Olen kummitellut täällä plinkissä jo useamman vuoden ajan, lähinnä silloin kun olen halunnut saada tukea toisten tarinoista omille kuiville kausilleni. Ja hyvin on vertaistuki auttanut, pelkästään vastaanottajanakin.
Mutta nyt tuntuu oikealta ajankohdalta myös itse kirjoittaa tänne.
Takana on kostea alkukesä, niin kuin usein ennenkin. On ollut erinäisiä juhlia, valmistujaisia, viinikerhoja ja vähän reissailuakin. Ja jotenkin kummasti se viininlipittely kuuluu muka asiaan.
Olen tiedostanut ongelmani juomisen kanssa jo useamman vuoden. Siitä johtuen olen pitänyt myös niitä tietoisia alkoholittomia viikkoja joitain kertoja vuodessa. Yleensä ne ovat olleet 3 - 8 viikon mittaisia.
Mikä sitten on ongelma? Juon usein hyvin humalahakuisesti. Yhden viinilasin voin nauttia, mutta jos otan toisen, on se sitten sen jälkeen aika reipasta läträystä. Ensimmäinen hälytysmerkki tästä. Jota pitää seuraavana päivänä / iltana vähän loiventaa, toinen hälytysmerkki tulee tästä.
Muutama tällainen iltajuhlittu päivä, niin ahdistus ja uniongelmat alkavat tai pahenevat. Tämän lisäksi en usein muista mitä loppuillasta on puhuttu tai tehty. Lisää hälyvaloja… eli tarttis tehdä jotakin!! Tiedostan asian hyvin.
Olen tukevassa keski-iässä, mielenkiintoisessa työssä, riittävän hyvässä parisuhteessa, lapset omillaan maailmalla, olen terve ja aktiivinen ihminen ja kaikki siis vallan hyvin, ainakin päällisin puolin.
Viini, sen lipittely, lipittelyn ajattelu ja jarruttelu vievät vain kohtuuttoman paljon aikaa ja energiaa. Jospa siihen saisi nyt muutosta?
Nyt on toinen alkoholiton päivä menossa. Tulin eilen reissusta ja tänään olen keskittynyt pihapuuhiin ja ketjujen lukemiseen. Kiitos teille jokaiselle, jotka olette tänne kertoneet omista taisteluistanne. Saan niistä itsekin voimaa.