Täyskäännös

Katsoin äsken (klo 21-22) tosi hyvän ja meille kaikille vilpolalaisille sopivan tv-ohjelman Täyskäännös (The Voice / TV 5). Olen ihan sattumalta nähnyt samaisesta sarjasta toisenkin osan muutama viikko sitten. En tiedä, tuleeko se joka sunnuntai, harvemmin on tuo Voice-kanava ollut päällä.

Ohjelma on dokkari, jossa seurataan ensin huumeriippuvaisen ihmisen ja hänen läheistensä elämää. Sitten kutsutaan päihdeyöntekijän johdolla koko perhe tai suku koolle ja haetaan huonossa kunnossa oleva addikti kuulemaan, mitä hänen läheisensä haluavat sanoa. Läheiset kertovat yksi kerrallaan, miten rakastavat ko. henkilöä mutta samalla myös tekevät selväksi, etteivät he enää voi jatkaa suhdettaan häneen, ellei tämä lähde hoitoon. Hoitopaikka on valmiiksi järjestetty, samoin kuljetus sinne. Huumeriippuvainen sitten suostuu kyyneleet silmissä. Lopuksi vielä näytetään, miten addikti on selvinnyt ja miten on käynyt läheisille.

Ohjelma on toki tehty amerikkalaiseen tyyliin ja voi tuntua hiukan epäuskottavalta: ensin kaikki on ihan hirveää, sitten perhe kokoaa voimansa ja lopuksi kaikki järjestyy ja menee hyvin (vähän niin kuin Dr. Philissä). Silti katsoin tätäkin jaksoa tiiviisti ja tunteet pelissä. Crack-riippuvainen muusikkopoika Tim pelastettiin. Tyttöystävä olisi päässyt myös hoitoon, ei huumeitten vuoksi, vaan siksi, että oli liian riippuvainen tästä poikaystävästään. Tyttö ei kuitenkaan suostunut. Kun poika kuntoutui, tämä alkuaan superrakastunut pariskunta erosi. Mutta äiti ja isä saivat lapsensa takaisin. Ja ennen kaikkea Tim sai itse elämänsä takaisin.

Ei varmaan ihan huonoja malleja meillekään, jotka emme aina osaa olla riittävän tiukkoja ja selkeitä.

Sattuiko joku muu näkemään tätä jaksoa tai muita osia?

Hei,
Harmi, en ole nähnyt, mutta tuo malli on sellainen, jota toivoisin kehitettävän. Olen siitä täällä aiemminkin puhunut. Toivoisin puuttumista, jossa läheisimmät sukulaiset, ystävät ja mahdollinen työnantaja kokoonutuvat yhteen, keskustelevat käyttäjän kanssa. Tuodaan julki, että kaikki tietävät tilanteen, välittävät, mutta eivät millään muotoa aio enää mahdollistaa käyttöä. Ja mikä tärkeää, hoitopaikka on valmiina. Tämä on unelma, mutta miten sitä lähteä toteuttamaan??

Moro,

mä katsoin eilen ja täytyy sanoa, että rupesi korpeemaan suunnattomasti toi jenkkityyli…läheiset itkee, poju pääsee hoitoon, jonka todennäköisesti maksaa TV-ohjelman tuottaja. Mitä jos ei ole sitä maksajaa? Miten tommoinen interventio olisi Suomeen tuotavissa. No ei mitenkään. “Nyt me kokoonnutaan tähän yhdessä ja annetaan sulle ultimaattumi, että mene varaamaan aika katkolle (jonne pääsee joskus, ehkä, katotaan)”. Ellei sitten kerätä kunnon kolehti ja lähetetä jonnekin mikäsentohtorinnimiolikaan klinikalle Israeliin ja putsataan vähän reseptoreja.
Mut joo, pointtihan oli varmaan se mahdollistamisen lopettaminen.

Anteeks, tunteet pinnassa.

Mutta jotain hyvääkin, Tim osoitti meille oikein malliesimerkkiä narkin käyttäytymisestä. Oli maanittelua, rakkauden tunnustuksia, uhkailua väkivallalla ja itsemurhalla, itsesääliä, varastamista, häipymistä omille teilleen, tyhjiä lupauksia. Semmost se on.

Ja Maddy hyvää esimerkkiä kärsivästä tyttöystävästä.

-piiras

Jos toi on se sama sarja, joka tuli muistaakseni joskus MTV:ltä, niin olen nähnyt. Ei se kyllä minuunkaan tehnyt kovin suurta vaikutusta. Ongelma tuossa on mielestäni on se, että nämä hoitoon “pakotetut” eivät ole tehneet sitä päätöstä oikeista syistä. Siitä tietysti seuraa sitten se, että he jonkin aikaa selvää elämää vietettyään palaavat takaisin käyttäjiksi. Tuossakin sarjassa muistaakseni aika moni oli aloittanut käytön kuitenkin uudestaan.

Kun on monta vuotta seurannut erilaisten ihmisten kohtaloita ja lopetusyrityksiä, niin on hahmottanut päähänsä käsityksen siitä, mitä lopettaminen oikeasti on ja mielestäni se on paljon enemmän kuin vain selvänä olemista. Sitä voi olla selvä vaikka vuoden päivät, mutta jos ei syihin kunnolla paneuduta, palaa käyttäjä aina loppujen lopuksi samaan vanhaan toimintamalliin.

Totta kai läpinäkyvyys on paranemisen kannalta tärkeää. Se, että kaikki tietävät missä mennään ja osoittavat sen myös käyttäjälle. Lopettamispäätös pitää syntyä kuitenkin ilman painostusta. Silloin on paljon paremmat mahdollisuudet myös onnistua.

Pakko oli tähän kommentoida, että tiedän myös kyseisen sarjan ja olen sitä katsonut muutaman jakson. Itse entisenä käyttäjänä pidän aika huvittava sarjan amerikkalaista tyyliä että aina on onnellinen loppu. Ei kai niissä jaksoissa ole montaakaan kertaa sanottu että se ja se palasi takaisin entiseen elämäntyyliinsä. Täällä Suomessahan ei kovin moni katkolta päästyään pysy kuivilla (itse en tunne ketään muuta kuin itseni joka olisi katkon jälkeen pystynyt pysymään kuivilla. Itse siis olen käyttänyt buprea vuosien ajan.) Mutta pidän ohjelmassa olevaan “pysäyttämistä” hyvänä toimintamallina, mutta se että joku pakotetaan katkolle ei ole välttämättä maailman paras vaihtoehto. Kyllä se halu lopettaa syntyy ihan ihmisessä itsessä kun on käynyt tarpeeksi pohjalla. Se on sitten eri asia mikä kenellekin on se pohjakosketus…

Muoks. Vielä lisäyksenä: toivottavasti kukaan ei loukkaannu, kun entisenä käyttäjänä tänne kirjoitan.

Itsekin täällä olen OP kirjoitellut jo jonkin aikaa vaikka korvauksessa olen. Eipä siitä ole huonoa palautetta tullut, läheiset ovat kuitenkin niin lähellä ongelmaa että käyttäjän näkökulma monesti antaa (ilm) enemmän ajattelunaiheitta. Toisilta käyttäjiltä mä en ainakaan pyytele anteeksi, mä kerron omaa tarinaani; en heidän… Omasta tuttavapiiristä tietty kerron esimerkkejä mut anonyymisti ja ku on vuosia käyttöä takana ni vaikea kenenkään sijoittaa ne henkilöihin vaik tietäis kuka kirjottelee…

Mut tuosta ohjelmasta… Oletteko huomanneet kuinka sukulaiset hyysäävät käyttäjiä? Antavat rahaa ja vievät hakemaan kamaa jne. Tää ohjelma perustuu juuri siihen (suurimmaksi osaksi), et nämä käyttäjät ovat täysin riippuvaisia sukulaisistaan. Sen takia heidän on pakko lähteä hoitoon, koska muuten heidän rakentamansa roolit kaatuisivat ja ei olisi enää maja-paikkaa tai rahanlähteitä.

Mä näen tän kuitenkin itse aika samanlaisena mahiksena ku täällä moni Järvenpään. Tosin paljon hienommat mestat tuolla, mut enivei. J-päässä liikkui kuitenkin kamaa ja lääkkeitä pystyi vaihtamaan vaikka se ei ollut niin helppoa kuin muualla. Tuo on niin kallis ja hieno tilaisuus että se on pakko edes kokeilla, kyllä kokeilisin itsekin jos tilanteessa olisin; oon kokeillu paljon huonompiakin painostuksen alla. Verrattuna kuitenkin vaikka paikalliseen deeku-katkoon (sorbe nimitys mut narkeille ulkoilu ½h/pv JOS joku ehtii ja 4 vai 5dvd:tä on sekä yks telkku, ulos ei saa narkit mennä eikä toisten huoneisiin; olemista ja olemista viekkareissa eikä aika kulu millään!) nuo paikat eivät ole “tavallisen kansalaisen” hintojen mukaisia ja sisältävät terapiat, hieronnat, lääkehoidot, uima-altaat ja varmasti ratsastus- ja golfpaikatkin. Meidän huippu-katko maksaa 20€/pv ja siellä asuu porukkaa ketkä ovat laskettu “toivottomiksi tapauksiksi” (kunnes saavat rahat ja häviävät 3-4pv:ksi vetämään kamaa).

Usea ohjelmissa käynyt retkahti jolloin tarjottiin tietenkin uutta mahista; just niin jenkkimäistä… Silti mua ärsyttää tuo tekopyhyys et äiti vie lapsen ostamaa heroiinia ja antaa sen piikittää autossaa “ettei vain käy mitään” ku vois antaa saman rahan (20 taalaa/pv) metadoniin. Sama tuo ed. anoreksia-bulimia-jakso; aikuinen muksu soittaa tappavansa itsensä ja äiti syöksyy töistä kotiin hieromaan jalkoja… Etenkin kun tuo oli jokapäiväistä. Tai ehkä mun ongelma oli et meidän äiti ei oo tehny niin…

Mulla on frendi jolla ikää lähes 40v ja hänen ollessaan herskakoukussa hän varasti työpaikaltaan mm. Temgesicejä tyttärelleen. Tää äippä on tosin sairaalloisesti läheisriippuvainen lapsestaan ku isä kuoli; monimutkainen asia. Kuitenkin tytär alkoi kapinoida (aikuisena) ja äiti kohtelee ku 6 vuotiasta, vahtii ja tulee ilmoittamatta; tarkistaa ystävät… Olenko mä liian raaka ja ymmärtämätön ku mulla ei ole lapsia vai eikö tuo mene jo hiukan liian pitkälle? Hän olisi kuitenkin saanut potkut jos olisi kiinni jäänyt… Saan mäkin tarvittaessa muutaman unilääkkeen tai jonkun muun respalääkkeen (Cocillana-yskänlääkettä sain vaik se näkyy opparina testeis), mut meillä äiti ei hae mulle lääkkeitä niin et menis valittamaan omia (olemattomia) vaivoja saadakseen lääkkeitä mulle.

Rajaa on vaikea vetää mut jos mun äiti ois maksan mun bubret ni mulle olis jääny rahaa piriin tms. Mutsi makso jo koulukirjat ku ei tienny et hain samat massit sossulta… Narkit käyttää aina hyväkseen ja se et on palvelija 24/7 on musta aivan liikaa. Nuo läheiset on sairastuneet melkein pahemmin kuin käyttäjät välillä… Sori jos on liian rankkaa tekstiä mut must tääl on aika erilaiset mielipiteet vaikka rajoja haetaankin… Ei mun mielestä sitä pohjaa tule ikinä nähtyä jos äiti antaa rahat heroiiniin, vie hakemaan sen, odottaa et spigutan sen autossa ja makailen loppupäivän himassa vetäen… Miettii vain kuinka ihana muksu laps oli ennen eikä tajua et tää aikuinen lapsi joutuis näkemää paljo enemmän vaivaa jos äippä ei auttais sitä huumeiden hankkimisessa niin paljoa…

Mut mitä tuohon itkemiseen tulee ni mä uskon et ohjaajat ovat tehneet sukulaisille niin selväksi että heillä on mahdollisuus joko a)hylätä lapsi tai b)puhua se hoitoon jolloin sukulaiset ymmärtävät ku salama kirkkaalta taivaalta tilanteen vakavuuden ja uskovat et tämä hoito tai kuolema… Offina onko kukaan vahingossa erehtyny katsomaa sitä jenkkien kadonneen jäljillä? Perheen yhdistämispuu ja juontaja (jenkkien Marco Bjuström) itkee jo ennen tätä ihmistä ketä asia koskettaa… Nuo on menneet niin imeliksi ja tunteilla leikkimiseksi nuo jenkkiohjelmat et mua suorastaan etoo välillä… YÖK!

Jep, voi olla hyvinkin näin. :wink: Silloin kun olen sarjaa katsonut (tuli kai joltain maksukanavalta aiemmin?) niin oon ollut vähän sumussa. :unamused: Ehkä oon sitten vaan kiinnittänyt huomiota niihin jaksoihin joissa kaikki päättyi hyvin, who knows.

Mun muistaakseni se tuli tiistaina tai maanantaina. Tosin en oo yhtään varma, jostain kumman syystä toi muisti ei aina toimi niin hyvin kun se pitäis. Mutta mä oon miettinyt että manipuloidaanko noita ohjelmia jotenkin, että ohjataan ihmisiä tekemään tiettyjä asioita tai aiheutetaan tahallaan konflikteja tms. (?)

Niinpä! Mutta ehkä ne sitten valitsee siihen ohjelmaan sellaiset käyttäjät kellä riittää läheisiä…? Mä muistan yhden kohtauksen tosi elävästi missä joku tyttö/nainen tykitti jossain vessassa ja itki samalla. Se jotenkin pysäytti ja jäi mieleen. En tiedä miks, mutta se oli vaan niin surkeeta katsottavaa ja jossain vaiheessa itselle tuli vähän samoja fiiliksiä vaikken ookaan piikittänyt koskaan. (Tästäkin tuli mieleen sellainen hassu seikka että jotkut narkkarit ei pidä toisia narkkareina jos ne ei oo piikittänyt… en oo koskaan ymmärtänyt sitä logiikkaa. :laughing: :unamused: ) Mut palatakseni aiheeseen, niin muistaako kukaan mikä jakso se oli missä oli kyseinen kohtaus?

^Toi on ihan hyvä pointti. Varsinkin Amerikassa jos ei oo sairasvakuutusta, ei oo mitään asiaan kalliisiin vieroitusklinikka hoitoihin. Mutta toisaalta onhan se tavallaan sama juttu Suomessa. Jos ei ole tarpeeksi rahaa mennä yksityisen sektorin vieroitushoitoihin joutuu jonottamaan että pääsee vieroitukseen. Mun mielestä on aika riskipeliä laittaa päihderiippuvaiset jonottamaan hoitoihin. Silloin kun on motivaatioita päästä kamasta eroon, niin pitäisi päästä heti hoitoon. Sitäpaitsi mua ottaa niin päähän että täällä ihmiset käy kääntymässä vieroituksessa ja palaa parin kuukauden päästä uudestaan ihan samassa jamassa kuin olivat viime kerralla! Ei siis kuulosta kovinkaan tehokkaalta vieroitukselta. En yhtään ihmettele että ihmiset menee korvaushoitoon, kun ei katkosta oo ollut apua… :open_mouth: :angry: Mutta joo, taas vähän asian vierestä. :unamused:

,

Tietääkö kukaan, miten kävi Täyskäännöksen jaksossa, joka tuli Viideltä su 1.5.? Siinä oli joku nuori jätkä, joka oli koukussa oxycontiniin. Missasin lopun ja olis kiva tietää, pysyikö se kuivilla, kun oli ihan kuin yks mun miespuolinen frendi.

Mä en usko tollaiseen interventioon, kun siinä ei se aloite tuu addiktilta itseltään. Itse en ainakaan tollaiseen “kiristykseen” suostuis, vaikka kuinka läheiset ruikuttaisivat. Päinvastoin suuttuisin, jos tolleen yritettäis manipuloida.

Täältä ehkä löytää: aetv.com/intervention/index.jsp

Aika moni reagoi suuttumuksella, mutta kun kaikki ovet ja ikkunat muualle ovat kiinni suostuvat kokeilemaan. Suomessa Myllyhoito/Minnesota-hoito toimii osin samalla tavalla eli omaa kipinää ei välttämättä tarvitse olla. Hyviä hoitotuloksia syntyy siitä huolimatta.

Eikös nuo hoidot ole tarkoitettu alkoholisteille ja sekakäyttäjille? Voiko sinne mennä myös huumeongelmien kanssa? Alkoholismi poikkeaa kuitenkin merkittävästi vaikkapa opioidiriippuvuudesta, vaikka päihderiippuvuudet tietyllä tapaa ovatkin samanlaisia.

Kalliolan Kiskon klinikka ja Järvenpään sosiaalisairaala ainakin tarjoavat hoitoa huumeiden käyttäjille: kalliola.fi/Paihdepalvelut/k … fault.aspx
sosiaalisairaala.fi/

Muita saattaa löytyä myös, mutta nuo kaksi ovat toimineet jo pitkään.