäni ja pois sydämmeltäni.

Tervetuloa linjoille!
Kiitos esittelystekstistäsi.Voit kommentoida muiden tekstejä ja kysyä tarkentavia kysymyksiä. Tilanteessasi kannattaa katsoa riippuvuuttasi silmästä silmään. Sinulla on kertomasi mukaan kipuproblematiikka takana, on siis hyvä, että katsot siinäkin mielessä asiaa realistisesti.
Tavoitteenasi on siis päästä ja pysyä lääkärin määräämissä annoksissa? Hoidetaanko kipuasi muulla tavalla?

Kyllä tavoitteenani on pysyä vain lääkärin määräämissä lääkkeissä, jonka vuoksi odotankin tuota nostoa 100mghen todella paljon koska uskon hyötyväni siitä. Edellämainitun lisäksi minulla menee Lyrica 300mg 2/vrk neuropaattisiin kipuihin. Myöskään tätä lääkettä en ole koskaan väärin käyttänyt. Tämän lisäksi minulla menee Rivatril 32mg/vrk sekä Dormicum 2 * 15mg/vrk.

^Kuulostaa monella tavalla tutulta tilanteesi ja taustasi! Itse en tosin ole korvaushoidossa. Kuitenkin elämä on jatkuvaa vääntöä siitä, että lääkkeet (opioidi + bentso + nukahtamislääke) tulisi otettua oikeaan aikaan oikealla tavalla. Kun on päihdetaustaa 20 vuotta, joista ehkä 10 olen yrittänyt päästä lääkärin määräämiin annoksiin, ei arki ole helppoa. Monesti olen kelannut, että elämä olisi niiiiin paljon helpompaa, jos ei noita lääkkeitä tarvitsisi syödä, mutta somaattisista syistä on pakko niitä käyttää…

Vaikket muita lääkkeitäsi olekaan väärinkäyttänyt, ole silti todella varovainen niiden kanssa! Itse käytin bentsoja vuosia ilman ongelmia, mutta sain lopulta niidenkin käytön sekaisin. Onneksi asiat nyt jo paljon paremmin kuin vaikkapa pari vuotta sitten, mutta arki on silti haastavaa, kun tuntuu, ettei itseensä voi yhtään luottaa ja ajatukset ovat liian usein lääkkeissä!

Kiitos asiallisesta vastauksestasi. Minulla ei niinkään ole vääntöä noitten lääkkeiden kanssa, ne kyllä otan niinkuin pitääkin, mutta kiitos varoituksesta,eihän koskaan voi olla liian varuillaan. Ajatukseni eivät myöskään harhaile lääkkeissä päivät pitkät enää, sen jälkeen kun korvaushoidon aloitin, loppuivat myös jatkuvat lääkehimoni, joten ehkä sinunkin tulisi hakeutua korvaushoidonpiiriin kun kerroit viestissäsi, että opiaatti käyttöä sinullakin löytyy joka ei ole aivan hallinassa?

Tässä minun mietteitä, kerroppa omasi näihin minun mietteisiin, niin kovin mielellään kuulisin ne :slight_smile:

^Niin en ole korvaushoitoon hakeutunut, koska on kipulääkitys, joka tämän estää. On kuitenkin apteekkisopparit ja klinikalla käyn puhumassa jne. On vaan vaikea käyttää oikein lääkkeitä, joita aiemmin on väärinkäyttänyt. Olisi ehkä eri asia, jos olisi esim. eri bentso käytössä, muttei vaihto ole mahdollista lääkärin mukaan.

Itse olin aikoinaan kallellaan opiaattien suuntaan, eikä bentsot edes kiinnostaneet, ja sitten paremman puutteessa nekin alkoivat kelvata, kun vähitellen kapeni ne vaihtoehdot, mitä väärinkäyttää. En siis mitään oloja niistä edes saanut, ja kun annosta loppujen lopuksi pudotettiin paljon kerralla, en edes pahemmin huomannut mitään.

^mutta kyllähän methadoni on erittäin tehokas kipulääke kanssa, itselläni on haimasta kaavittu 20% pois,sekä vatsa ollt kokonaan auki vuoden verran mistä seuraa ankarat hermokivut, joihin Methadon riittää kunhan saan anooksen kohilleen. Toki on tuo Lyrica Boostaamassa Mthadonia.

Iselläni minulla meni 120mg OxyContinia ja 30mg OxyNormia ja tuo 2 * 300mg Lyricaa ennen kuin hoitoon lähdin + kaikki muut mahdolliset katuapteekista ostetut lääkkeet siihen kun nuo väärinkäytettyinä aina loppui kesken.

Kuulostaa tutulta - ikävä kyllä toi oksikodoniannos oli paljon isompi ja varsinkin ottamani määrät moninkertaiset. Mutta joo, osalle sopii korvaushoito, itse en vain monesta syystä siihen lähtenyt. Yksi oli esim. se, että matkustelen paljon ja apteekkisoppari on paljon joustavampi kuin korvaushoito, jossa voi max. 2 viikon lääkkeet saada lomalle, eli sitä pidempään ei voi kerralla lomailla. Itseäni niin pienen määrän kanssa matkustaminen hermostuttaisi, koska suositushan on, että on mukana ylimääräisiä lääkkeitä pariksi viikoksi, jos missaa lennon tms. Olen kaksi kertaa ollut tilanteessa, että lääkkeet loppuivat ulkomailla, mutta onneksi sain molemmilla kerroilla hoidettua asian kuntoon… Nykyään siis on aina esim. viikon matkalle viikon ylimääräiset lääkkeet. Ikävä kyllä yllättävän moniin maihin ei lääkkeiden kanssa pääse, vaikka olisi lausunnot jne…

Onneksi olen pärjännyt tiukahkolla apteekkisopimuksella, josta joustetaan tarvittaessa. Toki siihen piti opetella ja ylilyöntejä aluksi oli, mutta nyt vihdoin menee hyvin. Toi matkustelu on itselle todella tärkeää, koska on pakko päästä tasaisin väliajoin ihan konkreettisesti pois arjesta ja kotoa. En jotenkin osaa ottaa ajatuksissa etäisyyttä, tai osaan kyllä, muttei se riitä. Pisin aika aikuisiällä Suomessa (jos Viroa ja Ruotsia ei lasketa) on ollut max. vuosi, luultavasti vähemmän, ja silloin kaikki kaatui päälle ja käyttö vain lisääntyi ja lisääntyi. Mitä useammin pääsin pois täältä, sitä paremmin meni…

Mäkin kerran Barcelonassa tein valheellisen rikosilmoituksen että taskuvaras vei lääkkeeni ja sain paikallisen lääkärin kirjoittamaan minulle 98 40mg conttia ja98 10mg Oxanest suppiloita. Olipas kiva loppuloma kun oli vielä omat lääkkeet olemassa. Nykyään tosin halveksin itseäni moisen tempun tekemisestä.

Mikä on tilanteesi OM?

Tilanteeni on hyvä, ilmn retkahduksia ollaan menty ja sillä linjalla meinaan pysyäkkin. Nyt kun tuota Metadon annosta minulla nostettiin on oloni muutenkin parempi :slight_smile: Tsemppiä kaikille muillekkin jotka ovat päättäneet lopettaa aineiden käytön :slight_smile: Kohta olen muuttamassa Esposeen ensikotiin entisen/nykyisen naisystäväni kanssa ja tietysti tuon ihanan poikamme kanssa, joten juuri paremmin ei voisi mennä. Benzotkin olen saanut tiputettua todella vähälle :slight_smile: 3 x vähemmän syön niitä kun minulle on kirjoitettu nykyään :slight_smile: