Tavallisen ongelmaisen, tavallinen tarina

Päätin nyt kirjoittaa asiasta tänne, kun uskoisin sen auttavan, että pääsee jakamaan kokemuksia.

Olen käynyt nyt kahdesti työterveyden kautta psykologilla ja vielä on yksi kerta jäljellä, joten jonkinlainen askel on otettu, vaikka käyntien jälkeenkin olen hieman pelannut. Työterveyden tarjoaman avun jälkeen sitten jotain muuta asiaan liittyvää tiedossa.

Itseni kanssa keskusteltuani olen tullut siihen lopputulokseen, että peliongelma on ollut läsnä varmastikin puolet elämästä. Olen kolmekymmentä, joten siitä voi kukin laskea mistä puhutaan.

Pariin otteeseen olen velkani maksanut, mutta aina on lipsahtanut uudestaan. Varmaankin aika perinteinen tarina…

Viime keväänä hain ja sain ensimmäisen ison lainan (25 000€), jolla kuitattiin kaikki. Tai ainakin melkein, kun ei ollut ns. kiveksiä kertoa koko totuutta.

Viimeisen ~kuukauden aikana on taas päässä naksahtanut ja homma lähtenyt lapasesta ja tulin siihen lopputulokseen, että ilman apua pystyn olemaan pelaamatta joitain aikoja, mutta en lopettamaan kokonaan.

Tänä aikana olen avoimesti myös, ensimmäistä kertaa ikinä, kertonut vaimolle ja isovanhemmille ongelmasta. Suosittelen asiasta puhumista myös muille tämän kanssa taisteleville. Ei se helppoa ole, mutta helpottavaa kylläkin.

Minulla on nyt velkaa kymmeneen paikkaan.

Suurin osa yksittäisiä isompia, mutta sitten on myös näitä pienempiä, joiden avulla on maksettu jotain ja niin edelleen.

Maanantaina olen menossa pankkiin keskustelemaan lainasta, joka kattaa kaikki velat. Summa on noin 58 000€, eli aivan helvetisti.

Kaiken paskan keskellä olen koittanut ajatella positiivisesti, sillä pelaamisen ohella olen pystynyt tekemään myös joitakin järkevä päätöksiä. Minulla on esimerkiksi sijoitusasunto, joka maksaa itse itseään tällä hetkellä. Asunnon arvo 80 000€ ja lainaa tällä hetkellä jäljellä 60 000€, joten vaikka velkaa on, niin löytyy myös jotain omaisuutta. Posin kautta.

Pankin kanssa olen varautunut siihen, että lainaa ei vielä myönnetä, sillä hehän katsovat viimeisen kolmen kuukauden tiliotteet ja eihän ne hyvältä näytä. Turskaa on tullut kutakuinkin 10 000€. Takaajat ja vakuudet luojan kiitos ovat olemassa ja maksukyky riittää, joten sen suhteen tiedän että laina järjestyy viimeistään ensi vuoden alkupuolella.

Pitkä ja kivinen on edessä oleva tie, mutta ei kai tässä auta kuin yrittää ajatella positiivisesti. Olen vielä nuori, joten pyrin ajattelemaan asioita ennemminkin niin, että kymmenen vuoden päästä minulla on saman verran omaisuutta kuin mitä nyt on velkaa.

Ja ei raha ole se oleellisin asia, mutta onhan se helppo ajatella asiat konkreettisemmin sen kautta. Henkinen hyvinvointi edellä toki mennään.

Josko tämä olisi nyt oikeasti se ensimmäinen päivä, kun ei tule pelattua ja tuo paska maailma jää kokonaan taakse.

Jos takaajat ja/tai vakuudet löytyy pankista saa lainaa. Varo vaan ettet joudu entistä syvempään kuseen uudella järjestelylainalla sotket pian lisää omia ja takaajuen asioita. Eli pelihulluus on SAATAVA kuriin ennen raha-asioitten järjestelyä. Kannattaa käydä lukemassa järjestelylaina ketjua siellä simmonen 10 sivua keskustelua samasta aiheesta.

Joo riski on iso, jos ei ole tehnyt tai tee toimenpiteitä ongelman kitkemiseksi.

Itse olen näyttänyt hakeutuneeni hoitoon ja lisäksi tili on sellainen, että takaajat + yksi muu läheinen pääsee halutessaan katsomaan tilitiedot koska tahansa.

Velkaongelmissa painivalle pahin tilanne on melkein se, että joku sen enempää kyselemättä takaa lainat tai jopa maksaa ne pois.

Lainaan sen verran, että sain järjestettyä. Kaikki turhat paskat on poissa ja maksuerä sellainen, että jää vielä loistavasti säästönkin tai vaihtoehtoisesti saa lainan nopeammin pois. Tällä tahdilla menee noin 10 vuotta.

Pikkuhiljaa…

Mä yhdistelin lainoja ja luulin aina lopettavani. Myös pankki takaukset sain lopuksi sukulaisilta ja vituiks sekin meni. Pysyin myös pelaamatta 3-6kk. Kannattaa hakea vartaistuki ryhmää ja keskittyä ongelman kitkemiseen. Mulla meni aina yhdistelyjen jälkeen pitkään hyvin, kunnes taas tilttasi ja velkaa sai taas otettua. Se raha on vain oire, nyt menossa uo:n asiakkaaksi vihdoin ja viimein. Ei tule enään velkaa, eikä tartte pelätä sitä enään. Suurin asia on kuitenkin keskittyä itse peliongelmaan ja pelaamattomuuteen. Tsemppiä ja tee viisaita ratkaisua pelaamisen estämiseen jatkossa heikolla hetkellä. Se vaatii kovaa työtä ja tahtoa.