Olen tunnistanut itsessäni mm. kontrolloinnin tarpeen, masennus, en jaksa huolehtia itsestä yms.
En halua mennä mihinkään puhumaan ainakaan vielä…
Tiedän että tuolla on kirjallisuusvinkkejä erikseen mutta sieltä on vaikea löytää. Heittäkää joku kirja mulle josta saisin apua omaan ajatteluun, miten huolehtia itsestä ja päästää irti. Olen siis alkoholistin puoliso joka yrittää raitistua ja minäkin haluan toipua. Luin selviämistarinan kirjoittaja Aschan joka auttoi minua ymmärtämään tunteita ja läheisriippuvaisuutta mutta miten tästä eteebpäin…
En tietenkään tiedä, minkä tyylisiä muita ongelmia sinulla ehkä on; usein on plajon ja hankala taustakin, kuten itselläni. Sivuraiteelle lipsahti elämä jo lapsena, oma päihdeongelma ja taipums oikein hakeutua suhteisiin joissa saa saman elää aina uudelleen…
Tässä lista minulle tärkeistä kirjoista:
Ben Malinen: Taakkana läheisriippuvuus
Janne Viljamaa: Narsistin lapsena- pitkä tie itsenäisyyteen
Paula Salomaa: Narsismin tiedostaminen
Davis Servan-Schreiber: Anna mielesi toipua (eroon stressistä, ahdistuksesta, masennuksesta…)
Dr Menis Yousry: Avaa muistisi kätköt & löydä todellinen itsesi
Katriina Järvinen: Kaikella kunnioituksella
Karyl McBride: Enkö koskaan ole tarpeeksi hyvä?
Davis Richo: Viisi asiaa joita ei voi muuttaa
Alkoholiin liittyen
Jan-Henry Stenberg + muita tekijöitä : Irti alkoholista
Omalla kohdallani juominen oli vaan kuorrute muille ongelmille ja kun sitä saa pois edes sen verran, että jaksaa pohtia miksi juo ja saa sille tehtyä jotain, mulla oma juominen loppui kuin seinään ja sain tehtyä muitakin muutoksia elämässäni. Nuo kirjat on sävyltään aika positiivisia ja ketään syyttelemättömiä, ankeus vaan tahtoo jatkua sukupolvelta toiselle ns. siirtotaakka… Mutta joku voi sen onnistua katkaisemaan!
Usko pois, olso kevenee ja elämäsi voi olla jossain vaiheessa paljon kevyempää, vaikka alkumatka on usein raskas ja itkuakin riittää. Opin rakastamaan ja arvostamaan itseäni, en tee enää itseäni vahingoittavia asioita itselleni, enkä anna muidenkaan kohdella minua huonosti. <3
Hannele Törrönen: Hullu rakkaus. Selviytymisopas.
-tämä on ehdottomasti paras lukemani suhdeanalyysi- ja itsehoitokirja. Myös alkoholisti- ja väkivaltasuhteiden dynamiikan ymmärtämiseen ihan verraton teos. Ei varmaan saa helposti enää markkinoilta, omani äkkäsin kirjastosta.
Toivotan sulle hyvää matkaa uuteen elämään!
Kiitos teille! Kolme kirjaa varauksessa kirjastosta. Näemmä muillakin on samoja ongelmia.
Onnea matkaan “Kirja”!
Nämä ongelmat on niin monisyinen vyyhti, joka on sotkeentunut ja kehittynyt pitkän ajan kuluessa… Ehkä jo lapsena on omaksuttu jotenkin “väärät” toimintamallit. Ja luulee aina että vika on jotenkin itsessä. Tai sitten pelkästään toisessa. Luulee, että on “hullu”. Miten aina käy näin ja miksi on niin paha olla…
Ilman kirjoja minä en olisi hengissä. Niistä on löytynyt langanpäitä, joita nyhtämällä on löytynyt aina uutta. Olen alkanut tajuta omaa särkyneisyyttäni ja yrityksiä tulla ehjäksi ja onnelliseksi aina jotenkin väärällä tavalla, joissa on toistunut sama tuhoon tuomittu kaava. Sitten olen alkanut ymmärtää, että voin vaikuttaa lopulta vain itseeni ja omaan suhtautumiseeni tapahtumiin ja toisiin ihmisiin. Että se oma elämä on se tärkein.
Puoliso raitistuu, jos raitistuu. Tai sitten retkahtaa. Ja se epävarmuus on siihen jäädessä pakko hyväksyä ja toisaalta luottaa. Tai sitten suojella itseään ja lähteä. Oliko sen pariskunnan nimi nyt Mika ja Riitta Koivula, jotka on aika paljon puhuneet ja olleet esillä, miten suhde muuttui kun mies raitistui. Vaikeuksia oli, mutta ovat pysyneet yhdessä. Kun mies oli ollut paljon poissa ja ulkoistanut itsensä perheestä, vaimon oli jotenkin vaikeaa hänenkin sopeutua, antaa vastuuta ja tilaa, kun tavallaan oli itse joutunut ja saanut “vallata” koko tontin. Jos heistä löydät jotain netistä tai lehtijuttuja, niin lue ihmeessä.