Heipä hei kaikille
Tunnen voimakasta myötätuntoa teitä kaikkia kohtaan: Neuvoavailla, oodeekoo, Etsivä, Tähtisilmä74 ja kaikki muutkin, joilla on näitä ongelmia…
Meillä on ollut jo 16 vuotta näitä nuorten päihdeongelmia. Nuorimmaisemme on korvaushoidossa oleva narkomaani ja hänellä on ongelmaisesti alkoa käyttäviä vanhempia veljiä. Tie on ollut pitkä ja täynnä kärsimystä. Nykyään on aika rauhallista. Korvaushoitolainen on naimisissa, pitkäaikaisen tyttöystävänsä (myös korvaushoidossa) kanssa ja heillä on kohta vuoden ikäinen vauveli. Nuoret ovat suhtautuneet hoitoonsa hyvin vastuullisesti (onhan molemmilla tosi pitkä huumehistoria). Hoito on hidasta, kestää kauan ja vaatii heiltä sitoutumista, mutta monenlaista psykososiaalista tukea on hyvin tarjolla. Hitaasti sitä pohjimmaista “syytä” voidaan käsitellä ja kasvaa ja kypsyä ihmisinä.
Olemme tehneet, poikien isä ja minä, kaikki klassiset virheet näiden päihdeongelmaisten kanssa. Saattaneet itsemme taloudellisiin ongelmiin, vanhentuneet ennenaikaisesti, eristäytyneet muista, masentuneet ja luopuneet kaikista mukavista ja TERVEISTÄ osasista elämässämme :mrgreen: Vasta hiljattain olen ymmärtänyt, että minun tahdonvoimallani näitä nuoriamiehiä ei raitisteta. Isänsä paljolti kieltää ongelmia ja sulkeutuu ja katsoo, nyt eläkeläisenä, kohtuuttoman paljon telkkaria yms.
Olen lukenut paljon aihetta käsittelevää kirjallisuutta ja harrastanut vertaistukiryhmiä ja hakenut apua monista eri paikoista. Nyt luen Tommy Hellstenin: Ihminen tavattavissa- kirjaa, ilmestynyt 1996. Kirja on hyvin puhutteleva ja ajatuksia herättävä ja siis hidaslukuinen, tavallisesti ahmin dekkareita. Hän kirjoittaa mm. siitä, että meillä on ehdottoman täydellinen itsemääräämisoikeus. Kuka vaan meistä saa tuhota itsensä vaikka päihteillä tai valita lopukseen itsemurhan. Tosi vaikeaa ymmärtää ja hyväksyä, ainakin minun!
Hän kirjoittaa myös, että kipu ja tuska ovat paras motivaattori muutokseen (alkoholisteille ja narkomaaneille ja myös läheisriippuville!), vaikka pyrimme kaikki välttämään sitä. Käyttäjillä (myös läheisillä) on sokeus omalle vastuulle. On helpompi syyttää muita, koska se estää omaa syyllisyttä. Milloin syy on pirullinen akka tai ukko, äiti tai isä jne. jne. Tai ottaa päästä, masentaa tai AHDISTAA tai, kun oli vaikea lapsuus …
Me läheiset otamme nämä “SYYT” todesta -tunnemme itse syyllisyyttä ja mietimme vastuitamme. Näin me mahdollistamme läheisemme päihdeongelmaa. Meillä on kyvyttömyys nähdä, että väärä käyttäjän suojelu ja auttaminen ylläpitää osaltaan nuoren huumeongelmaa.Ja estää hänen kasvuaan ja mahdollista muutosta. Hänen täytyy ottaa itse vastuu valinnoistaan. Käyttäjä voi herätä tärkeään syyllisyyteen ja häpeään. Päihdeongelmaisen PERUSTRATEGIA on saada muut kantamaan häpeä, syyllisyys ja vastuu hänen puolestaan!
Me emme kykene työntämään näitä tuskallisia tunteita käyttäjälle itselleen. Emme kestä tuskan aiheuttamista läheisellemme, vaikka hän sikailisi ja rypisi kuinka paljon päihdehelvetissään. Parasta olisi tarjota heille tämä tuska, se voi vapauttaa käyttäjät niistä ja motivoida lopulta hakemaan apua.
Lainaan suoraan Tommy Hellsteniä: “Voimme oppia, että joskus suurinta rakkautta, mitä voimme antaa toiselle, on palauttaa tälle hänen oikeutensa tulla teoistaan vastuulliseksi ja kohdata oma tuskansa ja kipunsa.”
Ja kyllä se vain on niin, että tähänkin tekstiin täytyy olla valmis (siis tarpeeksi kärsimystä, että kypsyisi hyväksymään asian, ainakin minulla). Olen varmaan lukenut kirjan aiemminkin, mutta nyt vasta todella puhuttelee!
Ja sinulle oodeekoo toivon kovasti, että heräisit rakastamaan itseäsi ja hakisit apua ongelmiisi