Tervetuloa plinkkiin, Enkelinen, minunkin puolestani!
Tarinasi kuulostaa melko tavanomaiselta; miehellä on omat mielenkiinnon kohteensa, johon hän uppoutuu kohtalaisen itsekkäästi samalla, kun nainen pyörittää kodin arkea ja tekee omasta näkökulmastaan “kaiken”. Voin näin viiskymppisen elämänkokemuksella kertoa, että todella moni nainen kokee perhe-elämänsä etenevän juurikin noin. Usein siihen vielä liittyy se, että mies korkkaa sen oluen illan tullen ja ottaa yhden jos toisenkin…
Tuollaisessa tilanteessa ehdotan, että kirjaat ihan paperille sen, mikä elämässäsi on tällä hetkellä hyvin, mikä taas huonosti. JOS nuo negatiiviset asiat täyttävät enemmän osan paperia, kannattaa miettiä, onko siellä mitään sellaista, mihin ITSE voit vaikuttaa. Joskus jo ihan se helpottaa omaa oloa, kun vaan tekee ne hommat siellä kotona, jotka itseltä helpommin luontuu. Aina ei tarvi peräänkuuluttaa ns. tasa-arvoa.
Silloin, kun meidän tytöt olivat pieniä, minä olin se, joka 95 % arkipäivistä hoitelin lasten päivähoitoon viennin ja hakemisen. Mies meni haalarihommiin seitsemäksi ja palasi sieltä 15.30 “haisevana” kotiin. Minä taas ajelin autolla kahdeksaksi toimistotöihin ja päiväkotikin oli työmatkan varrella, joten oli enemmin, kuin luontevaa, että kuljettelin tyttöjä. Joku toinen äiti olisi saattanut katkerana valittaa, että AINA minä joudun näitä kuljettamaan…
Meillä on vanha omakotitalo ja minä tykkään kesäisin hoidella puutarhaa. Joskus oli tilanteita, joissa mies istui aurinkotuolissa paistattamassa päivää, kun minä lapioin kivituhkaa pihatielle tai kärräsin multaa istutuksia varten. Naapurin rouva joskus naureskeli, että on sinulla lehmän hermot, kun siedät tuon miehen laiskottelun. Mitä sietämistä siinä oli; paljon mukavampi puuhata itsekseen ja katsella hyväntuulista miestä, kuin “pakottaa” mies osallistumaan noihin hommiin ja joutua samalla kuuntelemaan ns. pään aukomista.
Kyllä tuo mies teki osansa talon töistä; talvella lumityöt ja uunien lämmitykset, huolsi autot ja piti puutarhavälineet käyttökunnossa. Toki autteli syksyn tullen lehtien poiskärräämisessä (kun minä olin ne haravoinut
) jne.
Se, mikä minuakin eniten vaivasi, oli miehen itsekäs halu juoda ja hän ei edes juonut kuin perjantai-iltaisin eikä sitäkään ympäri vuoden… Tosiasiassa tuohonkin liittyi se enemmin häiritsevä asia, että minä koin miehen samalla tekevän valinnan perhettään vastaan, koska oli kuitenkin useita tilanteita, joissa lähes anelin häntä jäämään kotiin ja viettämään aikaa perheensä kanssa (joskus takavuosina, en enää pitkään aikaan, ennenkuin erosimme). Se, että mies oli läsnä 24/6, ei minulle tavallaan riittänyt… Ongelma olikin ikäänkuin minussa itsessäni; MINÄ en hyväksynyt tuon vähempää…
Mitä yritän tässä sanoa, on se, että kannattaa katsoa ensisijassa peiliin ja kysyä itseltä, että olenko tehnyt kaikkeni tämän parisuhteeni ja/tai perhe-elämämme eteen. Olenko yrittänyt kertoa puolisolleni, mitä minä yhteiseltä elämältämme toivon, miltä minusta mieheni juominen tuntuu, miltä minusta ylipäätään tuntuu jne. Voinko hyväksyä sen, että mies paneutuu laitteittensa räpläämiseen kaiket vapaa-ajat, onko se jotenkin minulta pois. Olisiko minkäänlainen kompromissi mahdollista. Löytäisinkö elämääni jotakin muuta sisältöä, kuin miehen kanssa oleminen. Mitä minä voisin harrastaa…
Tuo omista mietteistään avautuminen on kyllä ensisijaisen tärkeää, koska eihän se toinen osapuoli voi tietää, mitä siellä oman mielen syövereissä tapahtuu. Minulle puhuminen ja omien tunteideni “sanoittaminen” on todella helppoa, mutta helppoa ei ollut miehelle puhuminen, koska hän on jotenkin todella itseensä sulkeutuva tyyppi. Niinpä opettelin kirjoittamaan hänelle kirjeitä ja kun joku pahempi kriisi oli menossa, kerroin miehelle kirjeessä, mikä minua elämässämme surettaa ja mitä minä tulevaisuudelta toivoisin. Useamman kerran kävi niin, että mies kirjeen kaikessa rauhassa luettuaan ikäänkuin ryhdistäytyi ja alkoi taas panostamaan enemmin yhteiseen elämäämme.
Voisiko tuollainen toimia teilläkin, Enkelinen, vai voitko puhua miehellesi suoraan?