Tervedenhuollon suhtautuminen kannabikseen

Hain vuoden verran apua hillittömään närästykseen ja niin sanottuun kolmenkympinkriisiin. Minua hoidettiin niin hyvin kuin terveydenhuolto hoitaa. Tehtiin testejä ja sun moisia joissa todettiin minun olevan erittäin terve nuori mies. Jotta saisin kunnollisen diagnoosin kerroin tohtorille polttavani kannabista. Tämän jälkeen otettiin helvetin iso leimasin laatikosta, leimaan laitettiin mustetta ja lyötiin se niin lujaa otsaani että tästä ne ongelmat vasta alkoivat.
Tämän hetkinen tuomio taisi sitten olla että elintavoista ja aineidenkäytöstä johtuva närästys.

Lapsuudesta asti minua on myös vaivannut paniikkihäiriöt mitä piti alkaa myös tutkimaan, kunnes… Puhelin soi ja lääkäri soittaa. Minun pitää mennä päihdevieroitukseen, koska aineiden käyttäjänä minulla ei ole mahdollisuuksia päästä psykologiselle. Selvä juttu, 3 kuukauden vieroitukseen pitäisi kirjautua.

Päätin ottaa nämä sanat epäterveistä elämäntavoista tosissaan. Olen lopettanut tupakan polton, alkoholia juonut kerran ja kannabista polttanut 4 piipullista. Aikaa on kulunut hieman yli 5 viikkoa. Ennen poltin askin päivässä, join ainakin 2 kertaa viikossa kunnon kännit ja poltin lähestulkoon päivittäin kannabista. Tosin moneen vuoteen en ole sitä nitkuttanut jos ei ole ollut yhtään päällä.

Tämäpä ei lääkäreille riittänytkään koska saatan valehdella. Minulta on edelleen evätty hoito, ainut vaihtoehto mitä on tarjottu on SSRI-lääkitys josta kieltäydyin sekä se että pitäisi kirjautua sinne vieroitushoitoon. Nyt tätä kirjoittaessa pitää tosiaan muistaa että meikäläinen on lopettanut aika paljon asioita, unohdinko sanoa että närästyksen takia lähes kaikki “hyvät ruoatkin” on kiellettyjä? Kaikki “nautinto” on viety liikuntaa lukuunottamatta pois elämästä, ja meikän pitäisi olla ahdistumatta tästä hoidosta. No, pää ylös, ei anneta ahdistua. Lääkäreitä ei kiinnosta, onhan minulla tarjottu SSRI-lääkettä.

Okei, soitin a-klinikalle. Lopetetaan sitten se kerran viikossa polttaminen kolmeksi kuukaudeksi jotta voin jatkaa hoitoani ja mitäpä a-klinikalta sanottiin. Heidän vieroitushoito on 7 päivän mittainen ja 3 päivää suljetulla. Enhän minä nyt helkutti vie voi mennä suljetulla kun tässä kotona ollennassi olen jo melkein lopettanut kaiken, mikä järki tässä on!?!

No niin, seuraava askel onkin se, että piti ottaa lääkäriltä uusi aika, nimittäin soittoaika joka menee viikon päähän. Soittoajan tarkoitus on se että sieltä kerrotaan pitääkö minun mennä suljetulle vai riittääkö että kusen 3 kuukautta purkkiin - Nyt tätä soittoa sitten odotellaan.

Ei ole helppoa tämä hoidon saanti. Tein tavallaan elämäni virheen kun kerroin terveydenhuollolle polttavani kannabista. Toisaalta se oli hyvä koska sain inspiraation lopettaa röökin ja alkoholin sekä panostaa todella paljon urheiluun. Kannabista en haluaisi lopettaa kokonaan vaan silloin tällöin kun on sopiva hetki, niin avata pakastimen ja laittaa pikkuisen piippuun sekä rentoutua.

Onko teillä kokemusia tai jotain vertaistukea tähän perhana leimaamiseen? Rankkaa on tulla kohdelluksi näin, koska asiasta tulee stressiä, joka tuo närästystä, joka tuo ahdistusta joka saa himoitsemaan kiellettyjä asioita.

Jep suuri virhe toi kannabiksesta avautuminen. Olet täysin voimaton sille kuinka tukaristi terveyskeskus kannabikseen suhtautuu ja nytkun siitä olet kertonut niin kaikki oireesi liitetään about pakosti siihen että olet kannabiksen injektoija.

mulla sattu joskus uskomaton tuuri ku sain mun lekurin, sanoi vain et kannabiksen poltto ei minua kiinnosta mutta mitens on tämä alkoholinkäyttö ja kovat :laughing: lyrica ja tenoxit ja opamoksik kyseiseinen lekuri määräs aina, kysyin myös hermo kivuista nii totesi et jos myssy auttaa nii sulhan on jo lääke mutta reseptiä et tule saamaan.parasta on se et vaik kannabis näkyy nii näkyy et on ollu benzot ja lyricat kokoajan joten helpottaa saamista ja toin myöys psykalle puolivuotta puhtaat seulat a-klineltä ja vaadin kirjaamaan ylös eli silloin ku lekurit lukee paprujasi sielä lukisi aina alussa: potilas toimittanut puhtaat seulat :smiley:

Aloittajalle: Terveydenhuollossa ei tosiaan kannata liiemmin avautua päihteiden käytöstään, ellei sitten ole nimenomaan hakemassa apua siihen. Tämä on valitettavaa, sillä olisi hyvä, että terveydenhuolto tietäisi potilaasta mahdollisimman paljon voidakseen hoitaa tätä kokonaisvaltaisesti, mutta kun siinä vain monesti käy juuri niin, että isketään se narkkarin/päihdeongelmaisen leima otsaan ja sen jälkeen kaikki vaivat aina silmätulehduksesta murtuneeseen varpaaseen pistetään päihteiden piikkiin, vaikka henkilö olisi jo kauan sitten lopettanutkin päihteilynsä tai päihteillä ei muuten vain olisi mitään osaa, eikä arpaa vaivaan X, jota henkilö tulee valittamaan :unamused: :angry: .

Toki ne päihteetkin usein vaikuttavat mm. MT-ongelmiin, mutta silti olen sitä mieltä, että ihmisen pitäisi saada apua vaikkapa nyt masennukseensa ilman, että sitä “narkkikorttia” lyötäisiin pöytään kaiken aikaa ja käskettäisiin vain hoitaa päihdeongelma pois päiväjärjestyksestä jossain A-klinikalla, jossa ne tosiaan keskittyvät lähinnä siihen päihteiden käyttöön. Päihdeongelmaa ja sen vaikutusta erinäisiin vaivoihin voitaisiin käsitellä sitten siinä muun hoidon ohessa. Useinhan päihdeongelma on seuraus jo aiemmin vaivanneista MT-ongelmista, joita on sitten lähdetty lääkitsemään päihteillä. Toki niitäkin ihmisiä riittää, joilla päihteiden käyttö on puhtaasti syy MT-ongelmiin, mutta mä uskoisin, että tällaiset tapaukset ovat kuitenkin vähemmistöä :confused: . Tämä tosin perustuu vain mutu-tuntumaani, omakohtaisten kokemusteni perusteella. Itse olin jo pikkulapsesta lähtien, siis ennen minkäälaista itseni päihdyttämistä, mielenterveysongelmainen ja olin myös hoidon piirissä sen vuoksi. Sitten kun päihteet alkoivat maistua ja menin avautumaan aiheesta hoitotahoilleni, kun en silloin vielä asioista mitään ymmärtänyt, niin kylläpä mustakin tuli nopeasti pelkkä päihdeongelmainen, vaikka MT-ongelmistani oli mustaa valkoisella jo ihan pikkutytöstä lähtien :astonished: :confused: . Siitä sitten alkoi äärimmäisen turhauttava ja hyödytön pompottelu päihde- ja MT-palvelujen välillä, kun en A-klinikan mielestä kuulunut heidän hoitonsa piiriin; olihan mulla selkeästi niin pahoja mielenterveysongelmia, että ne olisivat vaatineet nimenomaan niihin keskittynyttä hoitoa, mutta MT-puolella mun käskettiin mennä hoitamaan päihdeongelmani pois ennen kuin he voivat auttaa mua mitenkään :imp: . No, onneksi mun asiani ovat nykyisin paremmalla tolalla ja saan apua ihan niihin psyykkisiin ongelmiini, vaikka päihteet edelleen maittavat mulle liiankin hyvin.

Aika hurjalta kuulostaa kyllä, että kannabiksen vuoksi olisi mentävä ihan suljetulle katkolle :open_mouth: . Luulisi niitä ihan oikeasti katkon tarpeessa olevia ihmisiäkin riittävän sinne niin pitkinä jonoina, että muutama ehtii jo jonottaessaan kuolla pois. Ja eikö tuo nyt tuli aivan helkutin kalliiksi yhteiskunnallekin, kun jonkin kannabisvieroituksen voi todellakin hoidella vain sillä säännöllisellä purkkiin kusemisella :confused: .

Olen vähän väsynyt taas, joo, ja luin ehkä puusilmäisesti, mutta olitko, aloittaja jonkin MT-hoidon piirissä jo tuolloin aikoinaan, kun et vielä käyttänyt kannabista tai sen käyttö ei ainakaan ollut tullut ilmi?

Tsemppiä :slight_smile: ja kertoilehan, miten homma tuosta eteni, jos suinkin tahdot/viitsit/jaksat.

Heheh, tulin moikkaa vanhuksii pitkästaikaa, yölomille ns ni mun läppäri oli jääny
vierashuoneeseen auki, ja tää sivu, ni äittee tuli keittiöön ja tokas: onpas sielä ihan
fiksun tuntusta porukkaa siellä päihdeKlinkissä=DD siis ilmeisesti just ton Winston:in
viestiin viitaten, kommentoi jopa että se leimaaminen on kyllä kaksipiippuinen juttu,
siis kerrotko vai jätätkö keromatta lekuris ganjabiksesta. ja näinhän se on. sori lievä
offari. :slight_smile:

:smiley: toi oli hyvä

Mitä tarkoittaa “tukaristi”? Olenko jo niin vanha, etten enää ymmärrä nuorten kieltä?

Taitaa tarkoittaa “vammaisesti”, “vähäpäisesti”, “idioottimaisesti”

^ Mistä sanasta se tulee? Tuki- jotain? Tukiainen? :smiley:

^Luulisin sen tulevan jotenkin sanasta “tukioppilas”, eli kouluaikana sitä saatettiin käyttää oppilaasta joka oli ihan tunari/torvelo, ei tyyliin osannu solmii edes omia kengännauhojansa, sellanen “propelli-hattu” :mrgreen:

Mahdollisesti helvetin paksut pullonpohja lasit vielä silmillä.

^/^^ yhteiskunnan tukipilari? näin ainakin suomiräpin sivistämänä tulkitsin…

Taidat Faksi olla jo vanhahko herrasmies. Itse hyväksyn oikeaksi vastaukseksi seuraavat;

1. Tukioppilas, josta saatiin jo tarkennus.

2. Tuulipukukansalainen - TS. juodaan joka pv viinaa ja vedetään makkaraa, “kiitos sotaveteraaneille!”-paita päällä, sekä huudellaan “wittu ku käy sääliks noita kannabiksen käyttäjiä, aineensa säälittäviä orjia!” :smiley:

Tästä on myös sellainen versio kun “on se nyt jumalauta kumma kun ei viina riitä!”. Ja sitten kun siihen vastaa, että “miksi ihmeessä tahtoisin saada itseni niin helvetin sekaisin ja aamullakin on vielä helkkarin paha olla?”, niin vastauksena on vain hölmö ilme ja suusta kuuluu uivellusta…öööwöwöwöw… :mrgreen:

Kiitos, tämä selvensi asiaa. Ja kiitos, että kutsuit minua herrasmieheksi. Sydäntä oikein lämmittää moinen kohteliaisuus. Vanha en sentään ole, ihan vaan aikuinen. :smiley:

Oon livenä kuullu peräti version tosta “eikö muka viina riitä?”. Mul tuli niin kovat myötähäpeät että en muista vastasinko sanoin edes, saatoin vaan nauraa.