Terapia/Kuntoutuspsykoterapia

Morojenttes arvon (ex-)peliriippuvaiset!

Onko kellään kokemusta terapiasta/psykoterapiasta tai kelan myöntämästä kuntoutusterapiatuesta? Onko kukaan saanut tukea?

Nyt oon kussu omat asiat niin pahasti että aattelin ensimmäistä kertaa pyytää apua ulkopuoliselta ja yrittää päästä terapiaan, mutta ei mulla oo toivoakaan maksaa ite mitään terapiaa.

Ystävällisin terveisin,
Korttihai

Mulla on. Kävin melkein kaksi vuotta Kelan kustantamassa terapiassa vuosia vuosia sitten. Terapeutti tyytyi siihen Kelan maksuun eli en maksanut itse mitään.

Sit sain toisen kerran mahdollisuuden samaan ja aloitinkin jo terapiakäynnit parin kuukauden tutustumisjaksolla, mutta olin liian masentunut täyttääkseni kaikki hakemukset ja terapia loppui siihen. Mulla oli jo vaadittava B-lausuntokin ja kaikki muu valmiina. Ois pitänyt maksaa vähän itse Kelan tuen lisäksi. Mutta ei. En saanut aikaiseksi sitä hakemusta.

Kokemusta yhteensä yli 30v. erilaisista terapioista, alkaen -80-luvulta ja mukaanlukien Kelan suureksi osin kustantama kaksivuotinen kuntouttava terapia, ennenkuin pääsin tk-eläkkeelle. Hesperian sairaala tarjosi aikanaan kriisiterapiaa, lyhytkestoisempaa mutta intensiivistä. A-klinikalla kävin sosiaaliterapiassa, joksi sitä ainakin vielä -90-luvun loppupuolella kutsuttiin. MTT:n tarjoama “terapia” oli aivan perseestä, tällaisen rankan taustan omaavalle. A-klinikalla koulutettiin vasta -90-luvun alussa henkilökuntaa peliongelmaisten kanssa työskentelemiseen, minun kokemuksia käytettiin suostumuksellani peliongelmaan perehdyttämiseen. -80-luvulla juuri kukaan ei tiennyt peliriippuvuudesta saatika sen “hoidosta”. Mullahan on muitakin riippuvuuksia kuten päätellä voi, tai jos on lukenut joitain raapustuksiani täällä. -90-luvun alussa aloitimme GA:n, jolla oli enemmänkin terapeuttinen vaikutus, kuin heikoimmilla terapioilla/terapeuteilla. Kelan tukemana kävin aluksi sen parivuotisen kuntoutusjakson, vaihdoin terapeuttia kahteen kertaan ja löysin viimein Sen Oikean. Hänen luonaan käyn vieläkin, tosin epäsäännöllisesti. Vajaa 200€/h on taksansa, josta saan Kelalta muutaman kympin pelirahaa takaisin… Todella tärkeää on löytää Se Oikea; kannattaa kokeilla paria-kolmeakin terapeuttia aluksi. Kyllä sen sitten tietää, kun hänet kohtaa. Ja jos ei ole varaa käydä kunnolla toimivassa terapiassa, kannattaa lopettaa pelaaminenkin saman tien :wink: Päänsilittämistä ja tekosääliä saa huokeammallakin, jopa ilmaiseksi :smiling_imp:

Ihan ekaksi voi aloittaa siitä, että menet lääkäriin (arvauskeskus, työterveys), kerrot ongelman ja pyydät lähetettä kaupunkisi psykiatriselle (avo/akuutti) polille. Kun kutsu tulee, menet sinne. He ohjaa sut tarpeen mukaan eteenpäin, kunnallinen apu on ilmaista. Tässä kohtaa voit myös koko ajan etsiä yksityistä terapeuttia. Katselin, että pk-seudulla on yksi iso terapia"talo" joissa muutamien vastaanottavien terapeuttien kohdalla luki, että erikoistunut xxx, peliriippuvuus, xxx…

Ensi vuoden alussa tulee muutos Kela-maksuihin siten, että potilaalle jää maksettavaa vähemmän kuin ennen, n. 25 €/krt omavastuu. Uskomatonta sinänsä, kun yleensä toistepäin. Terapeutteja on myös kielletty korottamasta omaa palkkiotaan, jotta hyöty jää todellakin potilaalle.

Kiitos kaikille vastauksista.

En asu pääkaupunkiseudulla. Tää on pieni paikkakunta. Täällä ei ole vissiin kun kolme/neljä terapeuttia.Kyselinkin yhdeltä hintoja. Täytyy heti maanantaina soittaa arvauskeskukseen sitten, että saisi homman eteenpäin!

Hyvää viikonlopun jatkoa kaikille,
Korttihai

Jees. Tällä paikkakunnalla taitaa olla tasan neljä terapeuttia. Täytyy toivoa että jokin niistä olisi edes hyvä ettei tarvitsisi kauemmaksi lähtä.

Nyt on pakko lopettaa pelaaminen kun tilille on 18 senttiä rahaa ja kolmen viikon päästä palkkapäivä. Eipä tässä mieli tekisikään nyt pelata. Vuokrakin myöhästyy toista kertaa vuoden sisään 13 päivää. Pitää siitäkin ilmoitella vuokranantajalle ensi viikolla.