Tästä Asti Aikaa

Olen kummitellut täällä plinkissä jo useamman vuoden ajan, lähinnä silloin kun olen halunnut saada tukea toisten tarinoista omille kuiville kausilleni. Ja hyvin on vertaistuki auttanut, pelkästään vastaanottajanakin.
Mutta nyt tuntuu oikealta ajankohdalta myös itse kirjoittaa tänne.

Takana on kostea alkukesä, niin kuin usein ennenkin. On ollut erinäisiä juhlia, valmistujaisia, viinikerhoja ja vähän reissailuakin. Ja jotenkin kummasti se viininlipittely kuuluu muka asiaan.

Olen tiedostanut ongelmani juomisen kanssa jo useamman vuoden. Siitä johtuen olen pitänyt myös niitä tietoisia alkoholittomia viikkoja joitain kertoja vuodessa. Yleensä ne ovat olleet 3 - 8 viikon mittaisia.

Mikä sitten on ongelma? Juon usein hyvin humalahakuisesti. Yhden viinilasin voin nauttia, mutta jos otan toisen, on se sitten sen jälkeen aika reipasta läträystä. Ensimmäinen hälytysmerkki tästä. Jota pitää seuraavana päivänä / iltana vähän loiventaa, toinen hälytysmerkki tulee tästä.

Muutama tällainen iltajuhlittu päivä, niin ahdistus ja uniongelmat alkavat tai pahenevat. Tämän lisäksi en usein muista mitä loppuillasta on puhuttu tai tehty. Lisää hälyvaloja… eli tarttis tehdä jotakin!! Tiedostan asian hyvin.

Olen tukevassa keski-iässä, mielenkiintoisessa työssä, riittävän hyvässä parisuhteessa, lapset omillaan maailmalla, olen terve ja aktiivinen ihminen ja kaikki siis vallan hyvin, ainakin päällisin puolin.

Viini, sen lipittely, lipittelyn ajattelu ja jarruttelu vievät vain kohtuuttoman paljon aikaa ja energiaa. Jospa siihen saisi nyt muutosta?

Nyt on toinen alkoholiton päivä menossa. Tulin eilen reissusta ja tänään olen keskittynyt pihapuuhiin ja ketjujen lukemiseen. Kiitos teille jokaiselle, jotka olette tänne kertoneet omista taisteluistanne. Saan niistä itsekin voimaa.

6 tykkäystä

Tervetuloa mukaan!
Itsekin luin tätä palstaa aina silloin tällöin monta vuotta, ennen kuin aloin nyt viimeisen irtioton yhteydessä myös kirjoittamaan.
Se on ollut aivan ehdottomasti sen pienen vaivan arvoista, vaikka ajaus siitä ei koskaan tuntunutkaan omalta jutulta. :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Kiitos setämies :blush:
Tästä asti aikaa, on tänäänkin, ja se tuntuu hyvältä. Nukuin viimeyönä hyvin, pitkästä aikaa, ja elämä tuntuu siksi aika mukavalta juuri nyt.
Nenän alla on iso kuppi kahvia, ja lomapäivä edessä. Mikäs siis tässä porskutellessa - nämä eka päivät lipittelykausien jälkeen menevät suht. Kivuttomasti, muutaman päivän päästä sitten tahtoa enemmänkin koetellaan.

Kivaa päivää jokaiselle lukijalle

Vielä muutama ajatus, ennen kuin aloitan piha,- tai muut arkiset puuhailut.

Olen luvannut itselleni lukemattomia kertoja, että nyt loppuu alkon kanssa leikkiminen. Ja ihan yhtä monta kertaa olen ajatellut, että kyllä se maltillinen ja ’sivistynyt’ juominen onnistuu, kun skarppaan vähän.
No ei ole onnistunut.

On jotenkin pelottavaa pysähtyä sen ääreen, miten monella tavalla juominen on liittynyt elämään.
Hauskanpitoon ja sosiaalisuuteen….
Väsymykseen (että saisi nukuttua, vaikka vaikutus on lopulta ihan päinvastainen)
Onnistumisiin - aina on syytä juhlia?
Vitutukseen - helpotuksen hakemiseen…
Kokkailuun, etenkin viikonloppuisin…

Ja ehkä vain johonkin outoon tarpeeseen päästä lomalle elämästään ja itsestään, edes hetkeksi. Välillä on vain niin rankkaa olla Minä.

Näiden mietteiden kanssa nyt ulos maata mylläämään.

2 tykkäystä

Noinhan se on viina kuulunut elämään joskus, mutta sitä oppii nauttimaan elämästä ilman viinaa tai muita päihteitä. Ja jopa nauttimaan samoista asioista kuin ennen, ja suremaan asioita selvin päin.

2 tykkäystä

Tähän haluan uskoa, kiitos kommentista.
Tuossa pihapuuhissa jatkoin edellistä listaa mielessäni,
Kyllähän minä olen juonut myös, jos ahdistaa tai stressaa. Tai kun olen halunnut palkita itseäni jotenkin. Tai… tai… lista on loputon.

Tuntuu tosi tärkeältä pysähtyä tämän asian ääreen nyt. Lopettaa itsensä huijaaminen ja katsoa elämäänsä niin kuin se on.

2 tykkäystä

Tervetuloa!

Tämä. Kun se lipittely sisältää niin paljon kaikkea muutakin kuin fyysisen toiminnon. Sen huomasi hyvin, kun yritin vähentää juomista. Kävi ihan selväksi, etten todellakaan ala loppuelämääni vahtia annoksia, pitää kirjaa, jarrutella ja yrittää tehdä korjausliikkeitä. Koska sitähän se olisi aivan väistämättä ollut, kun taipumus lipsumiseen on. Paljon helpompi jättää koko myrkky. Nyt on puolitoista vuotta raittiutta takana, ja ajatukset täyttyvät ihan muusta kuin juomisesta haaveilusta.

Hienoa! Hurjasti tsemppiä!

Kiitos Hiiri :blush:
Päivä kerrallaan nyt mennään.

Tänään oli hyvä lomapäivä, huomenna on yhdet syntymäpäiväjuhlat, jonne menen kumppanini kanssa.
Tarjolla olisi taas monenmoista juhlajuomaa, mutta minä aion pitäytyä holittomissa, koska voin. Kieltäytymiseen riittänee vain toteamus, että ” kiitos ei tänään”?

1 tykkäys

No niin.
Ilta meni yllättävän mukavasti sokeritonta limua lipitellen, vaikka muut aikuiset kiskoivatkin kuohujuomaa. Alussa oma olo tuntui vähän ulkopuoliselta, mutta siitä se sitten tasoittui.
Jossain kolmen tunnin kohdalla kuitenkin tuntui, että nyt riittää. Hassusti ihmiset alkoivat puhumaan toistensa ohi. Sitä teen ihan huolella itsekin, kun olen viinipäissäni. Nyt olin enemmän kuuntelu ja havainnointilinjalla, mikä sekin oli alkuillasta ihan viihdyttävää.

Muuten päivä oli työntäyteinen pihahommissa. Paljoa en ole tämän riippuvuusasian kanssa tänään päätäni vaivannut. Tyytyväinen vain siitä, että tänään ei tarvinnut juoda.

Luulen, että mun mieliteot iskee päälle vasta viikonloppuna, se on ikäänkuin sisäänrakennettu kello mulla. Nyt pitää vain tahdistella toisin.

2 tykkäystä

Viides päivä ilman viiniä / alkoa alkamassa.
Nukun edelleen huonosti, ja se vähän rassaa. Tiedän, (ja toivon!) että tilanne taatusti tasoittuu, kunhan saan alkottomia päiviä riittävästi alle.
Mutta tuntuisi vaan niin hyvältä saada ’palkinto’ siitä, että on ollut ihmisiksi :stuck_out_tongue_winking_eye:

Jonkun postauksissa sanottiin, että aivokemian tasaantumisen voi mennä kymmenenkin päivää? Sitä siis odotellessa.

Mukavaa päivää plinkkiläisille, ajattelen että tästäkin tulee kuitenkin hyvä päivä :hugs:

4 tykkäystä

Jes, hienoa että olit juomatta, vaikka ympärillä kirjaimellisesti kuohui! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Kyllähän siihen tasaantumiseen menee päiviä. Ja säännöllisen reippaahkon juomisen jäljiltä kuukausia. Moni sanoo, että n. puolen vuoden kohdalla on jonkinlainen rajapyykki ja itsellä se oli reilun 7 kk kohdalla, kun ns. värit kirkastuivat. Toki osansa on varmasti ihan psyykkisellä tottumisellakin, mutta itse koen jonkun taitekohdan olleen vielä n. puolentoista vuoden kohdallakin. Ja tämän on tarkoitus tsempata eikä lannistaa. :grin: Edistystä tapahtuu ihan koko ajan, vaikkei sitä huomaisikaan. Aivot palautuvat vielä vaikka mihin. Vaikka kovin oltaisiin töitä tehty niitä tuhotessa, ne antavat paljon anteeksi. Hieno systeemi, josta pidetään jatkossa parempaa huolta!

Hyvää viidettä päivää alkotta! Muistan sen olleen jossain kohtaa oikea juhlapäivä, todella hieno saavutus. :hugs:

2 tykkäystä

Kiitos Hiiri :heart:
Minun juominen on ollut enemmän sellaista viikonloppu- ja lomakausi-tissuttelua, töitä tehdessä en viikolla pääsääntöisesti juo.

Mutta olen huomannut jo kauan aikaa (useamman vuoden) ongelmallisen käytön. Ja vahvan psyykkisen riippuvuuden.

Siitä ehkä lisää tuonnempana?

2 tykkäystä

Kuudes päivä aloillaan, olen onnellinen juuri nyt, sillä nukuin viime yön tosi hyvin.

Illalla oli kyllä ihmeellistä kärvistelyä. Pinna oli kummallisen kireällä koko iltapäivän ja illan.
Laitoin sen huonojen unien piikkiin, ja pieneen stressiin aikataulutettujen asioiden kanssa.

Illalla, ennen nukkumaan käyntiä tajusin, että kyllä siellä ärsyyntymisessä myös viininlipittelyhalu oli mukana. Tein nimittäin päivällistä, ja minä oikeastaan a i n a lomalla tai viikonloppuna liitän siihen kokkailuviinin. Pari lasia kokkaillessa, ja sitten pari aterialla lienee keskiverto. (Ja siinä ei suinkaan välttämättä kaikki…)

No, eilen tätä ei tapahtunut, ja ehkä se myös osittain nosti veetutus- käyrää korkealle?
No, ruoka oli hyvää myös kuplaveden kanssa, ja siitä ne fiilikset tasoittuivat ennen unipuulle asettumista.

Mutta tänään siis uusi päivä, olkoon se hyvä kaikille meille!

3 tykkäystä

Minullakin kokkailuviini, tai pitäiskö sanoa kokkailualkoholi, on ollut kuvioissa mukana melko tiiviisti. Nyt otan ruuanlaiton lomassa vissytölkin tai pepsi maxia, ja ne kyllä paikkaavat tilannetta ihan riittävästi. Minulla ainakin on todella paljon tilanteita mihin alkoholi on aiemmin kuulunut tiiviisti, ja niistä pitää vaan oppia pois toiston kautta.

Kirjoitit, että fiilikset tasoittuivat illan myötä. Se on hyvä huomio: Fiilikset lopulta aina tasoittuvat, eikä isokaan pään sisäinen myllerrys tarkoita sitä, että pitäisi alkaa juomaan.

4 tykkäystä

Minä tykkäsin myös kokkaillessa kuunnella musiikkia ja ottaa viiniä lasin kaksi. Hyvin usein varsinkin arki-iltaisin se ruoka jäi sitten seisomaan koskemattomana hellalle valmiina loppuillaksi, kun oli noussut viini niin kivasti huppuun, että ei sitä nousua halunnut syömällä taittaa. Ennemmin haki vielä kaljaa siihen päälle ja sitten vihdoin joskus puolenyön aikaan malttoi syödä, jonka jälkeen simahtaminen tapahtui hyvin nopeasti. Siinä jäi sitten usein hampaiden harjaukset ja vaatteiden riisuminen sun muu tekemättä ja aamulla saattoi löytää itsensä vieläpä sohvalta.
Nykyään kokkaan usein alkoholittoman oluen voimalla ja sen kanssa pääsee kivasti aina syömään heti sitä ruokaakin.

4 tykkäystä

@Setämies Juuri noin se minullakin meni, siis ihan täsmälleen. Ei viitsinyt syömällä laimentaa humalaa, kun halusi pitkittää sitä ”hyvää” fiilistä. Lopulta söi juuri joskus puoliltaöin, ja aamulla oli täysin hämärän peitossa oliko ruoka ollut hyvää vai huonoa vai kenties jotain siltä väliltä. Nyt on kiva, kun ruoka on pääasia.

3 tykkäystä

Tunnistan tämän tilannesidonnaisuuden, liiankin hyvin :stuck_out_tongue_winking_eye:
Pitää jatkossa ottaa joku holiton juoma siihen kokkauskaveriksi

Musiikki kuuluu mukaan kokkailuun, ilman muuta :hugs:
Viikolla /arkisin tuo murunen hoitaa kokkailun, minä tykkään fiilistellä sitä vähän pidemmän kaavan mukaan aina viikonloppuisin tai näin lomalla.
Pitää kehitellä jotain kokkausjuomaa, itsetehtyä gingeralea voisi vaikka lipitellä kuplaveden kera?

Huomenna voisi vaikka keitellä vähän inkiväärisiirappia viikonlopun kunniaksi?

3 tykkäystä

Tervetuloa @TästäAstiAikaa! Samoja ajatuksia kuin minulla. Kohtuukäyttö pikkuhiljaa lipsunut kohtuuttoman puolelle, nyt 56pv takana tämän kertaista raittiuskokeilua.

1 tykkäys

Olet 50 päivää edellä,
Hyvä Sinä :clap:

1 tykkäys