su tulee 3vkoa. sen uskallan jo luvata.
nonii, uuden ketjun avasin tähän uuteen alkuun. edellinen ketju on aloitettu jotain 12v sitten, koen sen hieman vanhentuneeksi.
kolmisen viikkoa meni morkkiksia valitellessa ja edellisen reissun pöljäilyjen haavoja nuoleskellessa.
nyt voi kirjailla fiiliksiä ja ajatuksia ilman krapulan, tai morkkiksen tuomaa kiihkoa.
alku on ollu outo, käsittämättömän helppo. yleensä olen ollut tilaisuuksissa jämpti ja esimerkillinen. sitten kaupan kautta kotiin pariksi päiväksi vetämään lärvit.
eilen menin rennosti tiskille tilaamaan holittoman, enkä tuntenut mitään erikoista. tilaisuuden jälkeen hyvällä mielin kotiin nukkumaan, ihan kuin sen olisi aina näin pitänyt mennäkkin. tässä on nyt jotain erilaista edellisiin lopetuksiin verrattuna. tuntuu luonnollisemmalta, eikä miltään uhraukselta ja suurelta taistelulta. viimeksi tunsin tälläistä tyyneyttä kun lopetin nikotiinin kokonaan. kymmenien turhien lopetusyrityksien jälkeen tuli vain tyyni fiilis että se loppui nyt! ja näin loppui lähes 30v tupakointi. siitä on tuotapikaa 5v ![]()
jotenkin tunnen että alkoholille käy nyt samoin. jää nähtäväksi ![]()
ja sitten muihin aiheisiin med börjäde… flunssa alkaa olla ohi, jotain pientä kuntoilua voisi ehkäpä jo harkita viikonlopulle. tytärtä käyn myös katsomassa, hän taistelee osastohoidossa syömishäiriötä vastaan… on muuten paska sairaus
sen olen oppinut tässä puolenvuoden taistelun aikana
oikein mukavaa viikonloppua jokaiselle, ja tsemppiä ![]()
la aamu. lenkillä taas käyty, nyt meninkin fillarilla, koska koira on ns:vetokoira niin sillä on energiaa mennä vauhdikkaammin. hieman keuhkoihin ottaa vielä kun sykkeet nousee. muuten lenssut on lenssuiltu.
eiliseen viestii pieni täsmennys, ei se tupakointi nyt kyllä niin loppunut että “lopetanpa tästä nyt vain tälleen”. kyllähän sitä lopetusta oli prosessoitu päässä jo pitkiä aikoja, sekä lukuisia yrityksiäkin oli ollut. allen carrin stumppaa tähän jonka olin lukenu muutama vuosi aikasemmin (en silloinkaan lopettanut lopullisesti) jätti jotain kytemään, ja sitten aika oli vain kypsä ja onnistuin. halusin täsmentää tämän ettei jää mielikuva että lopetus oli vain hetken päähänpisto ja 30v tupakointi loppui siihen. eihän se niin mene ![]()
mutta fiilis on hieman sama kuin nyt tämän alkoholin kanssa. tämäkin prosessi on alkanut jo 12v sitten. ehkä aika on nyt kypsä tehdä tämä ![]()
tänään olis herkullinen paikka vetää kunnon perseet. kaikki hommat sattuu aamupäivälle ja iltapäivästä olisin täysin vapaa omille “harrastuksille”. mutta eipä ole mitään mielitekoa, ja illalla olis se kuntosali
minkä tietää ne jotka aikaisempaa ketjua lukivat. että semmosta…nyt puuroo naamaan ja äitiä jeesailemaan. oikein hyvää viikonloppua ja tehkää jotain mikä piristää mieltä ![]()
Itse lopetin nikotiinin nuuskan muodossa ihan samoin 9 vuotta sitten. Odensia meni yli purkki per päivä, joten annos oli iso. Pitkään koitin lopettaa, vähentää, korvata, työstää… Kunnes tuli riittävä motivaatio siihen, että lopetin. Tiesin, että olin ottanut viimeisen nikotiiniannokseni ja se oli kerrasta poikki.
Samankaltainen on tilanne nyt alkoholin kanssa. Tavoite siis, ja takana neljä viikkoa.
Pidetään tämä! ![]()
kyllä @Teme70 näin tehdään 🫵🏼 juuri siksi kirjoitin että “nikotiinin”. koska monet “lopettaa” esim: tupakan. ja imee sitten kaksinkäsin sähköröökiä tai nuuskaa tai mitä nyt vain
sama kuin leijuisi täällä miten on viinanpiru selätetty koska kossun sijaan vetää morgania. sama paska, eri paketti. ![]()
olen siis viikon takamatkalla, eli aikas samoilla viivoilla ollaa.
pitää vaan itse olla tarkkana ettei tämä rentous ja helppous kostaudu
tuleekin elämältä joku terhakka avari poskelle niin huomaakin äkkiä olevansa tyynenä ja rentona viinakaupassa
ettei pidä liian ylimielisenä tässä henkseleitä paukutella (tämä oli lähinnä note to myself).
@punakuono on samankaltaiset fiilikset mullakin enkä todellakaan paukuttele henkseleitä vaan aiemmista notkahduksista viisaampana.
Tupakan lopetin 12v sitten ja olin polttanut pitkään ja paljon. Teininä aloitin polttaa niinku kaikki muutkin teki. Eikä ollut helppoa lopettaa. Eli rööki loppui alkon lopettamisen jälkeen. Parempi noinpäin niin on parhaat edellytykset onnistua.
Sitten nikotiinipurkan lopettaminen oli toinen vaikea paikka. Lenkkeily tuli tilalle. Hetkeäkään en ole katunut lopettamista enkä ole kaivannut röökiä. Tai ehkä joskus tulee olo et nyt ois röökin paikka mutta menee ohi.
näin on @Utu . mulla oli kyllä jännä tuo röökin lopetus, se oli vaan kertakaikkiaan siinä. edes juovuksissa ei ole kertaakaan käynyt mielessä että vedänpä röökin (ellen ole muistipois känneissäni polttanut? oletan että en). aloitin 12vuotiaana ja vedin 1-2 askia päivässä 28vuotta. toivon että tämän alkon kanssa käy samoin…alku ainakin on ollut lupaava ![]()
ollaan kuulolla ja tsemppiä sinne ![]()
![]()
Olen miettinyt ihan samaa. Nöyränä pitää olla, mutta voi olla myös päättäväinen olematta ylimielinen.
Päihdehoitaja viime tapaamisessa muistutti siitä, että vaikka tulisi retkahdus, niin se ei olisi mikään loppu vaan siitä voi ja kannattaa jatkaa taas selvää elämää. Tietenkin se on juuri niin, mutta en sitä halua kovasti pohtia etten anna alkoholille yhtään siimaa. Yritän selättää päivän ja tilanteen kerrallaan, enkä tänäänkään halua juoda.
3vkoa. aamu alkoi hämärän aikaan metsälenkillä koiran kanssa. ja sitten puurot naamariin. hetken omahyväistä tyytyväisyyttä, että saa tämänkin aamun aloittaa ilman krapulaa ja morkkista, se on kyllä mukavaa.
se olis isänpäivä. oikein hyvää isänpäivää kaikille jotka sellaiseksi itsensä tunnistavat.
itse taidan isänpäivän kakut syödä ihan keskenäni. poitsu saattaa tulla käväsemään, ollut kipeänä niin en ole varma. tytär on siellä sairaalassa. ja vaimokin on kunnon flunssassa. mutta ehtiihän noita kaakkeleita syöpötellä, koska milloin vain on isän/äitienpäivä
levätään ja mennään eteenpäin, jutilan sanoin… mielummin ei tosin siinä kunnossa kuin hän silloin
eniveiss nauttikaa selvistä hetkistä ja olkaa ylpeitä itsestänne 🫵🏼
lopuksi muisto omasta isästä. ryyppäsi pitkän putken, jonka lopetus otti niin koville että mielummin hirtti itsensä kuin kärsi sen krapulan. että semmoinen “nautintoaine”. eipä sekään saanut omaa käyttöä miettimään…päinvastoin. sitten sitä vasta mentiinkin.
noh, olipa masentava isänpäivämuisto,mennään eteenpäin. omille muksuille pyrin jättämään paremmat muistot isästä joka jaksoi höpötellä ja kuunnella sekä olla kiinnostunut heidän asioista ja mietteistä ![]()
4vkoa. eipä mitää ihmeitä, maailma pyörii normaalisti. unen laatu on parempi. olen energisempi ja paremmalla fiiliksellä noin yleisesti. rahat menee kaikki johonkin aivan kuten ennenkin, ei ole taskuihin jäänyt ylimääräistä pyörimään. välillä on käynyt mielessä että kai sitä voisi pari… mutta nämä on onneksi mennyt ohi nopeasti. eipä tässä, jatketaan uusi alku ohjelman mukaisesti kohti sitä 30pvää
ja siitä sitten taas eteenpäin uusilla tavoitteilla. tsemppiä kaikille ![]()
Kiva kuulla! Minuakin huvittaa, kun I am sober ilmoittaa minun säästäneen jo ties kuinka monta tonnia. Olisipa kiva, jos se oikeasti näkyisi jossain tilillä.
No, eipä tässä rahan säästäminen ollutkaan mikään varsinainen lopettamisen syy. Päinvastoin, olen ihan valmis laittamaan siihen aika paljonkin rahaa jos tarvitsee.
Sitä samaa, tsemppiä!
se olis niinku 1 kuukausi taputeltu. itselle melko kova suoritus, hyvä minä. parikertaa on ollu vähän siinä ja siinä, esim: vedin fillarilla turvalleni kun olikin kurvissa jäätä…siihenmalliin vitutteli. ja sitten poitsu tuli innoissaan tuomaan maistiaisia kun oli itse valmistanut olutta. oli pakko sanoa että sori vaan, mutta mä en tuota juo. lupasin joskus maistaa että päästään kiusallisesta tilanteesta pois. poitsu oli kyllä ymmärtäväinen ja sanoi että arvostaa kyllä päätöstäni. ja nyt se ainakin on pidettävä, kun sen poitsullekkin päin naamaa sanoin…ja mikään paskanpuhuja mä en ole
lunta se vaan alkaa pikkuhiljaa tunkemaan, hyi hitto… tulee ikävä takaisin espanjaan asumaan. mutta kyllä mä toisaalta viihdyn paremmin täällä suomessa, paska keleistä huolimatta. joo, menee jaaritteluksi taas. oikein hyvää viikkoa kaikille ja pidetään suunta oikeana ja vamos ![]()
5vko. ei ole vaikeuksia ollut tällä viikolla. aamulla taas lenkkeillessä mietin että on tämä ollut kyllä hyvä päätös, en mielestäni ole jäänyt paitsi mistään. päinvastoin mieliala ja energiatasot on paremmat. sekä itsetunto.
unissani olen alkanut ryyppäämään, tätä osasin odottaakin. samaa tein pitkään kun olin lopettanut röökin.se hetken morkkis kun on vasta heräämässä, on hyvä muistutus siitä minkä on taakseen jättänyt
pikkujouluista kieltäydyin, eikä kiinnostanut asiaa sen enempiä selvitellä.
hyvää alkavaa ja lumista viikkoa. katse tiessä ja eteenpäin, päivä kerrallaan ![]()
Itsellä tänään 6vko, joten samoilla haminoilla mennään. Ja ihan samat fiilikset. Elämä on välillä kivaa, välillä siedettävää ja joskus tappavan tylsää. Mutta ne fiilikset ovat todellisia ja kuuluvat elämään, opettelen tulemaan toimeen kaikenlaisten tunteiden kanssa.
Sen olen huomannut, että ilonpilkahduksia saa yllättävän pienistä asioista.
no tämänpä olen juuri huomannut itsekin ![]()
esim eilen aamulla oli kirkas tähtitaivas kun lenkillä pimeydessä käppäilin. niin pysähdyin tätä tähtitaivasta katselemaan, ja se oli olevinaan sitten niiiin hämmästyttävä…no onhan se joo toki kyllä, mutta yleensä niin toisarvoiset asiat putkahtelee esiin. aurinko paistaa hienommin kuin ennen, tähtitaivas on upeampi kuin koskaan jne jne. ei mitään euforiaa kuitenkaan, vaan kiinnittää huomiota asioihin jotka aiemmin ovat olleet täysin merkityksettömiä
en tiedä… minun zykolokinen paska-arvioni on että kantsii olla juomatta, niin maailma näyttäytyy mielenkiintoisemmalta
jos vaikka rouvakin tuosta kaunistuu kun vielä hetken on juomatta
no vitsi vitsi. kaunishan se on jo ![]()
6vkoa, ei raportoitavaa.
arki rullaa ja mieliala on huomattavasti tasaisempi kuin ennen. huomaan että pystyn keskittymään ihan oikeaan keskusteluun vaimonkin kanssa, vaikka kahvilla. ei ole pakonomaista kännykän räpellystä ja kiireen tuntua. eilenki istuttli kahvilassa ja hölötin tunnin juttuja kuin mikäkin juoruämmä ![]()
tajusin itsekin kun lähdettiin että ei tuo kyllä “normaalia” ole
mutta kaikenmaailman syntymäpäivät sekä pikkujoulut olen omalta osaltani perunut, enkä ole asiaa sen enempiä viitsinyt edes selitellä. en vaan jaksa katsella humalaisia ja selitellä omaa juomattomuuttani, saati sitte olla kuskina. mielummin ryystän pepsi maxia sohvalla ja katselen telkkaria. en kaipaa äxöniä elämään juuri nyt. nytkin näpyttelen tätä juttua aamulenkin jälkeen, takkatulen ääressä. kiireetön ja hyvä olo… on tää aika jees.
joulukuu. kakkosluukku vitsit sitten huomenna…öhö öhö
huomenna on taas aamukahvit töissä, jolloin kaikki raportoi viikonloput juomisensa (onko muilla näin työyhteisössä?) sen tarkoitus on kai peilata omaa juomista muihin, ja näin saada vahvistus että muutkin, enkä minä niin paljon…koska pera juo vielä enemmän
en tiedä. jotenkin huvittava performanssi ja alkaa olla kulmia kohottavaa kun taas sanon että -eipä tullut otettua.
jep, siinähän sitä taas oli “ei raportoitavaa”.
hyvää joulukuuta kaikille ja muistakaa että ne tontut kyllä kurkkii mitä touhuatte ![]()
![]()
ollut paripäivää halvatullinen stressi. oli töissä tilaisuus jossa minun piti pitää esitys eräästä koneesta. ja en todellakaan ole mikään porukan edessä seisoja, enempi takarivin huutelija. tästä johtuen oli sellainen olo että “kun tästä selvitään niin…”
sitten lisäksi oli liput hankittuna viikonlopun peliin, oli tarkoitus mennä tyttären kanssa tsiikailee. mutta kas kas, tuli soitto että tyttären loma on peruttu… olisi ollut kerrassaan herkullinen paikka painella töistä kauppaan. vaan en mennyt. menin kotiin päiväunille ja nyt suunnittelen iltalenkkiä koiran kanssa, tuumailin tuossa että jos tässä kohtaa en ala juomaan, ei minulla ole mitään hätää… joten eipä tässä. hyvää itsenäisyyspäivää kaikille, pidetään ajatus selvänä ![]()
Hyvää ja raitista itsenäisyyspäivää!
7vkoa tänään. päällimmäinen ajatus on kiitollisuus ja mielenrauha. klo on 7.30 ja kävin koirulin kanssa n.8km lenkin
, sekä pesukone jauhaa jo ulkoiluvaatteita puhtaaksi. aamut on mun juttu
. sainkin pojan mukaan kiekkopeliin, vaikka häntä ei laji kiinnosta pisaraakaan. mutta lupasin olla kuski jos hän haluaa viettää aikaa baarin puolella mielummin. ei halunnut, oli kiva höpötellä nuoren miehen kanssa itsenäistymisen kipuilusta ja elämän haasteista. asuu vielä äitinsä nurkissa ja siellä kai kireä tunnelma. tuli itselle hyvä mieli ku jäbä sanoi että olipa mukava jutella, enpä ole äidin kanssa tämmöistä keskustelua käynyt varmaan koskaan. jäi pelin jälkeen fiilis että poitsulla voi olla vielä puhuttavaa, niin kurvasin vielä kotimatkalla kahvilaan ja jatkettiin juttuja. taisi tehdä ihan hyvää molemmille
tämänkin kokemuksen olisin jättänyt kokematta jos olisin kaupan kautta töistä kotiin mennyt torstaina
et silviisii. hyvää sunnuntaita kaikille. tehkää tänään jotain mikä tuo hyvän mielen ![]()
Onnea seitsemästä viikosta, se on jo hyvä rupeama❣️ Kuulostaa tosi kivalta sinun ja poikasi tapaaminen, varmasti pojallekin jäi hyvä mieli tuollaisesta arvokkaasta kohtaamisesta.