Tarvitsisin tukea irtiottoon alkoholistimiehestä

Hei, olen uusi täällä ja tarvitsin tukea irtiottoon alkoholistimiehestä.

Olemme seurustelleet vasta vajaan vuoden.
Miesystäväni juominen on lisääntynyt hiljalleen nyt vuoden aikana. Itseasiassa tarkemmin mietittyäni, hän ei ole koko seurusteluaikanamme ollut päivääkään ilman tissuttelua. Viinihana aukeaa viimeistään silloin kun autoa ei tarvitse enää ajaa.

Nykyisin hän juo joka päivä vähintään 3 litraa valkoviiniä ja juominen alkaa heti aamulla. Illalla on jo tuhdissa humalassa ja epäilen, että hänellä on jossakin piilopullo väkevämpää, sillä hänellä on aika kova toleranssi ja viinitonkallisen juomisessa on kestänyt kuitenkin 12 tuntia. Selityksiä tietenkin löytyy työpaineist ja hänen alkoholinkäytöstään ei saa puhua.
Vuoteen on lisäksi sisältynyt pettämistä, mitä mies ei tietenkään myönnä.

Olen yleensä hyvin itsenäinen, mutta [olen ollut yllättynyt, kuinka vaikeaa on irrottautua tästä suhteesta.
Olisin hirvittävän kiitollinen, jos jaksaisitte tsempata minua pysymään nyt lujana ja unohtamaan tämä alkoholisti!!

Adastra2, kirjoitat hyvin selkeästi ja jäsennellysti, olet hyvin perillä tilanteestasi ja sisimmässäsi tiedätkin jo, mitä pitää tehdä.

Yleensähän me ulkopuoliset häärätään besserwissereinä ja annetaan oman mielemme mukaan kehotuksia, tyyliin “jätä se sika!” Mutta kukaan ulkopuolinen ei tiedä koko totuutta, vain sen mitä on kerrottu. Sillä jokainen on oman elämänsä besserwisser. Niinpä ainakin minä vältän sanomasta toiselle ehdotonta mielipidettä… ja usein sellaisen sanominen saakin toisen puolustuskannalle.

Niinpä ehdotan, kysy itseltäsi pari kysymystä. 1. Millainen toivoisit elämäntilanteesi olevan vaikkapa 5 vuoden kuluttua? Ja siihen jatkokysymys: Jos olet 5 vuoden kuluttua yhdessä miesystäväsi kanssa, kuinka todennäköistä on, että hän on muuttanut elämäntapansa, ja on suht raitis ja uskollinen kumppani? Jos nämä vastaukset eivät ole harmoniassa keskenään, tiedät miten toimia. Vastaus on jo olemassa sisälläsi, sinun pitää vain hyväksyä tosiasiat JA keskittyä itseesi ja tulevaisuuteesi. Elämällä on vielä paljon tarjottavaa meille jokaiselle, kun uskallamme välillä ottaa askeleen polulta pois. Vaikka pelottaisikin.

Joten tsempit täältä; voimaannu, ota ne askelet mitä tarvitaan! Tämä on sinun loppuelämäsi eka päivä! Onnea matkaan!

Hei! Kun pyydät jonkinlaisia vinkkejä, niin rohkenen niitä siksi esittää… Ilmeisesti oma tahtosi olisi päästä tuosta suhteesta irti. Tahtoo muuten aina ne menneet ongelmat ja toimintatavat aktivoitua läheisissä suhtessa tai sellaissa, jota muistuttaa aiempia ongelmallisia ihmissuhteita.

Koska jotkut (kuten ehkä miesystäväsi) ovat varsin hyviä manipuloimaan ja nykäisemään takaisin vanhaan tanssiin, niin yksi keino on yhteydenpidon lopettaminen väkisin; uusi salainen puhelinnumero ja sähköpostisoite tai asetuksista estot päälle, ettei häne viestinsä ja puhelunsa tule läpi.
Eri paikkakunnilla asuminen auttaa paljon. Kun alkaa kertyä päiviä ja viikkoja kuukausia, on itse sitten aina vahvempo ja saanut suhteeseen etäisyyttä ja ehkä elämään jotain uutta mukavaa tekemistä tai tuttavia.
Sekin voi auttaa, että ei vastaa ja ottaa aikalisän ja sinä aikana kertaa mielessään inhottavimmat hetket tuon ihmisen kanssa, niin halua vastata hänelle tai ottaa itse yhteyttä ehtii laimentua.

Jos miehellä sattuisi olemaan muitakin ongelmia kuin alkoholiongelma, niin kokemuksesta varmaan tiedät, ettei vaikkapa mainitsemasi narsistit koskaan muutu… siis suhde ei olisi kovin kaksinen vaikka ihminen olisi raitiskin. Kuulostaa kurjalle ja jotenkin hionolle merkille, ettei mies vaikuta katuvan ja syyttelee sinua, vaikka olisi loukannut pahastikin. Semmoinen ei ole oikein.

Saattaahan nyt akuutissa tilnateessa olla avuksi kerrata tuon läheisriippuvuuden hoitokeinoja, täälläkin on jotain apua siine tuossa ylempänä. Tiedon hankkiminen alkoholismista ja muista ongelmista kirjoista ja netistä voi asettaa ajatuksia perspektiiviin.

Voimia! Uskon, että pääset pikkuhiljaa tavoitteesi!

Kuvaat yksityskohtaisesti suhdettanne muilta osin, mutta ohitat aina nopeasti ne hetket kun hän onnistuu manipuloimaan sinua ja otat hänet takaisin. Mitä juuri silloin tapahtuu että pyörrät päätöksesi?
Voisit hankkia myös seuraa sinne kotiin: kun hän soittaa annat kaverisi/ naapurisi sanoa puhelimeen, ettet halua puhua hänen kanssaan. Vaikka nyt korona-aikaan tuo voi olla vaikeata järjestää.

Kiitos Rinalda kannustavista sanoistasi. Tiedän kyllä vastauksen noihin ehdottamiisi kysymyksiin. Tuskinpa on :frowning: .

Kiitos, tuo oli hyvä vinkki. Tutkiskelin itseäni ja mietin, noita tilanteita ja mitä niissä tapahtuu itselleni.
Ehdottomasti päällimmäisenä tulee se, että olen seksikoukussa mieheen. Hävettää myöntää, mutta näin se on.
Olen ollut todella rajotteinen seksikumppaneiden suhteen, enkä voi mennä petiin kenen kanssa tahansa. Kun tapaan miehen, jonka kanssa kemiat kohtaavat, en pääse irti suhteesta, vaikka mies olisi muuten minkälainen renttu ja aiheuttaisi minulle vain pahaa mieltä.
Itseasiassa hän on vasta toinen tällainen mies elämässäni ja se ensimmäinen muistutti todella paljon tätä nykyistä jopa ulkonäöltäänkin.
Minun täytyy tehdä syvällinen tutkimusmatka itseeni… jonkinlaisesta riippuvuudesta itsellänikin on tässä kyse.

Ja arvatkaapa kuka nukkuu tällä hetkellä vieressäni? :frowning:
Hän ilmestyi eilen illalla oveni taakse enkä raaskinut olla avaamatta ovea, kun oli ajanut pitkän matkan luokseni. Siitä se sitten taas lähti…

Itseasiassa kun tapasimme, ehdotin pelkkää seksisuhdetta pitkän välimatkan takia. Se vaihtoehto ei käynyt hänelle, vaan halusi sanojensa mukaan “oikean” suhteen. Voisin jatkaa tätä suhdetta nytkin pelkästään seksin ja kivan seuran takia (kun ei ole rähinäkännissä), mutta mies on hyvin mustasukkainen ja haluaa yhteisen tulevaisuuden jne… …

Päivitystä, tämä menee vähän yksinpuheluksi, mutta kirjoittaminen on näköjään tärkeää minulle.
Mies ei ottanut ollenkaan alkoholia nyt luonani. Eilen hänellä oli kovat viekkarit, oksensi ja tärisi kuin haavanlehti.
Vannoi, ettei ota nyt mitään ennen joulua ja silloinkin vain jotakin laadukasta viiniä ruuan kanssa. Aikoo kuulemma myös viettää tipattoman tammikuun ja pyynnöstäni menee maksakokeisiin yms…
Kertoi, että epäilee olevansa ainakin lievästi masentunut ja siksi juo…

Otin illalla puheeksi parisuhteemme ja kyselin tiettyjä kysymyksiä uskollisuudesta ja muista naisista, esim. juuri tästä ex:stä, joihin tiesin totuudenmukaisen vastauksen ex-naisystävänsä kertomana.
Vastauksiinsa nähden mies valehteli silmät kirkkaana minulle, mutta en tietenkään voinut sanoa, että olen yhteyksissä exäänsä.
Aamulla sängystä nousi vanheneva väsähtänyt ukkeli. Normaali aamuseksikin jäi väliin.
Katselin häntä siinä aamiaispöydässä ja mietin, mitähän minä oikein näen hänessä ja miksi otan hänet aina takaisin?

Jostakin syystä en tuntenut mustasukkaisuutta tai loukkaantumista, vaikka tiedän hänen vonganneen exäänsä takaisin viime viikolla ja hän valehteli minulle illalla silmät kirkkaina. Mies on selkeästi patologinen valehtelija.
Olen jotenkin kummallisessa välitilassa ja vaikea määritellä, mistä tämä johtuu? :open_mouth:

Sinä sen kirjoitit, mitä en itse ole tajunnut. Mikä saa jäämään ja miksei voi pyristelä irti. Seksiriippuvuus. Ja nimenomaan juuri siltä juoppomieheltä, en halua muita. Ylipäänsä se intohimo toista kohtaan, ku taistelee nyt ittensä kanssa, ettei revi toiselta vaatteita päältä minä hetkenä hyvänsä, aivan hirveä taistelu. Ikävä, kaipaus, ja järjetön seksinhimo miestä kohtaan. Toistaiseksi olen hallinnu mieleni, mutta se ei vaadi paljoa, että itse repsahdan ja kaikki on takasin alkupisteessä.

Itse olen yrittäny miettiä omaa suhdettani alkoholiin ylipäänsä, missä määrin alkoholi saa kuulua mun elämään, en jaksais enää elää alkoholin ehdoilla, että se voi hallita mun elämää, vointia ja parisuhdetta, ja yhenäkkiä kaikki on aivan muussina, kunnes sitten nyt oivallettuani, se intohimo pakottaa palaamaan takaisin. On aivan hirveetä elää miehen kanssa toistaiseks saman katon alla, katsoa sitä päinkään ajattelematta mitä tässä menettää. Kiitos avautumisestasi! En osaa neuvoa koska itse olen aivan yhtä sekaisin, etten vaan ole pystyny pyristellä irti, vaikka nyt kyllä vaikuttaa lupaavalta. Olen itseltäni kyselly paljon asioita, haluanko viettää iltani humalaisen miehen kanssa, humalaista miestä en edes halua seksuaalisesti. Miten toisen alkoholin käyttö vaikuttaa mun omaan toimintaan? Olen sitä kautta oivaltanu paljon, ja haluan irti tästä.