TARJOAN apua/vinkkejä tai jaan ajatuksia vieroitusoireisiin.

TÄMÄ POSTI ON SAUNASSA SIKSI, ETTÄ SAUNA ON JOILLEKKIN IHMISILLE SE AINOA PLINKIN FOORUMIHUONE, JOSSA KÄYDÄÄN!

Eli, ajattelin tässä kertoa hieman omista kokemuksista ja ajatuksista koskien viekkareita. Jaan myös vinkkejä, jotka olen huomannut hyviksi omalla kohdallani. Kritisoikaa ja korjatkaa jos neuvoissa sattuu olemaan jotakin, joka voisi olla vaikkapa vaaraksi terveydelle!.

Ensinnäkin, tiedän, että vieroitusoireet, niiden vahvuus ja kesto, kuinka nopeasti ne ilmenevät ja niin edespäin ovat henkilökohtaista, elikkä jonku toisen oireet voivat olla huomattavasti pahempia tai kestää pidempään kun toisen.

Toiseksi, tahdon sanoa, että olen itse kärsinyt vieroitusoireista, sekä fyysisistä että psyykkisistä. Ja ihan kunnolla on oireita tullut, vaikken ole alan mies. En käytä huumeita juuri ollenkaan (eli joskus harvoin on tullut testattua jotakin uutta juttua…). Olen kuitenkin vierottautunut omatoimisesti muutamaan otteeseen opiaateista ja bentsoista. Opiaattien kohdalla kyseessä on tramadoli, ja bentsoissa alprazolaami ja temazepaami. Vierottautumiset ovat tapahtuneet yleensä pidemmän käytön (4-8kk) jälkeen, eli ihan kunnon koukkuun olen itseni saanut. Kipuihin ja oireisiin olen lääkkeeni 99%:sti syönyt, mutta elimistö se silti tottuu niihin ja tahtoo lisää, vaikka ei piriä suoneen laittaisikaan.

Psyykkisiin oireisiin en osaa lähteä niin helposti antamaan neuvoa, koska jokaisen mieli on vielä paljon monimutkaisempi ja yksilöllisempi, kuin ihmiskeho. Alotetaan siis fyysisistä oireista!

Omalla kohdallani oireet yleensä ovat kamalan kovat flunssan oireet, ja ripulointi joita kestää udeita päiviä. myös päänsärkyä ja erikoisia kehon tuntemuksia ilmenee. Ja välillä tuntuu kuin eläisi hetkittäin hidastetussa tai editointivaiheessa olevassa videossa, kun siirtää katsetta nopeasti paikasta toiseen, tuntuu, kuin näkisi 3-5 valokuvaa tältä radalta jonka juuri liikutin silmiäni.

Apua näihin ensiksi mainittuihin tarjoaa ihan todellisesti flunssalääkkeet ja esim. ripulijuoma.

Itse en enää finrexiniä suostu ostamaan, koska voin ostaa ainekset erikseen paljon paljon halvemmalla. Askorbiinihappoa pussi (c-vitamiinia siis, maksaa pari euroa) ja iso paketti aspirinia + teetä. käytännössä tässä on täysin samat vaikuttavat aineet, kuin finrexin juomassa, askorbiinihappo, asetyylisalisyylihappo (menikö se oikein) ja kofeiini.TEEN SEKAAN ½-1 tl ASKORBIINIHAPPOA ja SÄRKYLÄÄKE NAAMAAN! voi toistaa pari kertaa päivässä. Auttaa siis flunssan oireisiin, ja päänsärkyyn. Voi toki käyttää aspirinin tilalla buranaa tai vaikka panadolia (panadolin, tai parasetamolin kanssa toki tulee muistaa sen vaarallisuus liian suurilla päiväannoksilla. Ei muitakaan pidä tosin kaksin käsin rouskia) jos koet ne paremmiksi tai toimivammiksi itselläsi. Itse syön burana + aspirin.

Ripulijuomana itse juon Specialyt juomaa, mutta näitäkin on kai monia vaihtoehtoja eri hintaluokissa ja kai hieman eri vaikutustapojakin. No, specialyt laittaa pakkini hieman kovemmaksi, ja sisältää kai jotain suoloja jotta kroppa pysyy tasapainoisempana. Tämäntyylistä juomaa voi myös itse tehdä, ihan veden, soodan ja suolan kanssa en kuitenkaan ole 100% varma, ja varsinkaan paljon mitäkin kuuluu tähän. Itse syön päälle vielä maitohappobakteeria, apteekista ostettua kapselia vaan. Vatsa pysyy huomattavasti parempana viekkareiden ajan näiden avulla. Omalla kohdallani nämä auttavat jonkinverran, ja pienikin apu on aina apu.
Juon vichyjä suolojen takia, mehua sokerin takia ja joskus vitamiinitabletin ihan varmuuden vuoksi (en ole aivan varma vitamiinien vaarallisuudesta pienehköllä tai keskikokoisella päivittäissuosituksen ylityksellä, mutta onhan elimistökin normaalitilasta poikkeavassa tilassa, ja vitamiineja tarvitsee kai enemmän.). Päänsärkyyn särkylääkettä.

Näihin outoihin kropan kipuihin ja kutinoihin en ole löytänyt muuta helpotusta, kuin esin lenkille lähdön… juoksen hetken puristellen käsiä, tai jotenkin muuten käytän lihaksiani, niin nuo tuntemukset saattavat hiukan helpottaa joksikin aikaa.

Visuaalisiin jumituksiin ja pään onttouden tunteeseen en ole löytänyt mitään apua, ja tämä onkin ahdistavaa.
En maininnut aiemmin hikoilua, jota ilmenee myös, varsinkin öisin! Mutta koitan hikoilla päiväsaikaan oikein kunnolla, esim just lenkillä käyden, tai mahdollisesti saunoen, niin tuntuu jotenkin paremmalta… ei tunnu että hikoilisi öisin niin paljoa sitten, ja päivällä sitten tämä treenihikoilu tuntuu luonnolliselta.

Kaikki mikä tuntuu luonnolliselta, on pois stressilistalta, ajatukset ei jumiudu siihen hikoiluun tai nuhaan jota odottaa olevan edessä vielä loputtomasti. Tästä siis päästään psyykkiselle puolelle. Omalla kohdallani yksi tärkeimmistä asioista on ajatella kokoajan, että flunssanoireet ovat flunssaa ja ripuli vatsatautia. Pyrin olemaan yhdistämättä näitä vierotusoireisiin, joten stressaan itse oireilusta hiukan vähemmän. Mieli siis pysyy hiukan parempana. Vanha vinkki, pelkää pahinta ja toivo parasta, tässä tapauksessa TOIVO JA AJATTELE AINA PARAS LOPPUTULOS, uskottele itsellesi tai pyri luomaan sellainen mielikuva, että pahin olisi jo takana, tai että huomenna ne ovat jo varmaan ohi. Positiivinen ajattelu auttaa aina ja boostaa eteenpäin.
Pyri siis välttämään liian paljon oireiden ajattelua, koska niitä kun jää miettimään ja niiden antaa kiduttaa itseään on paljon varmemmin takaisin lähtöpisteessä.
Pyri tekemään mahdollisimman paljon normaaliasioita, kuten esimerkiksi liikkumaan ulkona ja tai tapaamaan ihmisiä. Toisinaan psyykkisiä oireitani ovat tosi kova ärtyneisyys ja vittuuntuneisuus, mutta olen luonteeltani kiltti ja hyvin muiden ihmisten kanssa toimeentuleva, joten alitajuntani kautta pyrin ärtyneestä mielestä riippumatta olemaan mukava ja normaali muiden ihmisten seurassa. Ärtyneisyyden peitän mielessäni lakanalla jossa lukee “huono päivä tai huono aamu” eli ajattelen että tää nyt vaan on paska päivä tai että heräsin väärällä jalalla… helpompi päästä ohi tästä ärtyneestä tilasta kun ei ajattele että samaa jatkuu huomenna.

No tässä joitain ajatuksia ja pieniä vinkkejä… Varmaan helkutinmoisia kliseitä, mutta kliseillähän ne rokeimmat bänditkin uraansa tekevät. Ja on varmasti ihmisiä, joilla nämä neuvot ja niksit eivät toimi! Se ei ole silti syy jättää kokeilematta, on kuitenkin tärkeä muistaa että suhtaudu alusta pitäen jo positiivisesti, jos ajattelet että “mitä mä nyt tätä ripulijuomaa juomaan, ei auta kuitenkaan” saattaa aiheuttaa elimistölle reaktion ettei se sitten autakkaan. Ajattele alusta pitäen että “piru, tää vois nyt auttaakkin jo vähän.”! Luultavasti on vuosia ja vuosia piikittäineitä ihmisiä, jotka nauravat neuvoilleni, mutta yhtä varmasti on henkilöitä, jotka ovat tahtomattaan itsensä koukuttaneet johonkin, ja voivat hyötyä vinkeistäni. On myös ihmisiä, jotka automaattisesti suhtautuvat positiivisesti, ja sitä kautta kokeilevat vinkkejä, vaikka olisivat narkanneet pidempääkin.

MUISTAKAA ETTÄ OMA TAHTO ON PARAS ASEENNE JA MOTIVAATIONNE. NIIN OTTAA VASTAAN OIREET, KUIN NIISTÄ LÄPI PUSKIESSAKIN!

over and out.

Nostanpa tätä viestiä tuonne ylemmäksi, josko sitä vielä muutama ihminen lukisi. Luulen edelleen, että satunnaisten ihmisten kohdalla tästä voi olla hyötyä! :slight_smile:

hyvää settiä zernobull!

mulle ajankohtaisia vinkkejä. opiaatteja tässä vieroittelen. yksi panacod on jäljellä, mutta finnrexiä ja buranaa löytyy. aamuisin on ihan törkee mahakipu, minkä saa pois panacodilla. huomenna tai ylihuomenna alkaa flunssa. en oikein tiedä, kannattaako silloin käydä lenkillä? täytyy tänään yrittää päästä jaloittelemaan, kun on maannut 24/7, joko sohvalla tai sängyssä. uskomatonta, kuinka vähällä liikunalla sitä on ollut. pisin reissu taitaa olla vessaan, n. 5 askelta. no kävin mä kaupassa perjantaina, cool.

aamut alkaa siis ihan törkysellä mahakivulla. luulisin, että iso syy tähän on ruokahaluttomuus. huomasin, kun yks päivä sain poltettaa kukkaa ja sitä kautta söin hyvin, niin aamulla ei ollu oikeastaan mitään pahoinvointia. myöhemmin sit toki. teksti “hieman” poukkoilee, kun keskittymiskyky on aika heikko. mulla tuppaa oleen just toi ongelma, että jään himaan voivottelemaan, että hitto kun on romuna. no onhan sitä, jos sitä vielä oikein jää päivittelemään.

mut joo, nyt taas muistaa, että tosiaan löytyyhän sieltä apteekistakin apuja vieroitusoireisiin. paras lääke on kannabis, mut sitä ei nyt ole saatavilla. huomen aamulla vois kokeilla jo ihan perus buranaa siihen aamupahoinvointiin. ruokahaluttomuus on iso ongelma ja sen takia huono olo vain pahenee. ripuliin mulla on Imodium tabletteja.

Kannattaa ottaa pahoinvointi-lääkettä huonoon oloon. Nuo kodeiinin viekkarit kesti mul viikon josta se 4. tai 5. pv oli pahimmat. Paremmin kuin Burana, auttaa mul tulehuskipu-lääkkeet… Ennen ku oli vatsa-lääkkeek Tannoponia, ni se auttoi hyvin, välillä otin ihan yskänlääkettä annoksen mukaan. Osa niistä sisältää kodeiinia ja päivän aikana saatava annos on alle 60mg jos ottaa sen 4krt/pv. Ei kannata varata tärkeää tekemistä ja kannattaa varata tyynyjä ja peittoja et vaihtaa yöllä sit paikkaa ku on kylmästä hiestä märkä…

Tsemppiä! Mä kyl jopa liikuin silloin, sit voi syyttää liikuntaa kipeistä lihaksista…

luin tuosta yhden kokonaisen sanan ja se oli ripuli… :smiley: :smiley: :smiley:

Voisitteko kirjoittaa hieman lyhyempiä viestejä? Ei noin pitkiä viestejä kukaan jaksa lukea!

VH

Hyvä viesti kaikinpuolin zernobull. Omat ongelmani nykyään lienevät aikalailla samanlaisia kuin sinulla: pieni kodeiinikoukku, jonka olen aiheuttanut itselleni vahvalla yskänlääkkellä. Pitkä benzomenneisyys, jota tiputtelen yhä.

Pahinta minulla on juuri tuo onttouden tunne, eli psyykkiset reflat. Ne ajavat aina muiden aineiden pariin, koska tunnen itseni toimintakyvyttömäksi/psyykkisesti voimattomaksi. Niihin ei auta kuin aika, jota minulla EI ole. Siispä vetelen kodea ja benzojen pudotuskin ontuu.

Mutta hyviä vinkkejä ja ihan oikeasti helpottavia. Psyykkisyys on kuitenkin se puoli, joka minut käyttäjäksi ajoi ja sellaisena varmasti myös pitää.